Erdee

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

Lilian1975 schreef: 21 mar 2024, 18:41
HersteldHervormd schreef: 21 mar 2024, 14:10 Halal vlees is geslacht volgens een ritueel. Ik hoef geen halal vlees vanwege deze reden.
Wat is dat ritueel dan? Beschrijf dat eens als je wilt. Het enige dat ik kan vinden is het onverdoofd slachten. (Deden wij hier vroeger ook). En het langzaam leeg laten bloeden. Maar niet dat het gezegend wordt ofzo. Maar misschien weet jij meer? Ik geef toe dat ik eigenlijk me er nooit in verdiept hebt. Maar leer graag meer.

En eet je ook geen broodje kebab ofzo?

En hoe zouden christenen in een moslimland vlees kopen?
https://nl.wikipedia.org/wiki/Halal_en_haram
Hier een citaat uit de Koran:
O gij die gelooft, eet van de deugdelijke dingen, die Wij u als levensonderhoud gegeven hebben en brengt aan God dank, indien Hij het is die gij aanbidt. Hij heeft slechts voor u verboden gemaakt het verstorvene, bloed, zwijnenvlees en wat geslacht is met een aanroep die niet tot God was. Maar wie door nood gedwongen was zonder het te begeren en zonder te overtreden, voor hem is het geen zonde. God is waarlijk vergevend en barmhartig.

Het staat hier nadrukkelijk bij. En wat geslacht is zónder een aanroep tot God. D.w.z. dat het geslacht is in naam van allah. Ik eet geen broodje kebab of shoarma ofzo. Mijn vrouw kan veel lekkerder kopen :)

Nood breekt wet, zoals altijd. Maar je zal inderdaad er niet helemaal aan ontkomen dat je een keer wat halal vlees naar binnen krijgt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Iemand
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Erdee

Bericht door Iemand »

Ik vind het ook vreemd dat zo'n artikel in het RD staat, en denk dat HHR wel de kern raakt: "De hele Ramadan staat in het teken van het dienen van Allah."

Maar Gians redenering vanuit 1 Korinthe 8 vind ik iets te kort door de bocht. Paulus begint daar een betoog wat doorloopt tot en met hoofdstuk 10. Je kunt dus wel zeggen dat een afgod niets is, maar dat is niet wat Paulus in hoofdstuk 10 zegt. Een afgod is tegelijk niets en iets. Want in 1 Kor. 10:20 zegt hij dat alles wat door heidenen geofferd wordt aan de duivel geofferd wordt.

Offeren is de iftar niet, maar het staat wel in het kader van de ramadan en dus de islam en hun godsdienst. Ik zou dus concluderen dat de iftar volgens Paulus gehouden wordt ter ere van de duivel (net zoals de ramadan), of als deel van een dienst van de duivel. Dat lijkt mij niet direct een plaats waar je als christen hoort te zijn. En als je Turkse buurman zo graag met jou wil eten dan kan hij je ook wel een andere keer uitnodigen toch?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

Toen de zgn gastarbeiders in Nederland kwamen in de jaren zestig, waren we veel milder. In onze gemeente had iemand een pension voor ze. Zorgde voor onderdak en eten.
Maar ook lagen ze in de kost bij gemeenteleden. Met eten werd rekening gehouden met hun geboden en verboden.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik vind het eerlijk gezegd ook extreem. Maar goed, ik begrijp de redenering wel. Zij zijn fout en wij zijn goed, en daarom mogen zij wel bij ons maar wij niet bij hen.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

refo schreef: 21 mar 2024, 21:41 Toen de zgn gastarbeiders in Nederland kwamen in de jaren zestig, waren we veel milder. In onze gemeente had iemand een pension voor ze. Zorgde voor onderdak en eten.
Maar ook lagen ze in de kost bij gemeenteleden. Met eten werd rekening gehouden met hun geboden en verboden.
Met alle gevolgen van dien. Inmiddels zijn er momenteel meer islamitische gelovigen in Nederland dan bijbel getrouwe christenen.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

HersteldHervormd schreef: 21 mar 2024, 22:17
refo schreef: 21 mar 2024, 21:41 Toen de zgn gastarbeiders in Nederland kwamen in de jaren zestig, waren we veel milder. In onze gemeente had iemand een pension voor ze. Zorgde voor onderdak en eten.
Maar ook lagen ze in de kost bij gemeenteleden. Met eten werd rekening gehouden met hun geboden en verboden.
Met alle gevolgen van dien. Inmiddels zijn er momenteel meer islamitische gelovigen in Nederland dan bijbel getrouwe christenen.
Je dwaalt af. Het gaat over de gastvrijheid. En of je bij een moslim op bezoek mag.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Lilian1975 schreef: 21 mar 2024, 18:41 Hoe en waar zouden christenen in een moslimland vlees kopen?
Ze hebben geen o.s.m. slagers daar. :) . Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord.
Of mensen die daar als evangelist wonen. Zouden ze geen vlees halen in de "buurt" waar zij werkzaam zijn? Het zijn zeker in streng islamitische landen waarschijnlijk allemaal halal slagers.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Erdee

Bericht door HHR »

refo schreef: 21 mar 2024, 22:29

Je dwaalt af. Het gaat over de gastvrijheid. En of je bij een moslim op bezoek mag.
Neen daar gaat het niet over.
Het gaat er om of je als christen mee mag doen met religieuze maaltijden van de Islam.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Erdee

Bericht door refo »

HHR schreef: 21 mar 2024, 22:52
refo schreef: 21 mar 2024, 22:29

Je dwaalt af. Het gaat over de gastvrijheid. En of je bij een moslim op bezoek mag.
Neen daar gaat het niet over.
Het gaat er om of je als christen mee mag doen met religieuze maaltijden van de Islam.
Wat ik zeg.
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Erdee

Bericht door HHR »

Niet.

Een gewone maaltijd nuttigen bij je Moslim buren heeft niemand iets op tegen.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1157
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Erdee

Bericht door Anselmus »

HersteldHervormd schreef: 21 mar 2024, 22:17
refo schreef: 21 mar 2024, 21:41 Toen de zgn gastarbeiders in Nederland kwamen in de jaren zestig, waren we veel milder. In onze gemeente had iemand een pension voor ze. Zorgde voor onderdak en eten.
Maar ook lagen ze in de kost bij gemeenteleden. Met eten werd rekening gehouden met hun geboden en verboden.
Met alle gevolgen van dien. Inmiddels zijn er momenteel meer islamitische gelovigen in Nederland dan bijbel getrouwe christenen.
Hoe is die verhouding precies?
Fides Quaerens Intellectum
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

Lilian1975 schreef: 21 mar 2024, 22:44
Lilian1975 schreef: 21 mar 2024, 18:41 Hoe en waar zouden christenen in een moslimland vlees kopen?
Ze hebben geen o.s.m. slagers daar. :) . Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het antwoord.
Of mensen die daar als evangelist wonen. Zouden ze geen vlees halen in de "buurt" waar zij werkzaam zijn? Het zijn zeker in streng islamitische landen waarschijnlijk allemaal halal slagers.
Nood breekt wet, zoals altijd. Maar je zal inderdaad er niet helemaal aan ontkomen dat je een keer wat halal vlees naar binnen krijgt.
Als je in een islamitisch land bent koop je inderdaad alleen maar halal vlees, ja je hoeft ook niet te verhongeren.

Ik ben wel eens in een islamitisch land geweest en als snel komen die ham/varken vervangers de keel uit.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

Anselmus schreef: 22 mar 2024, 00:47
HersteldHervormd schreef: 21 mar 2024, 22:17
refo schreef: 21 mar 2024, 21:41 Toen de zgn gastarbeiders in Nederland kwamen in de jaren zestig, waren we veel milder. In onze gemeente had iemand een pension voor ze. Zorgde voor onderdak en eten.
Maar ook lagen ze in de kost bij gemeenteleden. Met eten werd rekening gehouden met hun geboden en verboden.
Met alle gevolgen van dien. Inmiddels zijn er momenteel meer islamitische gelovigen in Nederland dan bijbel getrouwe christenen.
Hoe is die verhouding precies?
Geen idee, dat is ook niet relevant denk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9203
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Erdee

Bericht door Ambtenaar »

HHR schreef: 21 mar 2024, 22:52

Neen daar gaat het niet over.
Het gaat er om of je als christen mee mag doen met religieuze maaltijden van de Islam.
En, wat zijn de regels?
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Erdee

Bericht door Maanenschijn »

Lilian1975 schreef:Hoe en waar zouden christenen in een moslimland vlees kopen?
Ik kan niet voor anderen spreken. Maar ik zou gewoon vlees kopen wat voorhanden is.

Ik schreef een stukje terug: ik heb grote moeite… Die moeite bestaat er uit dat ik in ons land een keus kan maken. Een keus om vlees te kopen bij een slager wat niet geslacht is met een gebed tot Allah en vlees waarbij dat wel is. Om meerdere redenen wil ik dat liever niet kopen. Maar vooral: Ik ben in mijn geweten niet geheel vrij van de gedachte: met de koop help ik mee aan een godsdienst die Jezus loochent. Begrijp me goed, dat vlees is niet besmet of zo. Maar in ons land heb ik de keus. En die keus mag mi niet gaan via de portemonnee.

Als ik in een land ben met overwegend islamieten ontkom ik er vrijwel niet aan om vlees te kopen wat halal is geslacht. Omdat die keus er niet is hoef ik die ook niet te maken. Dan is (voor mij) het reeds geciteerde uit de brief aan Korinthe veel sprekender.

Overigens in landen als Kazakhstan zie je dat christenen vaak zelf ook vee (en daarmee vlees) hebben of via christenen kunnen verkrijgen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie