Erdee

newton
Berichten: 673
Lid geworden op: 22 feb 2019, 16:22

Re: Erdee

Bericht door newton »

Job schreef:
MGG schreef: 20 mei 2023, 09:26
Job schreef: 20 mei 2023, 09:06
Erskinees schreef: 20 mei 2023, 08:34 Ze zijn in ieder geval erg trots op het artikel. Inmiddels al 4 pushmeldingen ontvangen.
Inderdaad. Het roept vooral meewarigheid bij me op. Ook de voorpagina ervoor gereserveerd en meerdere pagina's in de krant. En dan wordt hun scoop verder ook nog niet door andere media overgenomen. Maar vooruit, ze zijn vast nog met weinigen op de onderzoeksredactie en je moet ergens beginnen.
Het is een kleine stichting. Wat moet bijvoorbeeld het FD of AD met deze scoop? Gezien de vijver waarin deze stichting vist, is vermoedelijk hooguit het ND geïnteresseerd.
Dat laatste medium bedoel ik. Juist het ND bedient een katholiek volksdeel. Het moet welhaast een beetje pijn doen bij het RD dat ze nog geen één, twee of drie zinnen wijden aan RD's vinding op hun website. Maar wat niet is kan natuurlijk nog komen.
Het ND had 3 maanden terug ook al een onderzoeksverslag over deze stichting
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

Chrisje72 schreef: 20 mei 2023, 13:37
Wim Anker schreef:Dat geld binnenharken doet elke refo stichting. De gezindte barst nu eenmaal van het geld en het geloof in en kopen van aflaten is niet verdwenen sinds het het bashen van de paus rechtzinnigheid etaleert.
En spammen na een gift doen ze allemaal.
Waarom zou de gezindte van het geld barsten? Het zijn toch gewone mensen met gewone banen, en in een deel van de gevallen zelfs eenverdieners?
Typisch genoeg is het deels toch zo. Komt het door calvinistisch arbeidsethos? Bekijk in elk geval de parkeerterreinen rond rechts-reformatorische kerken en de bmw's, Audi's, SUV's, Tesla's, Mercedessen en wat dies meer zij vliegen je om de oren.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 20 mei 2023, 13:29
MGG schreef: 20 mei 2023, 13:13 Over de problemen in de GG Kruiningen heeft het RD diverse artikelen geschreven. Volgens mij hebben @Ambtenaar en @mcgk een onderbuikgevoel, dat geen recht doet aan de feiten.
Even via digibron nagekeken: Het RD begon pas te schrijven nadat de PZC en het ND hierover bericht hadden. Vergeleken met de PZC en het ND zijn de RD berichten ontzettend summier. Op dit forum waren er toen al pagina's vol geschreven over de zaak Kruiningen, dus de redactie wist al weken of zelfs maanden van de grote onrust. Over Opheusden berichtte het RD helemaal laat. Ik denk dus wel dat het RD bericht over actuele spraakmakende situaties in de achterban, maar men doet in de eigen achterban geen uitgebreide onderzoeksjournalistiek en meldt weinig meer dan de kerkelijke bladen als de SB of DWS. Dat is een keuze en dat mag natuurlijk. Maar daarin moet ik MCGK, Job en Ambtenaar dus echt wel gelijk geven.
Het RD volgde daarin netjes hun eigen beleid.
@mcgk lijkt te suggereren, dat de CGK door het RD anders behandeld wordt dan de GG. Ik zou graag concrete voorbeelden zien waaruit blijkt dat dit klopt. (Zelfs voorstanders van vrouwen in het ambt krijgen de ruimte om hun standpunten te delen.) Ambtenaar haakt bij mcgk aan door een open deur in te trappen. Het RD benaderd namelijk ook kerken/gemeente die (grotendeels) buiten hun achterban liggen weinig kritisch.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Job schreef: 20 mei 2023, 13:52
Chrisje72 schreef: 20 mei 2023, 13:37
Wim Anker schreef:Dat geld binnenharken doet elke refo stichting. De gezindte barst nu eenmaal van het geld en het geloof in en kopen van aflaten is niet verdwenen sinds het het bashen van de paus rechtzinnigheid etaleert.
En spammen na een gift doen ze allemaal.
Waarom zou de gezindte van het geld barsten? Het zijn toch gewone mensen met gewone banen, en in een deel van de gevallen zelfs eenverdieners?
Typisch genoeg is het deels toch zo. Komt het door calvinistisch arbeidsethos? Bekijk in elk geval de parkeerterreinen rond rechts-reformatorische kerken en de bmw's, Audi's, SUV's, Tesla's, Mercedessen en wat dies meer zij vliegen je om de oren.
Dat is lang niet overal hoor. Het komt denk ik omdat er ook veel ondernemers zijn. Sommigen nemen het niet nauw met de regels, en anderen verdienen eerlijk veel geld omdat zij de keuze daarvoor maken.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

Job schreef: 20 mei 2023, 13:52
Chrisje72 schreef: 20 mei 2023, 13:37
Wim Anker schreef:Dat geld binnenharken doet elke refo stichting. De gezindte barst nu eenmaal van het geld en het geloof in en kopen van aflaten is niet verdwenen sinds het het bashen van de paus rechtzinnigheid etaleert.
En spammen na een gift doen ze allemaal.
Waarom zou de gezindte van het geld barsten? Het zijn toch gewone mensen met gewone banen, en in een deel van de gevallen zelfs eenverdieners?
Typisch genoeg is het deels toch zo. Komt het door calvinistisch arbeidsethos? Bekijk in elk geval de parkeerterreinen rond rechts-reformatorische kerken en de bmw's, Audi's, SUV's, Tesla's, Mercedessen en wat dies meer zij vliegen je om de oren.
Danku, dit is het bewijs dat mijn gemeente niet rechts is ;). Ik denk inderdaad dat refos door hun arbeidsethos gemiddeld genomen boven modaal verdienen. Gemiddeld genomen geven refos ook meer aan goede doelen. Met een goed verhaal is het daarom relatief makkelijk om geld binnen te halen. Zeker als een dominee, bekende ondernemer, directeur van een school, kerkverband oid de stichting een warm hart toe draagt.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Erdee

Bericht door Chrisje72 »


Job schreef:
Chrisje72 schreef: 20 mei 2023, 13:37
Wim Anker schreef:Dat geld binnenharken doet elke refo stichting. De gezindte barst nu eenmaal van het geld en het geloof in en kopen van aflaten is niet verdwenen sinds het het bashen van de paus rechtzinnigheid etaleert.
En spammen na een gift doen ze allemaal.
Waarom zou de gezindte van het geld barsten? Het zijn toch gewone mensen met gewone banen, en in een deel van de gevallen zelfs eenverdieners?
Typisch genoeg is het deels toch zo. Komt het door calvinistisch arbeidsethos? Bekijk in elk geval de parkeerterreinen rond rechts-reformatorische kerken en de bmw's, Audi's, SUV's, Tesla's, Mercedessen en wat dies meer zij vliegen je om de oren.
Auto van de zaak?
In mijn geval, of ik nou hard werk of niet, ik krijg gewoon mijn loon. En niet ineens meer (hoewel ik wel extra salarisverhoging kreeg)
Ook mijn collega's die niet 'calvinistisch' zijn werken hard, maar we hebben gewoon salarisschalen.

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

Chrisje72 schreef: 20 mei 2023, 14:15
Job schreef:
Chrisje72 schreef: 20 mei 2023, 13:37
Wim Anker schreef:Dat geld binnenharken doet elke refo stichting. De gezindte barst nu eenmaal van het geld en het geloof in en kopen van aflaten is niet verdwenen sinds het het bashen van de paus rechtzinnigheid etaleert.
En spammen na een gift doen ze allemaal.
Waarom zou de gezindte van het geld barsten? Het zijn toch gewone mensen met gewone banen, en in een deel van de gevallen zelfs eenverdieners?
Typisch genoeg is het deels toch zo. Komt het door calvinistisch arbeidsethos? Bekijk in elk geval de parkeerterreinen rond rechts-reformatorische kerken en de bmw's, Audi's, SUV's, Tesla's, Mercedessen en wat dies meer zij vliegen je om de oren.
Auto van de zaak?
In mijn geval, of ik nou hard werk of niet, ik krijg gewoon mijn loon. En niet ineens meer (hoewel ik wel extra salarisverhoging kreeg)
Ook mijn collega's die niet 'calvinistisch' zijn werken hard, maar we hebben gewoon salarisschalen.
Mensen toch...als we op wereldschaal kijken zijn wij allemaal schatrijk. Dan afgeven op de dure auto's van rechts-reformatorisch Nederland is zielig .
Komende week mag ik (na bijna 3 jaar rust ) weer gaan werken . Dan zet ik mijn auto in een parkeergarage waar je lang moet zoeken om een auto te vinden die minder dan €50.000 heeft gekost. De meesten ver daarboven. Ben er nog nooit een refo tegengekomen. Alleen in de spiegel op het toilet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Erdee

Bericht door mcgk »

MGG schreef: 20 mei 2023, 13:55
Erskinees schreef: 20 mei 2023, 13:29
MGG schreef: 20 mei 2023, 13:13 Over de problemen in de GG Kruiningen heeft het RD diverse artikelen geschreven. Volgens mij hebben @Ambtenaar en @mcgk een onderbuikgevoel, dat geen recht doet aan de feiten.
Even via digibron nagekeken: Het RD begon pas te schrijven nadat de PZC en het ND hierover bericht hadden. Vergeleken met de PZC en het ND zijn de RD berichten ontzettend summier. Op dit forum waren er toen al pagina's vol geschreven over de zaak Kruiningen, dus de redactie wist al weken of zelfs maanden van de grote onrust. Over Opheusden berichtte het RD helemaal laat. Ik denk dus wel dat het RD bericht over actuele spraakmakende situaties in de achterban, maar men doet in de eigen achterban geen uitgebreide onderzoeksjournalistiek en meldt weinig meer dan de kerkelijke bladen als de SB of DWS. Dat is een keuze en dat mag natuurlijk. Maar daarin moet ik MCGK, Job en Ambtenaar dus echt wel gelijk geven.
Het RD volgde daarin netjes hun eigen beleid.
@mcgk lijkt te suggereren, dat de CGK door het RD anders behandeld wordt dan de GG. Ik zou graag concrete voorbeelden zien waaruit blijkt dat dit klopt. (Zelfs voorstanders van vrouwen in het ambt krijgen de ruimte om hun standpunten te delen.) Ambtenaar haakt bij mcgk aan door een open deur in te trappen. Het RD benaderd namelijk ook kerken/gemeente die (grotendeels) buiten hun achterban liggen weinig kritisch.
Dan leest u mijn post verkeerd of heb ik het verkeerd verwoord. Ik maakte inderdaad een vergelijking tussen een vrijzinnige CGK en een GG. Maar had ook kunnen zeggen: een vrijzinnige CGK versys een CGK van de richting BhP. Was dus niet specifiek op de GerGem gemunt. Het RD is vrijwel niet berichtend over kerkelijke moeilijke actualiteiten in eigen achterban (dus ook niet over BhP). Dat is wat ik wilde zeggen.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

mcgk schreef: 20 mei 2023, 14:44
MGG schreef: 20 mei 2023, 13:55
Erskinees schreef: 20 mei 2023, 13:29
MGG schreef: 20 mei 2023, 13:13 Over de problemen in de GG Kruiningen heeft het RD diverse artikelen geschreven. Volgens mij hebben @Ambtenaar en @mcgk een onderbuikgevoel, dat geen recht doet aan de feiten.
Even via digibron nagekeken: Het RD begon pas te schrijven nadat de PZC en het ND hierover bericht hadden. Vergeleken met de PZC en het ND zijn de RD berichten ontzettend summier. Op dit forum waren er toen al pagina's vol geschreven over de zaak Kruiningen, dus de redactie wist al weken of zelfs maanden van de grote onrust. Over Opheusden berichtte het RD helemaal laat. Ik denk dus wel dat het RD bericht over actuele spraakmakende situaties in de achterban, maar men doet in de eigen achterban geen uitgebreide onderzoeksjournalistiek en meldt weinig meer dan de kerkelijke bladen als de SB of DWS. Dat is een keuze en dat mag natuurlijk. Maar daarin moet ik MCGK, Job en Ambtenaar dus echt wel gelijk geven.
Het RD volgde daarin netjes hun eigen beleid.
@mcgk lijkt te suggereren, dat de CGK door het RD anders behandeld wordt dan de GG. Ik zou graag concrete voorbeelden zien waaruit blijkt dat dit klopt. (Zelfs voorstanders van vrouwen in het ambt krijgen de ruimte om hun standpunten te delen.) Ambtenaar haakt bij mcgk aan door een open deur in te trappen. Het RD benaderd namelijk ook kerken/gemeente die (grotendeels) buiten hun achterban liggen weinig kritisch.
Dan leest u mijn post verkeerd of heb ik het verkeerd verwoord. Ik maakte inderdaad een vergelijking tussen een vrijzinnige CGK en een GG. Maar had ook kunnen zeggen: een vrijzinnige CGK versys een CGK van de richting BhP. Was dus niet specifiek op de GerGem gemunt. Het RD is vrijwel niet berichtend over kerkelijke moeilijke actualiteiten in eigen achterban (dus ook niet over BhP). Dat is wat ik wilde zeggen.
Dank voor de toelichting. Het RD is inderdaad redelijk summier met de berichtgeving over kerkelijke moeilijkheden. (Voor mijn gevoel is dat zowel bij kerken binnen als buiten de eigen achterban het geval. Ik zal er eens op letten, want de journalistieke keuzes zijn wel interessant.)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

Mijns inziens zijn het bijna nooit journalistieke keuzes, maar kerkpolitieke keuzes. Al dan niet opgelegd. Ik heb reden om dat te beweren. Er is een aantal functionarissen in diverse kerkverbanden dat absoluut verwacht dat het RD hen en hun kerkelijk beleid hoe dan ook steunt en uitdraagt. En dan in afmetingen van millimeters. Ken enkele voorbeelden van dat, wanneer het RD zich daar niet aan hield, dit de eerstvolgende zondag vanaf de kansel werd afgestraft. Tot mijn spijt.

Nu zou dat laatste best moeten kunnen lijden denk. Het RD is géén kerkblad en ook geen lange arm van bepaalde kerkverbanden. En kan daar niet gratis en voor niets voor worden ingezet.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 20 mei 2023, 13:05 Nee. Ik weet alleen dingen uit de buurt. Een oplichter in de kerkenraad van een genabuurde zeer zware kerk bijvoorbeeld. En verder vergeet ik veel dingen weer.

Maar goed. Het hele idee was nu juist dat het RD dat zou uitzoeken, en dan wel vooral binnen de eigen achterban.
Een oom van mij, een veroordeelde crimineel, heeft ook flink geïnvesteerd in een van de Barneveldse Refodomes. Totaal onbegrijpelijk vind ik dat, dat men geld accepteert van iemand die een dubieus imago heeft. Destijds was hij namelijk nog niet veroordeeld, maar ook toen had hij de schijn al tegen.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik had hier pas een vraag over gesteld, en toen wekte iemand de indruk dat die kritiek vanuit de linkerflank zou komen. Ik geloof er niets van dat iemand als dr. Huijgen op de preekstoel commentaar zou leveren op het RD.

Je moet trouwens toch wel extreem kinderachtig zijn als je zulke dingen doet. Te weinig romans gelezen zeker.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

Ambtenaar schreef: 20 mei 2023, 17:41
DDD schreef: 20 mei 2023, 13:05 Nee. Ik weet alleen dingen uit de buurt. Een oplichter in de kerkenraad van een genabuurde zeer zware kerk bijvoorbeeld. En verder vergeet ik veel dingen weer.

Maar goed. Het hele idee was nu juist dat het RD dat zou uitzoeken, en dan wel vooral binnen de eigen achterban.
Een oom van mij, een veroordeelde crimineel, heeft ook flink geïnvesteerd in een van de Barneveldse Refodomes. Totaal onbegrijpelijk vind ik dat, dat men geld accepteert van iemand die een dubieus imago heeft. Destijds was hij namelijk nog niet veroordeeld, maar ook toen had hij de schijn al tegen.
Waarom zou je een gift weigeren van iemand die niet veroordeeld is?
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 20 mei 2023, 17:41
DDD schreef: 20 mei 2023, 13:05 Nee. Ik weet alleen dingen uit de buurt. Een oplichter in de kerkenraad van een genabuurde zeer zware kerk bijvoorbeeld. En verder vergeet ik veel dingen weer.

Maar goed. Het hele idee was nu juist dat het RD dat zou uitzoeken, en dan wel vooral binnen de eigen achterban.
Een oom van mij, een veroordeelde crimineel, heeft ook flink geïnvesteerd in een van de Barneveldse Refodomes. Totaal onbegrijpelijk vind ik dat, dat men geld accepteert van iemand die een dubieus imago heeft. Destijds was hij namelijk nog niet veroordeeld, maar ook toen had hij de schijn al tegen.
David was een door God schuldig verklaarde crimineel. Dezelfde David reserveerde een kapitaal voor de tempelbouw.

Mattheus 6 vers 3 en 4. Maar als gij aalmoes doet, zo laat uw linkerhand niet weten wat u rechterhand doet, opdat uw aalmoes in het verborgen zij; en uw Vader die in het verborgen ziet, Die zal het u in het openbaar vergelden.
Volgens mij moet een penningmeester niet nagaan waar geld vandaan komt. Zolang iemand niet veroordeeld is, wordt hij geacht onschuldig te zijn. Ook na het voldoen van de straf en schuldbelijdenis zie ik geen reden om giften te weigeren.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: 20 mei 2023, 18:37 Waarom zou je een gift weigeren van iemand die niet veroordeeld is?
Omdat het een publiek geheim was dat hij zich bezig hield met criminele activiteiten.
Plaats reactie