Erdee

merel
Berichten: 9970
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Inwoner schreef: 30 apr 2024, 11:57
Hendrikus schreef: 30 apr 2024, 10:24
Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 07:56
Mannetje schreef: 29 apr 2024, 23:02 Op de basisschool waar ik heen ging, was de oplossing eenvoudig. Als je goed kon rekenen in groep 3, dan kreeg je vast het boek van groep 4.
Dat is wel een heel makkelijke oplossing. De school kan ook zorgen voor verdieping. Dat deed zelfs mijn basisschool al eind jaren '80.
En op een zeker moment is de stof op en moet je nog een of twee jaar door zien te komen.
Een van onze kinderen zat heel groep 8 in het kamertje van de directeur met een cursusje Spaans op dvd.
Goed, dat was beter dan "wees maar dankbaar dat je zo'n goed verstand hebt gekregen, en hou je verder maar koest; wacht maar tot de rest van de klas ook klaar is met hun sommen". Maar voor advies van echte deskundigen stond men niet open, ze verzonnen zelf wel wat. Schoolbegeleidingsdienst had op dat moment ook weinig deskundigheid in huis. Dat zal inmiddels vast wel een beetje beter zijn, maar uit wat ik nu hoor van ouders krijg ik toch wel de indruk dat er nog een wereld te winnen is wanneer het gaat om een adequate aanpak van hoogintelligente kinderen. Zeker in het reformatorisch onderwijs, waar "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg" vaak het devies lijkt te zijn.
Volstrekte onzin dat dit alleen of 'zeker' in het reformatorisch onderwijs zou spelen. Steek je licht eens op bij diverse SmdB of openbare basisscholen. Dan hebben we binnen onze reformatorische basisscholen absoluut niet te klagen over aanpak van (hoog) intelligente kinderen. Overigens is het ook nogal eens zo dat ouders en/of kinderen zelf denken hoog intelligent te zijn, maar onderzoeksresultaten niet meer dan gemiddeld scoren. Dat zijn niet altijd gemakkelijke gesprekken, en vaak krijgt de schoolbegeleidingsdienst (onterecht) de schuld.
Terwijl bekend is dat juist hoog intelligente kinderen slechter scoren op de aanboden cito's. Zij lezen de vragen anders en komen zo op een ander antwoord uit. Mijn ervaring is wel dat scholen vaak niet verder kijken dan de onderzoeksresultaten/cito's. Terwijl deze onderzoeken door bijles heel goed te manipuleren zijn.

Daarnaast worden drukke jongens veelal lager ingeschat dan de rustige meisjes die braaf hun huiswerk maken. Terwijl veel jongens veel inventiever aan de slag gaan met het aangeboden werk. Ook dat is een teken van intelligentie. Dat bleek ook tijdens corona. Het schijnt dat jongens veel minderachterstanden opliepen.
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 11:47 Jullie ook hier? En jullie konden zo goed leren vroeger....
Klopt.
-
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
Terwijl bekend is dat juist hoog intelligente kinderen slechter scoren op de aanboden cito's. Zij lezen de vragen anders en komen zo op een ander antwoord uit.
Een beetje slim kind snapt gewoon welke denktrant achter een toets zit en antwoord dienovereenkomstig. Kenmerk van hoogbegaafdheid is juist dat ze kunnen schakelen tussen "denkparadigma's". Prima toets dus.
merel schreef:Mijn ervaring is wel dat scholen vaak niet verder kijken dan de onderzoeksresultaten/cito's. Terwijl deze onderzoeken door bijles heel goed te manipuleren zijn.
Klopt. Maar hiermee worden kinderen hoger aangeslagen dan ze werkelijk zijn. Niet dat de toets hoogbegaafdheid mist.
merel schreef:Daarnaast worden drukke jongens veelal lager ingeschat dan de rustige meisjes die braaf hun huiswerk maken. Terwijl veel jongens veel inventiever aan de slag gaan met het aangeboden werk. Ook dat is een teken van intelligentie. Dat bleek ook tijdens corona. Het schijnt dat jongens veel minderachterstanden opliepen.
Dus jongens worden juist ingeschat en meisjes te hoog. Niet andersom.................Dat zeg je zelf letterlijk in de regel hierboven........

Fantastisch dit.
Mijn kind is hoogbegaafd en iedereen die anders denkt is dom en elke toets waaruit de hoogbegaafdheid niet blijkt klopt niet.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 apr 2024, 12:41, 6 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Zou het niet zo zijn dat ELK kind soortgelijke ervaringen heeft als deze voorbeelden / verhalen / ervaringen?
Wat gruw ik van deze "Ik en mijn huis" zijn special uitingen.
merel
Berichten: 9970
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Vooraan staan in veroordelen is jou niet vreemd.
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 30 apr 2024, 12:44 Vooraan staan in veroordelen is jou niet vreemd.
Typisch de te verwachten reactie. Maar reageer dan OOK op de argumenten die ik geef waarom de toetsen prima doen waarvoor ze gemaakt zijn?
merel
Berichten: 9970
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Ik wil niet alles over mijn kinderen hier delen. Er zijn gezinnen die namelijk wel echt met hoogbegaafdheid te maken hebben en hierdoor heel goed weten waar het spaak loopt met deze kinderen en scholen.
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

huisman schreef: 30 apr 2024, 11:59
Posthoorn schreef: 30 apr 2024, 10:37
HHR schreef: 30 apr 2024, 10:31 Zelf ben ik maar een heel gemiddelde leerling.
In mijn omgeving de meesten denk ik. Maar ook een heel aantal die helemaal niet goed mee konden komen.
Ik weet dat zij dit soort discussies en gesprekken altijd met een zekere 'pijn' lezen en volgen.
Terwijl ze niets minder zijn. Sterker, veelal hele mooie kwaliteiten hebben in het maken, bedenken en organiseren van dingen.
Niet zelden een prachtig bedrijf hebben opgezet of ander mooi dienstbaar werk doen, waar men inmiddels een heel goede boterham mee kan verdienen.
En toch voelt men zich vaak minder vanwege een bepaalde maatschappelijke druk.
Het lijkt ook onze gezindte ingesijpeld te zijn dat je vooral mee doet als je slim bent. Goed kunt leren. Ouders maken er een hele heisa van om hun kind maar op een zo hoog mogelijke opleiding te krijgen.
Ik vraag me echt af of we daarmee in onze gezindte ook niet een beetje aan het doorslaan zijn.
Gezien jouw taalgebruik lijkt het wel mee te vallen met je intelligentie. ;)
Maar alles wat je hebt, ook slimheid, heb je maar gekregen, hoor. Geldt trouwens ook voor goed zijn in sporten, of handig zijn met je handen.
Om taalgebruik te koppelen aan intelligentie is behoorlijk ouderwets. Mensen met een zorgvuldig taalgebruik en een verbeterwoede naar anderen verdenk ik vaak van een afwijking in het autistisch spectrum. Mijn schriftelijke taalgebruik is altijd uitermate slordig geweest. Komt door mijn opvoeding vermoed ik. Had een lieve vader die uiterst zorgvuldig was in gesproken en geschreven Nederlands. En verbeterde mij dus constant. Ik werd daar recalcitrant slordig van….
Eens. Al kan dat ook samengaan, natuurlijk.
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 12:22 Zou het niet zo zijn dat ELK kind soortgelijke ervaringen heeft als deze voorbeelden / verhalen / ervaringen?
Wat gruw ik van deze "Ik en mijn huis" zijn special uitingen.
En Wim zijn huis weet precies hoe het zit. :D

Als je probeert te vertellen dat hoogbegaafdheid her en der gruwelijk gehypt is, helemaal eens.
Zelfs zo dat degenen die er werkelijk mee worstelen, hier ook onder lijden.
Jouw allergie is zo groot dat je de echte problemen niet meer wilt zien.

Toch nog een keer over dit o zo speciale mannetje: ik ben gezegend dat ik naast een wat bovengemiddelde intelligentie ook bovengemiddeld scoor op het interpersoonlijke vlak. (Diverse officiële tests wijzen dit uit, en ik hoor het regelmatig terug.) Dat maakt dat ik met mijn wat eigenaardige manier van denken gelukkig vrijwel overal kan functioneren. (Zelfs hier ;) ).
Maar ik benijd degenen niet die wel hoogintelligent zijn, maar die brug naar de omgeving missen.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

huisman schreef: 30 apr 2024, 11:01
Tiberius schreef: 30 apr 2024, 10:57
HHR schreef: 30 apr 2024, 10:47
Posthoorn schreef: 30 apr 2024, 10:37 Gezien jouw taalgebruik lijkt het wel mee te vallen met je intelligentie. ;)
Maar alles wat je hebt, ook slimheid, heb je maar gekregen, hoor. Geldt trouwens ook voor goed zijn in sporten, of handig zijn met je handen.
Ik herken me in Huisman.
Door gebrek aan inzet kwam ik niet verder dan LBO. Advies leraar om toch verder te leren kon ik niet opbrengen. Ik wilde graag werken.
In avonduren later wel nog een HBO opleiding gedaan. (waar ik Posthoorn een keer gesproken heb ;) ) Maar kennis blijvend opslaan vind ik nog altijd lastig.
Als je ouder wordt, wordt dat alleen maar erger.
Ik gebruik daarvoor het programma OneNote; gratis te gebruiken op mobiel, tablet en pc.
Al je aantekeningen zijn makkelijk terug te zoeken.
Mijn hele geheugen zit in OneNote.
Vraag mij af of dat verstandig is. Geheugen kun en moet je trainen. Zeker bij het ouder worden.
Zeker. Maar dat moet je met serieuze dingen doen; allerlei kleinigheidjes kan je keurig in OneNote of een dergelijke app kwijt.
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

merel schreef: 30 apr 2024, 13:09 Ik wil niet alles over mijn kinderen hier delen. Er zijn gezinnen die namelijk wel echt met hoogbegaafdheid te maken hebben en hierdoor heel goed weten waar het spaak loopt met deze kinderen en scholen.
Zo'n discussie is juist bedoeld om het juist niet a.d.h.v. individuele casussen te doen.

Maar laten we het eens bekijken vanuit de leerkracht. De leerling vertoont geen gedrag wat buiten de grenzen valt (qua verveling etc.) en er zijn ook geen andere signalen (uit toetsen) dat het hier een hoogbegaafde betreft. (of de issues die er zijn, zijn verklaarbaar. Thuissituatie, karakter, persoonlijkheid). Toch komen de ouders vertellen dat hier hoogbegaafdheidsproblematiek speelt. De leerkracht herkent het niet vanuit de eigen vakmanschap. En nu?

Want wat ik tot nu toe lees het vooral: CITO toetsen zitten ernaast en leerkrachten snappen het niet.

En nu?
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 30 apr 2024, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Mannetje schreef: 30 apr 2024, 13:28
Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 12:22 Zou het niet zo zijn dat ELK kind soortgelijke ervaringen heeft als deze voorbeelden / verhalen / ervaringen?
Wat gruw ik van deze "Ik en mijn huis" zijn special uitingen.
En Wim zijn huis weet precies hoe het zit. :D

grappig, beginnen met heel duidelijk maken dat de argumenten op zijn en dan uitleggen dat je zelf wel 10 talenten hebt meegekregen.
Mannetje schreef:Als je probeert te vertellen dat hoogbegaafdheid her en der gruwelijk gehypt is, helemaal eens.
Zelfs zo dat degenen die er werkelijk mee worstelen, hier ook onder lijden.
Jouw allergie is zo groot dat je de echte problemen niet meer wilt zien.
Ik vraag me idd af of er wel echte problemen zijn en - als die er zijn - dat WIJ die veroorzaken door onze omgang ermee i.p.v. dat het intrinsiek problemen geeft. Maar leg eens uit wat de echte problemen zijn en waarom altijd een ander het op moet lossen?
Mannetje schreef:Toch nog een keer over dit o zo speciale mannetje: ik ben gezegend dat ik naast een wat bovengemiddelde intelligentie ook bovengemiddeld scoor op het interpersoonlijke vlak. (Diverse officiële tests wijzen dit uit, en ik hoor het regelmatig terug.)
Ook grappig. @Merel hekelt de testen omdat ze hoogbegaafdheid niet detecteren en jij prijst de testen omdat ze aantonen dat jij hoogbegaafd bent. T'is geloof ik maar net wat men eruit wil hebben.......
Mannetje schreef:Dat maakt dat ik met mijn wat eigenaardige manier van denken gelukkig vrijwel overal kan functioneren. (Zelfs hier ;) ).
Maar ik benijd degenen niet die wel hoogintelligent zijn, maar die brug naar de omgeving missen.
Ik benijd niemand die een essentieel onderdeel mist waardoor bepaalde interactie moeizaam gaat.
Wim Anker
Berichten: 3946
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

HHR schreef: 30 apr 2024, 11:40
DDD schreef: Het is helemaal niet zo prettig om maar zelden iemand tegen te komen die slimmer is dan jij. Hoogmoed ligt al snel op de loer, om van andere onaangename karaktertrekken maar te zwijgen.
Dat is nogal wat als je nooit iemand tegenkomt die slimmer is dan jezelf.
Issue is dat - teveel - mensen hun leven wel zo organiseren. In de - directe - omgeving / context geen mensen accepteren die slimmer zijn.
Alleen slimme mensen zullen allerlei mensen om zich heen verzamelen (en ook actief mensen die slimmer zijn dan zij in hun omgeving opnemen) en vaak ook direct toegeven dat anderen iets beter kunnen of doorhebben.


En, last but not least, binnen NL hebben we een "hoogbegaafdheidsvereniging" MENSA. Wie is daarvan (ere) lid? Want als je al problemen hebt met het vinden van slimme mensen om je heen dan kan dat daar prima opgelost worden. Komen beide beentjes weer op de grond.
merel
Berichten: 9970
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

.
Laatst gewijzigd door merel op 30 apr 2024, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9970
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Wim Anker schreef: 30 apr 2024, 14:20
HHR schreef: 30 apr 2024, 11:40
DDD schreef: Het is helemaal niet zo prettig om maar zelden iemand tegen te komen die slimmer is dan jij. Hoogmoed ligt al snel op de loer, om van andere onaangename karaktertrekken maar te zwijgen.
Dat is nogal wat als je nooit iemand tegenkomt die slimmer is dan jezelf.
Issue is dat - teveel - mensen hun leven wel zo organiseren. In de - directe - omgeving / context geen mensen accepteren die slimmer zijn.
Alleen slimme mensen zullen allerlei mensen om zich heen verzamelen (en ook actief mensen die slimmer zijn dan zij in hun omgeving opnemen) en vaak ook direct toegeven dat anderen iets beter kunnen of doorhebben.


En, last but not least, binnen NL hebben we een "hoogbegaafdheidsvereniging" MENSA. Wie is daarvan (ere) lid? Want als je al problemen hebt met het vinden van slimme mensen om je heen dan kan dat daar prima opgelost worden. Komen beide beentjes weer op de grond.
Bron? Waaruit concludeer je dat?

Wij herkennen het vanuit onze sociale kring totaal niet. Daar zit alles tussen; van LTS tot gepromoveerd en van stapelaars tot hyper intelligente mensen.
Laatst gewijzigd door merel op 30 apr 2024, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie