Erdee

Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Erdee

Bericht door Wim Anker »

Dat geld binnenharken doet elke refo stichting. De gezindte barst nu eenmaal van het geld en het geloof in en kopen van aflaten is niet verdwenen sinds het het bashen van de paus rechtzinnigheid etaleert.
En spammen na een gift doen ze allemaal.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

Ik lees veel onderbuikgevoelens hier. Ook vanuit andere kerkverbanden is er pas nieuws als het officieel gecommuniceerd is. En terecht.
Totaal niet vergelijkbaar met een onderzoek zoals rond deze stichting.

Ik heb er verder weinig mee, wel een paar keer een petitie ondertekent, maar de lawine aan mails wekte al zoveel irritatie op dat ik me heel snel weer uitschreef voor die spam.
Het is een heel activistische stichting, dan kun je er bij voorbaat al van uitgaan dat de manier om geld te werven ook over de top is.
Misschien niet netjes, maar die stichtingen die je blijven bellen na een gift vind ik ook heel vervelend.

Ik begrijp sowieso niet hoe makkelijk mensen geld doneren aan allerlei vage stichtingen en doelen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17247
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 20 mei 2023, 09:29 Ik denk dat het een goede stap is van het RD. De nieuwswaarde van gewone nieuwsfeiten wordt steeds minder. De meeste mensen zijn al ingelicht door de andere media. De toegevoegde waarde van het RD zit hem denk ik meer in kerkelijk nieuws, opinie en commentaar, achtergronden en meditatie. Het eigen onderzoeksbureau is een goede aanvulling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Ik had nog nooit van deze stichting gehoord. Blijken ze in ons dorp te zetelen en zie ik ze nu flyers uitdelen. Mannen in nette kostuums met rode sjerpen. Nu is de RD leesdichtheid hier in de omgeving best groot dus zullen deze mannen wel wat over zich heen krijgen.

Verder vind ik de zure reacties hier op het RD naar aanleiding van dit onderzoek een laag twitter gehalte hebben. Wat kunnen sommigen van jullie toch zuur doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

MGG schreef: 20 mei 2023, 11:54
DDD schreef: 20 mei 2023, 11:14 Ik vind het ook heel goed. Maar ondertussen is er toch ook het woord van de Heere Jezus over de balk en de splinter. Dus het heeft ook iets ongemakkelijks. Hoewel bij Stichting Timotheus het RD ook uitvoerig berichtte.
Wat is de balk dan? Zoals je zelf al aangeeft, heeft het RD uitvoerig bericht over Stichting Timotheus (en Wim Akster.)
Ps zaken die onder het ambtsgeheim vallen zijn een slecht voorbeeld.
Ik noemde al een kwestie. Ik weet ook niet wat je onder ambtsgeheim verstaat, maar misbruik van het ambt valt daar natuurlijk niet onder.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef: 20 mei 2023, 10:45 Ik begreep naar aanleiding van de toestand in het bestuur van de vrouwenbond GG dat dit bewust beleid is. Ik vind het op gespannen voet staan met de formele identiteit van de krant, maar kennelijk is het al 40 jaar beleid.
Ik begreep het ook.

Vreemd beleid.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

DDD schreef: 20 mei 2023, 12:38
MGG schreef: 20 mei 2023, 11:54
DDD schreef: 20 mei 2023, 11:14 Ik vind het ook heel goed. Maar ondertussen is er toch ook het woord van de Heere Jezus over de balk en de splinter. Dus het heeft ook iets ongemakkelijks. Hoewel bij Stichting Timotheus het RD ook uitvoerig berichtte.
Wat is de balk dan? Zoals je zelf al aangeeft, heeft het RD uitvoerig bericht over Stichting Timotheus (en Wim Akster.)
Ps zaken die onder het ambtsgeheim vallen zijn een slecht voorbeeld.
Ik noemde al een kwestie. Ik weet ook niet wat je onder ambtsgeheim verstaat, maar misbruik van het ambt valt daar natuurlijk niet onder.
Je kan neem ik aan nog wel 10 zaken noemen? Als die balk uit een zaak bestaat, dan lijkt het meer een splinter. Wat zou jij willen dat RD onderzocht? Notulen, verslagen en mails over deze kwestie vallen onder het ambtsgeheim. Daarbij komt nog dat zo'n onderzoek weinig relevantie heeft. Het onderzoek naar deze stichting heeft dat wel, omdat hun actief refos benaderen.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Nee. Ik weet alleen dingen uit de buurt. Een oplichter in de kerkenraad van een genabuurde zeer zware kerk bijvoorbeeld. En verder vergeet ik veel dingen weer.

Maar goed. Het hele idee was nu juist dat het RD dat zou uitzoeken, en dan wel vooral binnen de eigen achterban.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef: 20 mei 2023, 13:05 Nee. Ik weet alleen dingen uit de buurt. Een oplichter in de kerkenraad van een genabuurde zeer zware kerk bijvoorbeeld. En verder vergeet ik veel dingen weer.

Nu word ik toch wel heel nieuwsgierig :haha
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door MGG »

Over de problemen in de GG Kruiningen heeft het RD diverse artikelen geschreven. Volgens mij hebben @Ambtenaar en @mcgk een onderbuikgevoel, dat geen recht doet aan de feiten.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 20 mei 2023, 12:39
DDD schreef: 20 mei 2023, 10:45 Ik begreep naar aanleiding van de toestand in het bestuur van de vrouwenbond GG dat dit bewust beleid is. Ik vind het op gespannen voet staan met de formele identiteit van de krant, maar kennelijk is het al 40 jaar beleid.
Ik begreep het ook.

Vreemd beleid.
Ik benijd de RD-redactie niet en neem mijn pet diep af voor dhr. Steef de Bruijn. Wat een job ( :langue). Geen eieren zo kwetsbaar als waarover gelopen moet worden door deze man.
Toch wringen bepaalde dwingende connecties (censuur op synodale vergaderingen bijvoorbeeld) natuurlijk enorm en och, ik begrijp het nog wel ook. We willen niet nog meer onrust in kerken. Het RD heeft een uniek middel in handen, net als de SGP, dat over kerkmuren heen mensen samenbrengt.
Toch zou ik mijn journalistieke pen, mocht ik die hebben, principieel niet en nooit kunnen lenen aan de kerkredactie van ons verder geliefde Erdee. Want er wordt daar praktisch geen journalistiek bedreven.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Erdee

Bericht door Erskinees »

MGG schreef: 20 mei 2023, 13:13 Over de problemen in de GG Kruiningen heeft het RD diverse artikelen geschreven. Volgens mij hebben @Ambtenaar en @mcgk een onderbuikgevoel, dat geen recht doet aan de feiten.
Even via digibron nagekeken: Het RD begon pas te schrijven nadat de PZC en het ND hierover bericht hadden. Vergeleken met de PZC en het ND zijn de RD berichten ontzettend summier. Op dit forum waren er toen al pagina's vol geschreven over de zaak Kruiningen, dus de redactie wist al weken of zelfs maanden van de grote onrust. Over Opheusden berichtte het RD helemaal laat. Ik denk dus wel dat het RD bericht over actuele spraakmakende situaties in de achterban, maar men doet in de eigen achterban geen uitgebreide onderzoeksjournalistiek en meldt weinig meer dan de kerkelijke bladen als de SB of DWS. Dat is een keuze en dat mag natuurlijk. Maar daarin moet ik MCGK, Job en Ambtenaar dus echt wel gelijk geven.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

huisman schreef: 20 mei 2023, 12:34
Psalm schreef: 20 mei 2023, 09:29 Ik denk dat het een goede stap is van het RD. De nieuwswaarde van gewone nieuwsfeiten wordt steeds minder. De meeste mensen zijn al ingelicht door de andere media. De toegevoegde waarde van het RD zit hem denk ik meer in kerkelijk nieuws, opinie en commentaar, achtergronden en meditatie. Het eigen onderzoeksbureau is een goede aanvulling.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Ik had nog nooit van deze stichting gehoord. Blijken ze in ons dorp te zetelen en zie ik ze nu flyers uitdelen. Mannen in nette kostuums met rode sjerpen. Nu is de RD leesdichtheid hier in de omgeving best groot dus zullen deze mannen wel wat over zich heen krijgen.

Verder vind ik de zure reacties hier op het RD naar aanleiding van dit onderzoek een laag twitter gehalte hebben. Wat kunnen sommigen van jullie toch zuur doen.
Als je bedoelt: laten we dit kostbaar verworven medium steunen waar we kunnen, dan geef ik je daarin gelijk. Ik geloof ook oprecht dat ze hun best doen om dienstbaar te zijn aan de achterban.
Maar daar zit ook gelijk wat "pijn" - enigszins gechargeerd uitgedrukt. Zie dat als een nuchtere constatering en niet als zuurdoenerij. Vaak genoeg krijgt het RD ook volop pluimen op hun hoed hier. Van harte.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Erdee

Bericht door Psalm »

@huisman

Ja, het RD is een waardevolle aanvulling voor de Gereformeerde gezindte. Soms vraag ik mij af waardoor dit negatieve sentiment is ingegeven. Kan het komen omdat wij te veel vanuit de bril van de "buitenwacht" kijken? Het RD is naar mijn idee wel een stukje breder geworden dan het voorheen was. De koers die zij op dit moment varen vind ik goed.

Ik denk dat het RD met twee ontwikkelingen te maken hebben. Het eerste is de ontwikkeling van andere soorten media en het tweede zijn de ontwikkelingen in de Gereformeerde gezindte. Zie daar maar eens een goede koers te varen. Ze hebben ook een business model draaiende te houden.

Het RD heeft op de eerstgenoemde ontwikkeling nog wel een slag te maken heeft. Het beeldmateriaal wat zij nu hebben vind ik soms écht goed, maar soms ook wat gedateerd overkomen. De documentaire over Urk en Corona zat goed in elkaar. De laatste over Israël vond ik een stuk minder. Dus je ziet hier wel een wisselend beeld. Ik hoop dat ze hierop blijven inzetten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk

Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Erdee

Bericht door Chrisje72 »

Wim Anker schreef:Dat geld binnenharken doet elke refo stichting. De gezindte barst nu eenmaal van het geld en het geloof in en kopen van aflaten is niet verdwenen sinds het het bashen van de paus rechtzinnigheid etaleert.
En spammen na een gift doen ze allemaal.
Waarom zou de gezindte van het geld barsten? Het zijn toch gewone mensen met gewone banen, en in een deel van de gevallen zelfs eenverdieners?
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Erdee

Bericht door Job »

MGG schreef: 20 mei 2023, 09:26
Job schreef: 20 mei 2023, 09:06
Erskinees schreef: 20 mei 2023, 08:34 Ze zijn in ieder geval erg trots op het artikel. Inmiddels al 4 pushmeldingen ontvangen.
Inderdaad. Het roept vooral meewarigheid bij me op. Ook de voorpagina ervoor gereserveerd en meerdere pagina's in de krant. En dan wordt hun scoop verder ook nog niet door andere media overgenomen. Maar vooruit, ze zijn vast nog met weinigen op de onderzoeksredactie en je moet ergens beginnen.
Het is een kleine stichting. Wat moet bijvoorbeeld het FD of AD met deze scoop? Gezien de vijver waarin deze stichting vist, is vermoedelijk hooguit het ND geïnteresseerd.
Dat laatste medium bedoel ik. Juist het ND bedient een katholiek volksdeel. Het moet welhaast een beetje pijn doen bij het RD dat ze nog geen één, twee of drie zinnen wijden aan RD's vinding op hun website. Maar wat niet is kan natuurlijk nog komen.
Plaats reactie