Leer Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6527
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Posthoorn »

Floppy schreef:
hervormde schreef:De GGiN (alsook vele andere gemeenten) moeten een eerlijke conclusie trekken en géén kinderen dopen.
Inderdaad. Die conclusie heb ik al lang geleden moeten trekken, binnen de GGiN en een aantal GG's en aanverwant is er een grote verlegenheid met de inhoud van de kinderdoop, en in de praktijk functioneert het niet.
Hoe zou dat in de praktijk dan moeten functioneren??
Floppy schreef:Eigenlijk is de volwassendoop in baptistenkringen vergelijkbaar met het moment dat binnen deze gemeenten iemand voor het eerst aan het avondmaal gaat.
Ja, inderdaad. Mooie vergelijking.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door henriët »

Floppy schreef:
hervormde schreef:De GGiN (alsook vele andere gemeenten) moeten een eerlijke conclusie trekken en géén kinderen dopen.
Inderdaad. Die conclusie heb ik al lang geleden moeten trekken, binnen de GGiN en een aantal GG's en aanverwant is er een grote verlegenheid met de inhoud van de kinderdoop, en in de praktijk functioneert het niet. Eigenlijk is de volwassendoop in baptistenkringen vergelijkbaar met het moment dat binnen deze gemeenten iemand voor het eerst aan het avondmaal gaat.
Ja, inderdaad, die conclusie deel ik ook. Alleen, hoe kan het dan dat er mensen zijn die dit delen, en mensen binnen de GGN dat niet zien?

*Overigens in reactie op de topicstarter met zijn vraag.
Het verschil tussen beide kerkverbanden is niet alleen qua leer aanwezig, maar ook veelal in de praktische vormgeving van het christen-zijn.
Binnen de GGN wordt bijbelstudiekring afgehouden, tenzij het onder toeziend oog van kerkenraad staat, maar die mannen zijn vaak al zo druk, ( of oud)
Door toch een stukje lijdelijkheid binnen de GGN is er meer een cultuur onder de jeugd van 'alles mag... want God haalt je er toch wel uit.. '
Verder krijgen de kinderen in de GGN een ander Godsbeeld mee dan de kinderen binnen de CGK, wat echt verschil maakt.
Nu ja, er zijn voldoende verschillen, en bwp gemeenten kun je absoluut niet vergelijken met GGN gemeenten. Denk bijv. ook aan het wantrouwen wat een grote rol speelt.
Daarbij, binnen de cgk-bwp mag open gesproken over het Woord van de HEere, en mag het dienen van de Heere tot uiting komen. Terwijl je binnen de GGN best wel voor ' vroom' wordt aangezien als je een tekst met een kaart stuurt. Maar goed, dit laatste zal ook plaatselijk verschillen.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Curatorium »

Zeker Henriet, in de praktijk is het echt een heel andere kerk als de BHP-groep. Maar ook vergeleken met de GG is het een ander kerkverband. Ik zie deze 2 dan ook (gelukkig) niet samengaan.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door henriët »

Curatorium schreef:Zeker Henriet, in de praktijk is het echt een heel andere kerk als de BHP-groep. Maar ook vergeleken met de GG is het een ander kerkverband. Ik zie deze 2 dan ook (gelukkig) niet samengaan.
Maar... te bedenken dat er zoveel zielen zitten.. en zoals er wel gezegd word.. onder een ' verduisterd Evangelie' , dat gaat me enorm aan het hart..
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Desiree »

Ach Henriët, ik heb weleens boos naar mijn man gereageerd.. en ik zal niet schrijven wat ik toen zei. Maar ik heb mensen ontmoet in die kringen, die de Heere echt mogen dienen. Ze zullen nooit praten als Desiree, maar dat hoeft ook niet.. Er is een psalm dat luidt, 'Gods verborgen omgang vinden, zielen waar Zijn vrees in woont.' Al gaat met dan niet naar het Heilig Avondmaal (wat ik zo jammer vind, daar het een opdracht van de Heere is) toch zijn er mensen die zouden mogen aangaan.

Denk niet te klein van God, Hij kan ons mensen echt wel aan. En Hij doet, wat Hij belooft!
Laatst gewijzigd door Desiree op 27 nov 2013, 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Floppy »

Posthoorn schreef: Hoe zou dat in de praktijk dan moeten functioneren??
M.i. moet de focus iets meer gaan vallen op de gemeente als geheel, als lichaam van Christus, waar de kinderen ook deel van uitmaken, en wat minder op het individu. Let wel, ik zeg niet dat het individu niet belangrijk is, maar dat het accent iets zou moeten verschuiven.
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Curatorium »

Desiree schreef:Ach Henriët, ik heb weleens boos naar mijn man gereageerd.. en ik zal niet schrijven wat ik toen zei. Maar ik heb mensen ontmoet in die kringen, die de Heere echt mogen dienen. Ze zullen nooit praten als Desiree, maar dat hoeft ook niet.. Er is een psalm dat luidt, 'Gods verborgen omgang vinden, zielen waar Zijn vrees in woont.' Al gaat met dan niet naar het Heilig Avondmaal (wat ik zo jammer vind, daar het een opdracht van de Heere is) toch zijn er mensen die zouden mogen aangaan.

Denk niet te klein van God, Hij kan ons mensen echt wel aan. En Hij doet, wat Hij belooft!
Toch is geloven een zeker weten en een vast vertrouwen. En dat wordt de mensen daar op een psychologische manier afgenomen.
Gebruikersavatar
MoesTuin
Verbannen
Berichten: 887
Lid geworden op: 01 jul 2013, 10:18

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door MoesTuin »

Dat is zeker waar!

Van welk kerk verband je ook lid mag zijn, belijdt en leef vanuit de woorden hieronder en bewaar ze in je hart en vertrouw vooral niet op mensen, maar op de Heere God.

1 Petrus 3:15-18


15 erken Christus als Heer en eer Hem met heel uw hart. Vraagt iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorden.
16 Doe dat dan vooral zachtmoedig en met respect, houd uw geweten zuiver; dan zullen de mensen die zich honend over uw goede, christelijke levenswandel uitlaten, zich schamen over hun laster.
17 Het is beter te lijden, indien God dat wil, omdat men goeddoet dan omdat men kwaad doet.
18 Ook Christus immers heeft, terwijl hij zelf rechtvaardig was, geleden voor de zonden van onrechtvaardigen, voor eens en altijd, om u zo bij God te brengen. Naar het lichaam werd hij gedood maar naar de geest tot leven gewekt.


MoesTuin
Weet je dat de Vader je kent
Weet je dat je van waarde bent
Weet je dat je een Parel bent
Een Parel in Gods Hand!
DDD
Berichten: 28889
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door DDD »

Het lijkt mij duidelijk dat er een leerverschil is tussen de GG en de GGiN. Ik zie dat DIA geen onderscheid maakt tussen Evangeliebeloften en verbondsbeloften, en daarin treedt hij buiten de leer van de GG, wat je daar ook van kan vinden. Zie het boekje Louter genade.

Overigens is het niet terecht te stellen dat de GGiN zondag 74 ook onderschrijven. Ook in de GG zijn predikanten die in de prediking daarvan afstand nemen, daar heb ik reeds een keer de vinger bij gelegd in het draadje over een leespreek.
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Het lijkt mij duidelijk dat er een leerverschil is tussen de GG en de GGiN. Ik zie dat DIA geen onderscheid maakt tussen Evangeliebeloften en verbondsbeloften, en daarin treedt hij buiten de leer van de GG, wat je daar ook van kan vinden. Zie het boekje Louter genade.

Overigens is het niet terecht te stellen dat de GGiN zondag 74 ook onderschrijven. Ook in de GG zijn predikanten die in de prediking daarvan afstand nemen, daar heb ik reeds een keer de vinger bij gelegd in het draadje over een leespreek.
Nee nee! Ik treedt hooguit buiten de linkerflank!

Hoe lang zou het trouwens nog duren, eer de Ger Gen in Ned. officieel als sekte wordt
aangemerkt? Ik vrees wel eens dat dit nog eens staat te gebeuren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Desiree »

Nou ja, zoveel weet ik er ook weer niet van om verder mee te discussiëren. Daar heb ik iemand anders voor, maar die is niet zo van de discussies.

Sekte, als we het zo gaan noemen.. Ik zou maar uitkijken, ik las een poos geleden van die man van de Woeste Weg een brief over Ds. Roos. Ongelooflijk wat die man over een kind van God durft te schrijven.. hij mag wel uitkijken. Overigens ergens klopte iets niet. Ds. Roos werd ten onrechte e.e.a. verweten, ik voelde het in mijn hart, ds. Roos had het in die zaak bij het rechte eind.

Succes met de discussie maar ik ga nu toch maar eens die boeken lezen die in de boekenkast staan. Ben ff weg!

Overigens vond ik het antwoord van Huisman wel goed.

Dia, ik treedt bestaat niet, het is, ik treed... doe het trouwens maar niet, hier staan ook boeken van Ds. Vreugdenhil. Ja, ja, allemaal broederlijk naast Dr. Steenblok, Dr. De Vries en de linkse zal ik overslaan :)
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


DDD
Berichten: 28889
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Het lijkt mij duidelijk dat er een leerverschil is tussen de GG en de GGiN. Ik zie dat DIA geen onderscheid maakt tussen Evangeliebeloften en verbondsbeloften, en daarin treedt hij buiten de leer van de GG, wat je daar ook van kan vinden. Zie het boekje Louter genade.

Overigens is het niet terecht te stellen dat de GGiN zondag 74 ook onderschrijven. Ook in de GG zijn predikanten die in de prediking daarvan afstand nemen, daar heb ik reeds een keer de vinger bij gelegd in het draadje over een leespreek.
Nee nee! Ik treedt hooguit buiten de linkerflank!

Hoe lang zou het trouwens nog duren, eer de Ger Gen in Ned. officieel als sekte wordt
aangemerkt? Ik vrees wel eens dat dit nog eens staat te gebeuren.
Maar je bent het dus niet eens met 'Louter genade'? En is dat dan niet een officiële verklarende weergave van de synode van de GG?
Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door aboricultura »

Er zijn ook grote overeenkomsten tussen de GGiN en de CGK.
1- Hetzelfde Woord van God
2- dezelfde belijdenisgeschriften.
3- dezelfde formulieren van enigheid.

Ook geloof ik vast en zeker dezelfde bevinding.
Nog een overeenkomst: Ze staan allebei alleen in hun leer, de GGiN in hun idee over het aanbod van genade, de CGK met hun drie verbonden.
Trouwens in De Wachter Sions van vorige week staat een recensie van ds Roos over een boek van prof Wisse pastorale brieven. Hij is heel positief over dit boekje.

Ook zijn er met de CGK zeker wel grote verschillen.
CGK.
1- drie verbondenleer
2- veel wordt gedacht vanuit het verbond.
3- door hun verbondsdenken andere kijk op de doop.

GGiN ( geld ook in grote lijnen voor de GerGem )
1- twee verbonden
2- veel wordt er gedacht vanuit de uitverkiezing
3- doop ligt onder de beheersing van de uitverkiezing.

Ik heb veel waardering voor de CGK ds, zelfs van buiten het bewaar het pand, maar de ds van de GGiN hebben net zo goed mijn waardering.
Zo wel de CGK als de GGiN zijn soms radicaal en rechtlijnig, wat je van andere niet altijd kunt zeggen.

Ik wil nog meer reageren, maar het ontbreekt me even aan tijd.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Hendrik de 3de
Inactief
Berichten: 329
Lid geworden op: 24 mei 2012, 12:58
Locatie: Onder de rook van de Havenstad

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Hendrik de 3de »

aboricultura schreef:Er zijn ook grote overeenkomsten tussen de GGiN en de CGK.
1- Hetzelfde Woord van God
2- dezelfde belijdenisgeschriften.
3- dezelfde formulieren van enigheid.

Ook geloof ik vast en zeker dezelfde bevinding.
Nog een overeenkomst: Ze staan allebei alleen in hun leer, de GGiN in hun idee over het aanbod van genade, de CGK met hun drie verbonden.
Trouwens in De Wachter Sions van vorige week staat een recensie van ds Roos over een boek van prof Wisse pastorale brieven. Hij is heel positief over dit boekje.

Ook zijn er met de CGK zeker wel grote verschillen.
CGK.
1- drie verbondenleer
2- veel wordt gedacht vanuit het verbond.
3- door hun verbondsdenken andere kijk op de doop.

GGiN ( geld ook in grote lijnen voor de GerGem )
1- twee verbonden
2- veel wordt er gedacht vanuit de uitverkiezing
3- doop ligt onder de beheersing van de uitverkiezing.

Ik heb veel waardering voor de CGK ds, zelfs van buiten het bewaar het pand, maar de ds van de GGiN hebben net zo goed mijn waardering.
Zo wel de CGK als de GGiN zijn soms radicaal en rechtlijnig, wat je van andere niet altijd kunt zeggen.

Ik wil nog meer reageren, maar het ontbreekt me even aan tijd.
Dank je hartelijk voor je welgemeend antwoord. Hier heb ik tenminste wat aan.

Ik vind het namelijk gewoon schandalig hoe hier over de GGiN wordt gesproken door sommige!
Met "respect" over kerkverbanden wordt door menigeen hier aan de laars gelapt. Ja zelf door een moderator!
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Leer Gereformeerde Gemeente in Nederland

Bericht door Floppy »

Hendrik de 3de schreef: Dank je hartelijk voor je welgemeend antwoord. Hier heb ik tenminste wat aan.

Ik vind het namelijk gewoon schandalig hoe hier over de GGiN wordt gesproken door sommige!
Met "respect" over kerkverbanden wordt door menigeen hier aan de laars gelapt. Ja zelf door een moderator!
Ik snap je wel, Hendrik de 3de, dat je dit "schandalig" vindt, maar er is door Henriet wel een punt aangesneden dat ik in het kader van dit topic belangrijk vind.
Ik ben zelf opgegroeid in de GG, en de laatste jaren wanneer ik in contact kwam met GGiN mensen viel me op dat een aantal van hen een bepaalde "hardheid" of "koudheid" of zelfs een regelrechte "wereldsheid" over zich hadden, die binnen de GG vreemd was. Mind you, ik ken ook een aantal GGiN mensen waarvoor dit zeker NIET geldt, dit ter nuance!

Waar komt deze koudheid vandaan bij deze mensen, vraag ik me af? Ik ben bang dat de opmerking van Henriet (alles kan, God haalt je er toch wel uit) een zekere grond heeft.

Wat voor mij niet helemaal duidelijk is, is waarom de GG (in ieder geval in de plaatsen waar ik ter kerke ging) daar minder "last" van heeft. Want het leerverschil tussen GG en GGiN is niet ontzettend groot.
Plaats reactie