Christelijke Dogmatiek

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door refo »

Fjodor schreef:
refo schreef:Ik denk dat de Institutie van Calvijn er nu wel anders uit zou zien.

Het gemillimeter over Comrie geeft aan dat we alleen onszelf wat te vertellen hebben. De ander allang niet meer.
Wedergeboorte zal belangrijk zijn, maar altijd bijbels blijven benaderen.
Gisteren lazen we aan tafel de gelijkenis van de man die 10.000 talenten waren kwijtgescholden. Wat kon die man bevindelijk roemen: voor de koning gelegen, de schuld beleden, de schuld kwijtgescholden en vrij.
Maar doordat hij zelf niet vergaf herleefde zijn schuld weer.
In onze wedergeboorteleer kan dat helemaal niet.
Daarom denk ik dat de wedergeboorte als start van een geestelijk leven bijbels niet van belang is.
Of iemand wedergeboren is lees je niet af aan bepaalde belevenissen, maar aan de vruchten.

Daar zou Calvijn ook wel aandacht aan besteden, als hij die heilloze discussie zou zien.
Want na 100 pagina;s weet een buitenstaander nog steeds niet wat hij moet. En dat zijn naast de godloosheid en de verwereldlijking eigenlijk nog veel groter problemen.
Je moet niet van het ene uiterste in het andere vallen.
Maar verder ben ik het wel met je post eens.
Wat Jezus vertelt gaat altijd over uitersten.

Verkoop alles wat je hebt.
Er was eens een man met 10000 talenten schuld.
Wie zijn ouders niet haat.
En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel; (sta je naakt in de rechtszaal)
Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken (tuttut, het is al mooi als ik ze ontloop, meer kunt U in redelijkheid niet vergen)
Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Een iegelijk dan, die deze Mijn woorden hoort en dezelve doet, dien zal Ik vergelijken bij een voorzichtig man, die zijn huis op een steenrots gebouwd heeft; (niet zelf bouwen)
Ik dank U, Vader! Heere des hemels en der aarde! dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt dezelve den kinderkens geopenbaard.
En indien uw oog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u.
Ik zeg u, niet tot zevenmaal, maar tot zeventigmaal zeven maal.
Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal het behouden

En wat wordt er van de wedergeborenen gezegd:
Want zij hadden niet gelet op het wonder der broden; want hun hart was verhard.
Dus wedergeboorte is dus niet studieobject, want het zegt op zichzelf staand nog niets.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Christelijke Dogmatiek

Bericht door Afgewezen »

refo schreef:En wat wordt er van de wedergeborenen gezegd:
Want zij hadden niet gelet op het wonder der broden; want hun hart was verhard.
Dus wedergeboorte is dus niet studieobject, want het zegt op zichzelf staand nog niets.
De grote vraag is 'hoe ben ik rechtvaardig voor God?' Dat ben ik niet door de wedergeboorte, maar door het geloof in Christus. Zonder de werken.
Ik ben die hoofdstukken nu in de Institutie aan het lezen, en het is indrukwekkend om te zien hoe sterk Calvijn benadrukt dat de grond van ons behoud de barmhartigheid van God in Christus is. En welke cruciale rol het geloof daarbij speelt.
Plaats reactie