Erdee

Online
DDD
Berichten: 28891
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Toch is dat wel interessant. Hoe komt het dat kinderen daar zo geweldig goed in zijn? Ik weet een laagbegaafd meisje dat ook zo'n goed geheugen had? Terwijl ik nogal slim ben qua iq, maar soms vrees dat ik vroegtijdig geheugenproblemen krijg.
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Er is nog ruimte in de kinderhoofdjes.
-
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33368
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Erdee

Bericht door Tiberius »

Op de basisschool school waar onze kinderen gingen, waren geen hoogbegaafde kinderen.
Wel veel ouders van hoogbegaafde kinderen.
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

Op de basisschool waar ik heen ging, was de oplossing eenvoudig. Als je goed kon rekenen in groep 3, dan kreeg je vast het boek van groep 4.
-
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Tiberius schreef: 29 apr 2024, 22:46 Op de basisschool school waar onze kinderen gingen, waren geen hoogbegaafde kinderen.
Wel veel ouders van hoogbegaafde kinderen.
Ik begrijp wat je daarmee wil zeggen, maar vind dat je daarmee geen recht doet aan de problematiek die kan spelen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17474
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

Tiberius schreef: 29 apr 2024, 22:46 Op de basisschool school waar onze kinderen gingen, waren geen hoogbegaafde kinderen.
Wel veel ouders van hoogbegaafde kinderen.
Zucht…het probleem van veel leerkrachten. Als ze minimaal geen HAVO/VWO advies geven worden ze min of meer bedreigd.

HAVO is zeker niet hoogbegaafd en 95% van de VWO leerlingen ook niet. De algemene ontwikkeling van onze jongeren is zorgwekkend. Literatuur lezen en musea bezoeken is ingeruild voor tiktok en insta. Pure dommigheid……
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5470
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Erdee

Bericht door pierre27 »

huisman schreef: 29 apr 2024, 23:54
Tiberius schreef: 29 apr 2024, 22:46 Op de basisschool school waar onze kinderen gingen, waren geen hoogbegaafde kinderen.
Wel veel ouders van hoogbegaafde kinderen.
Zucht…het probleem van veel leerkrachten. Als ze minimaal geen HAVO/VWO advies geven worden ze min of meer bedreigd.

HAVO is zeker niet hoogbegaafd en 95% van de VWO leerlingen ook niet. De algemene ontwikkeling van onze jongeren is zorgwekkend. Literatuur lezen en musea bezoeken is ingeruild voor tiktok en insta. Pure dommigheid……
Helemaal eens, het aantal prinsen en prinsessen neemt enorm toe. Wat ook toeneemt is de onwil om wat voor jouw toekomst te doen. En er zijn gelukkig genoeg uitzonderingen maar in die 22 jaar dat ik deels in het onderwijs zit is dit een opvallend iets. Diep respect voor die leerling die met maximale inzet een hoog resultaat haalt, of dit nu LWOO is of VWO, het gaat erom of je er zelf voor gaat. Hoogbegaafdheid is langzamerhand een uitgeholde kreet, een kapstok waar we veel aan hangen. Ook hier zijn er gelukkig goede uitzonderingen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9320
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

Mannetje schreef: 29 apr 2024, 23:02 Op de basisschool waar ik heen ging, was de oplossing eenvoudig. Als je goed kon rekenen in groep 3, dan kreeg je vast het boek van groep 4.
Dat is wel een heel makkelijke oplossing. De school kan ook zorgen voor verdieping. Dat deed zelfs mijn basisschool al eind jaren '80.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4148
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

Bij universitair studeren komen meer vaardigheden kijken. Een hoog IQ is nodig, daarnaast ook een hoge verwerkingssnelheid en leesvaardigheden.

Een stapelaar kan mogelijk prima het IQ hebben, maar waarbij de verwerkingssnelheid in het begin lager ligt en zich verder moet ontwikkelen.

Leesvaardigheid is weer een derde hobbel. Iemand met een hoog IQ en verwerkingssnelheid, maar met (forse) dyslectie heeft ook veel meer tijd nodig om alle lesstof tot zich te nemen.

In dit soort gevallen is het mooi dat je ietsje langer over je studie kan doen en kunt stapelen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9278
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Erdee

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 07:56
Mannetje schreef: 29 apr 2024, 23:02 Op de basisschool waar ik heen ging, was de oplossing eenvoudig. Als je goed kon rekenen in groep 3, dan kreeg je vast het boek van groep 4.
Dat is wel een heel makkelijke oplossing. De school kan ook zorgen voor verdieping. Dat deed zelfs mijn basisschool al eind jaren '80.
Ik weet het niet. Ik was vrij goed in rekenen etc, had een geheugen als een spons, maar niet geweldig in talen, motorisch wat zwakbegaafd en kan zingen als een vos die met zijn poten in het prikkeldraad hangt.

Ik denk dat het goed was dat als ik klaar was met rekenen, ik vooral meer mocht lezen of tekenen (hoe groot de hekel ook was die ik aan tekenen had). Het had mooi geweest als ik op de basisschool de extra tijd had kunnen besteden aan talen, maar boeken lezen voor plezier was al heel wat.

Probleem is dat "hoogbegaafdheid" vaak vooral wordt gezien als goed in wiskunde-gerelateerde vakken. En dat leent zich ook uitstekend voor een meetbare schaal, maar ik denk dat je kinderen die het goed doen in wiskunde echt helpt door ze boeken te laten lezen over dingen die ze interessant vinden. Verder kun je kranten laten lezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9278
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Erdee

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: 30 apr 2024, 07:56
Mannetje schreef: 29 apr 2024, 23:02 Op de basisschool waar ik heen ging, was de oplossing eenvoudig. Als je goed kon rekenen in groep 3, dan kreeg je vast het boek van groep 4.
Dat is wel een heel makkelijke oplossing. De school kan ook zorgen voor verdieping. Dat deed zelfs mijn basisschool al eind jaren '80.
Ik weet het niet. Ik was vrij goed in rekenen etc, had een geheugen als een spons, maar niet geweldig in talen, motorisch wat zwakbegaafd en kan zingen als een vos die met zijn poten in het prikkeldraad hangt.

Ik denk dat het goed was dat als ik klaar was met rekenen, ik vooral meer mocht lezen of tekenen (hoe groot de hekel ook was die ik aan tekenen had). Het had mooi geweest als ik op de basisschool de extra tijd had kunnen besteden aan talen, maar boeken lezen voor plezier was al heel wat.

Probleem is dat "hoogbegaafdheid" vaak vooral wordt gezien als goed in wiskunde-gerelateerde vakken. En dat leent zich ook uitstekend voor een meetbare schaal, maar ik denk dat je kinderen die het goed doen in wiskunde echt helpt door ze boeken te laten lezen over dingen die ze interessant vinden. Verder kun je kranten laten lezen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mannetje
Berichten: 7835
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Erdee

Bericht door Mannetje »

De meester die ik in groep 4 en 7 had, pakte het beter aan. Van groep 7 weet ik dat ik een werkstuk mocht maken, wat nooit af is gekomen, want ik verdronk in de details en ook als je 'slim' bent heb je begeleiding nodig. Maar hij had in ieder geval oog voor het feit dat gewoon onderwijs niet helemaal is toegesneden op ruim bovengemiddeld intelligente kinderen.
Daarmee was hij een eenling toen op school.

Op het VWO denk ik met veel waardering terug aan mijn wiskunde A docent uit klas 5 en 6. Die gaf mijn buurman en mij een zetje richting complexe getallen en we smulden er van. Het rekenmachientje van 5 gulden van de Kijkshop bleek rekenfouten te maken in het rekenen met complexe getallen.

Ik ben blij dat er voor kinderen, die wat meer capaciteiten op cognitief gebied hebben, nu veel meer is geregeld.
Evenzo vind ik klusklassen geweldig, waar leerlingen voor wie taal en rekenen geen feest zijn, ook eens met plezier uit kunnen blinken.
-
merel
Berichten: 9969
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

Als ik 1 ding geleerd heb van de lagere school is niet op hun oordeel te varen. Mijn ervaring is dat het merendeel vooral naar tabellen kijkt en men weinig oog heeft voor het totale plaatje.
Laatst gewijzigd door merel op 30 apr 2024, 10:21, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6533
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Erdee

Bericht door Posthoorn »

Vroeger mocht je als je eerder klaar was - en dat was je meestal als je slim was - gewoon gaan lezen. Heerlijk! Heb nooit het idee gehad dat ik 'uitgedaagd' moest worden. Had wel het geluk oudere broers en zus te hebben, waardoor je thuis heel wat dingen te lezen kreeg, waar je zelf als kind nooit zo snel opgekomen zou zijn.
Ik vind het wel jammer dat ik me niet beter het ingespannen voor de exacte vakken.
En ik zou net als DDD wel een beter geheugen willen hebben. Het kost me vaak tijd en moeite om iets goed 'erin' te krijgen, en ik denk vaak: hoe zat dat ook alweer?
O ja, en gymmen was een drama!
:)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17474
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Erdee

Bericht door huisman »

merel schreef: 30 apr 2024, 10:01 Als ik 1 ding geleerd heb van de lagere school is niet op hun oordeel te varen. Mijn ervaring is dat het merendeel vooral naar tabellen kijkt en weinig luistert naar ouders. Ik ben iig blij dat wij ons eigen plan getrokken hebben met de kinderen.
Jullie zijn allemaal slim en intelligent. Volgens mijn schooladvies was ik dat ook maar de leerkracht voegde er dit aan toe. Hij kan fluitend de VWO doen maar als zijn instelling niet veranderd heeft hij nog moeite met de MAVO. …..en helaas veranderde mijn instelling pas na mijn puberteit. Wel veel ‘lol’ gehad maar mijn schooltijd stond niet in het teken van leren.
……toch is het daarna goed gekomen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie