Bevindingen

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bevindingen

Bericht door refo »

....het oude is voorbijgegaan, zie, het nieuwe is gekomen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bevindingen

Bericht door huisman »

Anker schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:
Jongere schreef:Volgens mij heb ik dit boek al driehonderd keer gelezen. Hier kun je het gratis online lezen.
:)
:hum
:haha
vandaar dat er niets nieuws in dat boek zal staan.

Dat heb je toch mis. En het lezen van de antwoorden van predikanten buiten je eigen kerkverband zou je misschien wat milder kunnen stemmen over deze kerkverbanden. De predikanten van de GG geven trouwens regelmatig antwoorden die buiten de gebruikelijke Saambinderlijn vallen. Verfrissend toch :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bevindingen

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: Dat heb je toch mis. En het lezen van de antwoorden van predikanten buiten je eigen kerkverband zou je misschien wat milder kunnen stemmen over deze kerkverbanden. De predikanten van de GG geven trouwens regelmatig antwoorden die buiten de gebruikelijke Saambinderlijn vallen. Verfrissend toch :huhu
Je blijft grappig, huisman. Wat is de gebruikelijke Saambinderlijn nu weer? Ik ben trouwens mild over alle kerkverbanden. Mij kun je niet betrappen op negativiteit t.o.v. kerkverbanden. Dat is ook nergens voor nodig. Van PKN tot OGG kan ik predikanten noemen met wie ik me hartelijk verbonden voel.

Jij hebt een bepaald beeld van de Saambinder en van bijv. de Wachter, zoals vanmorgen bleek, noem het een karikatuur. Als er dan iets instaat wat niet past bij jouw beeld, die karikatuur, is het ineens geweldig dat er zoiets instaat, zoals het citaat uit de meditatie van ds. Krijgsman. Misschien is het verfrissend om dat beeld wat bij te stellen en elke Wachter en elke Saambinder op inhoud te beoordelen. Ik heb een abonnement op beiden, al vind ik de Saambinder de laatste jaren niet zoveel meer aan. De Wachter is inhoudelijk toch wel wat beter. Maar goed, dat vind ik.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bevindingen

Bericht door huisman »

Anker schreef:
huisman schreef: Dat heb je toch mis. En het lezen van de antwoorden van predikanten buiten je eigen kerkverband zou je misschien wat milder kunnen stemmen over deze kerkverbanden. De predikanten van de GG geven trouwens regelmatig antwoorden die buiten de gebruikelijke Saambinderlijn vallen. Verfrissend toch :huhu
Je blijft grappig, huisman. Wat is de gebruikelijke Saambinderlijn nu weer? Ik ben trouwens mild over alle kerkverbanden. Mij kun je niet betrappen op negativiteit t.o.v. kerkverbanden. Dat is ook nergens voor nodig. Van PKN tot OGG kan ik predikanten noemen met wie ik me hartelijk verbonden voel.

Jij hebt een bepaald beeld van de Saambinder en van bijv. de Wachter, zoals vanmorgen bleek, noem het een karikatuur. Als er dan iets instaat wat niet past bij jouw beeld, die karikatuur, is het ineens geweldig dat er zoiets instaat, zoals het citaat uit de meditatie van ds. Krijgsman. Misschien is het verfrissend om dat beeld wat bij te stellen en elke Wachter en elke Saambinder op inhoud te beoordelen. Ik heb een abonnement op beiden, al vind ik de Saambinder de laatste jaren niet zoveel meer aan. De Wachter is inhoudelijk toch wel wat beter. Maar goed, dat vind ik.

Met de Saambinderlijn bedoel ik wat ds Moerkerken in het verleden heeft geschreven over de standenleer, de heilsfeiten chronologisch beleven enz. Daar zijn heel wat Saambinders in het verleden mee volgeschreven. Dat was het "eigene" van de GG. Als ik de antwoorden van deze GG predikanten lees zijn ze veel genuanceerder en dat juich ik toe. Alleen ds B. Reinders (HHK) omarmt deze "Saambinderlijn"

Ik lees de Wachter zeer onregelmatig. Zo af en toe krijg ik er een twintigtal. De Saambinder lees ik altijd zei het met een paar weken achterstand.

Jij spreekt trouwens wel erg vlug over een "karikatuur" als het beeld niet overeenkomt met jouw eigen beeld. Jammer...
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Bevindingen

Bericht door Erasmiaan »

Sorry huisman, ik vind het erg vermoeiend worden. Heb je niets anders? Zit het allemaal zo diep bij je?

Je blijft ook iets wat je zo verfoeit telkens maar opzoeken, becommentariëren, lezen, beluisteren, enz. Hoe kun je nou toch zo in het leven staan?
Laatst gewijzigd door Erasmiaan op 10 okt 2012, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bevindingen

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
Anker schreef:
huisman schreef: Dat heb je toch mis. En het lezen van de antwoorden van predikanten buiten je eigen kerkverband zou je misschien wat milder kunnen stemmen over deze kerkverbanden. De predikanten van de GG geven trouwens regelmatig antwoorden die buiten de gebruikelijke Saambinderlijn vallen. Verfrissend toch :huhu
Je blijft grappig, huisman. Wat is de gebruikelijke Saambinderlijn nu weer? Ik ben trouwens mild over alle kerkverbanden. Mij kun je niet betrappen op negativiteit t.o.v. kerkverbanden. Dat is ook nergens voor nodig. Van PKN tot OGG kan ik predikanten noemen met wie ik me hartelijk verbonden voel.

Jij hebt een bepaald beeld van de Saambinder en van bijv. de Wachter, zoals vanmorgen bleek, noem het een karikatuur. Als er dan iets instaat wat niet past bij jouw beeld, die karikatuur, is het ineens geweldig dat er zoiets instaat, zoals het citaat uit de meditatie van ds. Krijgsman. Misschien is het verfrissend om dat beeld wat bij te stellen en elke Wachter en elke Saambinder op inhoud te beoordelen. Ik heb een abonnement op beiden, al vind ik de Saambinder de laatste jaren niet zoveel meer aan. De Wachter is inhoudelijk toch wel wat beter. Maar goed, dat vind ik.

Met de Saambinderlijn bedoel ik wat ds Moerkerken in het verleden heeft geschreven over de standenleer, de heilsfeiten chronologisch beleven enz. Daar zijn heel wat Saambinders in het verleden mee volgeschreven. Dat was het "eigene" van de GG. Als ik de antwoorden van deze GG predikanten lees zijn ze veel genuanceerder en dat juich ik toe. Alleen ds B. Reinders (HHK) omarmt deze "Saambinderlijn"

Ik lees de Wachter zeer onregelmatig. Zo af en toe krijg ik er een twintigtal. De Saambinder lees ik altijd zei het met een paar weken achterstand.

Jij spreekt trouwens wel erg vlug over een "karikatuur" als het beeld niet overeenkomt met jouw eigen beeld. Jammer...
Karikatuur is inderdaad wel heel sterk uitgedrukt. Maar met het vaststellen van de Saambinderlijn heb ik toch wel wat moeite, omdat het een wat onwerkelijk beeld is wat jij omschrijft. Vooral als ik de Saambinder van de laatste jaren lees.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bevindingen

Bericht door Afgewezen »

:dispute
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bevindingen

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:Sorry huisman, ik vind het erg vermoeiend worden. Heb je niets anders? Zit het allemaal zo diep bij je?

Je blijft ook iets wat je zo verfoeit telkens maar opzoeken, becommentarieren, lezen, beluisteren, enz. Hoe kun je nou toch zo in het leven staan?
En kennelijk bovendien nog in oude edities. Vorige week gaf iemand hier nog de breedte aan van predikanten die in de Saambinder schrijven. Dan moet je toch wel een tunnelvisie hebben om alleen één bepaalde lijn eruit te destilleren.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bevindingen

Bericht door Ad Anker »

Erasmiaan schreef:Sorry huisman, ik vind het erg vermoeiend worden. Heb je niets anders? Zit het allemaal zo diep bij je?

Je blijft ook iets wat je zo verfoeit telkens maar opzoeken, becommentariëren, lezen, beluisteren, enz. Hoe kun je nou toch zo in het leven staan?
Ik heb vanmorgen een poging gewaagd:
Dat is wel gevaarlijk. Wanneer preken zoals jouw aanbodskokervisie dat wil, is het goed. Uit een stapel Wachter Sions weet je één citaat te destilleren die post bij de genoemde kokervisie. Ik vind het best zorgelijk wanneer je zo met theologie bezig bent.
Laatst gewijzigd door Ad Anker op 10 okt 2012, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bevindingen

Bericht door huisman »

Erasmiaan schreef:Sorry huisman, ik vind het erg vermoeiend worden. Heb je niets anders? Zit het allemaal zo diep bij je?

Je blijft ook iets wat je zo verfoeit telkens maar opzoeken, becommentariëren, lezen, beluisteren, enz. Hoe kun je nou toch zo in het leven staan?

Wat verfoei ik volgens jou ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Bevindingen

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Sorry huisman, ik vind het erg vermoeiend worden. Heb je niets anders? Zit het allemaal zo diep bij je?

Je blijft ook iets wat je zo verfoeit telkens maar opzoeken, becommentarieren, lezen, beluisteren, enz. Hoe kun je nou toch zo in het leven staan?
En kennelijk bovendien nog in oude edities. Vorige week gaf iemand hier nog de breedte aan van predikanten die in de Saambinder schrijven. Dan moet je toch wel een tunnelvisie hebben om alleen één bepaalde lijn eruit te destilleren.

Of goed kunnen lezen ::bye
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33315
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bevindingen

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:Sorry huisman, ik vind het erg vermoeiend worden. Heb je niets anders? Zit het allemaal zo diep bij je?

Je blijft ook iets wat je zo verfoeit telkens maar opzoeken, becommentarieren, lezen, beluisteren, enz. Hoe kun je nou toch zo in het leven staan?
En kennelijk bovendien nog in oude edities. Vorige week gaf iemand hier nog de breedte aan van predikanten die in de Saambinder schrijven. Dan moet je toch wel een tunnelvisie hebben om alleen één bepaalde lijn eruit te destilleren.

Of goed kunnen lezen ::bye
Of goed kunnen zoeken. ::salut
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Bevindingen

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef: Dat heb je toch mis. En het lezen van de antwoorden van predikanten buiten je eigen kerkverband zou je misschien wat milder kunnen stemmen over deze kerkverbanden.
Dit is aan mij gericht. Ik dacht er even over na. Wat ik zie gebeuren is dat jij denkt dat ik door het lezen van dit boek milder gestemd ben over deze kerkverbanden. Je gaat er dus wellicht vanuit dat ik niet mild gestemd ben over kerkverbanden. Da's wel grappig. Waar baseer je dat op? Ik heb wel een mening over de prediking zoals het zou moeten zijn en voel me daardoor verbonden met bepaalde kerkverbanden. Dat draag ik hier ook een beetje uit.
Wat ik bij jou bemerk is juist het tegenovergestelde. Je grijpt alle kansen aan om een bepaalde prediking aan te vallen/negatief te bestempelen etc.

Ik denk dat mijn manier verstandiger is. Telkens weer loopt het uit op zulke reacties, zoals van Erasmiaan en ook van mij. En ik snap nu hoe het komt.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Bevindingen

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Sorry huisman, ik vind het erg vermoeiend worden. Heb je niets anders? Zit het allemaal zo diep bij je?

Je blijft ook iets wat je zo verfoeit telkens maar opzoeken, becommentariëren, lezen, beluisteren, enz. Hoe kun je nou toch zo in het leven staan?
Wat verfoei ik volgens jou ?
De prediking, het geschrijf en de standpunten in de Gereformeerde Gemeenten, op een enkele uitzondering na.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Bevindingen

Bericht door Afgewezen »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
Erasmiaan schreef:Sorry huisman, ik vind het erg vermoeiend worden. Heb je niets anders? Zit het allemaal zo diep bij je?

Je blijft ook iets wat je zo verfoeit telkens maar opzoeken, becommentariëren, lezen, beluisteren, enz. Hoe kun je nou toch zo in het leven staan?
Wat verfoei ik volgens jou ?
De prediking, het geschrijf en de standpunten in de Gereformeerde Gemeenten, op een enkele uitzondering na.
Welk advies geef je aan iemand die daar daadwerkelijk moeite mee heeft (wellicht is 'op een enkele uitzondering na' wat overdreven)?
Plaats reactie