Technische snufjes in de eredienst

Gebruikersavatar
aboricultura
Berichten: 110
Lid geworden op: 08 nov 2008, 18:34

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door aboricultura »

somige technieken kunnen een sprong vooruit zijn.
Ik herinner me ven mijn vorige gemeente dat onze dominee aan de ketting lag, er was een microfoon die je om je nek moest doen best lastig want het was nogal een driftig mannetje op de preekstoel.
Later kregen wij een draadloze microfoon met een soort kastje die hij in z n binnezak deed.
Een sprong vooruit want hij kon nu tenminste alle kanten op en dat ding uit als hij verkouden was.

Zo kan het ook zijn met een beamer.
Het kan ook een sprong vooruit zijn bv als de dominee ineens veranderd en een andere psalm wil opgeven, nooit meer een verkeerde melding op de borden als die er zijn.
Voor vreemden is het ook makkelijk ze hoeven geen psalmboek meer te vragen bij de koster als ze gewend zijn om Datheen of 1773 te zingen
Kortom ik zie alleen maar voordelen.
heb dan de waarheid en de vrede lief
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16755
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Hendrikus »

aboricultura schreef: Het kan ook een sprong vooruit zijn bv als de dominee ineens veranderd en een andere psalm wil opgeven, nooit meer een verkeerde melding op de borden als die er zijn.
Volgens mij ken je de beamer nu meer positieve eigenschappen toe dan het apparaat van nature bezit.
Een beamer is een dom ding, dat produceert slechts de informatie die iemand daarvoor heeft geselecteerd. En als de dominee opeens van gedachten verandert en een ander lied wil opgeven, is de beamer heus niet zo helderziend dat 'ie dat ineens wijzigt. Dan zal de dominee toch (vanaf de kansel, neem ik aan) een mailtje moeten sturen naar degene die de beamer bedient, om door te geven dat er een wijziging in de eerder opgegeven orde van dienst moet worden aangebracht. En dan maar hopen dat degene die volgens het rooster van het beamteam dienst heeft inderdaad dienst heeft -en niet z'n dienst geruild heeft met iemand anders- én tijdens de dienst regelmatig z'n mail checkt... Want anders komt die gewijzigde liedkeuze heus niet zomaar vanzelf op de beamer! :huhu

Een positief aspect van de beamer dat tot nogtoe niet benoemd is gebleven (onze vriend Marnix zou dat zeker benoemd hebben, maar die is helaas niet meer onder ons....) Is het feit dat je bij het zingen vanaf de beamer rechtop zit en voor je uit kijkt. Dat is een veel betere zanghouding dan in elkaar gedoken kijkend in het psalmboekje dat je op schoot hebt. En dat vertaalt zich dus in een betere gemeentezang.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door caprice »

't Is allemaal flauwekul en afleiding. Vreemden krijgen een psalmboek of Bijbel van de koster als ze deze niet hebben, en voor de rest zie ik geen toegevoegde waarde in die dingen.
De microfoon-kast is ook niet altijd wat, want elders maakte ik het wel mee dat de koster halverwege met batterijen de kansel op moest.
Gewoon een snoer. Werkt altijd (zolang er netstroom is).
We zijn al modern genoeg. 't Is ook wel een keer goed.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11432
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Mister »

caprice schreef:We zijn al modern genoeg. 't Is ook wel een keer goed.
Hehe, dat klinkt haast als de Amish ;)
Gebruikersavatar
Geduld
Berichten: 335
Lid geworden op: 15 jul 2011, 16:02

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Geduld »

Hendrikus schreef:Volgens mij ken je de beamer nu meer positieve eigenschappen toe dan het apparaat van nature bezit.
Een beamer is een dom ding, dat produceert slechts de informatie die iemand daarvoor heeft geselecteerd. En als de dominee opeens van gedachten verandert en een ander lied wil opgeven, is de beamer heus niet zo helderziend dat 'ie dat ineens wijzigt. Dan zal de dominee toch (vanaf de kansel, neem ik aan) een mailtje moeten sturen naar degene die de beamer bedient, om door te geven dat er een wijziging in de eerder opgegeven orde van dienst moet worden aangebracht. En dan maar hopen dat degene die volgens het rooster van het beamteam dienst heeft inderdaad dienst heeft -en niet z'n dienst geruild heeft met iemand anders- én tijdens de dienst regelmatig z'n mail checkt... Want anders komt die gewijzigde liedkeuze heus niet zomaar vanzelf op de beamer! :huhu
Vanzelf niet, maar je hebt er ook die alle psalmen en de hele bijbel op de harde schijf van de pc hebben staan, in zo'n geval hoef je die alleen maar even op te zoeken en vervolgens te beamen.
Ooit maken ze die dingen met stemherkenning, als de ds. dan zegt: we zingen Psalm 121 alle verzen, dan zoekt de
beamer het zelf op. :OO3
Hendrikus schreef: Een positief aspect van de beamer dat tot nog toe niet benoemd is gebleven (onze vriend Marnix zou dat zeker benoemd hebben, maar die is helaas niet meer onder ons....) Is het feit dat je bij het zingen vanaf de beamer rechtop zit en voor je uit kijkt. Dat is een veel betere zanghouding dan in elkaar gedoken kijkend in het psalmboekje dat je op schoot hebt. En dat vertaalt zich dus in een betere gemeentezang.
Gewoon je psalmboekje wat hoger vast houden.
let sin never hold true, that Love never broke through.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Wilhelm »

caprice schreef:'t Is allemaal flauwekul en afleiding. Vreemden krijgen een psalmboek of Bijbel van de koster als ze deze niet hebben, en voor de rest zie ik geen toegevoegde waarde in die dingen.
De microfoon-kast is ook niet altijd wat, want elders maakte ik het wel mee dat de koster halverwege met batterijen de kansel op moest.
Gewoon een snoer. Werkt altijd (zolang er netstroom is).
We zijn al modern genoeg. 't Is ook wel een keer goed.

Heerlijk. Jij maakt er een grap over. Maar op ledenvergaderingen kom je ze echt tegen. Mensen die zo redeneren! ;)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Lourens »

Wilhelm schreef:
caprice schreef:'t Is allemaal flauwekul en afleiding. Vreemden krijgen een psalmboek of Bijbel van de koster als ze deze niet hebben, en voor de rest zie ik geen toegevoegde waarde in die dingen.
De microfoon-kast is ook niet altijd wat, want elders maakte ik het wel mee dat de koster halverwege met batterijen de kansel op moest.
Gewoon een snoer. Werkt altijd (zolang er netstroom is).
We zijn al modern genoeg. 't Is ook wel een keer goed.

Heerlijk. Jij maakt er een grap over. Maar op ledenvergaderingen kom je ze echt tegen. Mensen die zo redeneren! ;)
Je bent Caprice al tegengekomen op de ledenvergadering? :modo
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Erasmiaan »

Wilhelm schreef:
caprice schreef:'t Is allemaal flauwekul en afleiding. Vreemden krijgen een psalmboek of Bijbel van de koster als ze deze niet hebben, en voor de rest zie ik geen toegevoegde waarde in die dingen.
De microfoon-kast is ook niet altijd wat, want elders maakte ik het wel mee dat de koster halverwege met batterijen de kansel op moest.
Gewoon een snoer. Werkt altijd (zolang er netstroom is).
We zijn al modern genoeg. 't Is ook wel een keer goed.
Heerlijk. Jij maakt er een grap over. Maar op ledenvergaderingen kom je ze echt tegen. Mensen die zo redeneren! ;)
Eigenlijk is dit gewoon een zeer gemene posting.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Desiree »

Oke, nou zo belangrijk is het ook allemaal niet. In een oude RK kerk is ook geen beamer of andere dingen die er soms wel zijn. Het zou ook geen gezicht zijn, behalve tekst op de muur. Tja.. we moeten elkanders lasten dragen, (dwz elkaars karakter verdragen) nou, dan doen we dat toch gewoon... Klaar!
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23871
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door refo »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
caprice schreef:'t Is allemaal flauwekul en afleiding. Vreemden krijgen een psalmboek of Bijbel van de koster als ze deze niet hebben, en voor de rest zie ik geen toegevoegde waarde in die dingen.
De microfoon-kast is ook niet altijd wat, want elders maakte ik het wel mee dat de koster halverwege met batterijen de kansel op moest.
Gewoon een snoer. Werkt altijd (zolang er netstroom is).
We zijn al modern genoeg. 't Is ook wel een keer goed.
Heerlijk. Jij maakt er een grap over. Maar op ledenvergaderingen kom je ze echt tegen. Mensen die zo redeneren! ;)
Eigenlijk is dit gewoon een zeer gemene posting.
Zinnen met 'eigenlijk' erin kun je overslaan. :livre
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33329
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Tiberius »

refo schreef:Zinnen met 'eigenlijk' erin kun je overslaan. :livre
Bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33329
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
caprice schreef:'t Is allemaal flauwekul en afleiding. Vreemden krijgen een psalmboek of Bijbel van de koster als ze deze niet hebben, en voor de rest zie ik geen toegevoegde waarde in die dingen.
De microfoon-kast is ook niet altijd wat, want elders maakte ik het wel mee dat de koster halverwege met batterijen de kansel op moest.
Gewoon een snoer. Werkt altijd (zolang er netstroom is).
We zijn al modern genoeg. 't Is ook wel een keer goed.
Heerlijk. Jij maakt er een grap over. Maar op ledenvergaderingen kom je ze echt tegen. Mensen die zo redeneren! ;)
Eigenlijk is dit gewoon een zeer gemene posting.
Ben ik wel mee eens, ja.
Daarmee neemt Wilhelm de mening van zijn opponent niet serieus en dus de opponent zelf ook niet. Ridiculiseren van iemands denkwijze.
Gebruikersavatar
TAF
Berichten: 363
Lid geworden op: 19 okt 2011, 11:29

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door TAF »

Zondag is de rust-dag.
Onze websites liggen op zondagen ook gesloten om die reden.
-> zij het ironisch genoeg niet de website van mijn eigen gemeente.
(men preekt helaas niet zo vaak laat de computers (en mobieltjes) uit op de rustdag, maar het zou wel een goede regel zijn)

We kennen allemaal de rust die een oud gebouw of een bibliotheek uitademd.. of een betere vergelijking in dit geval een of klooster.
Ik meen dan techniek in de kerk die rust zou verstoren, en men zo min mogelijk techniek om die reden in de kerk moet plaatsen, en zich moet beperken tot het meest urgente : (bvb een goed uit het zicht verborgen micrefoontje voor de kerktelefoon)

Een beamer, en andere techniek zou welliswaar gemak geven, maar dient gemak niet de mens?
En wie moeten wij dienen dienen, zeker in de erediensten? onszelf of God?
Lezen van papier heeft ook een bepaalde rust, bestendigheid, dat je op je scherm niet kunt hebben.

Ik heb voor ik in deze gemeente kwam in een pinkstergemeente gezeten, daar was de afdeling techniek een half uur voor elke dienst bezig alles klaar te zetten, beamer schermen, elektronische instrumenten, micrefooninstalaties, en het mengpaneel (dat ergens middenin de zaal stond ivm regeling akoestiek)
Daarmee is er een groot aantal mensen dat zelfs tijdens de dienst achter panelen zat om de boel goed te regelen (en dus niet goed de preek konden beluisteren, of meedoen met de gebeden)
Dat tesamen maakte wel meteen een zeer onrustige indruk.

Daarin is de Gereformeerde Gemeente waar ik nu zit een oase van rust.
Hoewel ik toegeef dat een ander instrument dan orgel (bvb een piano of vleugel, of harp) wel eens prettig zou zijn, en een paar halve en kwartnoten ook niet meteen zou misstaan, zou daar geenzins moderne techniek voor nodig zijn.
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Lourens »

Dus ook maar geen kerkradio meer en zeker geen kerkdiensten beluisteren via internet voor diegenen die 'wettig' afwezig zijn?
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Technische snufjes in de eredienst

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:
Wilhelm schreef:
caprice schreef:'t Is allemaal flauwekul en afleiding. Vreemden krijgen een psalmboek of Bijbel van de koster als ze deze niet hebben, en voor de rest zie ik geen toegevoegde waarde in die dingen.
De microfoon-kast is ook niet altijd wat, want elders maakte ik het wel mee dat de koster halverwege met batterijen de kansel op moest.
Gewoon een snoer. Werkt altijd (zolang er netstroom is).
We zijn al modern genoeg. 't Is ook wel een keer goed.
Heerlijk. Jij maakt er een grap over. Maar op ledenvergaderingen kom je ze echt tegen. Mensen die zo redeneren! ;)
Eigenlijk is dit gewoon een zeer gemene posting.
Ben ik wel mee eens, ja.
Daarmee neemt Wilhelm de mening van zijn opponent niet serieus en dus de opponent zelf ook niet. Ridiculiseren van iemands denkwijze.
Gelukkig kreeg ik een PB die me wees op de verwarring nav mijn post.
Deze post las ik als zijnde een bijdrage met een humoristische ondertoon. Als ik het helemaal mis heb, hoop ik dat Caprice even reageert.
Dus zeker niet gemeen bedoelt. Hooguit wat humoristisch als hij al een deel van deze post zou menen.
Natuurlijk neem ik meningen serieus. Maar opmerkingen als "We zijn al modern genoeg. 't Is ook wel een keer goed" zijn opmerkingen waarbij ik niet anders kan dan glimlachen.
Plaats reactie