Het lijkt er sterk op dat in onze traditie (èèn persoon die iets zegt) sterker is dan de Bijbelse voorschriften.
In feite hebben wij heel gewoon een stukje van de Bijbel als onbruikbaar en totaal on(der)geschikt aan de kant geschoven.
Want wat gebeurt er in de kerkelijke praktijk? Is er een gemeente te vinden die naar de Bijbelse regels de eredienst inricht? Gewoonlijk is er in de gemeente slechts èèn persoon die profeteren mag (nu noemen we het preken)
Zelf spreek is liever van verkondigen. Wat is er nog van het Paulinische voorschrift overgebleven dat ieder een bijdrage aan de eredienst mag leveren als gezegd in 1 Cor. 14:`(26
Telkens als gij samenkomt heeft ieder iets: een psalm of een lering, etc
Maar wat gebeurt er in de kerk(elijke practijk)?
Is er een gemeente te vinden die naar de Bijbelse regels de eredienst inricht?
Mag een vrouw voorganger in een gemeente zijn?
In behoudende kerkelijke kringen zal deze vraag als regel ontkennend worden beantwoord. Een vrouwelijke dominee dat is wel zo ongeveer als vloeken in de kerk

. Een onmogelijke zaak. Een vrouw op de kansel is fout, is zondig en gaat tegen Gods Woord in.
Maar is deze stelling wel vanuit de Bijbel (Gods Woord) hard te maken? Staat in de Bijbel dat de Heer het verbiedt?
In 1 Cor. 11 staat het volgende:
vs 4: Een iedere man, die bidt of profeteert, heeft (iets) op het hoofd, die onteert zijn eigen hoofd.
vs 5: Maar een iedere vrouw, die die bidt of profeteert met ongedekt hoofd, onteert haar eigen hoofd, want het is een en hetzelfde alsof (haar) het haar afgesneden ware.
Nu gaat het hier kennelijk in de eerste plaats over de manier waarop men in de gemeente als man en vrouw zich kleedt of hoe het haar geknipt is. Maar men dient erop te letten wat de man en wat de vrouw in de gemeente aan het doen zijn. Wat doen zij tijdens de dienst?
- de man: hij bidt en hij profeteert,
- de vrouw: zij bidt en zij profeteert.
Gaat het hier om de eredienst?? Ja, zeker. Als men anders over de kleding of over de haardracht denkt (waar het ook over gaat), zegt Paulus
vs 16: Doch iemand schijnt twistgierig te zijn, wij hebben zulke gewoonte niet, noch de gemeente Gods.
Kort samengevat: iedere man en iedere vrouw mag in de samenkomst bidden en profeteren, maar over de kleding en de haardracht maken we in de kerk geen ruzie. Dat is onze gewoonte niet.
Wat bedoelt Paulus nu met dat `profeteren? `
1 Cor. 14:3
Maar die profeteert spreekt de mensen stichting en vermaning en vertrooisting
Volgens de kanttekeningen is profeteren
uitleggen. In het formulier om de predikanten te bevestigen staat onder meer dat het de taak van de predikant is om te onderwijzen, vertroosten, bestraffen. Hetzelfde dus wat Pulus met profeteren bedoelt.
De conclusie is dus dat zowel mannen als vrouwen mogen prediken. Een tegendeel hiervan is niet in de Bijbel te vinden.
De kerkelijk practijk wijst helaas uit dat de kerkdienst meestal een `one man (woman) show` is.
Wat is er er overgebleven van het Paulinische voorschrift dat ieder een bijdrage aan de eredienst mag hebben?
(Ik hoor al een tegenwerping: zo rommelig!)