In memoriam

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: In memoriam

Bericht door Job »

Geytenbeekje schreef:
Zita schreef:
Geytenbeekje schreef:
merel schreef: Ik heb de dienst tijdens het werk aangezet. Ik vond het ontzettend mooi om te zien, alles vol van militaire en kerkelijke tradities.
Vond je het niet teveel bombarie? Ik denk dat als Willem-Alexander zou overlijden, dat dit niet zo'n groot iets zou zijn als daar in VK.
De positie van het koningshuis is in Nederland anders dan in Groot Brittannië.
De kerkelijke tradities zijn in de PKN veel kariger dan in de Anglicaanse kerk.
De verhouding tussen koningshuis en leger is onvergelijkbaar.
En de status van Willem-Alexander in Nederland is totaal anders dan de status van Elizabeth in Engeland. (Mijn indruk is dat Nederlanders Willem-Alexander in het algemeen een wat onbenullige man vinden (prins pils) die zich net iets te graag met de jetset mengt, niet al teveel schade aanricht en die een mooie traditie kan voortzetten en het land kan vertegenwoordigen. Elizabeth werd alom gerespecteerd en gewaardeerd, afgezien dan van voormalige kolonies die haar als vertegenwoordiger van het toenmalige koloniale beleid zien.)

Dat levert een totaal andere uitvaartceremonie op.
Ook iemand als Beatrix zou het denk ik niet zo groot zijn, geen idee hoe dit met Juliana en Wilhelmina was.
Maar je hebt gelijk, de mensen daar zijn ook meer koninklijk gezind en hechten meer waarden aan tradities.
Je kunt de beelden in detail terugvinden op YouTube.
DDD
Berichten: 28472
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: In memoriam

Bericht door DDD »

Bezorgd schreef:Ik heb me vandaag toch regelmatig afgevraagd of het niet te mensmiddelpuntig was.
De positieve lofprijzingen van refo NL begrijp ik niet zo.
Ja er hebben teksten geklonken, de bijbel ging open, maar er klonk ook een boodschap waar we ons niet mee verwant voelen.
Van soberheid was geen sprake en de mens stond veel centraal.
Ik ben inmiddels een heel eind met de ceremonies. Maar ik heb niets gehoord waar ik mij niet mee verwant zou voelen. Anders dan wat ik bij reformatorische begrafenissen wel meemaakte, was er geen gekwebbel opgenomen in de ceremonie. De bijbelteksten en liederen en de preek waren zorgvuldig gekozen en inhoudsvol.

Ik vond juist dat de mens niet zo erg centraal stond. De koningin is begraven als zuster. Precies zoals andere gelovigen.

Los daarvan: op een begrafenis gaat het uiteraard over de overledene. Die wordt tenslotte begraven. En daarnaast om de rouwenden die achterblijven.

Als daarnaast het Woord aan het woord komt, dan heeft de plechtigheid mijns inziens aan zijn doel beantwoord.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: In memoriam

Bericht door Nasrani »

Open Doors oprichter Anne van der Bijl is overleden op 94 jarige leeftijd.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: In memoriam

Bericht door Terri »

Nasrani schreef:Open Doors oprichter Anne van der Bijl is overleden op 94 jarige leeftijd.
Ach.....
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: In memoriam

Bericht door helma »

Wat een gemis hier op aarde.

Maar wat een ontroerend bericht...wat heeft hij veel mogen betekenen in Gods koninkrijk. Hij mag nu rusten van zijn arbeid.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: In memoriam

Bericht door Marck »

Een inspirerend christen in woord en daad.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

Ik heb destijds zijn levensverhaal "Gods smuggler" gelezen. Hij was een opmerkelijk man. Moge zijn ziel ingebonden zijn in het bundeltje der levenden bij de HEERE, en moge "zijn" werk voortgezet worden in de geest van haar oprichter.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: In memoriam

Bericht door Marck »

Deel wel niet helemaal zijn visie op diverse punten. Heb hem volgens mij voor het eerst gezien toen ik met vrienden in de tachtiger jaren uit nieuwsgierigheid Opwekking bezocht had. Daar kwam hij regelmatig.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: In memoriam

Bericht door Geytenbeekje »

Marck schreef:Deel wel niet helemaal zijn visie op diverse punten. Heb hem volgens mij voor het eerst gezien toen ik met vrienden in de tachtiger jaren uit nieuwsgierigheid Opwekking bezocht had. Daar kwam hij regelmatig.
In z'n algemeniteit is het denk ik ook wel zo dat je bij de 1 het meer in de daden ziet die hij doet en bij de andere meer in de ( zuivere) kennis. Al gaat het als het goed is hand-in-hand
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: In memoriam

Bericht door J.C. Philpot »

Dr. ir. Jan van der Graaf, voormalig algemeen secretaris van de Gereformeerde Bond in de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk, is vannacht op 85-jarige leeftijd overleden.

https://www.rd.nl/artikel/994567-dr-ir- ... -overleden
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Refojongere
Berichten: 367
Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28

Re: In memoriam

Bericht door Refojongere »

Bij deze broeder denk ik aan een afsluiting van een tijdperk van boegbeelden in de brede gereformeerde gezindte. Mensen met gezag in brede kring. Ook na zijn terugtredem uit het hoofdbestuur. Een man uit de tijd van ds. Boer, ds. Tukker en ds. Van Brummelen. Een man die hamerde op de katholiciteit en de waarheid. Iemand met hartstocht voor de brede Hervormde Kerk en haar geschiedenis.

Een man ook die een stempel drukte op de koers van de hervormd-gereformeerden maar rond de dag van de fusie tot de PKN zozeer ontdaan was dat hij niet naar de stemming kon gaan.

Tegelijkertijd zitten we met de verbrokkeldheid binnen de hervormd-gereformeerden zowel binnen als buiten de fusiekerk. Ik weet niet hoe hij daaronder geleden heeft de laatste 15 jaar.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1451
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: In memoriam

Bericht door Bourdon16 »

Gisteren is organist Gijsbert Lekkerkerker overleden.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4029
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

In memoriam

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:Gisteren is organist Gijsbert Lekkerkerker overleden.
Gijsbert was mijn docent. Ik heb veel van hem geleerd met betrekking tot improviseren en het interpreteren van muziek. Zijn Parkinson en later ook kanker taste zijn humeur niet aan en ik hoorde hem nooit klagen. Graag geef ik nog een mooie quote van hem uit een interview:
“Ook de improvisatielessen van Jean Langlais waren boeiend. Het ging bij hem altijd over kleuren, hij kon met één achtvoets register prachtige dingen doen. Bij hem leerde ik improviseren in Frans-symfonische stijl. Nee, die stijl gebruik ik niet tijdens de kerkdienst, dan improviseer ik in een Zwart/Asma-stijl. Professor Graafland zei eens dat een predikant niet over de hoofden van de mensen moet preken. Dat heb ik onthouden: een organist moet niet over de hoofden van de kerkgangers spelen.

Wanneer ik voor de dienst muzikale gedachten over een psalm etaleer, is het stiller dan wanneer ik een gezang kies. Opvallend, blijkbaar hebben psalmen een diepere dimensie. Bij concerten over de grens pak ik het anders aan, dan improviseer ik veelal in de stijl van Alain en sluit af met een toccata à la Vierne."

Improviseren lucht op, ervaart Lekkerkerker. "Ik kan er mijn ziel in leggen. Ik hoor altijd muziek in mijn hoofd, dat is soms best lastig. Improviseren is een soort uitlaatklep: wanneer ik anderhalf uur heb gespeeld, lucht dat op."
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: In memoriam

Bericht door Job »

Mevr. Verweij-Pronk, echtgenote van ds. J.W. Verweij, emeritus binnen de Gereformeerde Gemeenten. Ze overleed zaterdagmorgen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: In memoriam

Bericht door -DIA- »

Job schreef:Mevr. Verweij-Pronk, echtgenote van ds. J.W. Verweij, emeritus binnen de Gereformeerde Gemeenten. Ze overleed zaterdagmorgen.
Gisteren werd ds. Verweij hier nog opgedragen in het gebed.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie