Re: Vrouw in het ambt
Geplaatst: 25 aug 2012, 12:38
Een openbare gedachtenwisseling moet kunnen denk ik, als we maar niet worden zoals de "Vrouwkens" in 2Tim3-7
Zeker! Verhelderend.Afgewezen schreef:Dit is wel een mooi antwoord:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1953
Er zijn veel vrome vrouwen geweest. Nee geen schijnvromen, maarAfgewezen schreef:Dit is wel een mooi antwoord:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1953
Idd, mannen die ingeleid worden ken ik niet.-DIA- schreef:Zelfs is het opvallend dat juist veel vrouwen vaker dieper
weden ingeleid dan mannen.
predikanden trouwens ook nietGian schreef:Idd, mannen die ingeleid worden ken ik niet.-DIA- schreef:Zelfs is het opvallend dat juist veel vrouwen vaker dieper
weden ingeleid dan mannen.
Da's niet best.-DIA- schreef:Er zijn veel vrome vrouwen geweest. Nee geen schijnvromen, maarAfgewezen schreef:Dit is wel een mooi antwoord:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1953
ware vromen, die tot veel onderwijs en zegen zijn geweest voor Gods
knechten. Zelfs is het opvallend dat juist veel vrouwen vaker dieper
weden ingeleid dan mannen.
Ook van nabij ken ik het: een vrouw die in de Hervormde kerk moest
blijven, omdat de Heere haar dáár een taak en een plaats had
gegeven.
Ze was, om zo te zeggen, de schrik van de dominees.
In al haar eenvoud mocht ze de onschriftuurlijke prediking aan
het licht stellen. Of er vruchten op zijn geweest zal de eeuwigheid
openbaren. Wel zeker is dat er vele Hervormde predikanden op
hun dwalingen zijn gewezen. Ze moest niet voor niets in die
kerk blijven.
Waarom die vraag?henriët schreef:Da's niet best.-DIA- schreef:Er zijn veel vrome vrouwen geweest. Nee geen schijnvromen, maarAfgewezen schreef:Dit is wel een mooi antwoord:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1953
ware vromen, die tot veel onderwijs en zegen zijn geweest voor Gods
knechten. Zelfs is het opvallend dat juist veel vrouwen vaker dieper
weden ingeleid dan mannen.
Ook van nabij ken ik het: een vrouw die in de Hervormde kerk moest
blijven, omdat de Heere haar dáár een taak en een plaats had
gegeven.
Ze was, om zo te zeggen, de schrik van de dominees.
In al haar eenvoud mocht ze de onschriftuurlijke prediking aan
het licht stellen. Of er vruchten op zijn geweest zal de eeuwigheid
openbaren. Wel zeker is dat er vele Hervormde predikanden op
hun dwalingen zijn gewezen. Ze moest niet voor niets in die
kerk blijven.
Ik hoop dat de vrouw zelf niet zo'n getuigenis van zichzelf afgaf.
Dus ga je als vrouw ook niet aan het heilig avondmaal?Mara schreef:Lees je in het N.T. over vrouwelijke "voorgangers"? Hoe spreekt Paulus: mannenbroeders!boontje schreef:Al is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre je de priesterdienst in het Oude Testament mag vergelijken met het kerkelijke ambt in het Nieuwe Testament. Priesters hadden een taak in de offerdienst, en die is in het NT niet meer aan de orde.
Maar hoe zit het nu eigenlijk met die vrouwen?Afgewezen schreef:Dit is wel een mooi antwoord:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1953
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... kel&id=234Gian schreef:Maar hoe zit het nu eigenlijk met die vrouwen?Afgewezen schreef:Dit is wel een mooi antwoord:
http://www.jaapfijnvandraat.nl/index.ph ... el&id=1953
1Ko11vs5 Iedere vrouw echter die bidt of profeteert...
1Ko14vs34 Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken
of
1Ti2vs12 Want ik sta niet toe dat een vrouw onderwijs geeft,
2Ti3vs3 Evenzo moeten de oudere vrouwen in hun gedrag zijn zoals het heiligen past: geen kwaadspreeksters, niet verslaafd aan veel wijn, maar leraressen van het goede,
Zeker wel. Er is sprake van apostelen, ouderlingen, diakenen, evangelisten, etc.Gian schreef:Er is in het NT geen onderscheid van rang onder gelovigen. Niemand heeft het recht als meerdere een priesterlijke zegen over de mindere uit te spreken.
Er is onderscheid in bediening en onderscheid in gaven, echter niet in rang. Er zijn geen meerdere of mindere christenen.Tiberius schreef:Zeker wel. Er is sprake van apostelen, ouderlingen, diakenen, evangelisten, etc.Gian schreef:Er is in het NT geen onderscheid van rang onder gelovigen. Niemand heeft het recht als meerdere een priesterlijke zegen over de mindere uit te spreken.
Paulus sprak de apostolische zegen uit over de gemeenten.
Maar dat is toch juist waar het om gaat in deze discussie: mogen vrouwen wel of niet de bediening van ouderling, diaken of voorganger hebben? Dan gaat het er toch niet om of ze meerdere of mindere christenen zijn?Gian schreef:Er is onderscheid in bediening en onderscheid in gaven, echter niet in rang. Er zijn geen meerdere of mindere christenen.