Erdee

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Erdee

Bericht door pierre27 »

Marck schreef: 09 mar 2023, 23:25
refo schreef: 09 mar 2023, 22:39
Ad Anker schreef: 09 mar 2023, 22:23
GerefGemeente-lid schreef: 09 mar 2023, 22:18 Welnee. Het is veel te ver gezocht.

En zeggen dat mijn mening niet juist is, is ondermijning van de ander.
Waar ben jij het mee oneens dan? Inderdaad kent een gedeelte van de rechterflank (en ik denk met name in de GG) een christenprediking en minder een Christusprediking. Dit kan heel goed samengaan (ik denk dan aan Spurgeon bijv.) maar het wroeten in ons zielenschip gaat in de prediking weleens ten koste van de Rots. Ik herken dat wel.
Dr C. v.d. Sluijs poneerde eens dat de gereformeerde gezindte fabrieksdoof is geworden op dit punt. GGlid is daar een goed voorbeeld van. Hij dénkt dat hij zondag aan zondag Christus hoort verkondigen, maar dat is niet zo. Het is op zijn best christenprediking.
Het thema van dat PWS is daarom niet goed gekozen. Ook daar weer de focus op ik.
Een tamelijk onderschatting en inkleuring van de prediking die GerefGemeente-lid en andere GG-leden aanhoren.

Voor mij mag de aandacht daarom ook eerder naar het werkstuk van die scholiere. Die is wat serieuzer bezig met zaken.
Neem deze medeforummer op deze punten niet te serieus. Hij kreunt al jaren onder de prediking waar hij onder mag zitten.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

pierre27 schreef: 09 mar 2023, 23:32
Marck schreef: 09 mar 2023, 23:25
refo schreef: 09 mar 2023, 22:39
Ad Anker schreef: 09 mar 2023, 22:23
Waar ben jij het mee oneens dan? Inderdaad kent een gedeelte van de rechterflank (en ik denk met name in de GG) een christenprediking en minder een Christusprediking. Dit kan heel goed samengaan (ik denk dan aan Spurgeon bijv.) maar het wroeten in ons zielenschip gaat in de prediking weleens ten koste van de Rots. Ik herken dat wel.
Dr C. v.d. Sluijs poneerde eens dat de gereformeerde gezindte fabrieksdoof is geworden op dit punt. GGlid is daar een goed voorbeeld van. Hij dénkt dat hij zondag aan zondag Christus hoort verkondigen, maar dat is niet zo. Het is op zijn best christenprediking.
Het thema van dat PWS is daarom niet goed gekozen. Ook daar weer de focus op ik.
Een tamelijk onderschatting en inkleuring van de prediking die GerefGemeente-lid en andere GG-leden aanhoren.

Voor mij mag de aandacht daarom ook eerder naar het werkstuk van die scholiere. Die is wat serieuzer bezig met zaken.
Neem deze medeforummer op deze punten niet te serieus. Hij kreunt al jaren onder de prediking waar hij onder mag zitten.
Dank voor het advies. Ik ga snurken.... Morgen vroeg op.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

Ik constateer dat @Marck en @GGL zich aangesproken voelen, maar dat daar mogelijk helemaal geen reden toe is. Nergens wordt in het artikel een kerkverband genoemd. Ik sluit geheel niet uit dat hij met zijn opmerkingen ook binnen zijn eigen HHK hiermee de vinger op een zere plek wil leggen.

Op zijn minst verbaast me jullie reactie. Ik mag hopen dat een ds. de Heer of ds. Schot het volkomen met hem eens zijn. Ik vindt het tekenend dat er in zo veel reacties geprobeerd wordt een tegenstelling te creëeren of wordt gezien. Links/rechts, bevindelijk/niet bevindelijk, etc. Waarom niet elkaar in goede verstandhouding opscherpen om bij de onvervalste leer van onze vaderen te blijven? Want dat is toch wat prof. Vlastuin betoogt, met daarbij een onverdachte (om in GG-lid termen te blijven) bron en onderbouwing.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

Maanenschijn schreef: 09 mar 2023, 23:37 Ik constateer dat @Marck en @GGL zich aangesproken voelen, maar dat daar mogelijk helemaal geen reden toe is. Nergens wordt in het artikel een kerkverband genoemd. Ik sluit geheel niet uit dat hij met zijn opmerkingen ook binnen zijn eigen HHK hiermee de vinger op een zere plek wil leggen.

Op zijn minst verbaast me jullie reactie. Ik mag hopen dat een ds. de Heer of ds. Schot het volkomen met hem eens zijn. Ik vindt het tekenend dat er in zo veel reacties geprobeerd wordt een tegenstelling te creëeren of wordt gezien. Links/rechts, bevindelijk/niet bevindelijk, etc. Waarom niet elkaar in goede verstandhouding opscherpen om bij de onvervalste leer van onze vaderen te blijven? Want dat is toch wat prof. Vlastuin betoogt, met daarbij een onverdachte (om in GG-lid termen te blijven) bron en onderbouwing.
De link naar GG werd door CvdW gelegd meende ik door zijn vraag naar die kant. Vandaar vroeg ik naar zijn motivatie.
Trusten :super
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Erdee

Bericht door CvdW »

Artikel van Jo-Anne heb ik gelezen. Fijn dat een jongere over deze vraag nadenkt en mooi dat ze theologie wil gaan studeren. Later docent godsdienst?
Artikel blijft op verschillende punten vaag. In deze tijd passen dit soort artikelen wel. Niet te lang en eenvoudig.

Uit voorgaande reacties begrijp ik dat een theoloog moet blijven steken bij de vraag 'Hoe word ik met God verzoend'.
Hij (ds. WvV) onderwijst juist die verder op de weg zijn en de Meester uit het oog verliezen.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 09 mar 2023, 23:25Vervolgens trekt hij indirect de conclusie (op eigen gedachten en zonder onderbouwingen) dat dit in bepaalde gedeelten van de gereformeerde gezindte zou gebeuren en dat er daarom daar te veel de nadruk ligt op de toepassing van de Heilige Geest en de toe-eigening van het heil.
Ik vind dat een karikatuur. Ik kerken het totaal niet binnen de prediking binnen de GG en aanverwante kerkverbanden. Dus ik ben benieuwd of hij zijn gedachten met argumenten kan staven. Anders is het opinieartikel een greep in het luchtledige en slaat het kant noch wal.
Jij herkent het totaal niet... Ik herken het wel. Heel goed zelfs. Hij staat zijn artikel met argumenten, alleen ben jij het er niet mee eens.

Wat jij eigenlijk wil, en ik begrijp dat wel, dat hij citaten uit preken haalt. Dat zou voor jou dan 'staven met argumenten' zijn. Maar dat werkt natuurlijk niet zo.

Ik hoorde pas een leespreek van zo'n 30 jaar geleden en dat was precies een preek die bij dit artikel zou passen. Een hele verhandeling hoe Gods ware volk dingen beleeft, maar waar de Bijbelse onderbouwing toch wel summier was. En waarin de Rots nauwelijks werd aangewezen/aangeprezen. Dan zit er iets scheef.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Erdee

Bericht door Marck »

Ik hoor hier toch vooral preken die juist expliciet wijzen op dat enige behoud in die krachtige Steenrots. Maar dat dat wel bevindelijk ervaren mag worden. Om het maar even snel te verwoorden vlak voor mijn werk.
Een goede vrijdag verder!
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

in "zicht op de kerk" van gisteravond heeft prof van Vlastuin ook een recentie geschreven op het boek Verzoening door Voldoening.
Veel waardering, maar ook kantekeningen, over met name wat de prediking precies inhoudt.
Als het verschraald tot het vertellen dat er heil is, dat in wensende zin met veel standaard termologie, vaste gangen en standen, dan is dat zeker te kort. Ik weet niet in hoeverre dat dit binnen de GG speelt, en weet ook niet welke aanleiding het boek er toe geeft, maar herken dit zeker wel van diverse predikanten uit de HHK. De enkele keren dat ik een GG dominee hoorde kwam dit ook zo naar voren, maar dat is te weinig om daar een conclusie over te trekken.

Als het goed is, dan is de prediking de uitdeling van het heil. De Geest werkt door het woord en niet naast het woord
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Erdee

Bericht door FlyingEagle »

Wat is ‘zicht op de kerk’ voor blad?
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bertiel »

landelijk kerkblad van de HHK
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Erdee

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 10 mar 2023, 07:06
GerefGemeente-lid schreef: 09 mar 2023, 23:25Vervolgens trekt hij indirect de conclusie (op eigen gedachten en zonder onderbouwingen) dat dit in bepaalde gedeelten van de gereformeerde gezindte zou gebeuren en dat er daarom daar te veel de nadruk ligt op de toepassing van de Heilige Geest en de toe-eigening van het heil.
Ik vind dat een karikatuur. Ik kerken het totaal niet binnen de prediking binnen de GG en aanverwante kerkverbanden. Dus ik ben benieuwd of hij zijn gedachten met argumenten kan staven. Anders is het opinieartikel een greep in het luchtledige en slaat het kant noch wal.
Jij herkent het totaal niet... Ik herken het wel. Heel goed zelfs. Hij staat zijn artikel met argumenten, alleen ben jij het er niet mee eens.

Wat jij eigenlijk wil, en ik begrijp dat wel, dat hij citaten uit preken haalt. Dat zou voor jou dan 'staven met argumenten' zijn. Maar dat werkt natuurlijk niet zo.

Ik hoorde pas een leespreek van zo'n 30 jaar geleden en dat was precies een preek die bij dit artikel zou passen. Een hele verhandeling hoe Gods ware volk dingen beleeft, maar waar de Bijbelse onderbouwing toch wel summier was. En waarin de Rots nauwelijks werd aangewezen/aangeprezen. Dan zit er iets scheef.
Ik weet wel ongeveer welke dominees dat dan zouden kunnen zijn. Ik zou zulk een prediking wel vaker willen horen. De leespreken die ik hoor zijn over het algemeen een droge voorwerpelijke tekstuitleg met vaak alleen de oproep tot onbekeerden om niet te volharden in ongeloof.

Overigens ben ik wel benieuwd naar de leespreek. Misschien kun je hem doorsturen?
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Henk J »

Ik vond het artikel van prof. Van Vlastuin juist wel inhoudsvol en goede punten hebben. Ik las ook helemaal geen verwijten aan de GG maar juist waarschuwingen om bepaalde kanten met de prediking niet op te gaan. Volgens mij was het artikel helemaal in de lijn met de reformatoren en de nadere reformatoren.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Henk J »

Bertiel schreef: 10 mar 2023, 07:23 in "zicht op de kerk" van gisteravond heeft prof van Vlastuin ook een recentie geschreven op het boek Verzoening door Voldoening.
Veel waardering, maar ook kantekeningen, over met name wat de prediking precies inhoudt.
Als het verschraald tot het vertellen dat er heil is, dat in wensende zin met veel standaard termologie, vaste gangen en standen, dan is dat zeker te kort. Ik weet niet in hoeverre dat dit binnen de GG speelt, en weet ook niet welke aanleiding het boek er toe geeft, maar herken dit zeker wel van diverse predikanten uit de HHK. De enkele keren dat ik een GG dominee hoorde kwam dit ook zo naar voren, maar dat is te weinig om daar een conclusie over te trekken.

Als het goed is, dan is de prediking de uitdeling van het heil. De Geest werkt door het woord en niet naast het woord
Volgens mij was de belangrijkste kanttekening dat het boek vooral een overzicht biedt en niet echt inhoudelijk op de verschillende theologische aspecten van de 'verzoening door voldoening' ingaat. Maar dat was ook niet zo vreemd omdat het voor de gewone kerkganger is geschreven. Uiteindelijk blijft de kern van de boodschap dat het Evangelie aan ieder verkondigt mag worden met bevel van bekering en geloof. Dat kwam ook in het boek naar voren volgens prof. Van Vlastuin.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 906
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Erdee

Bericht door Adagio »

Moet bij dit onderwerp denken aan het 'gans bovennatuurlijke', dat God werkt.

Zo ook door de prediking. Paulus schrijft al in het begin van zijn brief aan de gemeente van Korinthe: "Want nademaal in de wijsheid Gods de wereld God niet heeft gekend door de wijsheid, zo heeft het Gode behaagd, door de dwaasheid der prediking zalig te maken die geloven. Overmits de Joden een teken begeren, en de Grieken wijsheid zoeken; doch wij prediken Christus den Gekruisigde, den Joden wel een ergernis, en den Grieken een dwaasheid, Maar hun die geroepen zijn, beide Joden en Grieken, prediken wij Christus, de Kracht Gods en de Wijsheid Gods. Want het dwaze Gods is wijzer dan de mensen, en het zwakke Gods is sterker dan de mensen. Want gij ziet uw roeping, broeders, dat gij niet vele wijzen zijt naar het vlees, niet vele machtigen, niet vele edelen. Maar het dwaze der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij de wijzen beschamen zou; en het zwakke der wereld heeft God uitverkoren, opdat Hij het sterke zou beschamen."

De kanttek. leggen uit: "Namelijk niet alleen uitwendiglijk door het Woord, want alzo zijn ook de voorgaanden, die verloren gaan, geroepen; maar ook inwendiglijk en krachtiglijk door den Geest Gods en naar Zijn voornemen, Rom. 8:28, 30."

De gerechtigheid uit het geloof! "Hoe zullen zij dan Hem aanroepen in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen zonder die hun predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe lieflijk zijn de voeten dergenen die vrede verkondigen, dergenen die het goede verkondigen!"

Dus Christo-centrisch. En ook Schriftuurlijk-bevindelijk, zoals Jesaja meekreeg: "Troost, troost Mijn volk, zal ulieder God zeggen. Spreekt naar het hart van Jeruzalem, en roept haar toe enz." En schijn en zijn moeten aangewezen worden, Jer. 15: 19 "Zo gij het kostelijke van het snode uittrekt, zult gij als Mijn mond zijn".
Laatst gewijzigd door Adagio op 10 mar 2023, 10:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

Henk J schreef: 10 mar 2023, 08:50 Ik vond het artikel van prof. Van Vlastuin juist wel inhoudsvol en goede punten hebben. Ik las ook helemaal geen verwijten aan de GG maar juist waarschuwingen om bepaalde kanten met de prediking niet op te gaan. Volgens mij was het artikel helemaal in de lijn met de reformatoren en de nadere reformatoren.
Zeker, en de lijn met (nadere) reformatoren zijn we in veel gevallen wat kwijt in de prediking. Dat moeten en mogen we gewoon onderkennen.
Plaats reactie