Smartphone / E-mobiel

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Tiberius »

Vanaf hun 16e (in Nederland) kunnen kinderen zelf een Family Link account omzetten naar een normaal Google account.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Maanenschijn »

Charles schreef:Ik ben me aan het verdiepen in Family Link, i.v.m. smartphone van de pubers. Maar ik lees her en der dat het is voor kinderen onder de 13 jaar. Klopt dat? Zo ja dan heeft het weinig zin om in te voeren want het gaat juist om de puberleeftijd. Adviezen meer dan welkom.
Bij ons zitten twee kinderen op Family Link.

Eén van 19 en één van 13. Mijn dochter van 19 kan alles zelf beheren, daar kan ik geen beperkingen meer voor aanbrengen. Maar dat hoeft ook niet. Zij vind het fijn dat er een vorm van sociale controle is en vraag ons met haar mee te kijken en gevraagd/ongevraagd van advies te dienen als de schermtijd of de apps uit de hand lopen. Dat gaat goed en is erg fijn. We kunnen dan met elkaar praten op basis van reële cijfers en feiten.

Onze dochter van 13 heeft voor verschillende apps schermtijd en voor het gebruik een dagmaximum. En bedtijd. Daarnaast kan die geen apps zelfstandig installeren. Dat gaat eigenlijk prima. Voor vrijdagavonden of zaterdagen (clubavond etc) staat alles wat ruimer ingesteld, of is eenvoudig bonustijd aan te geven. Ik weet niet precies de leeftijdsgrenzen en restricties. Wel heb ik gemerkt dat ook als de restricties minder worden, het gesprek over telefoongebruik makkelijker is doordat zichtbaar is hoeveel en waarvoor de telefoon gebruikt wordt. Het praat makkelijker dan een kreet: ‘ je zit altijd op je telefoon’. Nu is het: ‘Je hebt vorige week drie dagen meer dan 5 uur op je telefoon gezeten. Zullen we het daar eens over hebben?’ .
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Charles
Berichten: 1553
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Charles »

Dank voor de reacties. Dit helpt enorm! Dan ga ik me maar eens verdiepen hoe ik dit moet regelen. Het gaat dan niet alleen om smartphone van twee pubers maar ook om de iPad die soms opeens te lang boven is geweest.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Zeeuw »

Maanenschijn schreef: 17 mar 2023, 10:24
Charles schreef:Ik ben me aan het verdiepen in Family Link, i.v.m. smartphone van de pubers. Maar ik lees her en der dat het is voor kinderen onder de 13 jaar. Klopt dat? Zo ja dan heeft het weinig zin om in te voeren want het gaat juist om de puberleeftijd. Adviezen meer dan welkom.
Bij ons zitten twee kinderen op Family Link.

Eén van 19 en één van 13. Mijn dochter van 19 kan alles zelf beheren, daar kan ik geen beperkingen meer voor aanbrengen. Maar dat hoeft ook niet. Zij vind het fijn dat er een vorm van sociale controle is en vraag ons met haar mee te kijken en gevraagd/ongevraagd van advies te dienen als de schermtijd of de apps uit de hand lopen. Dat gaat goed en is erg fijn. We kunnen dan met elkaar praten op basis van reële cijfers en feiten.

Onze dochter van 13 heeft voor verschillende apps schermtijd en voor het gebruik een dagmaximum. En bedtijd. Daarnaast kan die geen apps zelfstandig installeren. Dat gaat eigenlijk prima. Voor vrijdagavonden of zaterdagen (clubavond etc) staat alles wat ruimer ingesteld, of is eenvoudig bonustijd aan te geven. Ik weet niet precies de leeftijdsgrenzen en restricties. Wel heb ik gemerkt dat ook als de restricties minder worden, het gesprek over telefoongebruik makkelijker is doordat zichtbaar is hoeveel en waarvoor de telefoon gebruikt wordt. Het praat makkelijker dan een kreet: ‘ je zit altijd op je telefoon’. Nu is het: ‘Je hebt vorige week drie dagen meer dan 5 uur op je telefoon gezeten. Zullen we het daar eens over hebben?’ .
Wij gebruiken ook Family Link. Altijd wel leuk 's avond, net na de schermtijd 'ik moest echt, echt nog even in Magister kijken'.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Ad Anker »

Zeeuw schreef: 17 mar 2023, 14:00 Wij gebruiken ook Family Link. Altijd wel leuk 's avond, net na de schermtijd 'ik moest echt, echt nog even in Magister kijken'.
Haha, zo herkenbaar. Dat klinkt bij ons ook héél vaak.
Ben wel tevreden over family link. Kan me vinden in ervaring van Maanenschijn.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Bruna »

Werkt familylink op alle apparaten en kun je dan echt niets meer doen?
Er is ook mogelijkheid om video’s in berichten te zetten, dan kun je bij verstrijken van schermtijd via iPhone daarna blijven kijken.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Ararat »

Ad Anker schreef: 18 mar 2023, 07:28
Zeeuw schreef: 17 mar 2023, 14:00 Wij gebruiken ook Family Link. Altijd wel leuk 's avond, net na de schermtijd 'ik moest echt, echt nog even in Magister kijken'.
Haha, zo herkenbaar. Dat klinkt bij ons ook héél vaak.
Ben wel tevreden over family link. Kan me vinden in ervaring van Maanenschijn.
Inderdaad herkenbaar.
Als je zoiets echt terecht vindt kun je apps als magister uitsluiten van max schermtijd. Kunnen ze de hele avond nog Magister 'bingen'. Wij hebben dat overigens gedaan met bijv de Bijbelapp.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Zeeuw »

Ararat schreef: 18 mar 2023, 08:59
Ad Anker schreef: 18 mar 2023, 07:28
Zeeuw schreef: 17 mar 2023, 14:00 Wij gebruiken ook Family Link. Altijd wel leuk 's avond, net na de schermtijd 'ik moest echt, echt nog even in Magister kijken'.
Haha, zo herkenbaar. Dat klinkt bij ons ook héél vaak.
Ben wel tevreden over family link. Kan me vinden in ervaring van Maanenschijn.
Inderdaad herkenbaar.
Als je zoiets echt terecht vindt kun je apps als magister uitsluiten van max schermtijd. Kunnen ze de hele avond nog Magister 'bingen'. Wij hebben dat overigens gedaan met bijv de Bijbelapp.
Dat wil ik liever niet. Dan gaan ze tot de maximale tijd andere dingen doen en dan de schermpjes weer voor de andere zaken gebruiken. Gewoon tot een bepaalde tijd en dan de schermpjes uit (wat nu nog lukt en als ze ouder worden waarschijnlijk steeds lastiger zal zijn).
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Geytenbeekje »

Jullie zijn wel heel streng hoor :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef: 18 mar 2023, 14:10 Jullie zijn wel heel streng hoor :)
Op deze manier wordt schermtijd als iets heel begerenswaardigs bestempeld.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef: 18 mar 2023, 14:10 Jullie zijn wel heel streng hoor :)
Je hebt geen kinderen vermoed ik.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef: 18 mar 2023, 14:30
Geytenbeekje schreef: 18 mar 2023, 14:10 Jullie zijn wel heel streng hoor :)
Je hebt geen kinderen vermoed ik.
Ik heb nooit controle gekregen op wat ik deed op internet door mijn ouders. Wellicht speelt dat ook wel mee.
Online
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Zeeuw »

Geytenbeekje schreef: 18 mar 2023, 14:36
Zeeuw schreef: 18 mar 2023, 14:30
Geytenbeekje schreef: 18 mar 2023, 14:10 Jullie zijn wel heel streng hoor :)
Je hebt geen kinderen vermoed ik.
Ik heb nooit controle gekregen op wat ik deed op internet door mijn ouders. Wellicht speelt dat ook wel mee.
De tijd dat jij 12/13 was, was wellicht een andere dan de huidige.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Geytenbeekje »

Zeeuw schreef: 18 mar 2023, 14:54
Geytenbeekje schreef: 18 mar 2023, 14:36
Zeeuw schreef: 18 mar 2023, 14:30
Geytenbeekje schreef: 18 mar 2023, 14:10 Jullie zijn wel heel streng hoor :)
Je hebt geen kinderen vermoed ik.
Ik heb nooit controle gekregen op wat ik deed op internet door mijn ouders. Wellicht speelt dat ook wel mee.
De tijd dat jij 12/13 was, was wellicht een andere dan de huidige.
Ik was een heel voorbeeldig kind :D
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Smartphone / E-mobiel

Bericht door Mannetje »

Jammer dat daar weinig meer van over is ;)
-
Plaats reactie