Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door jakobmarin »

Dat de ChristenUnie deze week het fokverbod van nertsen in Nederland heeft gesteund,
heeft alles te maken met Bijbelse principes, betoogt Roel Kuiper. Die moeten zwaarder wegen dan economische belangen.


De Eerste Kamer heeft dinsdag de wet aangenomen die pelsdierhouderij in Nederland per 1 januari 2024 verbiedt.
De ChristenUnie heeft voor deze wet gestemd. Het was een zwaar besluit. Deze wet treft nertsenhouders en de door hen opgebouwde bedrijven.
Toch heeft niet het economisch belang, maar ons principieel bezwaar tegen deze vorm van intensieve dierhouderij de doorslag gegeven.

(...)

Tegen de scheppingsorde

Wat te denken van het houden van nertsen? Ethische bezinning in christelijke kring is altijd tamelijk eenduidig geweest.
Nertsen zijn geen gewone landbouwhuisdieren, hoe goed er ook voor ze wordt gezorgd.
In het wild leven ze in uitgestrekte gebieden, waar ze kunnen zwerven en zwemmen. Het zijn roofdieren
die moeilijk te domesticeren zijn. Dat wil zeggen: het zullen nooit gewone huisdieren worden.
In een kooi kunnen ze zich bewegen, maar geen natuurlijk gedrag vertonen.

In publicaties van de ChristenUnie, maar ook van de SGP zijn hier op Bijbelse gronden ernstige bezwaren tegen ingebracht.
De ChristenUnie sprak zich in partijprogramma’s uit voor een verbod.
De SGP zegt in een recente publicatie dat het domesticeren van nertsen in strijd is met de scheppingsorde (”Houden van dieren”, 2012, pag. 82).

Het doden van dieren moet een doel dienen en verantwoord zijn. Nertsen worden niet gehouden om ons te voeden,
maar voor de productie van (vervangbaar) bont. Dat gebeurt grootschalig, jaarlijks worden miljoenen nertsen vergast.
Het massaal fokken en doden van zo veel nertsen verdraagt zich ten diepste niet met een goed beheer van de schepping.
Hebben we wel genoeg tot ons laten doordringen dat God in Genesis 9 een levensverbond aangaat met alle levende wezens,
ook met de dieren? Ver­ergeren we niet het zuchten van de schepping door dieren onderdeel te maken van een grootscheeps productieproces?
Deze vragen hebben ons geleid en moesten ons leiden.
(...)

De auteur is voorzitter van de Eerste Kamer­fractie van de ChristenUnie.
Bron : http://www.refdag.nl/opinie/cu_senator_ ... r_1_701892
Ik zou bovenstaand verbod (waar ik 100% achter sta) wel eens als aanleiding willen gebruiken hoe we als christenen om moeten gaan met de schepping en de wereld om ons heen.

Vragen zoals:
* Kun je als christen nog een dergelijk nertsen-bedrijf runnen?
* Is het als christen goed om alleen GROENE energie te hebben en sowieso ook rekening te houden met zo min mogelijk energie te gebruiken?
* Als je een auto aanschaft, kiezen we er dan een die zo min mogelijk uitstoot?
* Kopen we biologisch vlees, of toch maar die plofkip-kiloknaller?
* Hebben we onze (spaar)centjes staan bij een Bank die let op eerlijke handel, geen kinderarbeid en wapenindustrie?
* Welke zorgverzekeraar hebben we, eentje die ook abortussen en euthanasie betaald?

Enfin, zomaar eens een ballonnetje :huhu

PS nee, ik draag geen geitenwollensokken :super
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door Tiberius »

Ik ben zelf geen voorstander van nertsdieren fokken (ook geen tegenstander, trouwens), maar ik las een paar dagen geleden in het RD een artikeltje van een nertsdierenfokker en kon me toch wel vinden in zijn standpunten.


Edit> hier het artikel: http://www.refdag.nl/nieuws/economie/pe ... s_1_700589
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door Wilhelm »

Gen 3 : 21 En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ge ... =nl&set=10
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door Jongere »

Wilhelm schreef:Gen 3 : 21 En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ge ... =nl&set=10
Kuiper spreekt erover dat nertsen worden gefokt voor de voorziening van vervangbaar bont. Dus dit argument (ik neem aan dat je deze tekst zo bedoeld) gaat niet op.
Als ik het artikel van zo'n nertsenfokker lees, begrijp ik hoe ingrijpend zo'n besluit is (al kan ik met de uitspraak in de titel dan weer heel weinig). Uiteindelijk heb ik hier gewoon te weinig zicht op om een goed oordeel te vellen denk ik.

Maar het algemenere standpunt van Kuiper deel ik wel; we zouden als christenen veel meer bezorgd moeten zijn over de manier waarop het rentmeesterschap wordt ingevuld. Teveel zijn we daarin in het verleden meegewaaid met de wind van de technologisering. Of doen we aandacht voor zoiets af als 'links'. Ik vind ook dat de SGP een duidelijk geluid hierin nog te veel laat liggen.

Wel moet duidelijk zijn dat een christelijke visie hierop iets fundamenteel anders is dan een milieuactivistische visie. We hebben heel andere beweegredenen en ook andere toekomstperspectieven.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Ik ben zelf geen voorstander van nertsdieren fokken (ook geen tegenstander, trouwens), maar ik las een paar dagen geleden in het RD een artikeltje van een nertsdierenfokker en kon me toch wel vinden in zijn standpunten.


Edit> hier het artikel: http://www.refdag.nl/nieuws/economie/pe ... s_1_700589
Ik snap werkelijk niet wat je er leuk aan vind om prachtige schepseltjes te fokken in een niet-natuurlijke omgeving, daarna massaal te vergassen, velletje eraf stropen en die velletjes verkopen, bestemd voor zeer luxe en onnodige bontjassen (die een prima diervriendelijk alternatief hebben).

Er wordt al jaren geroepen om te gaan stoppen met nertsenfokkerij, en dan ga je als goed zakenman een andere basis zoeken voor je bedrijf, maar blijf je niet doorgaan hiermee. Dat is gewoon dom zakendoen. Dat mag, maar dan moet je niet zielig gaan doen. Als ik een verkeerde investering doe, kost mij dat ook pingels.

En dat de HEERE rokken van vellen maakte heeft hier weinig mee van doen, toen was er nog geen alternatief, nu wel.
En de dieren werden toen ook niet massaal gefokt in een niet-natuurlijke omgeving, maar moest je zelf op jacht.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door Wilhelm »

Jongere schreef:
Wilhelm schreef:Gen 3 : 21 En de HEERE God maakte voor Adam en voor zijn vrouw kleren van huiden en kleedde hen daarmee.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ge ... =nl&set=10
Kuiper spreekt erover dat nertsen worden gefokt voor de voorziening van vervangbaar bont. Dus dit argument (ik neem aan dat je deze tekst zo bedoeld) gaat niet op.
.
Hier heb je een punt. Het is niet noodzakelijk om nertsen te fokken voor ons dagelijks kleed. Dat zet het in een ander perspectief. Maar ik denk ook wel eens dat we doorslaan in het dierenwelzijn, en vergeten dat de Heere ze ons gegeven heeft, ook tot nuttig gebruik.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door jakobmarin »

Wilhelm schreef:Maar ik denk ook wel eens dat we doorslaan in het dierenwelzijn, en vergeten dat de Heere ze ons gegeven heeft, ook tot nuttig gebruik.
Welke voorbeelden heb je hier zoal van?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door Jongere »

jakobmarin schreef:
Wilhelm schreef:Maar ik denk ook wel eens dat we doorslaan in het dierenwelzijn, en vergeten dat de Heere ze ons gegeven heeft, ook tot nuttig gebruik.
Welke voorbeelden heb je hier zoal van?
Bultrug Johannes bijvoorbeeld.
Dat gaat dan uiteraard niet specifiek over christenen; maar 'doorslaan' zie ik wel gebeuren als een christelijke visie op het milieu zich combineert met milieuactivisme. Maar dat horen twee totaal verschillende werelden te zijn.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door Mara »

Ik heb familieleden die een nertsenfokkerij hebben (niet in Nederland) Toen zij er jaren geleden mee begonnen, was iedereen positief en de zaken gingen goed. Totdat bont opeens in de criminele hoek werd "gezet".
De fokkers in Nederland moeten hun bedrijf goed beveiligen, dus het is goed als er een tijdstip wordt aangegeven dat de fokkerij beëindigd moet worden.
Maar wie gaan er in Nederland nog van Bijbelse gronden uit? Dat is toch de minderheid?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door jakobmarin »

Jongere schreef:
jakobmarin schreef:
Wilhelm schreef:Maar ik denk ook wel eens dat we doorslaan in het dierenwelzijn, en vergeten dat de Heere ze ons gegeven heeft, ook tot nuttig gebruik.
Welke voorbeelden heb je hier zoal van?
Bultrug Johannes bijvoorbeeld.
Dat gaat dan uiteraard niet specifiek over christenen; maar 'doorslaan' zie ik wel gebeuren als een christelijke visie op het milieu zich combineert met milieuactivisme. Maar dat horen twee totaal verschillende werelden te zijn.
Tja, daar noem je wat op ook :nananere Dat vond ik zeer overdreven!

Maar wat zou een christelijke visie dan moeten zijn (zie ook de vragen in mijn 1e posting)?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door Mara »

jakobmarin schreef:
Jongere schreef:
jakobmarin schreef:
Wilhelm schreef:Maar ik denk ook wel eens dat we doorslaan in het dierenwelzijn, en vergeten dat de Heere ze ons gegeven heeft, ook tot nuttig gebruik.
Welke voorbeelden heb je hier zoal van?
Bultrug Johannes bijvoorbeeld.
Dat gaat dan uiteraard niet specifiek over christenen; maar 'doorslaan' zie ik wel gebeuren als een christelijke visie op het milieu zich combineert met milieuactivisme. Maar dat horen twee totaal verschillende werelden te zijn.
Tja, daar noem je wat op ook :nananere Dat vond ik zeer overdreven!

Maar wat zou een christelijke visie dan moeten zijn (zie ook de vragen in mijn 1e posting)?
Dat vraag je aan de Lidl klanten hier? :wiz
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door Jongere »

jakobmarin schreef:Maar wat zou een christelijke visie dan moeten zijn (zie ook de vragen in mijn 1e posting)?
Dat kan ik niet 1-2-3 zeggen; ik heb daarvoor me er te weinig in verdiept. Iets wat ik graag nog wel eens wil doen overigens, ongetwijfeld heeft bijv. de christelijke filosofie (waar ook Roel Kuiper aan verbonden is) hier wel over gepubliceerd. Meestal zijn hun bijdrages heel waardevol.

Maar om een voorbeeld te geven van wat ik in een dankdagpreek ooit hoorde over christelijke visievorming:

de preek ging over een tekst uit Leviticus, waarin het volk wordt verboden om geofferd vlees na langer dan één dag (ik zeg het even uit mijn hoofd) nog op te eten. De predikant dacht hierbij dat het ging om het feit dat de relatie tussen en offer enerzijds en het gebruik daarvan anderzijds gehandhaafd moet blijven voor christenen. We moeten blijven leven in het besef dat als we bijvoorbeeld vlees eten, er (al is het toegestaan door God) een offer van een dier heeft plaatsgevonden voor ons. Waar dat besef begint te ontbreken, zijn we overgeleverd aan slechts consumptie.
De predikant trok de lijn door naar bijv. de 'kiloknaller', waarbij dit besef helemaal weg is. Ook veel christenen letten helaas eerder op het prijskaartje dan op de vraag of iets verantwoord in de winkel terecht is gekomen wanneer ze iets kopen.
De predikant trok overigens ook de lijn door naar het offer van Christus: juist de (ware) christen weet wat het is om van een offer te leven. En draagt dus juist dat besef in zich mee wat we nodig hebben bij ons 'gebruik' van dieren: we ontvangen er leven door, maar weten dat het een offer was.

Ik vond dat wel een mooi voorbeeld van een christelijke visie op het consumeren van vlees. Die overigens contrasteert met het populaire milieuactivisme van vandaag. De moeite die ik daarmee heb, is dat men wel voor heel veel strijd, maar dat de vraag waarom er eigenlijk zo hard wordt gestreden niet duidelijk te beantwoorden is. Dan kom je uit op vaagheden als 'de natuur als moeder' of wrange situaties waar een bultrug zo veel meer losmaakt dan duizenden abortussen. Een christelijke visie zet ook dat in perspectief - en slaat bijvoorbeeld niet door naar vegetarisme.

Zomaar even wat gedachten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door refo »

Ik heb net leren schoenen gekocht.
Had dat wel gemogen?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door Jongere »

refo schreef:Ik heb net leren schoenen gekocht.
Had dat wel gemogen?
Geef zelf het antwoord maar.
Democritus
Berichten: 1441
Lid geworden op: 30 aug 2004, 19:29
Locatie: Alhier

Re: Pelsdierhouderij op Bijbelse gronden onaanvaardbaar

Bericht door Democritus »

Bij de BBC natuurserie life (uitgegeven door de EO in Nederland) zit een boekje met de originele titel "het groene hart van het christelijk geloof''. Hierin wordt een weg gewezen om op een Bijbelse manier rentmeester te zijn en toch te genieten van de gaven van de Gever. Het bewaard de balans tussen enerzijds het zien van Schepping als minder relevant omdat het tenslotte om het geestelijke draait en anderzijds een onchristelijk milieufanatisme.

Het heeft mij wel aan het denken gezet. Een centrale tekst die behandeld wordt is Kolossenzen 1:15-20

15 Hij is het Beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene van heel de schepping.
16 Want door Hem zijn alle dingen geschapen die in de hemelen en die op de aarde zijn, die zichtbaar en die onzichtbaar zijn: tronen, heerschappijen, overheden of machten; alle dingen zijn door Hem en voor Hem geschapen.
17 En Hij is vóór alle dingen, en alle dingen bestaan tezamen door Hem.
18 En Hij is het hoofd van het lichaam, namelijk van de gemeente, Hij, Die het begin is, de Eerstgeborene uit de doden, opdat Hij in allen de Eerste zou zijn.
19 Want het heeft de Vader behaagd dat in Hem heel de volheid wonen zou,
20 en dat Hij door Hem alle dingen met Zichzelf verzoenen zou, door vrede te maken door het bloed van Zijn kruis, ja door Hem, zowel de dingen die op de aarde zijn als de dingen die in de hemelen zijn.

Het feit dat alle dingen (gehele schepping incl. dieren) voor Hem geschapen zijn moet ons er wel van bewust maken dat als wij dieren onnodig pijn doen dan wel de schepping uit balans brengen door ons consumptiepatroon wij Jezus zijn eigendom misbruiken. Is de oplossing dan dat wij allemaal veganist worden? Dat denk ik niet maar het moet ons wel bewuster maken.
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Plaats reactie