Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door Mara »

vlinder schreef:
caprice schreef:
Mara schreef:De regels zijn behoorlijk aangescherpt in de loop van de jaren. Vroeger werden er naar hartelust stoelen in het middenpad bij gezet. Volgens mij mag dat allemaal niet meer, ik weet niet of er een rollator of scootmobiel de kerk in mag en naast de bank neergezet?
Natuurlijk mag dat. Hoe moet die persoon anders bij zijn plaats komen?
En klapstoelen, dat kan ook gerust. Een tijd geleden hadden we te weinig stoelen voor een dienst. Toen hebben ze er snel nog 50 bij de brandweer gehaald.

Ik spreek liever van te weinig stoelen. De overheid van teveel mensen. Maar volgens mij kunnen niet teveel mensen de prediking horen.
Losse klapstoelen zin de gevaarlijkste dingen tijdens brand. Wettelijk gezien mag je alleen stoelen gebruiken die je aan elkaar vast kunt maken. Heb je weleens gezien wat er gebeurd met paniek i.c.m. Losse stoelen? Alle stoelen liggen voor de uitgang en niemand kan er meer door.
In heel oude kerken staan gewoon nog van die Thonetstoelen, of andere ongemakkelijk zittende stoelen, los, niet aan elkaar vastgemaakt.
Het voordeel is dat die stoelen zo recht zitten, dat je onmogelijk in slaap kunt vallen.
En die oude kerken kunnen niet verwarmd worden, dus ook dat is een rem op het wegdutten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door -DIA- »

Zita schreef:Bij ons in de kerk zijn juist de uitschuifbankjes verboden. Jaren geleden zijn ze allemaal vastgeschroefd.
Als er nu te weinig stoelen zijn, is er in het verenigingsgebouw een directe videoverbinding. Gisteren zaten daar ongeveer vijftien mensen, en dat was blijkbaar zo weinig dat zij hun stoel mochten meenemen naar het kerkgebouw, en vóór de ouderlingenbanken (waar normaliter het koorhek staat) mochten plaatsnemen. In de gangpaden lijkt mij buitengewoon gevaarlijk in het geval van een spoedontruiming.
Bij ons in de Noorderkerk moesten de uitschuifbankjes ook verdwijnen. Als kind heb ik er nog op gezeten. Ze waren wel handig, maar niet zo comfortabel!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door Mara »

Lijkt mij ook niet. Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken daar 2 uur op te moeten zitten.
Maar ja, ik ben geen kind meer :hum
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door Jongere »

Er is op deze wereld heel veel verschrikkelijks gebeurd, wat daarvóór nog nooit was voorgekomen. Dus dat vind ik in dit topic niet zo'n sterk argument.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door Ditbenik »

caprice schreef:
vlinder schreef:
caprice schreef:
Mara schreef:De regels zijn behoorlijk aangescherpt in de loop van de jaren. Vroeger werden er naar hartelust stoelen in het middenpad bij gezet. Volgens mij mag dat allemaal niet meer, ik weet niet of er een rollator of scootmobiel de kerk in mag en naast de bank neergezet?
Natuurlijk mag dat. Hoe moet die persoon anders bij zijn plaats komen?
En klapstoelen, dat kan ook gerust. Een tijd geleden hadden we te weinig stoelen voor een dienst. Toen hebben ze er snel nog 50 bij de brandweer gehaald.

Ik spreek liever van te weinig stoelen. De overheid van teveel mensen. Maar volgens mij kunnen niet teveel mensen de prediking horen.
Losse klapstoelen zin de gevaarlijkste dingen tijdens brand. Wettelijk gezien mag je alleen stoelen gebruiken die je aan elkaar vast kunt maken. Heb je weleens gezien wat er gebeurd met paniek i.c.m. Losse stoelen? Alle stoelen liggen voor de uitgang en niemand kan er meer door.
Ik heb het over in het pad naast elke bank een stoel. Niet alles als stoel. Als het moet kan er in het middenpad langs de ene kant een rij stoelen worden gezet, en langs de andere kant uitschuifbankjes. Volgens mij heb je dan nog wel een kleine halve meter om er tussendoor te lopen.

En zoals eerder gemeld, brand tijdens een kerkdienst waarbij gewonden vielen is de afgelopen eeuwen in Nederland nog niet voorgekomen. Misschien wel nooit. Helaas wordt die kans ook steeds geringer door de secularisatie, en de gebouwen zijn wat beter dan vroeger.
Je vindt helaas dat de kans op brand steeds geringer wordt. Welke gebouwen staan dan op je verlanglijstje om af te branden? :)

Verder: de overheid heeft deze regels niet voor kerken opgesteld maar voor bijeenkomsten in het algemeen. Er is dus geen sprake van kerkje pesten of zoiets. Ze vragen hierbij niets onbehoorlijks dus lijkt me de bijbelse weg de overheid te gehoorzamen. De enige reden om het niet te doen kan zijn dat God het verbiedt. En dat is niet het geval. Het hoort trouwens ook bij gastvrijheid om goed voor je gasten te kunnen zorgen wanneer dat nodig is. M.i. slaat Post hier de plank dan ook volledig mis en roept hij op tot een onbijbelse handelwijze.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door caprice »

Ditbenik schreef:
caprice schreef: En zoals eerder gemeld, brand tijdens een kerkdienst waarbij gewonden vielen is de afgelopen eeuwen in Nederland nog niet voorgekomen. Misschien wel nooit. Helaas wordt die kans ook steeds geringer door de secularisatie, en de gebouwen zijn wat beter dan vroeger.
Je vindt helaas dat de kans op brand steeds geringer wordt. Welke gebouwen staan dan op je verlanglijstje om af te branden? :)
Dat helaas vindt zijn oorzaak in de secularisatie, zoals ik al noem. Een bijkomend gevolg is dat door het verminderde kerkbezoek en het afgenomen aantal kerkgebouwen de relatieve kans op brand gedaald is.
Ik heb geen verlanglijstje met gebouwen. Het zou wat al te grof zijn om het op deze wijze te doen, maar ik stem wel voor sluiting van Roomse en Remonstrantse kerken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door Curatorium »

In de hemel zal je toch ook Roomse en remonstrantse broeders moeten kunnen verdragen...
-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door -DIA- »

Curatorium schreef:In de hemel zal je toch ook Roomse en remonstrantse broeders moeten kunnen verdragen...
Wat bedoelt u?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door albion »

Curatorium schreef:In de hemel zal je toch ook Roomse en remonstrantse broeders moeten kunnen verdragen...
Vreemde opmerking.
Ik lees in Openbaring 21. "En in haar zal niet inkomen iets dat ontreinigt en gruwelijkheid doet en leugen spreekt;
maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-
Berichten: 32763
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door -DIA- »

Wat is nog vreemd.
Er lijkt werkelijk niets meer te zijn
wat vast staat.
Zelfs duidelijk afwijkingenvan Gods Woord
en openlijke spot met de belijders
die vast proberen te houden
aan de door Gods voorzienigheud
aan ons overgeleverde waarheid,
worden op een reformatoriche internetsite
blijkbaar 'normaal' gevonden.


Laten we waakzaam zijn.
Maar we horen het niet.
We slapen
Maar...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
ejvl
Berichten: 5755
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door ejvl »

-DIA- schreef:
Curatorium schreef:In de hemel zal je toch ook Roomse en remonstrantse broeders moeten kunnen verdragen...
Wat bedoelt u?
albion schreef: Vreemde opmerking.
Ik lees in Openbaring 21. "En in haar zal niet inkomen iets dat ontreinigt en gruwelijkheid doet en leugen spreekt;
maar die geschreven zijn in het boek des levens des Lams.
Ik begrijp het wel en ik ben het nog eens ook met Curatorium, ik ben er van overtuigd dat er ook in de Rooms Katholieke kerk nog kinderen Gods gevonden worden, Remonstrantse kerken heb ik niet zoveel ervaring mee, maar daar zijn in het verleden ook zeker kinderen Gods geweest, hoe dat nu is weet ik niet.
In de hemel zullen de muren wegvallen, en zullen er ook mensen gevonden worden die door velen anderen verguisd en als goddeloos bestempelt zijn, gevonden worden.
Ook de zware afrikaan met felgeprinte T-shirts die luid zingen op trommels de Heere looft.
Ook de Chinese christenvrouw die omwille van de zedigheid lange broeken draagt.
Ook de Australiër die met een korte broek en sandalen naar de kerk gaat.
Ook de Rooms Katholieke pastoor, die verdriet heeft van de dwalingen in de kerk maar de kerk niet kan verlaten.
Ook Comrianen en Kortianen.
Één ding denk ik wel, in de hemel zullen er gevonden worden die veel mensen er niet ingezet zouden hebben, omdat dat toch nooit kan, dat van die kan nooit echt zijn, want bla bla, en er zullen er gemist worden die veel mensen er wel ingezet zouden hebben.
God regeert en oordeelt, gelukkig maar!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door refo »

Op de nieuwe aarde zal er eerst een heleboel uitgepraat moeten worden. Dat denk ik tenminste wel.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8997
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:Op de nieuwe aarde zal er eerst een heleboel uitgepraat moeten worden. Dat denk ik tenminste wel.
Dat denk ik niet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door refo »

J.C. Philpot schreef:
refo schreef:Op de nieuwe aarde zal er eerst een heleboel uitgepraat moeten worden. Dat denk ik tenminste wel.
Dat denk ik niet.
't Is wel makkelijker als God zou zeggen: vergeet het allemaal maar. Maar zo zal 't niet gaan. Hier niet, maar daar zeker niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8997
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Oproep in het RD tot burgelijke ongehoorzaamheid

Bericht door J.C. Philpot »

refo schreef:'t Is wel makkelijker als God zou zeggen: vergeet het allemaal maar. Maar zo zal 't niet gaan. Hier niet, maar daar zeker niet.
Dat denk ik ook niet. Maar ook niet dat we het zelf zouden moeten uit gaan praten.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie