Ds. Molendijk met emeritaat

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Simon schreef:Erg goeie vraag.
het antwoord is mijns inziens nee.
In de gelijkenis in Lukas 16:19-31 is er herkenning. De rijke man herkend Lazarus.
Maar de rijke man was in de hel niet in de hemel. Het is een gelijkenis. Ik moet i.v.m. deze zaak(van de herkenning in de hemel) denken aan de berg der verheerlijking. De discipelen herkenden Elia en Mozes en Elia en Mozes waren daar ook geen vreemden voor elkaar.
Lees de reacties van anderen. Dat bespaart je soms een post. :hum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Simon schreef:Erg goeie vraag.
het antwoord is mijns inziens nee.
In de gelijkenis in Lukas 16:19-31 is er herkenning. De rijke man herkend Lazarus.
Maar de rijke man was in de hel niet in de hemel. Het is een gelijkenis. Ik moet i.v.m. deze zaak(van de herkenning in de hemel) denken aan de berg der verheerlijking. De discipelen herkenden Elia en Mozes en Elia en Mozes waren daar ook geen vreemden voor elkaar.
Lees de reacties van anderen. Dat bespaart je soms een post. :hum
Bedankt voor de tip :super Fijn dat Brakel het weer met mij eens is :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door -DIA- »

Ik kan me niet herinneren dat ik ds. Molendijk ooit heb gehoord.
Het zou kunnen, maar dan ben ik de preek vergeten.
En zoeken naar een online preek zal wel geen resultaten opleveren.

Overigens, het was inderdaad een mooi stukje in het RD.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Simon »

huisman schreef:
J.C. Philpot schreef:
Simon schreef:Erg goeie vraag.
het antwoord is mijns inziens nee.
In de gelijkenis in Lukas 16:19-31 is er herkenning. De rijke man herkend Lazarus.
Maar de rijke man was in de hel niet in de hemel. Het is een gelijkenis. Ik moet i.v.m. deze zaak(van de herkenning in de hemel) denken aan de berg der verheerlijking. De discipelen herkenden Elia en Mozes en Elia en Mozes waren daar ook geen vreemden voor elkaar.
Elia en Mozes hebben geen graf op aarde gehad.
Bovendien was ten tijde van de gelijkenis het dodenrijk nog een plaats waar ook de OT gelovigen wachtten tot Hij hen mee zou nemen.
(zij die opstonden uit den doden na Zijn kruisiging)
Ephese 4:8-10 !
Alleen de afdeling waar de rijke man terecht kwam is er nog, ...
De NT gelovigen nu gaan naar Heere Jezus, naar de hemel (Phil. 1:23). Veel belangrijker dan het zien (?)van de overleden geliefden is volgens mij het feit, dat wij daar onze Verlosser zullen zien, de Heere Jezus.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8997
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door J.C. Philpot »

Simon schreef:Veel belangrijker dan het zien (?)van de overleden geliefden is volgens mij het feit, dat wij daar onze Verlosser zullen zien, de Heere Jezus.
Dat is precies wat ds. Molendijk aangeeft in het interview.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door refo »

Ezen: Spitten en niet moe worden. Dat is het uitgangspunt.
Voor meer details: lees De Tornado van Nijenhuis
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door DDD »

@ Jongere:

Zo had ik er nog niet over nagedacht, maar eigenlijk is het inderdaad een rare vraag, of althans, de omgekeerde vraag ligt meer voor de hand.

En verder: iedereen heeft het hier over de gelijkenis van de rijke man en Lazarus, maar er staat geen enkele gelijkenis in de bijbel met de naam van een mens en bovendien is er geen binnentekstuele aanwijzing dat het hier gaat om een gelijkenis. Het verbaast me wel dat zoveel mensen die zeggen de bijbel letterlijk te willen nemen de geschiedenis van de 'rijke' man en Lazarus als een gelijkenis beschouwen. Bij het boek Jona zouden ze dat zomaar niet doen. Maar dat geheel terzijde. Daar is een ander draadje over.
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Gijs83 »

Democritus schreef:
Erasmiaan schreef:ds. Molendijk van de oud gereformeerde gemeente te Grafhorst, gaat met emeritaat.

Lees hieronder een bijzonder mooi interview:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_699032
Wat spreekt je in dit interview aan? Overigens is er niets mis met het interview.

Maar toen ik het las was het voor mij meer vrij feitelijke weergave hoe dingen in iemands leven zijn gegaan. Na jouw opmerking heb ik het interview nog eens gelezen...maar het roept bij niet iets op van bijzonder mooi.
Het was mooi om te lezen wat zijn geestelijke kost en geestelijke banden zijn. Viel me allezins mee voor een Oud Gereformeerd predikant. Heb wel meer respect voor hem gekregen!
Gebruikersavatar
Gijs83
Berichten: 7035
Lid geworden op: 04 feb 2008, 17:12
Locatie: vlakbij een kerk

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Gijs83 »

JolandaOudshoorn schreef:
Anker schreef:
Democritus schreef:
Erasmiaan schreef:ds. Molendijk van de oud gereformeerde gemeente te Grafhorst, gaat met emeritaat.

Lees hieronder een bijzonder mooi interview:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_699032
Wat spreekt je in dit interview aan? Overigens is er niets mis met het interview.

Maar toen ik het las was het voor mij meer vrij feitelijke weergave hoe dingen in iemands leven zijn gegaan. Na jouw opmerking heb ik het interview nog eens gelezen...maar het roept bij niet iets op van bijzonder mooi.
Zijn innig verlangen naar het einde van zijn leven om eeuwig bij God te zijn, het los zijn van de wereld. Ik ben daar in grote mate jaloers op. Dus inderdaad bijzonder mooi, ik begrijp Erasmiaan wel.
Dat vond ik zelf ook erg mooi aan dit intervieuw en dat is bij mij ook wel blijven hangen. Soms herken je dingen in het leven van een ander, ook al zit je kerkelijk gezien ver uit elkaar wat betreft standpunten. Maar dan blijkt weer dat de wezenlijke dingen er eigenlijk alleen maar toe doen.
Inderdaad, die wezenlijke dingen vind je, als het goed is in veel verschillende kerken. Die punten van herkenning moet we vast houden!
claus
Berichten: 718
Lid geworden op: 24 sep 2007, 19:42

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door claus »

Ds. Molendijk is een oprecht man, een zelfstandig geworden christen. Ik ken hem, maar, hoewel ook zeker zondaar zijnde, acht ik hem hoog door de genade die hij heeft mogen beleven en doorleven. En...het was en is en zal altijd zijn en blijven: genade! Hij en zijn vrouw hebben veel meegemaakt rond het overlijden van hun dochtertje Petra, dat zal waar zijn, maar hij werd er 'boven uit getild' door de HEERE, zijn God. Hij mocht ervaren dat de Heere nabij is 'de ziel die tot Hem zucht'.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door MarthaMartha »

Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Anker schreef: Zijn innig verlangen naar het einde van zijn leven om eeuwig bij God te zijn, het los zijn van de wereld. Ik ben daar in grote mate jaloers op. Dus inderdaad bijzonder mooi, ik begrijp Erasmiaan wel.
Dat vond ik zelf ook erg mooi aan dit intervieuw en dat is bij mij ook wel blijven hangen. Soms herken je dingen in het leven van een ander, ook al zit je kerkelijk gezien ver uit elkaar wat betreft standpunten. Maar dan blijkt weer dat de wezenlijke dingen er eigenlijk alleen maar toe doen.
Inderdaad, die wezenlijke dingen vind je, als het goed is in veel verschillende kerken. Die punten van herkenning moet we vast houden!
Idd!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door Wilhelm »

MarthaMartha schreef:
Gijs83 schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Anker schreef: Zijn innig verlangen naar het einde van zijn leven om eeuwig bij God te zijn, het los zijn van de wereld. Ik ben daar in grote mate jaloers op. Dus inderdaad bijzonder mooi, ik begrijp Erasmiaan wel.
Dat vond ik zelf ook erg mooi aan dit intervieuw en dat is bij mij ook wel blijven hangen. Soms herken je dingen in het leven van een ander, ook al zit je kerkelijk gezien ver uit elkaar wat betreft standpunten. Maar dan blijkt weer dat de wezenlijke dingen er eigenlijk alleen maar toe doen.
Inderdaad, die wezenlijke dingen vind je, als het goed is in veel verschillende kerken. Die punten van herkenning moet we vast houden!
Idd!
Klopt, ik vind het ook een prachtig interview. Hier gaat het om de kern, en dan is er een feest van herkenning voor allen die Zijn verschijning hebben liefgehad!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door freek »

Jongere schreef:
huisman schreef:Vond ik ook de mooiste zin uit dit interview. Ik geloof ook dat er herkenning zal zijn maar is dit ook Bijbels te funderen ?
Ik zou de vraag andersom willen stellen: is het Bijbels te funderen dat we elkaar niet zullen herkennen? Waar komt de gedachte eigenlijk vandaan dat er géén herkenning zal zijn? De hele wereld is toch geschapen in (h)erkenning van elkaar (God én de naaste liefhebben). Ik vind het heel ver gaan dat juist zo iets essentieels als (her)kennen er niet zou zijn in de hemel.

Het enige argument dat ik zelf kan bedenken (maar misschien zijn er anderen) waarom er geen herkenning zou zijn, is iets in de lijn van: het gaat in de hemel (beter: op de nieuwe aarde) niet om elkaar, maar om Christus. Maar volgens mij zal een deel van de vreugde juist zijn dat er gekend wordt. Christus in de eerste plaats, maar ook allen die Zijn verschijning hebben liefgehad.

Ik zie vooralsnog geen enkele reden in de Bijbel waarom er géén herkenning zou zijn. En ik ben benieuwd wie ooit op die gedachte is gekomen.
Mooi en kernachtig verwoord.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door albion »

Gian schreef:
Erasmiaan schreef:ds. Molendijk van de oud gereformeerde gemeente te Grafhorst, gaat met emeritaat.

Lees hieronder een bijzonder mooi interview:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_699032
Eén van de vele verhalen. Een soort bekeringsgeschiedenis in het kort, en inderdaad vaak 'bijzonder'.
Ik zie het niet echt. Het is een typisch RD/Terdege/Gezinsgids verhaal wat past bij een bepaalde achterban. Het zij ze gegund.
Ik sla het over.

Dus niet. :? Want je hebt het gelezen als ik jouw commentaar hierbij lees.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Ds. Molendijk met emeritaat

Bericht door albion »

-DIA- schreef:Ik kan me niet herinneren dat ik ds. Molendijk ooit heb gehoord.
Het zou kunnen, maar dan ben ik de preek vergeten.
En zoeken naar een online preek zal wel geen resultaten opleveren.

Overigens, het was inderdaad een mooi stukje in het RD.
Ik denk zelf dat je het preken van ds. Molendijk niet vergeet.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gesloten