Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door HersteldHervormd »

Christen schreef: 08 mar 2024, 22:25 Ik val niet op mannen die van onderdanigheid houden. Ik ben teveel een vrijbuiter. Wij denken hier niet in die termen.

Je houdt van iemand omdat je het niet kunt laten. Dan wil je ook dat de ander gelukkig is toch?
Even voor de duidelijkheid, maar je valt toch alleen op je partner, als je die mag hebben? En mag ik vragen wat je bedoeld met hier?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9202
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 08 mar 2024, 22:26
DDD schreef: 08 mar 2024, 21:22 Dat zegt wel iets over een enorm gesloten cultuur. Ik vind dat heel ongezond.
Echt klinkklare onzin DDD. Dat noem je integriteit.
Het zal je niet verbazen dat ik op de lijn van @DDD zit.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4090
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb toch wel enkele goede vrienden waar ik deze (en andere) persoonlijke zaken mee kan bespreken. En dat vind ik erg fijn. Al is het maar dat ze mij een spiegel voor kunnen houden die ik soms nodig heb.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28735
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door DDD »

Dat lijkt me ook echt dringend nodig. De cultuur die Anselmus bepleit, lijkt me een groot risico voor allerlei kwaad. Een zo gesloten cultuur geeft onnodig risico op incest en andere vormen van kindermishandeling.

De bijbel leert ons nergens om zo geheimzinnig om te gaan met onze tekortkomingen.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Arja »

Lilian1975 schreef: 08 mar 2024, 16:56
merel schreef: 08 mar 2024, 16:33 @ Lilian het woordje niet ontbrak in de zin ' ik gehoorzaam mijn man'.
Hoe ga jij dan om met onderstaande Bijbelgedeelt uit 1 Petr 3. En de bijbehorende kanttekeningen?

1 DESGELIJKS gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig; opdat ook zo enigen 1het Woord ongehoorzaam zijn, zij door den wandel der vrouwen zonder woord 2mogen gewonnen worden,

Gen. 3:16 Tot de vrouw zeide Hij: Ik zal zeer vermenigvuldigen uw smart, namelijk uwer dracht; met smart zult gij kinderen baren; en tot uw man zal uw begeerte zijn, en hij zal over u heerschappij hebben.
De eerste tekst die je aanhaalt: Genesis 3:16. Deze tekst heeft geen lijntjes met 1 Petrus 3. Petrus roept vrouwen op om zich onderdanig op te stellen aan hun eigen mannen, vooral ook als deze het woord niet gehoorzamen, zodat ze zonder woorden gewonnen kunnen worden door het gedrag van de vrouwen.

De Nieuwtestamentische oproepen tot onderdanigheid zijn niet bedoeld om de vloek van Genesis 3:16 te herhalen of te bevestigen, maar eerder om binnen de nieuwe schepping in Christus te functioneren. In Christus zijn gelovigen geroepen om elkaar lief te hebben en zich aan elkaar te onderwerpen uit eerbied voor Christus (Efeziërs 5:21), wat een wederzijdse onderdanigheid impliceert die de door zonde beschadigde relaties herstelt. Een vrijwillige reactie op Gods orde en het verlossingswerk van Christus. Totaal iets anders dan de gevolgen van de zondeval genoemd in Genesis 3:16
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Lilian1975 »

Het zijn verwijsteksten die in de kanttekeningen van de Statenvertaling hierbij staan... die heb ik dus zo overgenomen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3053
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Lilian1975 »

DDD schreef: 08 mar 2024, 22:52 Dat lijkt me ook echt dringend nodig. De cultuur die Anselmus bepleit, lijkt me een groot risico voor allerlei kwaad. Een zo gesloten cultuur geeft onnodig risico op incest en andere vormen van kindermishandeling.

De bijbel leert ons nergens om zo geheimzinnig om te gaan met onze tekortkomingen.
Niemand zegt dat als er schade gebracht is, wordt door een echtgenoot dat je dan niet om hulp mag vragen. Het moet juist. Maar dat zijn dan ook geen tekortkomingen. Maar puur wangedrag, recht tegen Gods Woord in. (Mishandeling, incest etc.)
Laten we de discussie wel helder houden!
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2092
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Arja »

Lilian1975 schreef: 08 mar 2024, 23:19 Het zijn verwijsteksten die in de kanttekeningen van de Statenvertaling hierbij staan... die heb ik dus zo overgenomen.
Dat weet ik. Je vroeg daar een reactie op en niemand antwoordde. Daarom reageer ik er op. Met deze tekst gaan ze de mist in.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door merel »

Ambtenaar schreef: 08 mar 2024, 22:33
HersteldHervormd schreef: 08 mar 2024, 22:26
DDD schreef: 08 mar 2024, 21:22 Dat zegt wel iets over een enorm gesloten cultuur. Ik vind dat heel ongezond.
Echt klinkklare onzin DDD. Dat noem je integriteit.
Het zal je niet verbazen dat ik op de lijn van @DDD zit.
Ik ook!
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door merel »

Framboos schreef: 08 mar 2024, 21:18
DDD schreef: 08 mar 2024, 20:11 Dat vind ik dus een absurd standpunt. Een vrouw mag gewoon met een vriendin of vriend bespreken waar ze tegenaan loopt. Een gemeenteavond is niet het juiste moment om de tekortkomingen van je man of vrouw te bespreken, maar dat is ook een idioot voorbeeld.
Om eerlijk te zijn zou ik het absurd vinden en zeer onaangenaam als mijn vrouw dit soort dingen zou bespreken met een vriendin, voor ze het persoonlijk met mij besproken had. En zelfs als ze het met mij besproken heeft, zou ik het niet prettig vinden als ze het daarna met een vriendin zou bespreken. Andersom zou ik het niet met mijn vrienden over de eventuele tekortkomingen van mij vrouw hebben..
Ik ken geen vrouw die deze zaken niet met vriendinnen bespreekt.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Framboos »

DDD schreef: 08 mar 2024, 21:22 Dat zegt wel iets over een enorm gesloten cultuur. Ik vind dat heel ongezond.
Dat heeft niets met gesloten cultuur te maken. Een huwelijk is een relatie tussen 2 mensen. Als mijn vrouw dingen over mij ging vertellen tegen haar vriendinnen, zonder ze eerlijk tegen mij te durven of kunnen vertellen, dan zou er iets tussen ons in staan. En andersom zou ik mijn vrouw niet meer recht in de ogen aan kunnen kijken als ik over haar eventuele negatieve eigenschappen of gedragingen met mijn vrienden ging spreken. Terwijl ik vrienden heb, met wie ik verder alles deel.

Je begint over incest en dergelijke wanpraktijken. Dat is natuurlijk volstrekt irrelevant tov wat hier eerder is aangedragen. Iemand die een strafbaar feit pleegt, moet daarvoor vermaand worden en er moeten maatregelen tegen getroffen worden.

Maar aan de andere kant heb ik veel ellende gezien en huwelijken verwoest zien worden door gesprekken in de trant van: ' mijn man heeft deze onhebbelijke eigenschap' ' oh, maar dat zou ik nooit accepteren hoor, ik zou hem....'
In mijn ogen staat dat lijnrecht tegenover een bijbels huwelijk.
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Framboos »

merel schreef: 08 mar 2024, 23:44
Framboos schreef: 08 mar 2024, 21:18
DDD schreef: 08 mar 2024, 20:11 Dat vind ik dus een absurd standpunt. Een vrouw mag gewoon met een vriendin of vriend bespreken waar ze tegenaan loopt. Een gemeenteavond is niet het juiste moment om de tekortkomingen van je man of vrouw te bespreken, maar dat is ook een idioot voorbeeld.
Om eerlijk te zijn zou ik het absurd vinden en zeer onaangenaam als mijn vrouw dit soort dingen zou bespreken met een vriendin, voor ze het persoonlijk met mij besproken had. En zelfs als ze het met mij besproken heeft, zou ik het niet prettig vinden als ze het daarna met een vriendin zou bespreken. Andersom zou ik het niet met mijn vrienden over de eventuele tekortkomingen van mij vrouw hebben..
Ik ken geen vrouw die deze zaken niet met vriendinnen bespreekt.
Ik gelukkig wel..
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door merel »

Dat denk jij :D
Framboos
Berichten: 753
Lid geworden op: 12 jul 2017, 07:13

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door Framboos »

Ik vertrouw mijn vrouw...
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Scheppingsorde man/vrouw en het functioneren daarvan

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 08 mar 2024, 22:48 Ik heb toch wel enkele goede vrienden waar ik deze (en andere) persoonlijke zaken mee kan bespreken. En dat vind ik erg fijn. Al is het maar dat ze mij een spiegel voor kunnen houden die ik soms nodig heb.
Dat lijkt mij ook heel gezond
Plaats reactie