Levensbeschrijving ds Mallan

Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Mara »

huisman schreef:Als ik de omslag zie van het boek voel ik mij toch erg ongemakkelijk. Een grote foto van ds Mallan met daarop de titel:Israëls Wachter sluimert niet. Wie is Israëls Wachter ????
Dat zie je vaker met dergelijke boeken. Het is meteen duidelijk over wie de levensbeschrijving gaat.
Ik heb hier ook een beetje moeite mee.
Ik meende dat in bepaalde kringen een foto taboe was? ;( Of is dat weer een afgescheiden gedeelte van het afgescheidene?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
-DIA-
Berichten: 32787
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door -DIA- »

Mara schreef:
huisman schreef:Als ik de omslag zie van het boek voel ik mij toch erg ongemakkelijk. Een grote foto van ds Mallan met daarop de titel:Israëls Wachter sluimert niet. Wie is Israëls Wachter ????
Dat zie je vaker met dergelijke boeken. Het is meteen duidelijk over wie de levensbeschrijving gaat.
Ik heb hier ook een beetje moeite mee.
Ik meende dat in bepaalde kringen een foto taboe was? ;( Of is dat weer een afgescheiden gedeelte van het afgescheidene?
De levensbeschrijving van ds. J. van Haaren heet
Tot profeet gesteld
De levensbeschriving van ds. A. Bregman heet:
Wachter op Jeruzalems muren
Op zich heb ik er geen moeite mee, mits men de predikant niet gaat verafgoden.
Ik weet nog uit mijn jongere jaren dat velen een foto van
ds. P. Honkoop sr., ds. Lamain, of ds. M. Blok ingelijst hadden...
Na ds. Blok is deze traditie hier wel afgeschaft geloof ik.
Want van de latere predikanten zijn geen foto's voor de
gemeenteleden gemaakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door WimA »

huisman schreef:Als ik de omslag zie van het boek voel ik mij toch erg ongemakkelijk. Een grote foto van ds Mallan met daarop de titel:Israëls Wachter sluimert niet. Wie is Israëls Wachter ????
Grappig dat juist een forummer die in zijn avatar sinds jaar en dag er blijk van geeft aan persoonsverheerlijking te doen aanmerkingen heeft op een boekomslag.
avatar: Driedimensionele voorstelling van chatpersonages. Avatars zijn volgens het Hindoeïsme de belichamingen van een God op Aarde.
Ik ben geen voorstander van dit soort omslagen van boeken. Maar ook niet van avatars met gestorven godzaligen. En dan zou ik willen adviseren - alvorens te gaan tikken op fora - te denken aan het Bijbelgedeelte waarin over de splinter en de balk wordt gesproken.

Tenslotte, het Schriftwoord "Israëls Wachter sluimert niet" is waar hoor! Ongeacht het bijbehorende plaatje. Suggereren dat niet de Allerhoogste wordt bedoeld is laster wat wordt opgenomen in het gedenkboek van Israëls Wachter.
Laatst gewijzigd door WimA op 17 nov 2012, 16:00, 2 keer totaal gewijzigd.
WimA
Berichten: 2028
Lid geworden op: 17 mei 2012, 20:15

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door WimA »

.
Laatst gewijzigd door WimA op 17 nov 2012, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17463
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door huisman »

@WimA, Ondanks dat jij je posting 2 maal plaatst blijft hij onduidelijk en onzinnig..voor de rest ben ik het altijd met jou eens. :super

vr gr huisman

(Thomas Boston is trouwens geen hindoe :huhu )
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10614
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:@WimA, Ondanks dat jij je posting 2 maal plaatst blijft hij onduidelijk en onzinnig..voor de rest ben ik het altijd met jou eens. :super

vr gr huisman

(Thomas Boston is trouwens geen hindoe :huhu )
Al heeft Boston wel uitspraken die de Kort-theologie op zijn minst wat nuanceren. :) Misschien moet je het hoofd van Flavel maar onder je naam zetten.

Verder heeft WimA wel gelijk: Op een boek is het erg ongemakkelijk, maar onder een verzonnen schuilnaam bij je anonieme digitale activiteiten mag wel telkens een predikantenhoofd prijken.

Oké, dan ga ik mijn stelling ook weer wat nuanceren: ik ben absoluut niet gecharmeerd van de omslag van het boek over ds. Mallan.

Vroeger was het hebben van foto's van predikanten wel meer in denk ik. Ik zat vannacht (had nachtdienst) op de rand van het bed van een oud dametje. Terwijl ik wat rondkeek zag ik (overigens wel een fraaie) foto van ds. Kersten en zijn vrouw hangen. Wel grappig. :)
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 17 nov 2012, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10614
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Ad Anker »

-
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 17 nov 2012, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Simon »

Toch blijven profielnamen en foto's van overledenen bizar.
Wij gedenken mensen naar den geest, NIET naar het vlees.
-Paulus.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door refo »

caprice schreef:
refo schreef:De schuld kan nooit bij een synode liggen, want dat is een vergadering.
En als deze onjuiste besluiten neemt dan ga je niet voor jezelf beginnen, maar beroep je je op een volgende.
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat dit laatste ook daadwerkelijk gebeurd is. Ondermeer ds. T. Dorrestein heeft zich hier 3 jaar lang tevergeefs voor ingezet, waarna hem ook niet anders restte om zich bij zijn medebroeders te voegen.
Onderzoek de geschiedenis eens wat beter, ondermeer met wat er bijvoorbeeld in Terneuzen gebeurd is toen een delegatie namens de synode op bezoek kwam om daar de kerkenraad te laten tekenen om zich bij de synodebesluiten neer te leggen. Dat was letterlijk kiezen of delen.
Wat dat laatste betreft hebben ze toch gelijk? Als we de synode niet meer erkennen als de hoogste instantie heeft praten geen enkele zin. De zes zijn weggelopen en minachtten daardoor de synode als gezaghebbend.
Je kunt daarvan vinden wat je wilt, zoals bv Simon, maar dat was voor de kerkorde van levensbelang.
Als daarover geen overeenstemming is zouden ook de synodalen zich buiten de synode plaatsen.
Wat ds Dorrestein betreft, dat volgt daaruit. Hem restte zeker wel wat anders. Gewoon blijven.

Kortom, de GGiN is een kerkverband met een lelijke valse start.
jan34willem
Berichten: 174
Lid geworden op: 19 okt 2012, 21:20

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door jan34willem »

Anker schreef:Vroeger was het hebben van foto's van predikanten wel meer in denk ik. Ik zat vannacht (had nachtdienst) op de rand van het bed van een oud dametje. Terwijl ik wat rondkeek zag ik (overigens wel een fraaie) foto van ds. Kersten en zijn vrouw hangen. Wel grappig. :)
Zie ook de foto's op de vensterbank en aan de muur van Ds. Mallans werkkamer in het oorspronkelijke artikel over het boek: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_691063
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Simon »

jan34willem schreef:
Anker schreef:Vroeger was het hebben van foto's van predikanten wel meer in denk ik. Ik zat vannacht (had nachtdienst) op de rand van het bed van een oud dametje. Terwijl ik wat rondkeek zag ik (overigens wel een fraaie) foto van ds. Kersten en zijn vrouw hangen. Wel grappig. :)
Zie ook de foto's op de vensterbank en aan de muur van Ds. Mallans werkkamer in het oorspronkelijke artikel over het boek: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_691063
Is zeker weggehaald, de hoofdfoto zie ik, verder niets.
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23886
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door refo »

Even op de foto klikken. Er zitten er nog 8 achter.
Simon
Berichten: 2035
Lid geworden op: 19 sep 2011, 23:34

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door Simon »

refo schreef:Even op de foto klikken. Er zitten er nog 8 achter.
het werkte uiteindelijk.
By mnr Mastenbroek staat erasmiaan nog tussen de boeken ;)
“Wij prediken tot mensen alsof zij zich ervan bewust zijn stervende zondaars te zijn; dat zijn zij niet; zij hebben een goede tijd, en ons spreken over wedergeboren worden ligt op een domein waarvan zij niets weten. De natuurlijke mens wil niet wedergeboren worden”.
- Oswald Chambers -
Online
DDD
Berichten: 28885
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door DDD »

-DIA- schreef:
Simon schreef:Wat zou er stuitend aan zijn?

"In het geloofsleven van menig gelovige uit zijn kerk vervulde hij een sleutelfunctie. Zo kreeg hij brieven van kerkgangers met daarin uitvoerige beschrijvingen van het bekeringsproces van de afzender. De vraag was dan of Mallan wilde beoordelen of de hemel (soms) dan wel de hel (meestal) in het verschiet lag."

Zouden dit de mensen die ds. Mallan schreven bedoelen?
Ja, dat denk ik wel. Er zijn zelfs in de Gereformeerde Gemeenten mensen die zich er druk om maken of anderen hun bekering 'overnemen'. Immers, is hun gedachte, Gods volk ruikt op een afstand bij wie het echt is. Dat denken sommige mensen dan althans, en als dan blijkt dat ze zich toch nog vergissen worden ze alleen maar kieskeuriger, in plaats van zich te bekeren van hun boze oordelen.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Levensbeschrijving ds Mallan

Bericht door jakobmarin »

jan34willem schreef:artikel over het boek: http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_691063
Zes dagen per week lichtte rond halfzes zijn computerscherm op, ’s avonds tegen de klok van twaalf gingen de lichten in huize Mastenbroek uit. „De lunch gebruikte ik vaak staande aan het aanrecht.”
Hmm, nogal ongezond (voor je lijf, maar ook om met zo iets triviaals zoveel bezig te zijn). Hierin is hij niet echt een goed voorbeeld, als het gaat om tijdsplanning...
Heeft dhr. mastenbroek geen vrouw, (klein)kinderen, gemeente, buren, etc. om daar getuige te zijn?
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gesloten