OGGiN laten geen student toe

Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door Curatorium »

Is wel eens voorgekomen daar dat er gewoon niemand kwam opdagen. Natuurlijk is het maar een klein kerkverband, maar het lijkt me toch zeker wel dat er mensen met roeping onder zullen zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door eilander »

Als je nooit anders gewend bent dan een eigen predikant te hebben (of korte vacante periodes), kun je het je misschien niet voorstellen, maar toch moet je niet vergeten dat vele gemeenten in de OGGiN helemaal gewend zijn aan geen eigen predikant te hebben.
Dus (bijna) altijd preeklezen en ouderlingen die bijna een predikant vervangen.

Hiermee bedoel ik niets goed te praten, maar de nood van het predikantentekort wordt niet altijd gevoeld.

Verder kan ik er ook niet zoveel over zeggen, maar reken er maar op dat mensen met een duidelijke roeping absoluut niet afgewezen worden. Ik ben ook van mening dat het eigenlijk niet kan: iemand met een roeping van Godswege kan nooit definitief afgewezen worden.
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door ejvl »

Toch kan het wel dat God bijvoorbeeld iemand niet in een OGG kerk wil hebben maar in bv een GG of PKN en dat iemand dan in de OGG wordt afgewezen. Andersom kan natuurlijk ook, denk aan ds vd Poel
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door sirdanilot »

Je kunt het gewend zijn of niet, daar gaat het niet om. Feit blijft dat het geen normale situatie kan en mag zijn, dat er zo goed als geen predikanten zijn. Dan is er simpelweg iets mis met één van deze aspecten:

1. Er is iets mis met de leer van het kerkverband, waardoor God hier niemand meer tot Zijn werk roept en elders werkt. Dat zou nogal een aanklacht zijn tegen deze kerken?
2. 'Het kind wordt met het badwater weggegooid'; er zijn wel degelijk mensen met een roeping, maar deze worden door het curatorium geweigerd. Dat zou ook een ernstige aanklacht zijn?
3. Mensen met een roeping gaan over tot een ander kerkverband, waarschijnlijk om reden (1) - ook dit lijkt me nogal een forse aanklacht.
4. Mensen hebben wel een roeping, maar vanuit het kerkverband is er niet voldoende aanmoediging zodat ze niet de vrijmoedigheid voelen om zich te melden - dit lijkt me het meest waarschijnlijk.

En dat met ouderlingen die vrijwel gelijk worden aan predikanten; da's natuurlijk ook een ongereformeerde situatie. Het ambt predikant is duidelijk omschreven. Als je daar van af gaat wijken, ben je niet meer gereformeerd (en dus ook niet oud-gereformeerd).

Het zelfde speelt overigens in de GGiN, en in (veel) mindere mate in de andere kerkverbanden. Reformatorisch maar wel veel minder tekort kan toch: de HHK en CGK hebben toch een minder groot predikantentekort dan de OGG, of bijvoorbeeld de kerken in Noord Amerika.
Laatst gewijzigd door sirdanilot op 24 jan 2014, 18:25, 1 keer totaal gewijzigd.
sirdanilot
Berichten: 772
Lid geworden op: 26 jun 2012, 13:49
Locatie: Leiden

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door sirdanilot »

Het lijkt mij zaak dat er in de gereformeerde gezindte (dus ook in de OGG) bezinning komt op het predikantentekort. Ik denk namelijk dat hier wel degelijk ook menselijke factoren meespelen. Wellicht is men bang om niet 'rechtzinnig' genoeg te zijn, of heeft men geen zin in de 'heldenstatus' die predikanten in de gezindte soms lijken te krijgen (zoals een half kerkverband dat een nieuwe predikant beroept), of de enorme stress die de positie van predikant met zich mee brengt.

Een predikant zal niet alleen de plaatselijke gemeente waar deze dient van dienst zijn, maar ook voor het kerkverband, en hij kan zelfs een maatschappelijke functie hebben. Zie de recente dramatische gebeurtenissen in Amersfoort waar de kerk (GKV in dit geval dan) maatschappelijke steun bood.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door Curatorium »

De nood wordt misschien ook minder gevoeld omdat er toch wel predikanten uit andere verbanden mogen voorgaan?
Dat vind ik altijd wel mooi aan de VOGG's, waar dat helemaal zo is. Ondanks dat het soms een beetje aparte, naar binnen gerichte groepjes zijn, gaan er wel predikanten uit allerlei kerkverbanden voor.


Kan er overigens wel in de 60 gemeenten jaarlijks H.A. gevierd worden met 5 Nederlandse predikanten?
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door vlinder »

Curatorium schreef:De nood wordt misschien ook minder gevoeld omdat er toch wel predikanten uit andere verbanden mogen voorgaan?
Dat vind ik altijd wel mooi aan de VOGG's, waar dat helemaal zo is. Ondanks dat het soms een beetje aparte, naar binnen gerichte groepjes zijn, gaan er wel predikanten uit allerlei kerkverbanden voor.


Kan er overigens wel in de 60 gemeenten jaarlijks H.A. gevierd worden met 5 Nederlandse predikanten?
Dat het uberhaupt jaarlijks is i.p.v. per half jaar of per kwartaal is al een noodsituatie natuurlijk...
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Albertos
Berichten: 77
Lid geworden op: 11 jul 2013, 10:25

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door Albertos »

Curatorium schreef:De nood wordt misschien ook minder gevoeld omdat er toch wel predikanten uit andere verbanden mogen voorgaan?
Dat vind ik altijd wel mooi aan de VOGG's, waar dat helemaal zo is. Ondanks dat het soms een beetje aparte, naar binnen gerichte groepjes zijn, gaan er wel predikanten uit allerlei kerkverbanden voor.


Kan er overigens wel in de 60 gemeenten jaarlijks H.A. gevierd worden met 5 Nederlandse predikanten?
Zag een paar maanden geleden in het RD dat er in Klundert op een donderdag HA werd gehouden.
Had toen al mijn vraagtekens maar het zou wel een oplossing kunnen zijn
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door MoesTuin »

Als er geen studenten meer worden toegelaten.
Dan bestaat dit kerkverband niet meer over een x aantal jaren.
Weet niet of dat de bedoeling is?
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door ejvl »

We weten niet eens of er mensen waren die een roeping hadden. Voorzichtig dus...
boontje
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 sep 2010, 17:35

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door boontje »

MoesTuin schreef:Als er geen studenten meer worden toegelaten.
Dan bestaat dit kerkverband niet meer over een x aantal jaren.
Weet niet of dat de bedoeling is?
Die situatie was er een aantal jaren geleden in de GGiN. Er was toen nog maar één predikant overgebleven. Plotseling werden er in een korte periode wel vijf studenten toegelaten. Hoe zoiets kan? Ik kan twee verklaringen bedenken. Maar één van de twee kan op dit forum niet hardop gezegd worden.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door MoesTuin »

boontje schreef:
MoesTuin schreef:Als er geen studenten meer worden toegelaten.
Dan bestaat dit kerkverband niet meer over een x aantal jaren.
Weet niet of dat de bedoeling is?
Die situatie was er een aantal jaren geleden in de GGiN. Er was toen nog maar één predikant overgebleven. Plotseling werden er in een korte periode wel vijf studenten toegelaten. Hoe zoiets kan? Ik kan twee verklaringen bedenken. Maar één van de twee kan op dit forum niet hardop gezegd worden.
Dat kan je toch gerust zeggen, het is toch een reformatorische kerk daar en hier is het een Refo forum
Dus die 2 moeten elkaar niet bijten toch als het goed is?
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door Tiberius »

Spreek met respect over ambtsdragers, aub.
Daarom hier wat berichten weggehaald.
GGBeroopingswerk
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 jun 2008, 13:55

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door GGBeroopingswerk »

sirdanilot schreef:Je kunt het gewend zijn of niet, daar gaat het niet om. Feit blijft dat het geen normale situatie kan en mag zijn, dat er zo goed als geen predikanten zijn. Dan is er simpelweg iets mis met één van deze aspecten:

1. Er is iets mis met de leer van het kerkverband, waardoor God hier niemand meer tot Zijn werk roept en elders werkt. Dat zou nogal een aanklacht zijn tegen deze kerken?
2. 'Het kind wordt met het badwater weggegooid'; er zijn wel degelijk mensen met een roeping, maar deze worden door het curatorium geweigerd. Dat zou ook een ernstige aanklacht zijn?
3. Mensen met een roeping gaan over tot een ander kerkverband, waarschijnlijk om reden (1) - ook dit lijkt me nogal een forse aanklacht.
4. Mensen hebben wel een roeping, maar vanuit het kerkverband is er niet voldoende aanmoediging zodat ze niet de vrijmoedigheid voelen om zich te melden - dit lijkt me het meest waarschijnlijk.

En dat met ouderlingen die vrijwel gelijk worden aan predikanten; da's natuurlijk ook een ongereformeerde situatie. Het ambt predikant is duidelijk omschreven. Als je daar van af gaat wijken, ben je niet meer gereformeerd (en dus ook niet oud-gereformeerd).

Het zelfde speelt overigens in de GGiN, en in (veel) mindere mate in de andere kerkverbanden. Reformatorisch maar wel veel minder tekort kan toch: de HHK en CGK hebben toch een minder groot predikantentekort dan de OGG, of bijvoorbeeld de kerken in Noord Amerika.
Als variant op nr. 1: Sinds het afwijzen van student J.A. van Houdt zijn er geen studenten meer aangenomen. Dit zou een oordeel kunnen zijn. Vergelijk binnen de GGiN met het feit dat er sinds het moment dat ds. Treur zijn ambt moest neerleggen, diverse jaren geen student is aangenomen.

Daarnaast denk ik ook dat wat nuchterheid op zijn plaats is. In de afgelopen 10 jaar zijn er binnen de OGGiN 5 studenten aangenomen.
- Th.L. Zwartbol
- P. van Veen
- J.A. van Houdt
- A.F.R. van de Veen
- R. Bakker

Als je bedenkt dat de GG maar liefst 6x zoveel leden heeft, zouden daar de afgelopen 10 jaar 30 studenten aangenomen moeten zijn:
- 2004: 1
- 2005: 3
- 2006: 3
- 2007: 2
- 2008: 1
- 2009: 4
- 2010: 2
- 2011: 3
- 2012: 2
- 2013: 4
Dus in totaal 25. Betekent feitelijk dat men binnen de OGGiN royaler is in het aannemen van studenten dan bij de GG!!!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: OGGiN laten geen student toe

Bericht door freek »

GGBeroopingswerk schreef:
sirdanilot schreef:Je kunt het gewend zijn of niet, daar gaat het niet om. Feit blijft dat het geen normale situatie kan en mag zijn, dat er zo goed als geen predikanten zijn. Dan is er simpelweg iets mis met één van deze aspecten:

1. Er is iets mis met de leer van het kerkverband, waardoor God hier niemand meer tot Zijn werk roept en elders werkt. Dat zou nogal een aanklacht zijn tegen deze kerken?
2. 'Het kind wordt met het badwater weggegooid'; er zijn wel degelijk mensen met een roeping, maar deze worden door het curatorium geweigerd. Dat zou ook een ernstige aanklacht zijn?
3. Mensen met een roeping gaan over tot een ander kerkverband, waarschijnlijk om reden (1) - ook dit lijkt me nogal een forse aanklacht.
4. Mensen hebben wel een roeping, maar vanuit het kerkverband is er niet voldoende aanmoediging zodat ze niet de vrijmoedigheid voelen om zich te melden - dit lijkt me het meest waarschijnlijk.

En dat met ouderlingen die vrijwel gelijk worden aan predikanten; da's natuurlijk ook een ongereformeerde situatie. Het ambt predikant is duidelijk omschreven. Als je daar van af gaat wijken, ben je niet meer gereformeerd (en dus ook niet oud-gereformeerd).

Het zelfde speelt overigens in de GGiN, en in (veel) mindere mate in de andere kerkverbanden. Reformatorisch maar wel veel minder tekort kan toch: de HHK en CGK hebben toch een minder groot predikantentekort dan de OGG, of bijvoorbeeld de kerken in Noord Amerika.
Als variant op nr. 1: Sinds het afwijzen van student J.A. van Houdt zijn er geen studenten meer aangenomen. Dit zou een oordeel kunnen zijn. Vergelijk binnen de GGiN met het feit dat er sinds het moment dat ds. Treur zijn ambt moest neerleggen, diverse jaren geen student is aangenomen.
Hoezo een oordeel? Zo'n afwijzing laat alleen maar zien dat een curatorium ook niet volmaakt is in het aannemen van mensen. Blijkbaar is er soms sprake van voortschrijdend inzicht.
Gesloten