Re: Verbondsleer
Geplaatst: 12 dec 2018, 14:27
Ik vermoed dat dit een slapende oude bekende is.pierre27 schreef: Zit je niet op het verkeerde forum beste forummer met de naam Eenpaargedachten?
Ik vermoed dat dit een slapende oude bekende is.pierre27 schreef: Zit je niet op het verkeerde forum beste forummer met de naam Eenpaargedachten?
Mooie post, ook die waarin je Kolossenzen 2 aanhaalde!Valcke schreef:Isala, ik reageerde op een andere poster, maar ik wil natuurlijk je vraag beantwoorden.
Allereerst wil ik duidelijk stellen dat de gereformeerde belijdenis leert dat de geestelijke betekenis van de sacramenten van besnijdenis en doop overeenkomen. Daarom mogen we ook zeggen dat wat de besnijdenis in geestelijk opzicht betekende en verzegelde als sacrament voor de Joden hetzelfde is als wat nu verzegeld wordt door de doop. In dit opzicht is het dus een en hetzelfde sacrament,
Omstandigheden zijn verschillend:
A het teken zelf
B onder welke verbondsbedeling
C de personen: onder het OT de gelovige Abraham en zijn zaad (jongetjes), onder het NT de gelovigen en hun jonge kinderen.
Over het laatste zullen we het wel niet eens zijn, maar daarover wil ik hier geen discussie voeren. Het ging nu slechts om de verhouding van besnijdenis en doop: in zijn geestelijke betekenis één en hetzelfde sacrament.
Mee eens, de doop is een teken van de besnijdenis van het hart.Valcke schreef:Allereerst wil ik duidelijk stellen dat de gereformeerde belijdenis leert dat de geestelijke betekenis van de sacramenten van besnijdenis en doop overeenkomen. Daarom mogen we ook zeggen dat wat de besnijdenis in geestelijk opzicht betekende en verzegelde als sacrament voor de Joden hetzelfde is als wat nu verzegeld wordt door de doop. In dit opzicht is het dus een en hetzelfde sacrament,
Als de doop een teken is van de besnijdenis van het hart (dus geloof, waar we het beiden over eens waren),Valcke schreef:Omstandigheden zijn verschillend:
A het teken zelf
B onder welke verbondsbedeling
C de personen: onder het OT de gelovige Abraham en zijn zaad (jongetjes), onder het NT de gelovigen en hun jonge kinderen.
Zeker! En het verbondsteken, waarmee de Heere toezegt die zegening te zullen geven, is de (kinder)doop! Dat is nu juist de rijkdom van de kinderdoop. Niet wij moeten beginnen met geloven, maar God begint vanuit de eeuwige trouw van ZIjn verbond. Hij trekt de heilige linie door. Israël heeft niet afgedaan, maar de heidenen mogen nu ook delen in het verbond met Abraham en zijn zaad! Zo zijn de beloften voor Abraham en zijn zaad nu ook voor de gelovigen en hun kinderen, voor hen die leven onder de koepel van Gods beloften.Isala schreef:Alleen door geloof delen we in de zegeningen van het verbond met Abraham. Eerder niet.
Dit zal een rechtzinnige baptist geheel met je eens zijn. Alleen niet met jouw gevolgtrekking.Luther schreef:Niet wij moeten beginnen met geloven, maar God begint vanuit de eeuwige trouw van ZIjn verbond.
Dat weet ik. Daarom ben ik geen rechtzinnige baptist; evenmin een onrechtzinnige.Posthoorn schreef:Dit zal een rechtzinnige baptist geheel met je eens zijn. Alleen niet met jouw gevolgtrekking.Luther schreef:Niet wij moeten beginnen met geloven, maar God begint vanuit de eeuwige trouw van ZIjn verbond.
Luther schreef:Ik ben weleens bang dat de veranderende visie op de doop en het verbond behoorlijk samenhangt met een vertroebeld zicht om de leer van de zonde, de diepte van de zondeval, en de ernst van de erf- en dadelijke zonde in ons.
Nee, daarom snijdt dit argument geen hout.Luther schreef:Dat weet ik. Daarom ben ik geen rechtzinnige baptist; evenmin een onrechtzinnige.Posthoorn schreef:Dit zal een rechtzinnige baptist geheel met je eens zijn. Alleen niet met jouw gevolgtrekking.Luther schreef:Niet wij moeten beginnen met geloven, maar God begint vanuit de eeuwige trouw van ZIjn verbond.