Erdee

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 10 mar 2023, 09:53
Henk J schreef: 10 mar 2023, 08:50 Ik vond het artikel van prof. Van Vlastuin juist wel inhoudsvol en goede punten hebben. Ik las ook helemaal geen verwijten aan de GG maar juist waarschuwingen om bepaalde kanten met de prediking niet op te gaan. Volgens mij was het artikel helemaal in de lijn met de reformatoren en de nadere reformatoren.
Zeker, en de lijn met (nadere) reformatoren zijn we in veel gevallen wat kwijt in de prediking. Dat moeten en mogen we gewoon onderkennen.
Dat is jouw visie. Mijns inziens is er niets mis met de doorsneeprediking in de Gereformeerde Gemeenten.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Erdee

Bericht door Adagio »

Ik zocht in Digibron naar wat citaten van een bekende, oude GG-prediker, ds. Lamain, die hij op papier zette.
"En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden." En toch, met dat alles lag het ook in hun vermogen niet om de waarheid, door hen verkondigd, in te dragen en over te dragen in de harten der mensenkinderen. Dat is en dat blijft te allen tijde Gods eigen werk. Daar moeten wij afblijven. God geeft Zijn eer niet aan een ander, noch Zijn lof de gesneden beelden. Paulus kan planten en Apollos nat maken, maar God moet de wasdom geven. Gelukkig maar ook, want wij zouden het anders doen, dan dat God het wil. Bij God is geen aanneming des persoons. Hij heeft vrij en soeverein van eeuwigheid verkoren.
De grondslag van Petrus' prediking was kostelijk en de inhoud voortreffelijk, maar ook scherp en ontdekkend. Het was van het begin tot het einde een prediking van de vernederde en verhoogde Christus. Wat zij met hun oren gehoord en met hun ogen gezien, met hun handen getast hadden van het Woord des levens, dat mochten zij nu verkondigen. De heerlijkheid van Zijn Persoon en de oneindige waardij van Zijn borgtochtelijke bediening hebben zij voorgesteld, bezield met het vuur des Geestes.
De vernieuwing door God de Heilige Geest is noodzakelijk, zal het wel zijn op reis naar de eeuwigheid. En dan van dag tot dag vernieuwd worden. God moet Zijn werk beginnen in ons, maar ook voortzetten en voleindigen tot op de dag van Jezus Christus.
En nu wordt het steeds meer en meer openbaar hoe steil en diep afhankelijk wij zijn van de bediening en van de invloeden van Gods lieve Geest. Neen, het is er verre van, dat wij het willen opnemen voor een dodelijke lijdelijkheid en droeve zorgeloosheid. De Heere beware er ons genadiglijk voor. Wat wij in onszelf moeten afkeuren, moeten wij ook in anderen doen. Lijdelijkheid zowel als zorgeloosheid is geen vrucht des Geestes, maar openbaring van onze vijandschap en doodstaat. Wij liggen voor alle ellende open, wanneer wij overgelaten worden aan onszelf. En daarom, zo wij onszelf leren kennen, dan kunnen wij voor niemand meer bevreesd zijn dan voor onszelf. Wij staan God maar altijd in de weg en als wij eens een ogenblik op de rechte plaats mogen zijn, dan is het niet hard om voor God en mensen te belijden: „Gans verkeerd zijn, Heere, onze wegen".
Wij zijn maar oprecht wanneer God ons eerlijk en oprecht maakt. Het nieuwe leven, door Gods Geest gewerkt, begeert niet anders, want het zijn kinderen, die niet liegen zullen en die in de waarheid wandelen. „Heere, voor U is al mijn begeerte, en mijn zuchten is voor U niet verborgen". Maar het einde van alles is, dat zij maar omkomen moeten en alles ondergaan. Met alles er uitgezet en buitengezet, om opgelost te worden in Christus, Die geen zonde gedaan heeft, en er is geen bedrog in Zijn mond gevonden, 1 Petr. 2 : 22. De volmaaktheid van die Persoon, en de volkomenheid van Zijn bediening, Zijn heilig en volmaakt leven, is toch de enige blijdschap van hun ziel en de sterkte van hun hart.
Christus waakte in Gethsemané toen de discipelen sliepen; Hij streed, toen zij niets meer in hun handen hadden; Hij overwon toen zij het verspeelden; Hij behield het veld met ere, toen zij Hem in de steek lieten. En inderdaad vrienden, zo wij door genade een weinigje, van die geestelijke kennis ontvangen in ons leven, dan zal het toch zijn, dat er in ons niets te vinden is dan ellende, maar Christus is alles en in allen. En in dat eenzijdige werk Gods ligt alleen maar ademtocht voor een mens die van alles is afgesneden; afgekeurd voor alle diensten, maar die door genade het die lieve David mag nastamelen in Psalm 119 : 5, ziende op die algenoegzame en volkomen Zaligmaker: U zoekt mijn hart, mijn oog blijft op u staren."
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Wat is je punt, adagio?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 10 mar 2023, 10:22
Ad Anker schreef: 10 mar 2023, 09:53
Henk J schreef: 10 mar 2023, 08:50 Ik vond het artikel van prof. Van Vlastuin juist wel inhoudsvol en goede punten hebben. Ik las ook helemaal geen verwijten aan de GG maar juist waarschuwingen om bepaalde kanten met de prediking niet op te gaan. Volgens mij was het artikel helemaal in de lijn met de reformatoren en de nadere reformatoren.
Zeker, en de lijn met (nadere) reformatoren zijn we in veel gevallen wat kwijt in de prediking. Dat moeten en mogen we gewoon onderkennen.
Dat is jouw visie. Mijns inziens is er niets mis met de doorsneeprediking in de Gereformeerde Gemeenten.
Ik vind jou manier van reageren herkenbaar. Ik deed dat vroeger ook. Ik heb wat discussies gevoerd over bijv. dr. Steenblok. Het verwijt kwam dat hij geen boodschap voor onbekeerden had. Ik ontkende dat, eerst zonder bewijs. En ik deed hetzelfde als jij. Dat is jouw visie, niet de mijne. Daarna ging ik citaten opzoeken waar dr. Steenblok onbekeerden aansprak. Dat deed hij namelijk echt wel! Alleen heel summier, een aantal zinnen in de toepassing. Dus het verwijt dat hij geen boodschap had voor onbekeerden was niet zo zwart-wit maar eigenlijk hadden ze best een beetje gelijk. Die boodschap is heel summier en van evangelie-verkondiging is eigenlijk geen sprake.
Zo is het ook hier. Jij roept dat prof. van Vlastuin onbeargumenteerd dingen roept maar jij zet daar niets tegenover. Adagio probeert het nu. Prachtige citaten van ds. Lamain. Om dan te roepen: zie je wel, het gaat bij Hem om Christus en niet om de christen is wat kort door de bocht.
De (reeds overleden) predikant die ik pas in de leespreek hoorde (ik ga hier niet zeggen wie het was en welke preek het was) ken ik ook van hele mooie preken. Maar in deze preek werd echt heel veel ingelegd over de bevinding en de gangen van Gods volk met een op z'n minst dubieuze Bijbelse onderbouwing.
Pas een hedendaagse predikant: Hele mooie toepassing op een preek over de hoofdman over honderd. Hij benadrukte dat we van alles afgebracht moeten worden wat ons in de weg staat om tot Jezus te gaan. Onze afkomst, ons ambt, onze opvoeding, onze kennis. We moeten niet opgebouwd worden in de prediking maar uitgedreven naar Christus. Een bevindelijke preek zorgt voor herkenning van de toestand van ons zielenschip. Maar dat is nu net uiteindelijk en ten diepste niet de bedoeling. Een preek geeft als het goed is dat er door het Woord zicht is op Christus. Die dominee legde dat heel goed uit. Vervolgens aan het einde van de preek: 'Volk, kon u een beetje meekomen vanavond?'. Tja, toen deed hij zijn eigen woorden weer een beetje teniet, op z'n minst tegenstrijdig. Want daar gaat het echt niet om. De vraag moet zijn: Hebt u vanavond Christus ontmoet in het Woord?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 10 mar 2023, 11:00 maar jij zet daar niets tegenover. Adagio probeert het nu. Prachtige citaten van ds. Lamain. Om dan te roepen: zie je wel, het gaat bij Hem om Christus en niet om de christen is wat kort door de bocht.
Waarom is dat te kort door de bocht?
Ad Anker schreef: 10 mar 2023, 11:00 De (reeds overleden) predikant die ik pas in de leespreek hoorde (ik ga hier niet zeggen wie het was en welke preek het was) ken ik ook van hele mooie preken. Maar in deze preek werd echt heel veel ingelegd over de bevinding en de gangen van Gods volk met een op z'n minst dubieuze Bijbelse onderbouwing.
Jammer dat je dat niet wilt noemen. Ik kan zo niet goed discussiëren. Je kunt met vanalles schermen, maar ik zie graag wel een voorbeeld ter onderbouwing.
Ad Anker schreef: 10 mar 2023, 11:00 Vervolgens aan het einde van de preek: 'Volk, kon u een beetje meekomen vanavond?'. Tja, toen deed hij zijn eigen woorden weer een beetje teniet, op z'n minst tegenstrijdig. Want daar gaat het echt niet om. De vraag moet zijn: Hebt u vanavond Christus ontmoet in het Woord?
Misschien bedoelde hij dat wel?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Erdee

Bericht door Thea »

Mooie posts van Adagio. Het moet inderdaad Christo-centrisch en Schrftuurlijk- bevindelijk zijn. Dat moet je niet tegen elkaar uitspelen. En ja, het zal niet altijd helemaal in evenwicht zijn. Maar daar zijn we dan ook mensen voor.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Erdee

Bericht door Thea »

Ik herken ook wel wat Gglid zegt. Als je heel veel 'voorwerpelijke' preken hoort, snak je naar een 'onderwerpelijke' preek. En andersom ook. Het gaat om het evenwicht.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Thea schreef: 10 mar 2023, 11:32 Ik herken ook wel wat Gglid zegt. Als je heel veel 'voorwerpelijke' preken hoort, snak je naar een 'onderwerpelijke' preek. En andersom ook. Het gaat om het evenwicht.
Juist. Als @Ad Anker een jaar alhier zou kerken, zou hij vast wel weer een preek willen horen van predikanten die in zijn gemeente worden gelezen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

Ik kan werkelijk niets bedenken waarom je het met het artikel van Prof. dr. W. van Vlastuin oneens zou zijn.
https://www.rd.nl/artikel/1011796-enige ... ieuwe-mens

Het trekt gewoon lijnen vanuit de prediking in de vroege kerk en de reformatie en geeft aan dat dit ook vandaag de dag nog belangrijk is.
En dat we niet moeten menen het beter te weten dan wat er altijd verkondigd is.
Een ootmoedig makende oproep, denk ik.

Of zijn we inmiddels zo besmet met de tijdsgeest dat we niets meer willen leren van heldere lichten uit het verleden?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 10 mar 2023, 11:35
Thea schreef: 10 mar 2023, 11:32 Ik herken ook wel wat Gglid zegt. Als je heel veel 'voorwerpelijke' preken hoort, snak je naar een 'onderwerpelijke' preek. En andersom ook. Het gaat om het evenwicht.
Juist. Als @Ad Anker een jaar alhier zou kerken, zou hij vast wel weer een preek willen horen van predikanten die in zijn gemeente worden gelezen.
Thea scoort wat makkelijk. Wat is 'het evenwicht'? Ik vind het een vlees nog vis opmerking. Het mag best wat scherper.
Ik citeerde onlangs ds. Kort:  "Het is zo in- en indroevig, dat veel bevindelijk gereformeerden zondag aan zondag een bevindelijke prediking denken te horen, terwijl ze vooral vermoeid worden met reeksen kenmerken en vragen over iemands gesteldheid. (Kol. 2:20) Deze droevige prediking bindt de mensen lasten op die te zwaar zijn om te dragen. (Luk. 11:46) Nee, zo moet het niet, want met kenmerken en bevindingen kunt u niet zalig worden."
Hoe moet ik Thea lezen? Het mag best een beetje, die kenmerken en die bevindingen? Maar niet te veel, ofzo?

En jouw opmerking over jouw gemeente: bijzonder argument. Bij ons is het erger dan bij jullie, dus zeur niet. Zoiets?
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Erdee

Bericht door Adagio »

Herman schreef: 10 mar 2023, 10:50 Wat is je punt, adagio?
Daar komt een boek en wat artikelen over verzoening door voldoening. En als gewoonlijk wordt het op het forum een schoolplein van Hoeken en Kabeljauwen, Geldersen en Utrechters, van van alles en nog wat. Da's niet mijn ding. Des Heeren tempel is niet deze of deze of een bepaalde, Hij woont in een verbrijzeld hart.
Terwijl een zwaar oordeel over ons land ligt, de zonde wordt alom goed geheten en het kwade wordt verdedigd. Goddeloosheid overal. In onze harten, in de wereld. En in de kerk vergeeft men zo vaak zichzelf de zonden met Jezus. De verkondiging is er nog - maar het leven is ver weg, veel rijke christenen zijn wel te horen.
Gaat het goed in de kerken als er geen herrie is, of als er publiekstrekkers het Woord verkondigen? Jer. 14 "Hebt Gij dan Juda ganselijk verworpen? Heeft Uw ziel een walging aan Sion? Waarom hebt Gij ons geslagen, dat er geen genezing voor ons is? Men wacht naar vrede, maar daar is niets goeds, en naar tijd van genezing, maar zie, er is verschrikking. HEERE, wij kennen onze goddeloosheid en onzer vaderen ongerechtigheid, want wij hebben tegen U gezondigd. Versmaad ons niet, om Uws Naams wil; werp den troon Uwer heerlijkheid niet neder; gedenk, vernietig niet Uw verbond met ons."
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef: 10 mar 2023, 11:53 Of zijn we inmiddels zo besmet met de tijdsgeest dat we niets meer willen leren van heldere lichten uit het verleden?
Er zijn genoeg heldere lichten uit het verleden. Het punt is dat sommigen die lichten te fel vinden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Erdee

Bericht door Bezorgd »

GerefGemeente-lid schreef: 10 mar 2023, 12:18
Bezorgd schreef: 10 mar 2023, 11:53 Of zijn we inmiddels zo besmet met de tijdsgeest dat we niets meer willen leren van heldere lichten uit het verleden?
Er zijn genoeg heldere lichten uit het verleden. Het punt is dat sommigen die lichten te fel vinden.
Wil je nu zeggen dat we de 3FvE niet zo serieus hoeven te nemen?
Laatst gewijzigd door Bezorgd op 10 mar 2023, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Erdee

Bericht door Thea »

@Ad Anker, ik bedoel absoluut niet 'noch vlees noch vis'. Als je alleen hoort over Christus, de Rots van behoud, maar niet hoe je daar moet komen, word je ook in het donker gehouden. Wat kun je dan vertroost worden als een dominee die vragen van je hart behandeld en de weg naar Christus wijst. Geef mij maar zo'n pastorale prediking, waarin je ziel wordt geleid. Want zelf heb je 'geen handen en voeten' om Hem aan te nemen. Zo hoorde ik onlangs een student preken. Dan ben ik zo verwonderd, dat de Heere ons zulke studenten geeft.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Erdee

Bericht door Herman »

Adagio schreef: 10 mar 2023, 12:15
Herman schreef: 10 mar 2023, 10:50 Wat is je punt, adagio?
En als gewoonlijk wordt het op het forum een schoolplein van Hoeken en Kabeljauwen, Geldersen en Utrechters, van van alles en nog wat. Da's niet mijn ding.
Dank voor je bijdrage. Het stemt tot nadenken.

Al kan ik het niet laten op te merken dat historisch gezien in de 19e eeuw de Gelderse richting tegenover de Drentse richting stond. :-)
Plaats reactie