Erdee

Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef: 22 mar 2024, 08:22
Lilian1975 schreef:Hoe en waar zouden christenen in een moslimland vlees kopen?
Ik kan niet voor anderen spreken. Maar ik zou gewoon vlees kopen wat voorhanden is.

Ik schreef een stukje terug: ik heb grote moeite… Die moeite bestaat er uit dat ik in ons land een keus kan maken. Een keus om vlees te kopen bij een slager wat niet geslacht is met een gebed tot Allah en vlees waarbij dat wel is. Om meerdere redenen wil ik dat liever niet kopen. Maar vooral: Ik ben in mijn geweten niet geheel vrij van de gedachte: met de koop help ik mee aan een godsdienst die Jezus loochent. Begrijp me goed, dat vlees is niet besmet of zo. Maar in ons land heb ik de keus. En die keus mag mi niet gaan via de portemonnee.

Als ik in een land ben met overwegend islamieten ontkom ik er vrijwel niet aan om vlees te kopen wat halal is geslacht. Omdat die keus er niet is hoef ik die ook niet te maken. Dan is (voor mij) het reeds geciteerde uit de brief aan Korinthe veel sprekender.

Overigens in landen als Kazakhstan zie je dat christenen vaak zelf ook vee (en daarmee vlees) hebben of via christenen kunnen verkrijgen.
Ik begrijp het helemaal hoor denk ik. Zelf heb ik nog nooit bedacht of ik het wel of niet zou doen omdat het niet ter sprake is geweest. Wel eens gedacht. Stel dat ik nog in Rotterdam zou wonen. Met in de straat een turkse slager.... waar het vlees goedkoper en lekkerder zou zijn.... maar nu ik besef dat er een gebed is uitgesproken. Nee. Zelf zou ik met de keuzemogelijkheden die er zijn ook niet doen. In ieder geval niet bewust opzoeken. Alhoewel ik besef dat het allemaal wel wat minder helder is de grens. Omdat mijn Turkse buurvrouw in haar gastvrijheid eten kan aanbieden met halal vlees. Sla je dat af? En dan bedoel ik niet alleen vanwege het beleefdheidsapect. Maar vooral ook het "evangelisatie" aspect . En inderdaad ligt het in zendingssituaties kennelijk ook niet zo scherp. Ik vind het wel een interessante vraag om over na te denken. Het vlees is niet "besmet" zoals je zelf zegt. Tegelijkertijd hebben we ook atheïstisch slagers, bakkers, koks.... ook dat eten is niet "besmet". Toch is het niet met de dank aan God bereid. Maar hebben ze zichzelf ten diepste tot een god. Dan heb ik er geen probleem mee om het te eten . Ik vraag een zegen over als ik het eet wat ik koop. Ik geloof niet in afgoden alsof zij bestaan/kracht of macht hebben. Laat staan kunnen horen of zien. . Dus ook niet in Allah als een God die dat doet. Dus dat "gebed" is een handeling wat geen waarde heeft in de zin dat het iets doet of kan bewerkstelligen.

Wat maakt dan dat ik er meer moeite mee hebt om bewust halal vlees te kopen als eten dat gewijd is aan de mens. (De mens die zichzelf tot god heeft). De Turkse slager verkoopt niet zijn vlees om Allah daarmee te dienen. Maar vooral om brood op de plank te hebben. Dat het op deze wijze geslacht wordt, valt in feite in zijn privé leven. Waar ik moeite mee heb. Maar dat heb ik ook met een ongelvige kok.
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 22 mar 2024, 11:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Erdee

Bericht door Inwoner »

Een beetje aanpalend discussiepunt: een gemeentelid werkt in een bedrijf en moet een medische ingreep ondergaan. Zijn directe collega, overtuigd moslima, zegt tegen hem: ,,Ik zal voor je bidden".
Het gemeentelid vraagt zich ernstig af wat hij daarop moet zeggen. Aanvaarden? Dankjewel zeggen? Bot reageren: dat wil ik niet, of dat hoeft niet?

Benieuwd naar reacties.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3056
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Erdee

Bericht door Lilian1975 »

Inwoner schreef: 22 mar 2024, 10:52 Een beetje aanpalend discussiepunt: een gemeentelid werkt in een bedrijf en moet een medische ingreep ondergaan. Zijn directe collega, overtuigd moslima, zegt tegen hem: ,,Ik zal voor je bidden".
Het gemeentelid vraagt zich ernstig af wat hij daarop moet zeggen. Aanvaarden? Dankjewel zeggen? Bot reageren: dat wil ik niet, of dat hoeft niet?

Benieuwd naar reacties.
Niet bot. Dank je wel dat je meeleeft. En dan getuigen van de levende hoop die in je is. En daarmee wijzen op de enige Drie Enige God.
DDD
Berichten: 28736
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Ik zou zeggen dat ik dat heel aardig vind, en dat ik graag daar nog eens over zou doorpraten. Bidden is een heel persoonlijke zaak, en het is misschien niet in alle contexten een mooi onderwerp voor tijdens de lunch of bij de koffie-automaat. Maar als je met twee of drie collega's een lunchwandeling maakt, is het een prima onderwerp van gesprek, mijns inziens.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Erdee

Bericht door parsifal »

Inwoner schreef: 22 mar 2024, 10:52 Een beetje aanpalend discussiepunt: een gemeentelid werkt in een bedrijf en moet een medische ingreep ondergaan. Zijn directe collega, overtuigd moslima, zegt tegen hem: ,,Ik zal voor je bidden".
Het gemeentelid vraagt zich ernstig af wat hij daarop moet zeggen. Aanvaarden? Dankjewel zeggen? Bot reageren: dat wil ik niet, of dat hoeft niet?

Benieuwd naar reacties.
Toen onze oudste geboren werd, ging het allemaal wat snel en we zaten nog in een taxi toen hij zich eerst liet horen. De taxichauffeur was snel genoeg om een passerende ambulance (zonder sirene) te seinen en laten stoppen en te komen helpen. Terwijl het ambulance personeel bezig was mijn vrouw en zoon te helpen, was de taxichauffeur (met naam die veel voorkomt bij Moslims) naast zijn taxi te bidden.

Ik heb dit echt gewaardeerd en geloof eigenlijk ook dat dit soort gebeden ook door God gehoord worden, ook al zijn ze aan een ander gericht.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Erdee

Bericht door Edelweiss »

parsifal schreef: 22 mar 2024, 11:43
Inwoner schreef: 22 mar 2024, 10:52 Een beetje aanpalend discussiepunt: een gemeentelid werkt in een bedrijf en moet een medische ingreep ondergaan. Zijn directe collega, overtuigd moslima, zegt tegen hem: ,,Ik zal voor je bidden".
Het gemeentelid vraagt zich ernstig af wat hij daarop moet zeggen. Aanvaarden? Dankjewel zeggen? Bot reageren: dat wil ik niet, of dat hoeft niet?

Benieuwd naar reacties.
Toen onze oudste geboren werd, ging het allemaal wat snel en we zaten nog in een taxi toen hij zich eerst liet horen. De taxichauffeur was snel genoeg om een passerende ambulance (zonder sirene) te seinen en laten stoppen en te komen helpen. Terwijl het ambulance personeel bezig was mijn vrouw en zoon te helpen, was de taxichauffeur (met naam die veel voorkomt bij Moslims) naast zijn taxi te bidden.

Ik heb dit echt gewaardeerd en geloof eigenlijk ook dat dit soort gebeden ook door God gehoord worden, ook al zijn ze aan een ander gericht.
Ik word hier stil van. Want boven religie getuigt dit in mijn ogen vooral liefde voor de naaste.

Laten we het geval van Inwoner eens omdraaien: het is de moslima-collega die een ingreep moet ondergaan, en het gemeentelid zegt hetzelfde tegen haar.
Hoe willen wij dat zij reageert?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Erdee

Bericht door Gian »

Iemand schreef: 21 mar 2024, 19:45 Ik vind het ook vreemd dat zo'n artikel in het RD staat, en denk dat HHR wel de kern raakt: "De hele Ramadan staat in het teken van het dienen van Allah."

Maar Gians redenering vanuit 1 Korinthe 8 vind ik iets te kort door de bocht. Paulus begint daar een betoog wat doorloopt tot en met hoofdstuk 10. Je kunt dus wel zeggen dat een afgod niets is, maar dat is niet wat Paulus in hoofdstuk 10 zegt. Een afgod is tegelijk niets en iets. Want in 1 Kor. 10:20 zegt hij dat alles wat door heidenen geofferd wordt aan de duivel geofferd wordt.

Offeren is de iftar niet, maar het staat wel in het kader van de ramadan en dus de islam en hun godsdienst. Ik zou dus concluderen dat de iftar volgens Paulus gehouden wordt ter ere van de duivel (net zoals de ramadan), of als deel van een dienst van de duivel. Dat lijkt mij niet direct een plaats waar je als christen hoort te zijn. En als je Turkse buurman zo graag met jou wil eten dan kan hij je ook wel een andere keer uitnodigen toch?
Het is misschien een beetje complex. Ik denk dat je het punt van Paulus mist. Kort samengevat lees ik dat het eten van offervlees geen probleem hoeft te zijn, zolang we zelf maar niet aan het offerritueel meedoen. En ik vermoed dat het ritueel of het offer(en) zelf gepaard ging met het drinken uit een beker. Korinthiers kochten dit vlees gewoon als boodschap, of aten het direct ter plaatse op.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Iemand
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Erdee

Bericht door Iemand »

Ik ben wel benieuwd naar hoe jij dan 1 Korinthe 10 leest, o.a. vers 14 tot en met 22, en in het bijzonder vers 18?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Erdee

Bericht door Gian »

Iemand schreef: 22 mar 2024, 23:36 Ik ben wel benieuwd naar hoe jij dan 1 Korinthe 10 leest, o.a. vers 14 tot en met 22, en in het bijzonder vers 18?
Niet aan het offerritueel mee doen, maar het vlees wel kunnen kopen. Vlees blijft gewoon vlees, drank is in zichzelf niets meer dan drank, zolang we maar niet tijdens een ritueel eten en drinken en daarmee deel zijn van het offer(en).
Ik hoef bij de Turkse slager niet mee te doen aan een gebed als ik zijn vlees koop. (even los van het feit dat er tijdens de slacht en het gebed niet geconsumeerd wordt)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

Ik vraag me wat anders af:
Wat gebeurt er doorgaans met het avondmaalsbrood en de wijn die over is?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Erdee

Bericht door Geytenbeekje »

Ararat schreef: 23 mar 2024, 10:14 Ik vraag me wat anders af:
Wat gebeurt er doorgaans met het avondmaalsbrood en de wijn die over is?
Wordt meegenomen door de koster. We hoeven dat ook niet te verafgoden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3983
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Erdee

Bericht door Terri »

Geytenbeekje schreef: 23 mar 2024, 10:17
Ararat schreef: 23 mar 2024, 10:14 Ik vraag me wat anders af:
Wat gebeurt er doorgaans met het avondmaalsbrood en de wijn die over is?
Wordt meegenomen door de koster. We hoeven dat ook niet te verafgoden.
Nou @Ararat dit is vast het antwoord wat je duidelijkheid geeft. :haha
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Erdee

Bericht door Inwoner »

Terri schreef: 23 mar 2024, 10:54
Geytenbeekje schreef: 23 mar 2024, 10:17
Ararat schreef: 23 mar 2024, 10:14 Ik vraag me wat anders af:
Wat gebeurt er doorgaans met het avondmaalsbrood en de wijn die over is?
Wordt meegenomen door de koster. We hoeven dat ook niet te verafgoden.
Nou @Ararat dit is vast het antwoord wat je duidelijkheid geeft. :haha
Toch is wat bij de Friedenstimmegemeenten gebeurt, mooier: daar deelt men door tot alles op is... Geldt zowel brood als wijn.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1788
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Erdee

Bericht door Ararat »

Terri schreef: 23 mar 2024, 10:54
Geytenbeekje schreef: 23 mar 2024, 10:17
Ararat schreef: 23 mar 2024, 10:14 Ik vraag me wat anders af:
Wat gebeurt er doorgaans met het avondmaalsbrood en de wijn die over is?
Wordt meegenomen door de koster. We hoeven dat ook niet te verafgoden.
Nou @Ararat dit is vast het antwoord wat je duidelijkheid geeft. :haha
Nou, zeker! De koster is er goed mee. Ik was bang dat het weggegooid werd :)
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Iemand
Berichten: 41
Lid geworden op: 09 okt 2023, 17:56

Re: Erdee

Bericht door Iemand »

Gian schreef: 23 mar 2024, 07:03
Iemand schreef: 22 mar 2024, 23:36 Ik ben wel benieuwd naar hoe jij dan 1 Korinthe 10 leest, o.a. vers 14 tot en met 22, en in het bijzonder vers 18?
Niet aan het offerritueel mee doen, maar het vlees wel kunnen kopen. Vlees blijft gewoon vlees, drank is in zichzelf niets meer dan drank, zolang we maar niet tijdens een ritueel eten en drinken en daarmee deel zijn van het offer(en).
Ik hoef bij de Turkse slager niet mee te doen aan een gebed als ik zijn vlees koop. (even los van het feit dat er tijdens de slacht en het gebed niet geconsumeerd wordt)
Ik snap wel hoe jij ernaar kijkt, maar ik snap niet hoe je dat kunt verenigen met wat er in 1 Korinthe 10 staat. (Voor de duidelijheid, het gaat mij om de iftar, niet om de rituele slacht).

Jij schreef namelijk: "Kort samengevat lees ik dat het eten van offervlees geen probleem hoeft te zijn, zolang we zelf maar niet aan het offerritueel meedoen."

Maar ik lees dat wie het offer eet gemeenschap heeft met het altaar, of deel aan het altaar, in vers 18. M.a.w. het gaat niet er niet om of je meedoet aan het ritueel in de tempel, het gaat erom of je vervolgens dat offervlees eet als offer. Want het eten van het offervlees als offer is net zo goed deel van de godsdienst als het ritueel in de tempel. Maar als iemand zijn deel naar de slager brengt, en iemand anders koopt het dan, dan is het geen deel van de godsdienst, omdat het dan gewoon gegeten wordt zoals elk stuk ander vlees.
Plaats reactie