Erdee

MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

Job schreef: 20 mei 2023, 09:06
Erskinees schreef: 20 mei 2023, 08:34 Ze zijn in ieder geval erg trots op het artikel. Inmiddels al 4 pushmeldingen ontvangen.
Inderdaad. Het roept vooral meewarigheid bij me op. Ook de voorpagina ervoor gereserveerd en meerdere pagina's in de krant. En dan wordt hun scoop verder ook nog niet door andere media overgenomen. Maar vooruit, ze zijn vast nog met weinigen op de onderzoeksredactie en je moet ergens beginnen.
Het is een kleine stichting. Wat moet bijvoorbeeld het FD of AD met deze scoop? Gezien de vijver waarin deze stichting vist, is vermoedelijk hooguit het ND geïnteresseerd.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Erdee

Bericht door Psalm »

Ik denk dat het een goede stap is van het RD. De nieuwswaarde van gewone nieuwsfeiten wordt steeds minder. De meeste mensen zijn al ingelicht door de andere media. De toegevoegde waarde van het RD zit hem denk ik meer in kerkelijk nieuws, opinie en commentaar, achtergronden en meditatie. Het eigen onderzoeksbureau is een goede aanvulling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Een mooie stap voor het rd Voor mij niet relevant, aangezien ik nooit besloot donateur te worden en ik me al heel lang terug heb afgemeld voor de nieuwsbrief. Nu is het afwachten op een diepgravend achtergrond artikel naar het losmaken van predikant X te Y in de eigen achterban. Maar dat zal wel niet gebeuren.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 20 mei 2023, 09:33 Een mooie stap voor het rd Voor mij niet relevant, aangezien ik nooit besloot donateur te worden en ik me al heel lang terug heb afgemeld voor de nieuwsbrief. Nu is het afwachten op een diepgravend achtergrond artikel naar het losmaken van predikant X te Y in de eigen achterban. Maar dat zal wel niet gebeuren.
Dat durven ze echt niet aan. Ze snijden niet graag in eigen vlees. Let maar op hoe oppervlakkig de krant is als het ergens de achterban raakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

Herman schreef: 20 mei 2023, 09:33 Een mooie stap voor het rd Voor mij niet relevant, aangezien ik nooit besloot donateur te worden en ik me al heel lang terug heb afgemeld voor de nieuwsbrief. Nu is het afwachten op een diepgravend achtergrond artikel naar het losmaken van predikant X te Y in de eigen achterban. Maar dat zal wel niet gebeuren.
Dit artikel kan m.i. alleen tot stand komen als diverse ambtsdragers hun ambtsgeheim niet serieus nemen. Alleen daarom al hoop ik dat het RD onvoldoende input heeft voor zo'n onderzoek.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Erdee

Bericht door Psalm »

-DIA- schreef:
Herman schreef: 20 mei 2023, 09:33 Een mooie stap voor het rd Voor mij niet relevant, aangezien ik nooit besloot donateur te worden en ik me al heel lang terug heb afgemeld voor de nieuwsbrief. Nu is het afwachten op een diepgravend achtergrond artikel naar het losmaken van predikant X te Y in de eigen achterban. Maar dat zal wel niet gebeuren.
Dat durven ze echt niet aan. Ze snijden niet graag in eigen vlees. Let maar op hoe oppervlakkig de krant is als het ergens de achterban raakt.
Eigenlijk zou je verwachten dat een Christelijke achterban dit wel zou kunnen waarderen. Naast het persoonlijke zelfonderzoek zou het RD het collectieve zelfonderzoek kunnen doen. Het voorbeeld wat Herman noemde over de losmaking van een dominee zou dan een goed voorbeeld zijn. Kan het iemand ook nog vanuit het Bijbels perspectief becommentariëren; hoe is er mis gegaan? Hoe kunnen we dit in vervolg voorkomen?



Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Erdee

Bericht door Erskinees »

Herman schreef: 20 mei 2023, 09:33 Een mooie stap voor het rd Voor mij niet relevant, aangezien ik nooit besloot donateur te worden en ik me al heel lang terug heb afgemeld voor de nieuwsbrief. Nu is het afwachten op een diepgravend achtergrond artikel naar het losmaken van predikant X te Y in de eigen achterban. Maar dat zal wel niet gebeuren.
Dat zou inderdaad veel interessanter zijn. Wanneer er gedoe is in de VEZ in Zwolle of er sektarische zaken plaatsvinden bij de Filadelfia gemeente in Culemborg post het RD uitgebreid onderzoek. Maar over situaties in de eigen achterban wordt pas bericht nadat er iets publiekelijks in de kerkbladen is verschenen. Eigenlijk is dat wel krom.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik begreep naar aanleiding van de toestand in het bestuur van de vrouwenbond GG dat dit bewust beleid is. Ik vind het op gespannen voet staan met de formele identiteit van de krant, maar kennelijk is het al 40 jaar beleid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Erdee

Bericht door helma »

Ik ben wel blij met dit onderzoek.
Veel Refo's doneren aan deze stichting.
Ik stoorde me altijd aan hun gebedel na het tekenen van een petitie. Maar het werkte blijkbaar...
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik vind het ook heel goed. Maar ondertussen is er toch ook het woord van de Heere Jezus over de balk en de splinter. Dus het heeft ook iets ongemakkelijks. Hoewel bij Stichting Timotheus het RD ook uitvoerig berichtte.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Erdee

Bericht door mcgk »

DDD schreef: 20 mei 2023, 10:45 Ik begreep naar aanleiding van de toestand in het bestuur van de vrouwenbond GG dat dit bewust beleid is. Ik vind het op gespannen voet staan met de formele identiteit van de krant, maar kennelijk is het al 40 jaar beleid.
Eens. Wanneer een halve kerkenraad van CGK Enschede aftreedt staat dit uitvoerig in het RD. Wanneer er in een Gereformeerde gemeente een predikant wordt geschorst of een kerkenraad aftreedt wordt dit normaliter niet gemeld totdat dit officieel bekend is. Verder onderzoek volgt dan ook niet.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Erdee

Bericht door mcgk »

helma schreef: 20 mei 2023, 11:11 Ik ben wel blij met dit onderzoek.
Veel Refo's doneren aan deze stichting.
Ik stoorde me altijd aan hun gebedel na het tekenen van een petitie. Maar het werkte blijkbaar...
Deze stichting heeft jarenlang kunnen adverteren in het RD. Al vanaf het begin was duidelijk dat er iets niet pluis was. Dit is ook op dit forum besproken zie ik via de zoekfunctie. Leuk onderzoek, maar jarenlang hebben ze advertentieinkomsten van deze stichting ontvangen terwijl iedereen wist dat het een vreemd clubje was.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

mcgk schreef: 20 mei 2023, 11:16 Eens. Wanneer een halve kerkenraad van CGK Enschede aftreedt staat dit uitvoerig in het RD. Wanneer er in een Gereformeerde gemeente een predikant wordt geschorst of een kerkenraad aftreedt wordt dit normaliter niet gemeld totdat dit officieel bekend is. Verder onderzoek volgt dan ook niet.
De krant is grotendeels afhankelijk van de achterban van deze kerk. Dan is het logisch dat de GG niet kritisch benaderd wordt. In die kerk is transparantie namelijk niet een van de kernwaarden.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

DDD schreef: 20 mei 2023, 11:14 Ik vind het ook heel goed. Maar ondertussen is er toch ook het woord van de Heere Jezus over de balk en de splinter. Dus het heeft ook iets ongemakkelijks. Hoewel bij Stichting Timotheus het RD ook uitvoerig berichtte.
Wat is de balk dan? Zoals je zelf al aangeeft, heeft het RD uitvoerig bericht over Stichting Timotheus (en Wim Akster.)
Ps zaken die onder het ambtsgeheim vallen zijn een slecht voorbeeld.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

mcgk schreef: 20 mei 2023, 11:16
DDD schreef: 20 mei 2023, 10:45 Ik begreep naar aanleiding van de toestand in het bestuur van de vrouwenbond GG dat dit bewust beleid is. Ik vind het op gespannen voet staan met de formele identiteit van de krant, maar kennelijk is het al 40 jaar beleid.
Eens. Wanneer een halve kerkenraad van CGK Enschede aftreedt staat dit uitvoerig in het RD. Wanneer er in een Gereformeerde gemeente een predikant wordt geschorst of een kerkenraad aftreedt wordt dit normaliter niet gemeld totdat dit officieel bekend is. Verder onderzoek volgt dan ook niet.
Betreft dit een onderbuik gevoel of kun je het onderbouwen? Zomaar een paar vragen die bij mij naar boven komen.
1. Is het aftreden van de kerkenraad van de CGK Enschede eerder gemeld dan dat het officieel bekend was?
2. Heeft verder onderzoek bij de CGK Enschede wel plaatsgevonden?
3. Waar zou het verdere onderzoek zich op moeten richten?
4,1 Vind je de berichtgeving rond de rechtszaak tegen een HHK dominee wel goed?
4,2 Heb je de indruk dat de berichtgeving anders zou zijn als het om een GG dominee ging?

Ik ben tevreden met de meestal summiere en feitelijke berichtgeving van het RD. Het is een serieuze krant en geen Story.
Plaats reactie