Erdee

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Thea schreef: 10 mar 2023, 12:34 @Ad Anker, ik bedoel absoluut niet 'noch vlees noch vis'. Als je alleen hoort over Christus, de Rots van behoud, maar niet hoe je daar moet komen, word je ook in het donker gehouden. Wat kun je dan vertroost worden als een dominee die vragen van je hart behandeld en de weg naar Christus wijst. Geef mij maar zo'n pastorale prediking, waarin je ziel wordt geleid. Want zelf heb je 'geen handen en voeten' om Hem aan te nemen. Zo hoorde ik onlangs een student preken. Dan ben ik zo verwonderd, dat de Heere ons zulke studenten geeft.
Zeker, eens hoor. Dat aspect is natuurlijk heel belangrijk. Maar omdat in een bepaalde prediking Het 'zijn in Christus, de Rots van behoud' een stadium is waarbij er daarna nog van alles plaats moet vinden (als weg naar de rechtvaardigmaking) zit de kneep hem vooral daarin, dat 'vragen over iemands gesteldheid en reeksen kenmerken' (Ds. Kort) de prediking gaat beheersen. En volgens mij snijdt dr. van Vlastuin dat punt terecht aan.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Erdee

Bericht door Thea »

Ja, dat ben ik met je eens. Dat lijkt me ook een uitwas in de gg. Maar dat hoor ik bij de nieuwe studenten wel minder, volgens mij.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

Henk J schreef: 10 mar 2023, 08:50 Ik las ook helemaal geen verwijten aan de GG maar juist waarschuwingen om bepaalde kanten met de prediking niet op te gaan.
Vandaar dat ik nieuwsgierig was naar de motivatie van de vraag van CvdW juist richting GG leden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10590
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Thea schreef: 10 mar 2023, 13:22 Ja, dat ben ik met je eens. Dat lijkt me ook een uitwas in de gg. Maar dat hoor ik bij de nieuwe studenten wel minder, volgens mij.
Helder. Dan zijn we het inderdaad eens.
-DIA-
Berichten: 32742
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Adagio schreef: 10 mar 2023, 12:15
Herman schreef: 10 mar 2023, 10:50 Wat is je punt, adagio?
Daar komt een boek en wat artikelen over verzoening door voldoening. En als gewoonlijk wordt het op het forum een schoolplein van Hoeken en Kabeljauwen, Geldersen en Utrechters, van van alles en nog wat. Da's niet mijn ding. Des Heeren tempel is niet deze of deze of een bepaalde, Hij woont in een verbrijzeld hart.
Terwijl een zwaar oordeel over ons land ligt, de zonde wordt alom goed geheten en het kwade wordt verdedigd. Goddeloosheid overal. In onze harten, in de wereld. En in de kerk vergeeft men zo vaak zichzelf de zonden met Jezus. De verkondiging is er nog - maar het leven is ver weg, veel rijke christenen zijn wel te horen.
Gaat het goed in de kerken als er geen herrie is, of als er publiekstrekkers het Woord verkondigen? Jer. 14 "Hebt Gij dan Juda ganselijk verworpen? Heeft Uw ziel een walging aan Sion? Waarom hebt Gij ons geslagen, dat er geen genezing voor ons is? Men wacht naar vrede, maar daar is niets goeds, en naar tijd van genezing, maar zie, er is verschrikking. HEERE, wij kennen onze goddeloosheid en onzer vaderen ongerechtigheid, want wij hebben tegen U gezondigd. Versmaad ons niet, om Uws Naams wil; werp den troon Uwer heerlijkheid niet neder; gedenk, vernietig niet Uw verbond met ons."
Ik heb dit langer waargenomen. Dit grijpt zeer diep in. Maar het lijkt wel of we het niet voelen. Ik kan niet onder woorden brengen hoe de zaken die nu in 'christelijk of reformatorisch Nederland' leven. Onderscheid lijken we niet meer te kennen. Van oordeel en Godsverlating lijken we ook niets meer te voelen. Heel kort: Wat ik voel kan ik niet anders onder woorden brengen. Wel dat hier de waarheid staat.
Ik denk wel dat we hebben te vrezen dat alles doorgaat, en dat, ook wat aan sommigen is geopenbaard, dat de oordelen over land, volk en kerk niet meer af te bidden zijn. Wel zal de Kerk blijven tot het einde toe, maar we moeten wel denken dat dat in grote benauwdheid zal zijn, in zoverre dat het dat nu al niet is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1429
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

N.a.v. bovenstaande posts had ik een bericht gemaakt maar kreeg onvoldoende onder woorden wat ik bedoelde. Daarom verwijderd.
Echter deels zie ik wat ik bedoelde in het artikel in de SB deze week over het besluit van de DL.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef: 10 mar 2023, 12:26
GerefGemeente-lid schreef: 10 mar 2023, 12:18
Bezorgd schreef: 10 mar 2023, 11:53 Of zijn we inmiddels zo besmet met de tijdsgeest dat we niets meer willen leren van heldere lichten uit het verleden?
Er zijn genoeg heldere lichten uit het verleden. Het punt is dat sommigen die lichten te fel vinden.
Wil je nu zeggen dat we de 3FvE niet zo serieus hoeven te nemen?
Nee. Ik zeg dat sommigen menen dat bepaalde heldere lichten geen heldere lichten zijn.

Met andere woorden: wanneer is iemand uit het verleden een helder licht? Jij zou dan misschien antwoorden: "Spurgeon", terwijl ik eerder voor ds. G.H. Kersten zou kiezen.

Maar dat vindt jij dan bijvoorbeeld geen helder licht.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef: 11 mar 2023, 00:02
Bezorgd schreef: 10 mar 2023, 12:26
GerefGemeente-lid schreef: 10 mar 2023, 12:18
Bezorgd schreef: 10 mar 2023, 11:53 Of zijn we inmiddels zo besmet met de tijdsgeest dat we niets meer willen leren van heldere lichten uit het verleden?
Er zijn genoeg heldere lichten uit het verleden. Het punt is dat sommigen die lichten te fel vinden.
Wil je nu zeggen dat we de 3FvE niet zo serieus hoeven te nemen?
Nee. Ik zeg dat sommigen menen dat bepaalde heldere lichten geen heldere lichten zijn.

Met andere woorden: wanneer is iemand uit het verleden een helder licht? Jij zou dan misschien antwoorden: "Spurgeon", terwijl ik eerder voor ds. G.H. Kersten zou kiezen.

Maar dat vindt jij dan bijvoorbeeld geen helder licht.
Over heldere lichten vanuit het verleden is binnen de geref gezindte , maar ook bijbelgetrouw wereldwijd, niet heel veel discussie.
Toch?

Kersten hoort niet bij oudvaders. En Spurgeon eigenlijk ook niet. Het gaat in het artikel om de vroege kerk en reformatie.
De verwoording daarvan was je het niet mee eens. Dat vind ik opvallend.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

De reactie die ik wist dat zou komen...

Maar goed, er staat een prachtig interview in de Daniël met ds. C.A. van Dieren uit Uddel, die het ook over ds. Kersten heeft.

Hij is het op een ander vlak trouwens roerend met jou eens.

Op de vraag: 'Hoe kijkt u naar de toekomst?' antwoord hij: Bezorgd!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2943
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Erdee

Bericht door CvdW »

Een revolutionaire geest is niet goed. Is hier sprake van bij het artikel van prof. dr. W. van Vlastuin?
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Erdee

Bericht door Mister »

GerefGemeente-lid schreef: 11 mar 2023, 13:50 De reactie die ik wist dat zou komen...

Maar goed, er staat een prachtig interview in de Daniël met ds. C.A. van Dieren uit Uddel, die het ook over ds. Kersten heeft.

Hij is het op een ander vlak trouwens roerend met jou eens.

Op de vraag: 'Hoe kijkt u naar de toekomst?' antwoord hij: Bezorgd!
Door het tweetal ds. C. H. Spurgeon, "de prins der predikers" en ds. G. H. Kersten, kun je ook verwachten dat er een reactie gaat komen ;)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mister schreef: 11 mar 2023, 15:07
GerefGemeente-lid schreef: 11 mar 2023, 13:50 De reactie die ik wist dat zou komen...

Maar goed, er staat een prachtig interview in de Daniël met ds. C.A. van Dieren uit Uddel, die het ook over ds. Kersten heeft.

Hij is het op een ander vlak trouwens roerend met jou eens.

Op de vraag: 'Hoe kijkt u naar de toekomst?' antwoord hij: Bezorgd!
Door het tweetal ds. C. H. Spurgeon, "de prins der predikers" en ds. G. H. Kersten, kun je ook verwachten dat er een reactie gaat komen ;)
We zitten hier niet voor niets op een discussieforum. :yahoo Een speldenprikje richting @Bezorgd kan een mooie discussie op gang helpen.

Alleen reageert hij erg langzaam...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2594
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: 11 mar 2023, 13:50 De reactie die ik wist dat zou komen...

Maar goed, er staat een prachtig interview in de Daniël met ds. C.A. van Dieren uit Uddel, die het ook over ds. Kersten heeft.

Hij is het op een ander vlak trouwens roerend met jou eens.

Op de vraag: 'Hoe kijkt u naar de toekomst?' antwoord hij: Bezorgd!
Op zich zegt Bezorgd niets geks natuurlijk. Als je het over grote namen hebt dan vallen toch al gauw Augustinus, Luther en Calvijn. Mannen die belangrijke stappen hebben gezet voor de wereldwijde kerk of die zeer diep en grondig nadachten over wat de Heere in Zijn Woord ons leert. Verder zou ik dan nog denken aan Bunyan, Jonathan Edwards en John Owen. Hoewel de laatste wat minder bekend is hebben zijn zijn werken goed doordacht.
De invloed van ds. Kersten bleef toch vooral beperkt binnen de GG en de GGiN. Dat hij binnen die kerkverbanden een grote naam is, dat is logisch, maar daarbuiten is zijn invloed toch een stuk minder.
MGG
Berichten: 3519
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

Eens, alhoewel Kersten ook veel betekend heeft voor de hele reformatorische gezindte.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef: 11 mar 2023, 17:30
]We zitten hier niet voor niets op een discussieforum. :yahoo Een speldenprikje richting @Bezorgd kan een mooie discussie op gang helpen.

Alleen reageert hij erg langzaam...
Hoe moet ik reageren op een inhoudsloze post?
Plaats reactie