Wist je dat...

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wist je dat...

Bericht door Ararat »

HersteldHervormd schreef: 26 jan 2024, 22:08
Job schreef: 26 jan 2024, 21:40
Posthoorn schreef: 26 jan 2024, 21:32
HersteldHervormd schreef: 26 jan 2024, 21:28

Oh absoluut, dat is een gegeven. Maar daarom vind ik het zo bijzonder dat er alsnog mensen waren uit die tijd die ouder dan 110 werden.
Die hadden waarschijnlijk goede genen. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen uit de 'blue zones', waar heel gezond geleefd wordt.
Ik weet het niet goed...kunnen wij als belijdende christenen zeggen dat iemands lange leven te danken was aan 'goede genen'? Ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoelt maar ik twijfel of we dat zo mogen zeggen.
Ja natuurlijk kun je dat wel zeggen. Sommige ziektes zorgen er voor dat een mens helaas niet oud word. Sommige mensen hebben juist hele goede genen en weinig genetische foutjes, daardoor leven ze langer. Dat de Heere God alles overziet en dat alles in Zijn hand ligt is duidelijk.
O, dus mijn veel te jong overleden familielid had gewoon teveel genetische foutjes en te weinig goede genen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2992
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Wist je dat...

Bericht door Job »

Ararat schreef: 27 jan 2024, 16:16
HersteldHervormd schreef: 26 jan 2024, 22:08
Job schreef: 26 jan 2024, 21:40
Posthoorn schreef: 26 jan 2024, 21:32
Die hadden waarschijnlijk goede genen. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen uit de 'blue zones', waar heel gezond geleefd wordt.
Ik weet het niet goed...kunnen wij als belijdende christenen zeggen dat iemands lange leven te danken was aan 'goede genen'? Ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoelt maar ik twijfel of we dat zo mogen zeggen.
Ja natuurlijk kun je dat wel zeggen. Sommige ziektes zorgen er voor dat een mens helaas niet oud word. Sommige mensen hebben juist hele goede genen en weinig genetische foutjes, daardoor leven ze langer. Dat de Heere God alles overziet en dat alles in Zijn hand ligt is duidelijk.
O, dus mijn veel te jong overleden familielid had gewoon teveel genetische foutjes en te weinig goede genen.
Ik was hier vergeten op te reageren. Deze reactie als van Ararat is precies wat ik bedoel. Natuurlijk kunnen genen mee- of tegenwerken. Maar God is Rechter Die het beslist. In Wiens hand onze adem is.

Wij hebben onze verantwoordelijkheid. Maar soms zie je mensen op onverklaarbare wijze 93 worden, terwijl anderen op onverklaarbare wijze de 40 nog niet halen.

Ik hoorde de dominee zeggen aan het graf van mijn tante: "We zijn geneigd te vragen: waar is ze aan overleden? Aan een hartinfarct, aan nierfalen? Nee, we moeten stil zijn. Ze is gestorven aan de gevolgen van onze zonden".

Natuurlijk begrijp ik wel dat er medisch gezien meer te zeggen valt. Maar de notie van een souverein God en van de zonden als oorzaak missen weleens teveel naar mijn mening.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wist je dat...

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef: 27 jan 2024, 16:16
HersteldHervormd schreef: 26 jan 2024, 22:08
Job schreef: 26 jan 2024, 21:40
Posthoorn schreef: 26 jan 2024, 21:32
Die hadden waarschijnlijk goede genen. En dan heb je natuurlijk ook nog de mensen uit de 'blue zones', waar heel gezond geleefd wordt.
Ik weet het niet goed...kunnen wij als belijdende christenen zeggen dat iemands lange leven te danken was aan 'goede genen'? Ik begrijp dat je het niet verkeerd bedoelt maar ik twijfel of we dat zo mogen zeggen.
Ja natuurlijk kun je dat wel zeggen. Sommige ziektes zorgen er voor dat een mens helaas niet oud word. Sommige mensen hebben juist hele goede genen en weinig genetische foutjes, daardoor leven ze langer. Dat de Heere God alles overziet en dat alles in Zijn hand ligt is duidelijk.
O, dus mijn veel te jong overleden familielid had gewoon teveel genetische foutjes en te weinig goede genen.
Eerst even terug naar mijn eerste post, waar ik gefascineerd werd door de mensen die een extreem hoge leeftijd hebben mogen halen. Posthoorn zei al iets over de zogeheten blue zones. Dat zijn bepaalde regio's waar mensen gemiddeld zo'n 10 jaar (of langer) ouder worden dan het gemiddelde. Daar zit natuurlijk wel iets achter. Bijvoorbeeld dat de eetgewoontes/diëten heel goed zijn enzovoort. Daarvan zeggen we ook niet: God wil dat zo. Zulke gebieden zijn vaak best geïsoleerd, qua leefgewoontes maar ook qua DNA. Er zijn wel meerdere gebieden geïsoleerd, maar dat betekent ook weer niet automatisch dat men langer leeft of minder ziek word. Dat maakt het zo bijzonder.

Er zijn talloze manieren van sterven. Ongelukken, ziektes, oorlog, honger maar ook onverklaarbare of onverwachte sterfgevallen. We mogen en kunnen niet op de stoel van God zitten. Wij kunnen nooit een sterfgeval verklaren ten diepste. Hij is het die gaat over leven en dood. Uiteindelijk sterven de meeste mensen in Nederland aan een bepaalde ziekte. Dat heeft alles te maken met het lichaam. Waarom sterft de een bijvoorbeeld aan darmkanker en de ander aan een hartaanval? Waarom zijn er mensen die door ouderdom sterven en niet door kanker of hart- en vaatziekten? Dat heeft allemaal te maken met de conditie van het lichaam en de organen. Dat is deels genetisch bepaald. Ik geloof dat laboranten aan de hand van je DNA kunnen zien of je verhoogt kans op bepaalde ziektes kan hebben. Dat wil uiteraard niet zeggen dat je als kerngezonde tiener niet onder een auto kan komen. Dus uiteindelijk heeft God in Zijn machtige alwetendheid alles al bepaald. De diepste oorzaak is onze zondeval, maar dat zal iedereen erkennen.

Het spijt me te horen over het sterfgeval van jouw familielid. En mijn excuses als een van berichten je daaraan hebt laten herinneren c.q. vervelende gevoelens heeft opgewekt. Dat was geenszins de insteek.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Wist je dat...

Bericht door Ararat »

Dank voor je nadere uitwerking. Het kwam inderdaad een beetje verkeerd binnen. Dat ligt ook aan mijn gevoeligheid, excuses waren niet persé nodig, maar bedankt.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6505
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Wist je dat...

Bericht door Posthoorn »

Ararat schreef: 27 jan 2024, 16:16 O, dus mijn veel te jong overleden familielid had gewoon teveel genetische foutjes en te weinig goede genen.
Geen idee. Overigens is het niet zo dat je met minder 'goede' genen niet óók oud kunt worden. Zoals ik al zei, worden mensen in onze tijd vaak ouder dan vroeger. Bijv. door adequate medische behandeling. Ook leefstijl is een factor; die heeft ook weer invloed op je genen (zgn. epigenetische factoren).
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wist je dat...

Bericht door HersteldHervormd »

Ararat schreef: 27 jan 2024, 17:50 Dank voor je nadere uitwerking. Het kwam inderdaad een beetje verkeerd binnen. Dat ligt ook aan mijn gevoeligheid, excuses waren niet persé nodig, maar bedankt.
Natuurlijk wel nodig, excuses zijn nodig, ongeacht of iets opzettelijk is of niet.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Wist je dat...

Bericht door Maanenschijn »

Wist je dat..

….. Alles wat aandacht krijgt groeit;
….. sommige mensen genieten van aandacht;
….. het heerlijk vinden om te trollen;
….. dat ik dat niet passend vind voor een christen;

….. slechts mijn mening is, geheel subjectief en niet onderbouwd?
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 31 jan 2024, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wist je dat...

Bericht door HersteldHervormd »

Wist je dat ik het gruwelijk eens ben met Maanenschijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat...

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 31 jan 2024, 11:37 Wist je dat..

….. Alles wat aandacht krijgt groeit;
….. sommige mensen genieten van aandacht;
….. het heerlijk vinden om te trollen;
….. dat ik dat niet passend is voor een christen;

….. slecht mijn mening is, geheel subjectief en niet onderbouwd?
:)
HHR
Berichten: 988
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Wist je dat...

Bericht door HHR »

....het ook allemaal niet zo erg zou zijn als bepaalde trollen week in week uit met groepen jongeren omgaan om ze te onderwijzen dat ze zondags van alles verkeerd horen en hij en zijn goere de enige waarheid hebben.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wist je dat...

Bericht door HersteldHervormd »

HHR schreef: 31 jan 2024, 12:55 ....het ook allemaal niet zo erg zou zijn als bepaalde trollen week in week uit met groepen jongeren omgaan om ze te onderwijzen dat ze zondags van alles verkeerd horen en hij en zijn goere de enige waarheid hebben.
Wist je dat je dat een kruistocht noemt?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat...

Bericht door Zeeuw »

HHR schreef: 31 jan 2024, 12:55 ....het ook allemaal niet zo erg zou zijn als bepaalde trollen week in week uit met groepen jongeren omgaan om ze te onderwijzen dat ze zondags van alles verkeerd horen en hij en zijn goere de enige waarheid hebben.
Welke trollen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wist je dat...

Bericht door refo »

Zeeuw schreef: 31 jan 2024, 16:33
HHR schreef: 31 jan 2024, 12:55 ....het ook allemaal niet zo erg zou zijn als bepaalde trollen week in week uit met groepen jongeren omgaan om ze te onderwijzen dat ze zondags van alles verkeerd horen en hij en zijn goere de enige waarheid hebben.
Welke trollen?
Zo noemen ze discussie-tegenstanders die ze niet aankunnen.
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wist je dat...

Bericht door Zeeuw »

refo schreef: 31 jan 2024, 17:30
Zeeuw schreef: 31 jan 2024, 16:33
HHR schreef: 31 jan 2024, 12:55 ....het ook allemaal niet zo erg zou zijn als bepaalde trollen week in week uit met groepen jongeren omgaan om ze te onderwijzen dat ze zondags van alles verkeerd horen en hij en zijn goere de enige waarheid hebben.
Welke trollen?
Zo noemen ze discussie-tegenstanders die ze niet aankunnen.
Dat begrijp ik. Maar als in dit geval een dominee werd bedoeld, vond ik het te ver gaan.
TSD
Berichten: 2117
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Wist je dat...

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef: 31 jan 2024, 18:17
refo schreef: 31 jan 2024, 17:30
Zeeuw schreef: 31 jan 2024, 16:33
HHR schreef: 31 jan 2024, 12:55 ....het ook allemaal niet zo erg zou zijn als bepaalde trollen week in week uit met groepen jongeren omgaan om ze te onderwijzen dat ze zondags van alles verkeerd horen en hij en zijn goere de enige waarheid hebben.
Welke trollen?
Zo noemen ze discussie-tegenstanders die ze niet aankunnen.
Dat begrijp ik. Maar als in dit geval een dominee werd bedoeld, vond ik het te ver gaan.
Dit is een vruchteloze conversatie.

Verder de definitie van een trol:
Een trol is een persoon die berichten plaatst in een internetomgeving om voorspelbare emotionele reacties uit te lokken als woede, irritatie, verdriet of scheldpartijen
Plaats reactie