Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik kan mij niet voorstellen dat je in zo'n eetschuur ook echt geniet vd maaltijd. Zo jammer! Ik vind lekker en goed eten heel belangrijk en word niet blij van massa produktie met een overdaad aan vet en suiker. Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, stamppot met goede producten is ook heel lekker. Een paar maanden geleden aten wij bij vrienden en hij had hutspot gemaakt met gekarameliseerde uien en een stoofpot van sukade lappen. echt zo lekker.

Aankomende vrijdag eet ik bij een oud collega. Zij gaat oosters koken. Zij gaat samosa maken gevuld met aardappel en lamsgehakt, mango- en zalmchutney, bloemkool- en lamscurry, naan etc. Ik verheug mij enorm op de avond en het eten.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door refo »

merel schreef: 06 mar 2024, 14:02 Ik kan mij niet voorstellen dat je in zo'n eetschuur ook echt geniet vd maaltijd. Zo jammer! Ik vind lekker en goed eten heel belangrijk en word niet blij van massa produktie met een overdaad aan vet en suiker. Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, stamppot met goede producten is ook heel lekker. Een paar maanden geleden aten wij bij vrienden en hij had hutspot gemaakt met gekarameliseerde uien en een stoofpot van sukade lappen. echt zo lekker.

Aankomende vrijdag eet ik bij een oud collega. Zij gaat oosters koken. Zij gaat samosa maken gevuld met aardappel en lamsgehakt, mango- en zalmchutney, bloemkool- en lamscurry, naan etc. Ik verheug mij enorm op de avond en het eten.
Je moet geen tegenstellingen noemen die er niet zijn. De meeste mensen eten om te leven en genieten daarvan. Als ik jou receptverhalen lees, vermoed ik dat je leeft om te eten.
ZWP
Berichten: 1678
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:43

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door ZWP »

merel schreef: 06 mar 2024, 14:02 Ik kan mij niet voorstellen dat je in zo'n eetschuur ook echt geniet vd maaltijd. Zo jammer!
Wij eten daar wel eens, maar ik vind dat altijd heerlijk! Je kunt lekker variëren, je hebt een loopje tussendoor. Met een grotere groep spreek je nog eens wat anderen, met kinderen is het helemaal feest. Niet te vaak doen, maar af en toe is prima hoor.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Geytenbeekje »

ZWP schreef: 06 mar 2024, 14:49
merel schreef: 06 mar 2024, 14:02 Ik kan mij niet voorstellen dat je in zo'n eetschuur ook echt geniet vd maaltijd. Zo jammer!
Wij eten daar wel eens, maar ik vind dat altijd heerlijk! Je kunt lekker variëren, je hebt een loopje tussendoor. Met een grotere groep spreek je nog eens wat anderen, met kinderen is het helemaal feest. Niet te vaak doen, maar af en toe is prima hoor.
+1
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

refo schreef: 06 mar 2024, 14:41
merel schreef: 06 mar 2024, 14:02 Ik kan mij niet voorstellen dat je in zo'n eetschuur ook echt geniet vd maaltijd. Zo jammer! Ik vind lekker en goed eten heel belangrijk en word niet blij van massa produktie met een overdaad aan vet en suiker. Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, stamppot met goede producten is ook heel lekker. Een paar maanden geleden aten wij bij vrienden en hij had hutspot gemaakt met gekarameliseerde uien en een stoofpot van sukade lappen. echt zo lekker.

Aankomende vrijdag eet ik bij een oud collega. Zij gaat oosters koken. Zij gaat samosa maken gevuld met aardappel en lamsgehakt, mango- en zalmchutney, bloemkool- en lamscurry, naan etc. Ik verheug mij enorm op de avond en het eten.
Je moet geen tegenstellingen noemen die er niet zijn. De meeste mensen eten om te leven en genieten daarvan. Als ik jou receptverhalen lees, vermoed ik dat je leeft om te eten.
Wat een rare laatste zin! Recept verhalen? Doel je daarbij aanop het recept dat ik aan @ orchidee doorgaf? Dat is 15 minuten snijwerk en daarna wachten. Hetgeen wij gisteren aten, stond ook met 5 minuten in de oven. Ik denk dat ik vanavond met gehaktballen draaien en aardappelen schillen en bietjes raspen meer tijd kwijt ben.

N.B ik heb dit topic nog eens een stuk teruggelezen en begrijp nog minder van jouw laatste zin.
Laatst gewijzigd door merel op 06 mar 2024, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

merel schreef: 06 mar 2024, 14:02 Ik kan mij niet voorstellen dat je in zo'n eetschuur ook echt geniet vd maaltijd. Zo jammer! Ik vind lekker en goed eten heel belangrijk en word niet blij van massa produktie met een overdaad aan vet en suiker.
Ik was een aantal jaar geleden op uitnodiging bij zo'n restaurant op de Veluwe. Voor de kinderen was het echt ideaal en het eten zelf ging ook nog wel.
Misschien trof ik het gewoon slecht, maar er waren twee lokale amateur-voetbalverenigingen aanwezig en die zaten aan de tafels vlak bij ons. Bonken van kerels, pyramides op het bord, ellebogen op tafel, stoelen naar achteren en schuiven maar. Ik zal gevoelig voor zijn voor het luisteren naar smakken en boeren en een gebrek aan tafelmanieren maar mijn trek was echt weg. Never again.
merel schreef: 06 mar 2024, 14:02 Aankomende vrijdag eet ik bij een oud collega. Zij gaat oosters koken. Zij gaat samosa maken gevuld met aardappel en lamsgehakt, mango- en zalmchutney, bloemkool- en lamscurry, naan etc. Ik verheug mij enorm op de avond en het eten.
Dit klinkt dus echt héérlijk. Jammer dat mijn weekje NL niet een een week later gepland stond want anders kwam ik een bordje halen hoor!

En ach. Wat is leven om te eten? Ik kook erg graag, en kies daarbij bewust voor vers, gezond en vooral lokaal. Ons lichaam is de tempel van de Heilige Geest, alleen daarom al vermijden we zoveel mogelijk 'troep'. Ik ben dankbaar dat we eten hébben, in tegenstelling tot zovelen. En ja, ik ben ook dankbaar dat ik talent heb gekregen om goed te kunnen koken met alles wat het land te bieden heeft, om zo de mensen van wie ik hou te voeden. Ik trek graag tijd uit om de weekmenu's tot in detail te plannen, en ik ben blij als ik mijn man zie genieten van wat ik hem voorzet, net als dat ik dankbaar ben als hij iets heerlijk voor mij maakt.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Herkenbaar; ik kook en bak ook graag en probeer met regelmaat wat uit. Iedereen thuis mag dan feedback geven. Sommige gerechten zijn eenmalig en anderen komen vaker op het menu. Zo leren onze kinderen diverse smaken proeven en ( hopelijk) waarderen. De laatste jaren eten wij vaker vegetarisch. Vleesvervangers blieven ze niet. Het is daarom spelen met kruiden en smaken. Veel gerechten lijken daardoor complex en ingewikkeld, maar zijn het niet.
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Mannetje »

merel schreef: 06 mar 2024, 14:52
refo schreef: 06 mar 2024, 14:41
merel schreef: 06 mar 2024, 14:02 Ik kan mij niet voorstellen dat je in zo'n eetschuur ook echt geniet vd maaltijd. Zo jammer! Ik vind lekker en goed eten heel belangrijk en word niet blij van massa produktie met een overdaad aan vet en suiker. Het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn, stamppot met goede producten is ook heel lekker. Een paar maanden geleden aten wij bij vrienden en hij had hutspot gemaakt met gekarameliseerde uien en een stoofpot van sukade lappen. echt zo lekker.

Aankomende vrijdag eet ik bij een oud collega. Zij gaat oosters koken. Zij gaat samosa maken gevuld met aardappel en lamsgehakt, mango- en zalmchutney, bloemkool- en lamscurry, naan etc. Ik verheug mij enorm op de avond en het eten.
Je moet geen tegenstellingen noemen die er niet zijn. De meeste mensen eten om te leven en genieten daarvan. Als ik jou receptverhalen lees, vermoed ik dat je leeft om te eten.
Wat een rare laatste zin! Recept verhalen? Doel je daarbij aanop het recept dat ik aan @ orchidee doorgaf? Dat is 15 minuten snijwerk en daarna wachten. Hetgeen wij gisteren aten, stond ook met 5 minuten in de oven. Ik denk dat ik vanavond met gehaktballen draaien en aardappelen schillen en bietjes raspen meer tijd kwijt ben.

N.B ik heb dit topic nog eens een stuk teruggelezen en begrijp nog minder van jouw laatste zin.
Ik denk dat refo graag kookt met veel azijn erin ;)
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Terri »

Geytenbeekje schreef: 06 mar 2024, 14:50
ZWP schreef: 06 mar 2024, 14:49
merel schreef: 06 mar 2024, 14:02 Ik kan mij niet voorstellen dat je in zo'n eetschuur ook echt geniet vd maaltijd. Zo jammer!
Wij eten daar wel eens, maar ik vind dat altijd heerlijk! Je kunt lekker variëren, je hebt een loopje tussendoor. Met een grotere groep spreek je nog eens wat anderen, met kinderen is het helemaal feest. Niet te vaak doen, maar af en toe is prima hoor.
+1
Het ligt eraan waar je gaat en ja er kan veel gegeten worden, maar juist ook van veel verschillende dingen maar een klein beetje. Je hoeft echt niet overmatig te eten.
Met kinderen is het vooral heel erg gezellig is onze ervaring. Daarom zou ik het niet 'oneerbiedig' eetschuren noemen.
Tapas is dan weer een ander concept, ook dat vinden wij leuk.
Tegelijk begrijp ik dat dit niks voor jou is gezien je postings over wat je lekker vindt.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Ik lust eigenlijk alles, maar ben geen echte vleeseter. Ook ben ik kritisch op de producten die ik eet en probeer zo min mogelijk bewerkt te eten. Daarnaast heb ik weerzin tegen het hele concept om maar zoveel mogelijk te eten , omdat het kan.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

krielaardappeltjes met rozemarijn uit de oven met een witlofsalade en kippendijen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Zita »

Ovenschotel met bloemkool, gehakt, kerrie en aardappelpuree. Vijf pannen vies voor één maaltijd. Maar goed, t is wel een favoriet en ik kook maar gelijk een extra ovenschotel mee voor een zieke familie.
Eloesje
Berichten: 215
Lid geworden op: 16 feb 2022, 15:35

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Eloesje »

merel schreef: 06 mar 2024, 20:31 Ik lust eigenlijk alles, maar ben geen echte vleeseter. Ook ben ik kritisch op de producten die ik eet en probeer zo min mogelijk bewerkt te eten. Daarnaast heb ik weerzin tegen het hele concept om maar zoveel mogelijk te eten , omdat het kan.
Herkenbaar
De kinderen vinden het erg leuk, omdat ze dan zelf mogen kiezen wat ze pakken en meerdere keren iets kunnen halen.
Er is voor iedereen iets. Maar eerlijk gezegd zit ik al snel vol van de lucht die er hangt. Daarnaast is het gewoon duur in verhouding wat je eet (bij ons gezin dan). Nee, ik kies liever voor een rustig restaurantje/brasserie

Het valt me op dat je bij een slager in de vitrine ook zoveel gemarineerd vlees ziet liggen. (Rook)worst met smaakversterker, dat zou niet nodig zijn als je een goede (rook)worst maakt lijkt me. Zo zout.... Geef mij maar gewoon een lekker stuk naturel vlees, ik kruid het zelf wel. Maar we eten hier zeker niet iedere dag vlees.

Vandaag ga ik iets met krieltjes en kip maken, zit alleen nog te twijfelen over de groenten, zal toch echt even naar de winkel moeten.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Eloesje schreef: 11 mar 2024, 15:59
merel schreef: 06 mar 2024, 20:31 Ik lust eigenlijk alles, maar ben geen echte vleeseter. Ook ben ik kritisch op de producten die ik eet en probeer zo min mogelijk bewerkt te eten. Daarnaast heb ik weerzin tegen het hele concept om maar zoveel mogelijk te eten , omdat het kan.
Herkenbaar
De kinderen vinden het erg leuk, omdat ze dan zelf mogen kiezen wat ze pakken en meerdere keren iets kunnen halen.
Er is voor iedereen iets. Maar eerlijk gezegd zit ik al snel vol van de lucht die er hangt. Daarnaast is het gewoon duur in verhouding wat je eet (bij ons gezin dan). Nee, ik kies liever voor een rustig restaurantje/brasserie

Het valt me op dat je bij een slager in de vitrine ook zoveel gemarineerd vlees ziet liggen. (Rook)worst met smaakversterker, dat zou niet nodig zijn als je een goede (rook)worst maakt lijkt me. Zo zout.... Geef mij maar gewoon een lekker stuk naturel vlees, ik kruid het zelf wel. Maar we eten hier zeker niet iedere dag vlees.

Vandaag ga ik iets met krieltjes en kip maken, zit alleen nog te twijfelen over de groenten, zal toch echt even naar de winkel moeten.
Rookworsten zijn altijd bewerkt, maar ik heb wel het idee dat de bewerking 'vroeger' op totaal andere wijze ging dan nu en ik vraag mij af of dat beter is geworden. Vanavond eten wij wel rookworst en spek, verwerkt in een ovenschotel met zuurkoop en aardappelpuree.
Online
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Een stamppot Chinese kool uit de nieuwste Allerhande. We waren niet dolenthousiast.
Plaats reactie