Wat doen we vandaag?

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Maanenschijn »


Bourdon16 schreef:
Zo is dat. Al zit op het orgel in onze kerk de registerknop van de Bourdon16 wel weer links.
Dus dat is wat verwarrend :).
Jullie hebben een fraai en bruikbaar orgel staan. Jammer dat er op YT niet zo veel opnamen te vinden zijn. Allen het concert van Gert van Hoef, al lang geleden.

Ik herinner me dat het plezierig speelt. Alleen is de kerk wat krap bemeten voor het instrument.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bourdon16 »

Maanenschijn schreef: 23 mei 2023, 13:11
Bourdon16 schreef:
Zo is dat. Al zit op het orgel in onze kerk de registerknop van de Bourdon16 wel weer links.
Dus dat is wat verwarrend :).
Jullie hebben een fraai en bruikbaar orgel staan. Jammer dat er op YT niet zo veel opnamen te vinden zijn. Allen het concert van Gert van Hoef, al lang geleden.

Ik herinner me dat het plezierig speelt. Alleen is de kerk wat krap bemeten voor het instrument.
Ik vond de kerk in de oude staat met het oude orgel toch mooier.
Dat was gewoon een dorpsorgel maar wel in een mooie orgelkas uit 1782 die goed bij het kerkgebouw paste (http://standaart-orgels.nl/veen-hervorm ... -1920.html).
Hoe is het toch ooit mogelijk geweest dat in 2000 die oude orgelkas uit de kerk mocht worden gehaald vraag ik me weleens af.

Een paar maanden geleden hebben we nog een mannenzang avond gehad met Jaap Kramer en Joost van Belzen, die staat ook op YT geloof ik.
Maar goed, mocht je weer een keer willen komen spelen dan weet je me te vinden.
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Henk J »

Dat is er bij jullie inderdaad niet mooier op geworden, orgel is wel erg dominant zo en uit verhouding. Dat die oude kas weg mocht is raar, die was namelijk monumentaal en daar keek men toen ook al naar.
Hoeveel man zit er in de kerk ongeveer? De gemeente lijkt me geen partij voor het huidige orgel....
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bourdon16 »

Henk J schreef: 23 mei 2023, 14:47 Dat is er bij jullie inderdaad niet mooier op geworden, orgel is wel erg dominant zo en uit verhouding. Dat die oude kas weg mocht is raar, die was namelijk monumentaal en daar keek men toen ook al naar.
Hoeveel man zit er in de kerk ongeveer? De gemeente lijkt me geen partij voor het huidige orgel....
Ik moet zeggen dat het in het 'echt' nog wel meevalt en dat het best mooi ingepast is maar de oude situatie was mooier.
Volgens mij hebben we iets van 400 zitplaatsen.
En dan 2000+ orgelpijpen en 34 registers.
Zeker naar zitplaatsen gerekend is dit nogal veel.
En met de koppels I+II 16v en II+II16v komt er helemaal een indrukwekkend geluid uit.
Gebruikersavatar
Bona Fide
Berichten: 521
Lid geworden op: 11 feb 2013, 13:05

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Bona Fide »

Bourdon16 schreef: 23 mei 2023, 13:42
Maanenschijn schreef: 23 mei 2023, 13:11
Bourdon16 schreef:
Zo is dat. Al zit op het orgel in onze kerk de registerknop van de Bourdon16 wel weer links.
Dus dat is wat verwarrend :).
Jullie hebben een fraai en bruikbaar orgel staan. Jammer dat er op YT niet zo veel opnamen te vinden zijn. Allen het concert van Gert van Hoef, al lang geleden.

Ik herinner me dat het plezierig speelt. Alleen is de kerk wat krap bemeten voor het instrument.
Ik vond de kerk in de oude staat met het oude orgel toch mooier.
Dat was gewoon een dorpsorgel maar wel in een mooie orgelkas uit 1782 die goed bij het kerkgebouw paste (http://standaart-orgels.nl/veen-hervorm ... -1920.html).
Hoe is het toch ooit mogelijk geweest dat in 2000 die oude orgelkas uit de kerk mocht worden gehaald vraag ik me weleens af.

Een paar maanden geleden hebben we nog een mannenzang avond gehad met Jaap Kramer en Joost van Belzen, die staat ook op YT geloof ik.
Maar goed, mocht je weer een keer willen komen spelen dan weet je me te vinden.
Klopt, deze avond is hier na te beluisteren https://www.youtube.com/watch?v=RvvswoSz_yE. Niet met professionele apparatuur opgenomen, maar het klonk prima.
Koop de waarheid en verkoop ze niet. (Spreuken 23 : 23a)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 23 mei 2023, 12:25
Henk J schreef: 23 mei 2023, 12:14
-DIA- schreef: 23 mei 2023, 11:27 Vanmorgen eerste kennismaking met het orgel van de Schildkerk.
Een machtig instrument. Ik voelde me even of ik Dick was.... :love
Daar valt mijn Content D2227 compleet bij in het niet!
Staat inderdaad een fraai orgel in de Schildkerk maar het orgel in je eigen kerk mag er ook absoluut zijn. Misschien wel het fraaiste orgel van de GerGem.
Inderdaad, een mooi orgel en ook een duur orgel... Ik vind zelf dat de kerk er niet mooier op is geworden. Het orgel is te dominant naar mijn oordeel. Het orgel rijkt nu bijna tot het kerkdak, dit vind ik iets te fors. Het oude orgel (waar ik soms nog heimwee naar heb) stond voor mijn gevoel een stuk mooier, meer bescheiden van omvang, maar een prachtig geluid.
Zoals we van je gewend zijn, verheerlijk je het verleden weer. Het oude apparaat was een draak van een ding, onbetrouwbaar, samengesteld uit slechte materialen. Maar ja, het klonk zo vertrouwd, dus jij mist het....
Dan heb je, zoals Henk J terecht zegt, misschien wel het fraaiste orgel van de hele GG - en dan idealiseer jij het vorige orgel. We hadden het kunnen verwachten ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 23 mei 2023, 23:00
-DIA- schreef: 23 mei 2023, 12:25
Henk J schreef: 23 mei 2023, 12:14
-DIA- schreef: 23 mei 2023, 11:27 Vanmorgen eerste kennismaking met het orgel van de Schildkerk.
Een machtig instrument. Ik voelde me even of ik Dick was.... :love
Daar valt mijn Content D2227 compleet bij in het niet!
Staat inderdaad een fraai orgel in de Schildkerk maar het orgel in je eigen kerk mag er ook absoluut zijn. Misschien wel het fraaiste orgel van de GerGem.
Inderdaad, een mooi orgel en ook een duur orgel... Ik vind zelf dat de kerk er niet mooier op is geworden. Het orgel is te dominant naar mijn oordeel. Het orgel rijkt nu bijna tot het kerkdak, dit vind ik iets te fors. Het oude orgel (waar ik soms nog heimwee naar heb) stond voor mijn gevoel een stuk mooier, meer bescheiden van omvang, maar een prachtig geluid.
Zoals we van je gewend zijn, verheerlijk je het verleden weer. Het oude apparaat was een draak van een ding, onbetrouwbaar, samengesteld uit slechte materialen. Maar ja, het klonk zo vertrouwd, dus jij mist het....
Dan heb je, zoals Henk J terecht zegt, misschien wel het fraaiste orgel van de hele GG - en dan idealiseer jij het vorige orgel. We hadden het kunnen verwachten ;)
Geachte heer Hendrikus,
Wij weten niet of u eerder loog dan of u nu liegt. Want, en dat kan ik ook niet helpen, maar wij hebben, dachten we, toch nog een goed geheugen, en onthoud wat u eerder zei. Toen viel u ons (mij dus) bij dat we (ik dus) het oude orgel qua klank toch mooier was dan het huidige. Nu kunt u vanzelf zeggen: Ja, ik bedoelde ook alleen de klank. Maar daar doelde ik* (we gaan maar zo door) ook thans mede op. En verder is het me ook in het geheel niet onbekend dat het oude orgel wel aan vernieuwing toe was, maar ook een deel van de gemeente dit dure orgel echt te duur vond, en het geld beter elders kon besteed worden. Mijn excuses dat mijn geheugen redelijk nog goed lijkt te zijn, tenminste als u het echt nodig acht om me hiervoor te excuseren. ;)

PS Het kan goed zijn dat uw oude citaat nog ergens op dit forum tussen alle teksten rondzweeft. U mag er van mij naar zoeken als u dat wilt. Voor mij is het nu tijd voor mijn nachtrust.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Henk J »

Het oude orgel was een Koppejan orgel zie ik, een bouwer uit Ederveen volgens mij. Een bekende uitspraak in de orgelwereld is toch wel: 'Een Koppejan daar krijg je koppijn van'. Dus het lijkt me stug dat het oude orgel fraaier was dan het nieuwe, vind het nieuwe qua uiterlijk sowieso mooier.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef: 24 mei 2023, 08:47 Het oude orgel was een Koppejan orgel zie ik, een bouwer uit Ederveen volgens mij. Een bekende uitspraak in de orgelwereld is toch wel: 'Een Koppejan daar krijg je koppijn van'. Dus het lijkt me stug dat het oude orgel fraaier was dan het nieuwe, vind het nieuwe qua uiterlijk sowieso mooier.
Hier is de oude en nieuwe situatie naast elkaar te zien.
De oude in een nis, de nieuwe als een voorkamer die ik qua groote te fors vindt voor de deze plaats.
https://www.henkvaneeken.com/uitgevoerd ... rkerk.html
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef: 24 mei 2023, 09:52 Hier is de oude en nieuwe situatie naast elkaar te zien.
De oude in een nis, de nieuwe als een voorkamer die ik qua groote te fors vindt voor de deze plaats.
https://www.henkvaneeken.com/uitgevoerd ... rkerk.html
Tja, dat is natuurlijk een kwestie van smaak. Ik vind het nieuwe orgel niet te groot en het past qua kleurstelling ook mooi bij de kansel. Verder ben ik ook geen fan van zo'n 'tandenstoker' front als bij het oude orgel.
Vraag me af of het oude orgel wel genoeg draagkracht had gezien de dispositie en het gegeven dat het in een nis staat wat de klankuitstraling niet echt ten goede komt. Tenzij die nis bestond uit hele harde materialen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Johann Gottfried Walther »

"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 23 mei 2023, 23:00 Zoals we van je gewend zijn, verheerlijk je het verleden weer. Het oude apparaat was een draak van een ding, onbetrouwbaar, samengesteld uit slechte materialen. Maar ja, het klonk zo vertrouwd, dus jij mist het....
Dan heb je, zoals Henk J terecht zegt, misschien wel het fraaiste orgel van de hele GG - en dan idealiseer jij het vorige orgel. We hadden het kunnen verwachten ;)
Nog een noot, en ik hoop toch geen valse noot:
Ik zou een noot aan toe willen voegen, namelijk dat u hardop zegt dat ik gewend ben om het verleden te verheerlijken. Ook dit is zeker een leugen. Waarschijnlijk baseert u dat op het enkele feit dat ik de protestantse orthodoxe leer belijdt? Is dat het verleden verheerlijken, zoals ik volgens u gewend ben te doen?
We kunnen wel zomaar wat te roepen, waar je onwaarheden die je naaste toepast. Dat stellen de meeste mensen toch niet echt prijs, en daarom doen we dat toch zeker niet? Ik hoop dat ik nu duidelijk ben en dat dit hardnekkige vooroordeel nu eens een keer de wereld uit mag zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 24 mei 2023, 01:05
Wij weten niet of u eerder loog dan of u nu liegt. Want, en dat kan ik ook niet helpen, maar wij hebben, dachten we, toch nog een goed geheugen, en onthoud wat u eerder zei. Toen viel u ons (mij dus) bij dat we (ik dus) het oude orgel qua klank toch mooier was dan het huidige.
Nu overschat je toch echt je eigen geheugen. Want ik heb je nooit bijgevallen in de bewering dat het oude orgel mooier was dan het nieuwe. Stel je voor!
Geeft niet hoor, als je een dagje ouder wordt, gaat het geheugen weleens haperingen vertonen. Dit was wel een heel erg vreemde haper, maar het zij je vergeven ;)
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 24 mei 2023, 19:10
-DIA- schreef: 24 mei 2023, 01:05
Wij weten niet of u eerder loog dan of u nu liegt. Want, en dat kan ik ook niet helpen, maar wij hebben, dachten we, toch nog een goed geheugen, en onthoud wat u eerder zei. Toen viel u ons (mij dus) bij dat we (ik dus) het oude orgel qua klank toch mooier was dan het huidige.
Nu overschat je toch echt je eigen geheugen. Want ik heb je nooit bijgevallen in de bewering dat het oude orgel mooier was dan het nieuwe. Stel je voor!
Geeft niet hoor, als je een dagje ouder wordt, gaat het geheugen weleens haperingen vertonen. Dit was wel een heel erg vreemde haper, maar het zij je vergeven ;)
Wat bent toch lief! :love Het staat me echter toch bij. Wellicht, dat kan ik niet uitsluiten, heb ik toen per ongeluk een regeltje verkeerd gelezen of ik heb u ten onrechte als mij bijvallend gelezen. Ik was er toch ook wel verwonderd over. Nu zou ik toch, nee niet uit enige vorm van eigenwijsheid, daar houden we niet van zoals u weet, en niet weglopen als ik het verkeerd heb, u kent me toch hopelijk als recht door zee, door eer en oneer, maar voor mijn eigen zekerheid dat nog eens willen opzoeken. Vanavond wellicht niet meer. Maar goed, we zien wel. Dus wat ik toen zei en wat u toen zei.. Tenminste als dat nog op het forum staat, want het zal wel enkele jaren geleden zijn.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door DDD »

Ik ben heel benieuwd, mag ik wel zeggen. :)
Plaats reactie