In memoriam

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: In memoriam

Bericht door Zita »

Geytenbeekje schreef:
merel schreef:
Zita schreef:Ik heb al met al misschien twintig minuten gezien van de hele uitvaart.
Wat een pomp and circumstance (dit bedoel ik niet negatief), vol symboliek en tradities. En toch raakte het mij. Het bleef ondanks al het ritueel wel persoonlijk. Ik heb wel wat medelijden met de familie, van 12 tot 18u in touw, en dan moeten ze nog gaan begraven. En het verdriet komt breeduit op beeld, terwijl een paar miljard mensen toekijken.
Ik heb de dienst tijdens het werk aangezet. Ik vond het ontzettend mooi om te zien, alles vol van militaire en kerkelijke tradities.
Vond je het niet teveel bombarie? Ik denk dat als Willem-Alexander zou overlijden, dat dit niet zo'n groot iets zou zijn als daar in VK.
De positie van het koningshuis is in Nederland anders dan in Groot Brittannië.
De kerkelijke tradities zijn in de PKN veel kariger dan in de Anglicaanse kerk.
De verhouding tussen koningshuis en leger is onvergelijkbaar.
En de status van Willem-Alexander in Nederland is totaal anders dan de status van Elizabeth in Engeland. (Mijn indruk is dat Nederlanders Willem-Alexander in het algemeen een wat onbenullige man vinden (prins pils) die zich net iets te graag met de jetset mengt, niet al teveel schade aanricht en die een mooie traditie kan voortzetten en het land kan vertegenwoordigen. Elizabeth werd alom gerespecteerd en gewaardeerd, afgezien dan van voormalige kolonies die haar als vertegenwoordiger van het toenmalige koloniale beleid zien.)

Dat levert een totaal andere uitvaartceremonie op.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: In memoriam

Bericht door Geytenbeekje »

Zita schreef:
Geytenbeekje schreef:
merel schreef:
Zita schreef:Ik heb al met al misschien twintig minuten gezien van de hele uitvaart.
Wat een pomp and circumstance (dit bedoel ik niet negatief), vol symboliek en tradities. En toch raakte het mij. Het bleef ondanks al het ritueel wel persoonlijk. Ik heb wel wat medelijden met de familie, van 12 tot 18u in touw, en dan moeten ze nog gaan begraven. En het verdriet komt breeduit op beeld, terwijl een paar miljard mensen toekijken.
Ik heb de dienst tijdens het werk aangezet. Ik vond het ontzettend mooi om te zien, alles vol van militaire en kerkelijke tradities.
Vond je het niet teveel bombarie? Ik denk dat als Willem-Alexander zou overlijden, dat dit niet zo'n groot iets zou zijn als daar in VK.
De positie van het koningshuis is in Nederland anders dan in Groot Brittannië.
De kerkelijke tradities zijn in de PKN veel kariger dan in de Anglicaanse kerk.
De verhouding tussen koningshuis en leger is onvergelijkbaar.
En de status van Willem-Alexander in Nederland is totaal anders dan de status van Elizabeth in Engeland. (Mijn indruk is dat Nederlanders Willem-Alexander in het algemeen een wat onbenullige man vinden (prins pils) die zich net iets te graag met de jetset mengt, niet al teveel schade aanricht en die een mooie traditie kan voortzetten en het land kan vertegenwoordigen. Elizabeth werd alom gerespecteerd en gewaardeerd, afgezien dan van voormalige kolonies die haar als vertegenwoordiger van het toenmalige koloniale beleid zien.)

Dat levert een totaal andere uitvaartceremonie op.
Ook iemand als Beatrix zou het denk ik niet zo groot zijn, geen idee hoe dit met Juliana en Wilhelmina was.
Maar je hebt gelijk, de mensen daar zijn ook meer koninklijk gezind en hechten meer waarden aan tradities.
merel
Berichten: 9611
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: In memoriam

Bericht door merel »

Zita schreef:
Geytenbeekje schreef:
merel schreef:
Zita schreef:Ik heb al met al misschien twintig minuten gezien van de hele uitvaart.
Wat een pomp and circumstance (dit bedoel ik niet negatief), vol symboliek en tradities. En toch raakte het mij. Het bleef ondanks al het ritueel wel persoonlijk. Ik heb wel wat medelijden met de familie, van 12 tot 18u in touw, en dan moeten ze nog gaan begraven. En het verdriet komt breeduit op beeld, terwijl een paar miljard mensen toekijken.
Ik heb de dienst tijdens het werk aangezet. Ik vond het ontzettend mooi om te zien, alles vol van militaire en kerkelijke tradities.
Vond je het niet teveel bombarie? Ik denk dat als Willem-Alexander zou overlijden, dat dit niet zo'n groot iets zou zijn als daar in VK.
De positie van het koningshuis is in Nederland anders dan in Groot Brittannië.
De kerkelijke tradities zijn in de PKN veel kariger dan in de Anglicaanse kerk.
De verhouding tussen koningshuis en leger is onvergelijkbaar.
En de status van Willem-Alexander in Nederland is totaal anders dan de status van Elizabeth in Engeland. (Mijn indruk is dat Nederlanders Willem-Alexander in het algemeen een wat onbenullige man vinden (prins pils) die zich net iets te graag met de jetset mengt, niet al teveel schade aanricht en die een mooie traditie kan voortzetten en het land kan vertegenwoordigen. Elizabeth werd alom gerespecteerd en gewaardeerd, afgezien dan van voormalige kolonies die haar als vertegenwoordiger van het toenmalige koloniale beleid zien.)

Dat levert een totaal andere uitvaartceremonie op.
Jij verwoordt het wat uitgebreider, maar dat is exact wat ik bedoelde met doedelzak versus fanfare.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: In memoriam

Bericht door Maanenschijn »

Ik heb bijna de hele ceremonie een beetje kunnen volgen. Ik vind dat ceremonieel, de kostuums, de beheerste optochten erg mooi. Al heb ik wel wat medelijden met de koninklijke familie die in een dergelijk protocol geperst worden, zonder daar iets aan te kunnen doen.

De diensten vond ik in zekere zin sober. Geen lange toespraken, preken etc. Mooie en passende schriftlezingen, afgewisseld met fraaie liederen en (was ik positief verrast over) regelmatig samenzang.

Wat ik nog het mooiste vond is de onverbloemde boodschap over de waarde die de Queen aan haar geloof hechtte. Dat, samen met de schriftlezingen en gezangen, heeft miljoenen mensen over de hele wereld kunnen zien en horen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Eens.

Voor alle duidelijkheid: de eigenlijke bijzetting is toch helemaal niet toegankelijk voor publiek? Daar is ook geen opname van uitgezonden. Wat dat betreft, neemt de familie meer privacy dan de familie Van Oranje Nassau.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: In memoriam

Bericht door helma »

Maanenschijn schreef:Ik heb bijna de hele ceremonie een beetje kunnen volgen. Ik vind dat ceremonieel, de kostuums, de beheerste optochten erg mooi. Al heb ik wel wat medelijden met de koninklijke familie die in een dergelijk protocol geperst worden, zonder daar iets aan te kunnen doen.

De diensten vond ik in zekere zin sober. Geen lange toespraken, preken etc. Mooie en passende schriftlezingen, afgewisseld met fraaie liederen en (was ik positief verrast over) regelmatig samenzang.

Wat ik nog het mooiste vond is de onverbloemde boodschap over de waarde die de Queen aan haar geloof hechtte. Dat, samen met de schriftlezingen en gezangen, heeft miljoenen mensen over de hele wereld kunnen zien en horen.
Inderdaad. Het Woord heeft wereldwijd geklonken vandaag. Ik vind het best indrukwekkend, maar heb ook wel met de familie te doen...
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4009
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: In memoriam

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:Eens.

Voor alle duidelijkheid: de eigenlijke bijzetting is toch helemaal niet toegankelijk voor publiek? Daar is ook geen opname van uitgezonden. Wat dat betreft, neemt de familie meer privacy dan de familie Van Oranje Nassau.
Inderdaad, die is in besloten kring. Maar dat is bij ons koningshuis ook zo.

Vandaag zakte de kist via een liftinstallatie naar de grafkelder. Die wordt later in besloten kring bijgezet. Bij ons wordt de kist de grafkelder in gedragen en sluit het gordijn en is er daarna een bijzetting in besloten kring. In zekere zin vergelijkbaar.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Zita schreef: De positie van het koningshuis is in Nederland anders dan in Groot Brittannië.
De kerkelijke tradities zijn in de PKN veel kariger dan in de Anglicaanse kerk.
De Queen/King is Hoofd van de Anglicaanse Kerk. Wat ik van de New King las, is dat hij zeer syncretistische gedachten heeft. Dat kan niet goed zijn voor een kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3428
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door MGG »

-DIA- schreef:
Zita schreef: De positie van het koningshuis is in Nederland anders dan in Groot Brittannië.
De kerkelijke tradities zijn in de PKN veel kariger dan in de Anglicaanse kerk.
De Queen/King is Hoofd van de Anglicaanse Kerk. Wat ik van de New King las, is dat hij zeer syncretistische gedachten heeft. Dat kan niet goed zijn voor een kerk.
Inderdaad en de queen was een stuk religieuzer dan onze koning.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In memoriam

Bericht door Terri »

-DIA- schreef:
Zita schreef: De positie van het koningshuis is in Nederland anders dan in Groot Brittannië.
De kerkelijke tradities zijn in de PKN veel kariger dan in de Anglicaanse kerk.
De Queen/King is Hoofd van de Anglicaanse Kerk. Wat ik van de New King las, is dat hij zeer syncretistische gedachten heeft. Dat kan niet goed zijn voor een kerk.
Daar werd vandaag een kanttekening bij geplaatst, wordt wel meestal zo gezegd, maar niet de koningin was het hoofd, maar Jezus Christus.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Terri schreef:
-DIA- schreef:
Zita schreef: De positie van het koningshuis is in Nederland anders dan in Groot Brittannië.
De kerkelijke tradities zijn in de PKN veel kariger dan in de Anglicaanse kerk.
De Queen/King is Hoofd van de Anglicaanse Kerk. Wat ik van de New King las, is dat hij zeer syncretistische gedachten heeft. Dat kan niet goed zijn voor een kerk.
Daar werd vandaag een kanttekening bij geplaatst, wordt wel meestal zo gezegd, maar niet de koningin was het hoofd, maar Jezus Christus.
Dat is in naam toch wel zo. Je zou zelfs een soort vergelijking kunnen maken met de paus als hoofd van de RKK. Zo is het Britse staatshoofd het hoofd van de Anglicaanse kerk. Ook het primaat in de Oosters Orthodoxe kerken verwerpen we als on-Bijbels.
Wij verwerpen een hoofd van de kerk op de aarde. Daarom ook wat u zei en ook het Woord en Belijdenis, is er Éen Hoofd van de Kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door Bertiel »

Dan heb je vanmiddag bij de uitleg even niet opgelet, de vorst evenals de bisschop hebben geen macht
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: In memoriam

Bericht door Bezorgd »

Ik heb me vandaag toch regelmatig afgevraagd of het niet te mensmiddelpuntig was.
De positieve lofprijzingen van refo NL begrijp ik niet zo.
Ja er hebben teksten geklonken, de bijbel ging open, maar er klonk ook een boodschap waar we ons niet mee verwant voelen.
Van soberheid was geen sprake en de mens stond veel centraal.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Bertiel schreef:Dan heb je vanmiddag bij de uitleg even niet opgelet, de vorst evenals de bisschop hebben geen macht
Jawel, het is meer in maan, maar dat brengt de tijd ook mee. Het echter nooit afgeschaft.
Wikipedia zegt het zo:
Na de koning of koningin van Engeland is de aartsbisschop van Canterbury het hoofd van de kerk. Hij heeft in vergelijking met de paus van Rome niet hetzelfde gezag over zijn kerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
MGG
Berichten: 3428
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: In memoriam

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:Ik heb me vandaag toch regelmatig afgevraagd of het niet te mensmiddelpuntig was.
De positieve lofprijzingen van refo NL begrijp ik niet zo.
Ja er hebben teksten geklonken, de bijbel ging open, maar er klonk ook een boodschap waar we ons niet mee verwant voelen.
Van soberheid was geen sprake en de mens stond veel centraal.
Er werd een koningin begraven voor wie het christelijk geloof nog belangrijk was. Hierdoor hoorde miljoenen ongelovige het woord van God. Natuurlijk was de boodschap niet zoals wij het zouden willen, maar ik ben vooral blij dat zoveel mensen de Bijbel gehoord hebben. Ik denk dat het (een van) de laatste begrafenis is van een koning/koningin in West-Europa waarin de Bijbel zo'n prominente rol heeft.

Ik vrees overigens wel dat hier spraken is van een kinderhand is snel gevuld. We kunnen met jaloersheid terugkijken naar de godvrezende koningen die diverse westerse landen gehad hebben.
Plaats reactie