Erdee

HersteldHervormd
Berichten: 6228
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

Bruna schreef: 06 mei 2024, 08:25
huisman schreef: 04 mei 2024, 00:31
Arja schreef: 03 mei 2024, 21:25
parsifal schreef: 03 mei 2024, 20:43

Bij overdoop heb ik er ook wat moeite mee, maar zal ik gaan. Bij opdragen zie ik echt geen probleem met het bezoeken, buiten de eigen dienst overslaan.
Ik vind juist het opdragen van kinderen problematisch. Het is een kerkelijk ritueel zonder duidelijke bijbelse basis.
Juist, dat krijg je als je de Bijbelse verbondslijn verlaat en inwisselt voor individueel beleven. Van geslachte tot geslacht heeft dan geen betekenis meer. Maar ik wil hier geen doop topic van maken. Tientallen jaren geleden hebben wij besloten om geen bijzondere diensten bij te wonen die gelijk vallen met de diensten van onze eigen gemeente. Dat geeft rust in soms onmogelijke keuzes. Doordeweeks zaten wij dan soms met kromme tenen in een kinderdoop dienst die baptistisch gekleurd was (GGiN en OGG). Maar het waren lieve vrienden dus dan ga je….
Hoe moet ik dat nu weer opvatten? Is de doop bij de CGK anders dan bij GG / GGiN en OGG. Ik heb veel doopdiensten meegemaakt in GG, deze zijn niet anders dan bij GGiN. Het rare is dat ik me niet kan herinneren een doopdienst gehad te hebben in de OGGiN en CGK.
Ik snap wel heel goed wat Huisman bedoeld.
Mijn vraag voor jou zou zijn: Ben je met de doop ín het verbond of niet?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bruna
Berichten: 1748
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bruna »

HersteldHervormd schreef: 06 mei 2024, 09:31
Bruna schreef: 06 mei 2024, 08:25
huisman schreef: 04 mei 2024, 00:31
Arja schreef: 03 mei 2024, 21:25

Ik vind juist het opdragen van kinderen problematisch. Het is een kerkelijk ritueel zonder duidelijke bijbelse basis.
Juist, dat krijg je als je de Bijbelse verbondslijn verlaat en inwisselt voor individueel beleven. Van geslachte tot geslacht heeft dan geen betekenis meer. Maar ik wil hier geen doop topic van maken. Tientallen jaren geleden hebben wij besloten om geen bijzondere diensten bij te wonen die gelijk vallen met de diensten van onze eigen gemeente. Dat geeft rust in soms onmogelijke keuzes. Doordeweeks zaten wij dan soms met kromme tenen in een kinderdoop dienst die baptistisch gekleurd was (GGiN en OGG). Maar het waren lieve vrienden dus dan ga je….
Hoe moet ik dat nu weer opvatten? Is de doop bij de CGK anders dan bij GG / GGiN en OGG. Ik heb veel doopdiensten meegemaakt in GG, deze zijn niet anders dan bij GGiN. Het rare is dat ik me niet kan herinneren een doopdienst gehad te hebben in de OGGiN en CGK.
Ik snap wel heel goed wat Huisman bedoeld.
Mijn vraag voor jou zou zijn: Ben je met de doop ín het verbond of niet?
Het sacrament van de Heilige Doop wordt bediend in de eredienst, als centrum van het gemeentezijn. Dat is niet voor niets. De doop is een teken en zegel van Gods genadeverbond. Het laat zien dat wat de HEERE zegt in Zijn Woord over het zaligmaken van zondaren, vast en zeker is. Zoals het water van de doop het voorhoofdje van de gedoopte kinderen heeft gewassen, zo zeker wast Hij de zonden van al Zijn kinderen af in het bloed van Christus.
DDD
Berichten: 28910
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Dat is een heel magere variant.

Los daarvan: als mensen geen moeite hebben met het lezen van Spurgeon of Philpot, dan moeten ze ook geen probleem maken als geliefden dezelfde keuzes maken.
Hoopvol
Berichten: 1317
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Erdee

Bericht door Hoopvol »

Bruna schreef: 06 mei 2024, 10:07
HersteldHervormd schreef: 06 mei 2024, 09:31
Bruna schreef: 06 mei 2024, 08:25
huisman schreef: 04 mei 2024, 00:31

Juist, dat krijg je als je de Bijbelse verbondslijn verlaat en inwisselt voor individueel beleven. Van geslachte tot geslacht heeft dan geen betekenis meer. Maar ik wil hier geen doop topic van maken. Tientallen jaren geleden hebben wij besloten om geen bijzondere diensten bij te wonen die gelijk vallen met de diensten van onze eigen gemeente. Dat geeft rust in soms onmogelijke keuzes. Doordeweeks zaten wij dan soms met kromme tenen in een kinderdoop dienst die baptistisch gekleurd was (GGiN en OGG). Maar het waren lieve vrienden dus dan ga je….
Hoe moet ik dat nu weer opvatten? Is de doop bij de CGK anders dan bij GG / GGiN en OGG. Ik heb veel doopdiensten meegemaakt in GG, deze zijn niet anders dan bij GGiN. Het rare is dat ik me niet kan herinneren een doopdienst gehad te hebben in de OGGiN en CGK.
Ik snap wel heel goed wat Huisman bedoeld.
Mijn vraag voor jou zou zijn: Ben je met de doop ín het verbond of niet?
Het sacrament van de Heilige Doop wordt bediend in de eredienst, als centrum van het gemeentezijn. Dat is niet voor niets. De doop is een teken en zegel van Gods genadeverbond. Het laat zien dat wat de HEERE zegt in Zijn Woord over het zaligmaken van zondaren, vast en zeker is. Zoals het water van de doop het voorhoofdje van de gedoopte kinderen heeft gewassen, zo zeker wast Hij de zonden van al Zijn kinderen af in het bloed van Christus.
Maar waarom was de besnijdenis dan van zo'n grote waarde dat de HEERE Mozes er om zocht te doden? Was dat echt alleen omdat de besnijdenis een teken en zegel van het genadeverbond was? En waarom zegt de Heere elke zondagmorgen in de kerk, bij het voorlezen van de wet: Ik ben de HEERE uw God? Waarom noemt de HEERE het volk Israël zo vaak als Zijn volk en waarom grijpt de HEERE zovaak terug op het verbond met Abraham, Izak en Jacob?
Ambtenaar
Berichten: 9330
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: 06 mei 2024, 10:30
Maar waarom was de besnijdenis dan van zo'n grote waarde dat de HEERE Mozes er om zocht te doden? Was dat echt alleen omdat de besnijdenis een teken en zegel van het genadeverbond was? En waarom zegt de Heere elke zondagmorgen in de kerk, bij het voorlezen van de wet: Ik ben de HEERE uw God? Waarom noemt de HEERE het volk Israël zo vaak als Zijn volk en waarom grijpt de HEERE zovaak terug op het verbond met Abraham, Izak en Jacob?
De doop is geen besnijdenis en is er ook niet voor in de plaats gekomen. Je vragen zijn dus irrelevant. Lees Markus 16 nog eens.
Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Erdee

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: 06 mei 2024, 10:17 Dat is een heel magere variant.

Los daarvan: als mensen geen moeite hebben met het lezen van Spurgeon of Philpot, dan moeten ze ook geen probleem maken als geliefden dezelfde keuzes maken.
Hoezo magere variant? De praktijk wijst het toch uit dat gedoopten breken met de kerk. Je kan dan toch onmogelijk blijven volhouden dat ze een leven met God kennen?
Ambtenaar
Berichten: 9330
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Piet Puk schreef: 06 mei 2024, 10:40

Hoezo magere variant? De praktijk wijst het toch uit dat gedoopten breken met de kerk. Je kan dan toch onmogelijk blijven volhouden dat ze een leven met God kennen?
Breken met de kerk betekent niet dat mensen ook breken met God.
DDD
Berichten: 28910
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Dat hoeft ook niet. Maar daarom kent God nog wel een leven met hen.
Hoopvol
Berichten: 1317
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Erdee

Bericht door Hoopvol »

Ambtenaar schreef: 06 mei 2024, 10:39
Hoopvol schreef: 06 mei 2024, 10:30
Maar waarom was de besnijdenis dan van zo'n grote waarde dat de HEERE Mozes er om zocht te doden? Was dat echt alleen omdat de besnijdenis een teken en zegel van het genadeverbond was? En waarom zegt de Heere elke zondagmorgen in de kerk, bij het voorlezen van de wet: Ik ben de HEERE uw God? Waarom noemt de HEERE het volk Israël zo vaak als Zijn volk en waarom grijpt de HEERE zovaak terug op het verbond met Abraham, Izak en Jacob?
De doop is geen besnijdenis en is er ook niet voor in de plaats gekomen. Je vragen zijn dus irrelevant. Lees Markus 16 nog eens.
Daar dachten de opstellers van het doopformulier anders over: Dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de kinderen, als erfgenamen van het Rijk Gods en van Zijn verbond, dopen. En de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen in het opwassen hiervan breder te onderwijzen.
Ambtenaar
Berichten: 9330
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Hoopvol schreef: 06 mei 2024, 10:47 Daar dachten de opstellers van het doopformulier anders over: Dewijl dan nu de Doop in de plaats der Besnijdenis gekomen is, zo zal men de kinderen, als erfgenamen van het Rijk Gods en van Zijn verbond, dopen. En de ouders zullen gehouden zijn hun kinderen in het opwassen hiervan breder te onderwijzen.
Dat klopt. Maar dat wil niet zeggen de opstellers het bij het rechte eind hadden.
Bruna
Berichten: 1748
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bruna »

Wat uitgebreidere reactie dan op postings van @Hersteld en @Hoopvol en oorspronkelijke opmerking van @Huisman, zie boekje verbond en doop.

In de Heidelbergse Catechismus lezen we dat de sacramenten als doel hebben het geloof van Gods volk te versterken. De sacramenten wijzen en richten het ware geloof op de enige offerande van Jezus Christus aan het kruis, als op de enige grond van onze zaligheid.

Het doel van de Heilige Doop
Wat is dan het doel van de Heilige Doop? Waarvoor is de Doop ingezet?
1. De Doop is om ons en ons zaad Zijn verbond te verzegelen.
2. Om kinderen in te lijven in de gemeente. Ze worden afgezonderd van de wereld. Dat is een groot voorrecht. Zij mogen opgroeien met de Bijbel en ontvangen onderwijs, zorg en meeleven van de ambtsdragers en de leden van de gemeente.
3. De doop is tot versterking van het geloof van Gods kinderen.

De Doop onderschatten: te weinig waarde hechten aan je doop of onverschillig over je doop denken.
De Doop overschatten: te veel waarde aan de Doop geven – dat de Doop genade geeft of dat je door de Doop in het genadeverbond komt.
De juiste waarde van de Doop: de Doop geeft voorrechten en verplichtingen, maar geen genade. We hebben de wedergeboorte nodig door de werking van de Heilige Geest.

Mocht je weer een vraag stellen dan kan reactie enige tijd duren. Ik moet namelijk aan het werk.
Erskinees
Berichten: 2767
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Erdee

Bericht door Erskinees »

Dat is een prima doopsopvatting, maar dan moet je niet naar de HC verwijzen. In de HC is de doop wel degelijk rijker dan jij dit nu voorstelt. Zie bijv. ook het Schatboek.
HersteldHervormd
Berichten: 6228
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

Bruna schreef: 06 mei 2024, 10:07
HersteldHervormd schreef: 06 mei 2024, 09:31
Bruna schreef: 06 mei 2024, 08:25
huisman schreef: 04 mei 2024, 00:31

Juist, dat krijg je als je de Bijbelse verbondslijn verlaat en inwisselt voor individueel beleven. Van geslachte tot geslacht heeft dan geen betekenis meer. Maar ik wil hier geen doop topic van maken. Tientallen jaren geleden hebben wij besloten om geen bijzondere diensten bij te wonen die gelijk vallen met de diensten van onze eigen gemeente. Dat geeft rust in soms onmogelijke keuzes. Doordeweeks zaten wij dan soms met kromme tenen in een kinderdoop dienst die baptistisch gekleurd was (GGiN en OGG). Maar het waren lieve vrienden dus dan ga je….
Hoe moet ik dat nu weer opvatten? Is de doop bij de CGK anders dan bij GG / GGiN en OGG. Ik heb veel doopdiensten meegemaakt in GG, deze zijn niet anders dan bij GGiN. Het rare is dat ik me niet kan herinneren een doopdienst gehad te hebben in de OGGiN en CGK.
Ik snap wel heel goed wat Huisman bedoeld.
Mijn vraag voor jou zou zijn: Ben je met de doop ín het verbond of niet?
Het sacrament van de Heilige Doop wordt bediend in de eredienst, als centrum van het gemeentezijn. Dat is niet voor niets. De doop is een teken en zegel van Gods genadeverbond. Het laat zien dat wat de HEERE zegt in Zijn Woord over het zaligmaken van zondaren, vast en zeker is. Zoals het water van de doop het voorhoofdje van de gedoopte kinderen heeft gewassen, zo zeker wast Hij de zonden van al Zijn kinderen af in het bloed van Christus.
Mooie samenvatting; dus de gedoopte kinderen zijn ín dit verbond? Je samenvatting vind ik netjes, maar ik mis een stukje uitwerking van het verbond. Dit lijkt een soort dichtgetimmerde versie waarbij de verzoenings leer niet overschreden word.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 06 mei 2024, 12:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Piet Puk
Berichten: 5488
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Erdee

Bericht door Piet Puk »

Erskinees schreef: 06 mei 2024, 11:21 Dat is een prima doopsopvatting, maar dan moet je niet naar de HC verwijzen. In de HC is de doop wel degelijk rijker dan jij dit nu voorstelt. Zie bijv. ook het Schatboek.
Waarom komt dit volgens jou niet overeen met de Heidelbergsche Catechismus?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 4011
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Erdee

Bericht door Terri »

DDD schreef: 06 mei 2024, 10:42 Dat hoeft ook niet. Maar daarom kent God nog wel een leven met hen.
Dit raakt me...hoopvol!
Plaats reactie