Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simons

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door GJdeBruijn »

Nieuwkoop1990 schreef:Ik heb het volgens mij gehad over Psalmen en niet over gezangen. Over de wals. Dit is één van de weinige uitstapjes volgens mij. Plus dat het zo is als ik weer geen uitstapjes maak het commentaar krijg dat ik alleen maar blijf hangen bij één ding. Dus ja wanneer doe je het als organist goed?
Het is ook een kwestie van een gezonde muzikale smaak. Tip: blijf niet hangen in enkel eenvoudige al te populaire deuntjes en neem ook eens de muzikale 'oudvaders' mee op de lessenaar.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door Hendrikus »

dré schreef:jammer dat het youtube kanaal de second walz en 'Lichtstad' wel ritmisch zijn.
Zou het niet principieel beter zijn om die dan ook maar niet ritmisch te spelen?

(een Wals op een kerkorgel.....)
Nou, ten opzichte van de oorspronkelijke componist is het natuurlijk wel eerbiedig om het juiste ritme van de wals te handhaven.
En een lichtstad wordt wel wat zwaar als het op hele noten gaat. Hoewel, 't was toch al een lichte kerk, geloof ik?
Nou ja, ingewikkeld hoor, psalmen principieel op hele noten omdat je anders niet kunt nadenken, maar wel dit -hoe zeg ik dat eens netjes- temperamentvolle orgelgebruik en uitstapjes naar wereldlijk repertoire, tja....
In Zaltbommel zijn ze trouwens nogal beducht voor refogroepen die de kerk huren voor dit soort samenzangavonden. Het orgel heeft een zeer kwetsbare mechaniek, en op dergelijke avonden wordt er niet altijd even zachtzinnig mee omgesprongen.
Doe je 't wel een beetje voorzicht an, volgende week?
En verder niet mopperen hè, we zitten al de hele avond gratis reclame te maken voor je feestje :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
Nieuwkoop1990
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 mei 2012, 13:19

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door Nieuwkoop1990 »

GJdeBruijn schreef:
Nieuwkoop1990 schreef:Ik heb het volgens mij gehad over Psalmen en niet over gezangen. Over de wals. Dit is één van de weinige uitstapjes volgens mij. Plus dat het zo is als ik weer geen uitstapjes maak het commentaar krijg dat ik alleen maar blijf hangen bij één ding. Dus ja wanneer doe je het als organist goed?
Het is ook een kwestie van een gezonde muzikale smaak. Tip: blijf niet hangen in enkel eenvoudige al te populaire deuntjes en neem ook eens de muzikale 'oudvaders' mee op de lessenaar.

Ik heb bijvoorbeeld wel de Cantilena van Rheinberger verweven met de lofzang van Simeon. Maar aangezien ik op een binnenvaartschip vaar en sowieso doordeweeks geen orgel heb. Kan ik me ook niet erg oefenen in zulke dingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door Hendrikus »

GJdeBruijn schreef:
Nieuwkoop1990 schreef:Ik heb het volgens mij gehad over Psalmen en niet over gezangen. Over de wals. Dit is één van de weinige uitstapjes volgens mij. Plus dat het zo is als ik weer geen uitstapjes maak het commentaar krijg dat ik alleen maar blijf hangen bij één ding. Dus ja wanneer doe je het als organist goed?
Het is ook een kwestie van een gezonde muzikale smaak. Tip: blijf niet hangen in enkel eenvoudige al te populaire deuntjes en neem ook eens de muzikale 'oudvaders' mee op de lessenaar.
Dat wordt een beetje lastig als je geen noten kunt lezen...
~~Soli Deo Gloria~~
Nieuwkoop1990
Berichten: 44
Lid geworden op: 05 mei 2012, 13:19

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door Nieuwkoop1990 »

Hendrikus schreef:
dré schreef:jammer dat het youtube kanaal de second walz en 'Lichtstad' wel ritmisch zijn.
Zou het niet principieel beter zijn om die dan ook maar niet ritmisch te spelen?

(een Wals op een kerkorgel.....)
Nou, ten opzichte van de oorspronkelijke componist is het natuurlijk wel eerbiedig om het juiste ritme van de wals te handhaven.
En een lichtstad wordt wel wat zwaar als het op hele noten gaat. Hoewel, 't was toch al een lichte kerk, geloof ik?
Nou ja, ingewikkeld hoor, psalmen principieel op hele noten omdat je anders niet kunt nadenken, maar wel dit -hoe zeg ik dat eens netjes- temperamentvolle orgelgebruik en uitstapjes naar wereldlijk repertoire, tja....
In Zaltbommel zijn ze trouwens nogal beducht voor refogroepen die de kerk huren voor dit soort samenzangavonden. Het orgel heeft een zeer kwetsbare mechaniek, en op dergelijke avonden wordt er niet altijd even zachtzinnig mee omgesprongen.
Doe je 't wel een beetje voorzicht an, volgende week?
En verder niet mopperen hè, we zitten al de hele avond gratis reclame te maken voor je feestje :huhu
l he

Het orgel van Zaltbommel is goed bekend bij mij. Er wordt vaak gezegd dat ik er kind aan huis ben. Maar dat daargelaten kan het orgel best wel wat hebben. Als je maar niet ramt op klavieren en pedaal. Niet alle koppels maar openjassen en al helemaal niet tijdens het spelen. Ik zeg altijd : je kunt toch wel hard spelen zonder dat de boel naar zijn grootje moet.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door GJdeBruijn »

Hendrikus schreef:
GJdeBruijn schreef:
Nieuwkoop1990 schreef:Ik heb het volgens mij gehad over Psalmen en niet over gezangen. Over de wals. Dit is één van de weinige uitstapjes volgens mij. Plus dat het zo is als ik weer geen uitstapjes maak het commentaar krijg dat ik alleen maar blijf hangen bij één ding. Dus ja wanneer doe je het als organist goed?
Het is ook een kwestie van een gezonde muzikale smaak. Tip: blijf niet hangen in enkel eenvoudige al te populaire deuntjes en neem ook eens de muzikale 'oudvaders' mee op de lessenaar.
Dat wordt een beetje lastig als je geen noten kunt lezen...
:bobo
Met een goede muzikale smaak moet je toch ook in stijl van de oudvaders kunnen leren spelen? Al was het alleen maar om eenzijdigheden en muzikaal populisme te voorkomen. ;)
Als je zonder noot te kunnen lezen je neus achterna speelt zal niemand daar bezwaar tegen kunnen maken als het maar goed gebeurt. En als je wat in je mars hebt en technisch het instrument goed beheerst is het toch de moeite waard om meer te spelen dan eenvoudige harmonisaties en hoempa deuntjes.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door Gian »

Nieuwkoop1990 schreef:Haha ja ach zo hou je het forum levend zullen we maar zeggen he.

Voor degene die willen weten hoe ik orgelspeel : http://www.youtube.com/user/nieuwkoop1990
Klinkt best aardig. Heb dit vroeger ook veel beluisterd. Toen verwarde ik het nog met de ware bevindelijkheid. Nu heb ik geleerd dat het daar niks mee te maken heeft. Het is vluchtig.. een gevoel. Niets meer dan dat.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door Hendrikus »

GJdeBruijn schreef:
Hendrikus schreef:
GJdeBruijn schreef:
Nieuwkoop1990 schreef:Ik heb het volgens mij gehad over Psalmen en niet over gezangen. Over de wals. Dit is één van de weinige uitstapjes volgens mij. Plus dat het zo is als ik weer geen uitstapjes maak het commentaar krijg dat ik alleen maar blijf hangen bij één ding. Dus ja wanneer doe je het als organist goed?
Het is ook een kwestie van een gezonde muzikale smaak. Tip: blijf niet hangen in enkel eenvoudige al te populaire deuntjes en neem ook eens de muzikale 'oudvaders' mee op de lessenaar.
Dat wordt een beetje lastig als je geen noten kunt lezen...
:bobo
Met een goede muzikale smaak moet je toch ook in stijl van de oudvaders kunnen leren spelen? Al was het alleen maar om eenzijdigheden en muzikaal populisme te voorkomen. ;)
Als je zonder noot te kunnen lezen je neus achterna speelt zal niemand daar bezwaar tegen kunnen maken als het maar goed gebeurt. En als je wat in je mars hebt en technisch het instrument goed beheerst is het toch de moeite waard om meer te spelen dan eenvoudige harmonisaties en hoempa deuntjes.
Misschien eens wat lesjes nemen bij Sietze de Vries? :hum
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
dré
Berichten: 383
Lid geworden op: 06 apr 2004, 13:31

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door dré »

Nieuwkoop1990 schreef:Ik heb het volgens mij gehad over Psalmen en niet over gezangen. Over de wals. Dit is één van de weinige uitstapjes volgens mij. Plus dat het zo is als ik weer geen uitstapjes maak het commentaar krijg dat ik alleen maar blijf hangen bij één ding. Dus ja wanneer doe je het als organist goed?
waarschijnlijk nooit. Er is altijd wel iemand met commentaar.

wat jammer is, is de gelijkstelling van ritmisch met afraffelen. Dat is simpel gezegd flauwekul. Je kunt een psalm ook niet ritmisch afraffelen net zo goed als het mogelijk is om eerbiedig ritmisch te spelen en zingen.

Wat zou David vinden van onze manier van zingen van zijn Psalmen.... 't zou wat zijn als er op die manier gezongen zou worden op 12 mei in Zaltbommel! 'k denk dat ik dan wel kwam!

goede zondag! Laat ons de rustdag wijden met psalmen tot Gods eer!
dré
--------

Credo in unum Deo
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door eilander »

@Nieuwkoop1990, schrik vooral niet van alle negatieve reacties.

Laat ik het eens simpel zeggen: zolang een orgel niet letterlijk mishandeld wordt, wordt er volgens mij muziek gemaakt. En dan komt de kwestie "smaak" om de hoek kijken.

Natuurlijk kan er best wat opbouwende (!) kritiek worden gegeven. Maar verder: gewoon doorgaan met spelen naar je hart! Voor wie het niet aanspreekt: zoek een andere bezigheid die avond. Voor wie het wel mooi vindt: ga naar Zaltbommel!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:De kwestie ritmisch/niet-ritmisch kan heel doordringend zijn...
Ik ken gemeenten,
waar men overging van niet-ritmisch naar ritmisch,
waar het voor verschillende mensen,
die hun hele leven trouw aan die kerk waren gebleven,
zo'n ingrijpend punt was, dat ze de kerk verlieten...
Ingrijpend!
Psalmen vertolken je geloofsleven en nemen daarom een heel belangrijke plaats in. Het is best ingrijpend om die psalmen dan ineens op een andere manier te moeten gaan zingen dan je gewend was. Daar heb ik alle begrip voor. Maar de psalmen zelf veranderen niet. Wanneer je daar zo´n punt van maakt dat je de kerk meent te moeten verlaten, dan is er méér aan de hand. De overgang van niet-ritmisch naar ritmisch zingen an sich is geen reden om de kerk te verlaten.
Ja dat is ook waar. Doorgaans is er dan ook meer aan de hand. Het ritmisch zingen komt niet zomaar uit de lucht vallen. Doorgaans is er in een gemeente waar men overgaat tot ritmisch zingen al veel meer de revue gepasseerd. Dan is het soms de bekende druppel die de emmer doet overlopen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door Hendrikus »

Gian schreef:
Nieuwkoop1990 schreef:Haha ja ach zo hou je het forum levend zullen we maar zeggen he.

Voor degene die willen weten hoe ik orgelspeel : http://www.youtube.com/user/nieuwkoop1990
Klinkt best aardig. Heb dit vroeger ook veel beluisterd. Toen verwarde ik het nog met de ware bevindelijkheid. Nu heb ik geleerd dat het daar niks mee te maken heeft. Het is vluchtig.. een gevoel. Niets meer dan dat.
Kijk, dat noem ik nog eens voortschrijdend inzicht :super
~~Soli Deo Gloria~~
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door eilander »

Hendrikus schreef:
Gian schreef:
Nieuwkoop1990 schreef:Haha ja ach zo hou je het forum levend zullen we maar zeggen he.

Voor degene die willen weten hoe ik orgelspeel : http://www.youtube.com/user/nieuwkoop1990
Klinkt best aardig. Heb dit vroeger ook veel beluisterd. Toen verwarde ik het nog met de ware bevindelijkheid. Nu heb ik geleerd dat het daar niks mee te maken heeft. Het is vluchtig.. een gevoel. Niets meer dan dat.
Kijk, dat noem ik nog eens voortschrijdend inzicht :super
Ik verwar dit absoluut niet met ware bevindelijkheid. En toch vind ik het orgelspel van Nieuwkoop1990 best mooi (niet alles).
Ben ik nu (weer/nog) een cultuurbarbaar?
Ik zou hiernaar overigens niet altijd willen luisteren, en kan ook erg genieten van Bach of Mendelssohn.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: Ja dat is ook waar. Doorgaans is er dan ook meer aan de hand. Het ritmisch zingen komt niet zomaar uit de lucht vallen. Doorgaans is er in een gemeente waar men overgaat tot ritmisch zingen al veel meer de revue gepasseerd. Dan is het soms de bekende druppel die de emmer doet overlopen.
Klopt. Maar ook hier is de valkuil dat men spoken gaat zien en op basis van hellend-vlak-theorieën elke verandering op voorhand al afwijst. En zo gaat het nogal eens. Wanneer er één ander instrument naast het orgel in de kerk komt, is er altijd wel iemand die roept "ho ho, en voor je 't weet hebben we een drumstel in de kerk staan". Nu is dat, gelet op Psalm 150, misschien nog niet eens zo'n heel gek idee, maar afgezien daarvan: laten we nou niet overal een complot achter zien, stel je op z'n minst open voor een gedachte die misschien net ietsje anders is dan wat je gewend was. Onderzoekt alle dingen...
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Niet Ritmische Psalmzangavond Zaltbommel met Ds A Simon

Bericht door Zita »

Over die psalm 68 op youtube: er wordt ontzettend ongelijk gezongen. Is het niet de eerste taak van een organist om het gezang in goede banen te leiden?
Plaats reactie