Geloven we nog....

DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloven we nog....

Bericht door DDD »

Dit is ook een uitspraak die alle perken te buiten gaat. Met christendom heeft dit niets meer te maken.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloven we nog....

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dit is ook een uitspraak die alle perken te buiten gaat. Met christendom heeft dit niets meer te maken.
Leg uit. Jij vindt dat ongelovigen/spotters het kerstevangelie mogen verkondigen? Jouw ruimheid verschrikt mij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloven we nog....

Bericht door DDD »

Het evangelie is voor alle mensen. Of het gaat om horen of om spreken, daar maakt de bijbel nergens een verschil. Integendeel. De Schrift leert duidelijk dat nochtans Christus op allerlei wijzen wordt verkondigd, en dat daarin reden is om zich te verblijden.

Ik ben helemaal niet ruim. Ik ben alleen maar mild. Als je een beetje kennis maakt met jezelf, dan wordt je dat vanzelf. Is dat niet zo, dan moet je alles nog eens goed nakijken, bepaalde handicaps laat ik dan even buiten beschouwing.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloven we nog....

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Ik vind het wel gemopper, maar ik geloof niet dat DIA binnen het GG-straatje valt.

Ik geloof wel dat er door het kwaad spreken over anderen op dit forum nog nooit iemand tot bekering is gekomen. Maar mocht iemand zich toch melden dan houd ik me aanbevolen.

Maar goed. Ik luister zelden naar de EO meer, eigenlijk, zoveel tijd heb ik niet. Maar ik kom nooit iets tegen wat niet deugt in ieder geval in Visie.

En bovendien was de vraag wat er mis is met de kerstactiviteit van de EO op de Dam. Dat is nu nog steeds niet duidelijk. Ik weet wel wat er mis is met de opmerkingen van DIA: het is zondig om andere mensen onverhoord te veroordelen, en zeker als dat zonder behoorlijke argumenten gebeurt.

Op al dat gemopper kan geen zegen rusten. Al die twist en verdeeldheid zijn geen vrucht van de heilige Geest.

Nog één reactie dan: Ik voel me echt hartelijk verbonden met het kerkverband waarin ik ben opgegroeid.
Om met Hendrikus te spreken, ik ben het natuurlijk niet met alles eens wat zich momenteel in ons kerkverband
afspeelt..
Wat is eigenlijk een GG-straatje? Is die dan anders als een, laat ik zeggen, OGG-straatje? Of een NHK-straatje?
Ik ken dat woord niet.
Verder, ik hoop geen mens te veroordelen, maar wel het verkeerde wat je van de weg leidt. Dat is ook min of
meer hetgeen ik nog positief vind aan Refoforum. Hier kun je nog wat zeggen, en mensen begrijpen waar je
het over hebt.
Wat anders is natuurlijk of het overgenomen wordt. Maar spreken zolang het mogelijk is mag toch?
Het mocht eens een soort evangelisatiemiddel zijn. Of gaan we hier net als in de wereld de dictatuur van de
meerderheid navolgen. Nee toch?
We moeten geen kuddedieren zijn als we de verkeerde kant op lopen.
Maar we moeten wel het schapenspoor van ons godvrezend voorgeslacht volgen. Die leidt tot de schaapskooi.
Dan heb ik het wel over die echte schapen.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 17 dec 2013, 00:21, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloven we nog....

Bericht door huisman »

DDD schreef:Het evangelie is voor alle mensen. Of het gaat om horen of om spreken, daar maakt de bijbel nergens een verschil. Integendeel. De Schrift leert duidelijk dat nochtans Christus op allerlei wijzen wordt verkondigd, en dat daarin reden is om zich te verblijden.

Ik ben helemaal niet ruim. Ik ben alleen maar mild. Als je een beetje kennis maakt met jezelf, dan wordt je dat vanzelf. Is dat niet zo, dan moet je alles nog eens goed nakijken, bepaalde handicaps laat ik dan even buiten beschouwing.
Mild?? of blind!! Jij reageert namelijk niet op de feiten...de EO laat mensen Jezus geboorte verkondigen die belijden Godloochenaars te zijn. Er is geen samensmelting mogelijk tussen Gods koninkrijk en het rijk van de satan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloven we nog....

Bericht door DDD »

Ik zie gemopper en ongemotiveerde kritiek niet als een evangelisatiemiddel, maar meer als de tweedracht en muiterij die in ons avondmaalsformulier heel dringend veroordeeld worden.

En als aanvulling daarop hoef ik slechts de bijbel te laten spreken:

Waarschuwing tegen eerzucht
[bijbel]46 Er ontstond een meningsverschil onder hen over de vraag wie van hen de belangrijkste was.

47 Maar toen Jezus de overweging van hun hart zag, nam Hij een klein kind en zette dat bij Zich.

48 En Hij zei tegen hen: Wie dit kleine kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij, en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem Die Mij gezonden heeft. Want wie de minste onder u allen is, die zal belangrijk zijn.

49 Johannes antwoordde en zei: Meester, wij hebben iemand gezien die in Uw Naam demonen uitdreef, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U niet samen met ons volgt.

50 En Jezus zei tegen hem: Verbied het niet, want wie niet tegen ons is, die is voor ons.[/bijbel]
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloven we nog....

Bericht door DDD »

huisman schreef:
DDD schreef:Het evangelie is voor alle mensen. Of het gaat om horen of om spreken, daar maakt de bijbel nergens een verschil. Integendeel. De Schrift leert duidelijk dat nochtans Christus op allerlei wijzen wordt verkondigd, en dat daarin reden is om zich te verblijden.

Ik ben helemaal niet ruim. Ik ben alleen maar mild. Als je een beetje kennis maakt met jezelf, dan wordt je dat vanzelf. Is dat niet zo, dan moet je alles nog eens goed nakijken, bepaalde handicaps laat ik dan even buiten beschouwing.
Mild?? of blind!! Jij reageert namelijk niet op de feiten...de EO laat mensen Jezus geboorte verkondigen die belijden Godloochenaars te zijn. Er is geen samensmelting mogelijk tussen Gods koninkrijk en het rijk van de satan.
Ik zie niet in waarom dat niet kan terwijl wel een ongelovige in het mannenkoor der Gereformeerde Gemeenten mag zingen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloven we nog....

Bericht door huisman »

DDD schreef:Ik zie gemopper en ongemotiveerde kritiek niet als een evangelisatiemiddel, maar meer als de tweedracht en muiterij die in ons avondmaalsformulier heel dringend veroordeeld worden.

En als aanvulling daarop hoef ik slechts de bijbel te laten spreken:

Waarschuwing tegen eerzucht
[bijbel]46 Er ontstond een meningsverschil onder hen over de vraag wie van hen de belangrijkste was.

47 Maar toen Jezus de overweging van hun hart zag, nam Hij een klein kind en zette dat bij Zich.

48 En Hij zei tegen hen: Wie dit kleine kind ontvangt in Mijn Naam, die ontvangt Mij, en wie Mij ontvangt, ontvangt Hem Die Mij gezonden heeft. Want wie de minste onder u allen is, die zal belangrijk zijn.

49 Johannes antwoordde en zei: Meester, wij hebben iemand gezien die in Uw Naam demonen uitdreef, en wij hebben het hem verboden, omdat hij U niet samen met ons volgt.

50 En Jezus zei tegen hem: Verbied het niet, want wie niet tegen ons is, die is voor ons.[/bijbel]
Precies...en de EO nodigt uit die tegen Hem zijn. Je moet wel ziende blind zijn omdat niet te zien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geloven we nog....

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Het evangelie is voor alle mensen. Of het gaat om horen of om spreken, daar maakt de bijbel nergens een verschil. Integendeel. De Schrift leert duidelijk dat nochtans Christus op allerlei wijzen wordt verkondigd, en dat daarin reden is om zich te verblijden.

Ik ben helemaal niet ruim. Ik ben alleen maar mild. Als je een beetje kennis maakt met jezelf, dan wordt je dat vanzelf. Is dat niet zo, dan moet je alles nog eens goed nakijken, bepaalde handicaps laat ik dan even buiten beschouwing.
Mild?? of blind!! Jij reageert namelijk niet op de feiten...de EO laat mensen Jezus geboorte verkondigen die belijden Godloochenaars te zijn. Er is geen samensmelting mogelijk tussen Gods koninkrijk en het rijk van de satan.
Ik zie niet in waarom dat niet kan terwijl wel een ongelovige in het mannenkoor der Gereformeerde Gemeenten mag zingen.
Oops... Dat is een sterke! Natuurlijk mag niemand ongelovig zijn. Wel dan?
Er is overigens, dacht ik, wel verschil. 't Is maar of je het ziet of misschien wel niet zien wil.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Geloven we nog....

Bericht door henriët »

DDD schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Het evangelie is voor alle mensen. Of het gaat om horen of om spreken, daar maakt de bijbel nergens een verschil. Integendeel. De Schrift leert duidelijk dat nochtans Christus op allerlei wijzen wordt verkondigd, en dat daarin reden is om zich te verblijden.

Ik ben helemaal niet ruim. Ik ben alleen maar mild. Als je een beetje kennis maakt met jezelf, dan wordt je dat vanzelf. Is dat niet zo, dan moet je alles nog eens goed nakijken, bepaalde handicaps laat ik dan even buiten beschouwing.
Mild?? of blind!! Jij reageert namelijk niet op de feiten...de EO laat mensen Jezus geboorte verkondigen die belijden Godloochenaars te zijn. Er is geen samensmelting mogelijk tussen Gods koninkrijk en het rijk van de satan.
Ik zie niet in waarom dat niet kan terwijl wel een ongelovige in het mannenkoor der Gereformeerde Gemeenten mag zingen.
Een ' ongelovige' .. Wat versta je daaronder. Iemand die niet gelooft, of een kerkmens die de Heere nog niet kent.. Of iemand die wel zingt, vanuit het verlangen Hem te kennen. Dat is een ander iemand dan een Godloochenaar..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloven we nog....

Bericht door DDD »

Nee. Er zijn maar twee wegen. De tussenweg die jij beschrijft kent de heilige Schrift niet. Dat bedoel ik niet hard, maar het is niet volgens de Schrift als we suggereren dat iemand die het wel goed bedoelt maar zich niet bekeert een streepje vóór heeft.

Overigens ben ik geen atheïsten tegengekomen in het lijstje, maar ik kan natuurlijk de benodigde informatie missen.

@Huisman:

Het is onmogelijk het Evangelie te verkondigen als je tegen Christus bent. Waar blijkt trouwens uit dat de betrokkenen atheïst zijn?
ejvl
Berichten: 5747
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Geloven we nog....

Bericht door ejvl »

huisman schreef:Mild?? of blind!! Jij reageert namelijk niet op de feiten...de EO laat mensen Jezus geboorte verkondigen die belijden Godloochenaars te zijn. Er is geen samensmelting mogelijk tussen Gods koninkrijk en het rijk van de satan.
Net de herders in de velden of de wijzen uit het oosten :)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18727
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geloven we nog....

Bericht door helma »

huisman schreef:
DDD schreef:Het evangelie is voor alle mensen. Of het gaat om horen of om spreken, daar maakt de bijbel nergens een verschil. Integendeel. De Schrift leert duidelijk dat nochtans Christus op allerlei wijzen wordt verkondigd, en dat daarin reden is om zich te verblijden.

Ik ben helemaal niet ruim. Ik ben alleen maar mild. Als je een beetje kennis maakt met jezelf, dan wordt je dat vanzelf. Is dat niet zo, dan moet je alles nog eens goed nakijken, bepaalde handicaps laat ik dan even buiten beschouwing.
Mild?? of blind!! Jij reageert namelijk niet op de feiten...de EO laat mensen Jezus geboorte verkondigen die belijden Godloochenaars te zijn. Er is geen samensmelting mogelijk tussen Gods koninkrijk en het rijk van de satan.

Ik heb helemaal niks met de Kerstviering op de Dam en heb ook grote vragen bij de koers van de EO. (even voorop).
Ik reageer nu even alleen op jouw opmerking. Hoe sta je tegenover de prediking van Bileam? Een waarzegger; een uit het kamp van de satan. Toch gebruikte God hem om verkondiger te zijn. En ik ben weleens bijzonder vertroost door zijn uitspraken over Israëls God.




verder sluit ik me aan bij Zita:
Zita schreef:Zo'n uitspraak vind ik eerlijk gezegd alle perken te buiten gaan.
Ik heb soms grote moeite met de vorm die de EO kiest om het evangelie te brengen. Soms mis ik ook erg veel. Maar ik geloof nog steeds dat de EO vanuit een oprechte bewogenheid met de ongelovigen en onkerkelijken probeert aansluiting te vinden bij de gewone mens en hem het evangelie verkondigt.
Bedenk bij de vormen van evangelieverspreiding die de EO kiest wel dat zij niet allereerst kerkmensen op het oog hebben, maar juist ook degenen die nooit een kerk van binnen zien, RTL kijken, dol zijn op soaps, popmuziek volkomen normaal vinden enzovoorts. Gewoon die heel gewone gemiddelde Nederlander. Dan is het niet heel onbegrijpelijk dat er andere vormen worden ingezet dan samenzang vanuit een kerk met een meditatie.
Paulus ging op de Areopagus in de vorm van zijn betoog ook behoorlijk ver mee met de manier van denken van die tijd.
Dat neemt niet weg dat de EO de volle scherpte van het Evangelie moet laten staan.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geloven we nog....

Bericht door huisman »

helma schreef:
huisman schreef:
DDD schreef:Het evangelie is voor alle mensen. Of het gaat om horen of om spreken, daar maakt de bijbel nergens een verschil. Integendeel. De Schrift leert duidelijk dat nochtans Christus op allerlei wijzen wordt verkondigd, en dat daarin reden is om zich te verblijden.

Ik ben helemaal niet ruim. Ik ben alleen maar mild. Als je een beetje kennis maakt met jezelf, dan wordt je dat vanzelf. Is dat niet zo, dan moet je alles nog eens goed nakijken, bepaalde handicaps laat ik dan even buiten beschouwing.
Mild?? of blind!! Jij reageert namelijk niet op de feiten...de EO laat mensen Jezus geboorte verkondigen die belijden Godloochenaars te zijn. Er is geen samensmelting mogelijk tussen Gods koninkrijk en het rijk van de satan.

Ik heb helemaal niks met de Kerstviering op de Dam en heb ook grote vragen bij de koers van de EO. (even voorop).
Ik reageer nu even alleen op jouw opmerking. Hoe sta je tegenover de prediking van Bileam? Een waarzegger; een uit het kamp van de satan. Toch gebruikte God hem om verkondiger te zijn. En ik ben weleens bijzonder vertroost door zijn uitspraken over Israëls God.




verder sluit ik me aan bij Zita:
Zita schreef:Zo'n uitspraak vind ik eerlijk gezegd alle perken te buiten gaan.
Ik heb soms grote moeite met de vorm die de EO kiest om het evangelie te brengen. Soms mis ik ook erg veel. Maar ik geloof nog steeds dat de EO vanuit een oprechte bewogenheid met de ongelovigen en onkerkelijken probeert aansluiting te vinden bij de gewone mens en hem het evangelie verkondigt.
Bedenk bij de vormen van evangelieverspreiding die de EO kiest wel dat zij niet allereerst kerkmensen op het oog hebben, maar juist ook degenen die nooit een kerk van binnen zien, RTL kijken, dol zijn op soaps, popmuziek volkomen normaal vinden enzovoorts. Gewoon die heel gewone gemiddelde Nederlander. Dan is het niet heel onbegrijpelijk dat er andere vormen worden ingezet dan samenzang vanuit een kerk met een meditatie.
Paulus ging op de Areopagus in de vorm van zijn betoog ook behoorlijk ver mee met de manier van denken van die tijd.
Dat neemt niet weg dat de EO de volle scherpte van het Evangelie moet laten staan.
Ik weet dat wat ik zeg niet populair is maar "oprechte bewogenheid met de ongelovigen" leert je anders spreken dan wat de EO doet.
@Helma de HEERE kan ook een Bileam gebruiken tegen wil en dank...maar let eens op zijn levenseinde?

Het gaat ten diepste hier om: Vinden wij dat de EO met zijn evenementen (jongerendag,kerstfeest op de dam, passion enz.)
de Bijbelse boodschap overbrengt ? Ik vind van niet, ten eerste kun je de Bijbelse boodschap niet verpakken(verhullen) in zeer wereldse vormen. Ten tweede is de boodschap die de EO brengt lang niet in alles Bijbels.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Geloven we nog....

Bericht door DDD »

Nou nee. Het is heel goed mogelijk dat je vindt dat de EO een niet in alle opzichten juiste boodschap brengt maar dat je toch vaststelt dat een christen niet zo over dit Kerstfeest kan praten.

Precies hetzelfde gaat op voor de vormen.

Overigens blijf ik erbij dat ik in de aankondiging niets heb gezien dat strijdig is met het christelijk geloof.
Plaats reactie