Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Online
Bertiel
Berichten: 4620
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Bertiel »

Correct
Een goudrenet
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: 10 feb 2024, 21:31
merel schreef:
Bertiel schreef: 09 feb 2024, 09:19 bij onze groenteboer kan je rode kool voorgekookt kant en klaar kopen, ideaal!
Er zit nu een paprikasoep in de slowcooker voor het weekend
vanavond aardappelpuree, worteltjes en kabeljauw

Dat is zeker ideaal. Mijn oma maakte altijd de lekkerste rode kool. Helaas werd zij dement voordat ik het recept kom vragen.

Wij aten vanavond macaroni met zelfgemaakte saus. Best lekker. Al vind het merendeel thuis dit geen zaterdagavond eten. ;)
Rode kool stoof je toch altijd met een zuur appeltje er in?
Klopt, met appel, ui, suiker, kaneel en kruidnagel en op het einde een scheut azijn. Toch krijg ik de rode kool nooit zo lekker als oma had.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door helma »

Vandaag white chicken chili gemaakt. Had een recept met alleen de ingrediënten. Heb 'kip' gebruikt van de vegetarische slager en canelli- en witte bonen.
Ook kon ik nergens blikje green chili peppers vinden, dus heb 1/5 potje jalapeno-schijfjes gebruikt. Het was best pittig daardoor, maar het was een geslaagde bijdrage op een gezamenlijk verjaardagsfeestje.
Afbeelding


Als topping had ik er avocadoblokjes en salted dorito's bij
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Wat een bijzondere recept? Lijkt mij best lekker. Ik ben dol op witte bonen. Vroeger maakte mijn oma ( mijn oma kon hee lijk koken) witte bonen met gezouten snijbonen. Ook dat heb ik nooit meer zo lekker gegeten als bij haar.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Hongaarse groentestoofpot uit de slowcooker.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Recept? @merel ?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 02 mar 2024, 21:07 Recept? @merel ?
1 grote rode paprika
3 aardappelen
3 wortels
1 knolraap of pastinaak
1/2 koolraap
400 gram cannellinibonen en andere witte bonen uit blik en uitgelekt
400 gr tomatenblokjes
1 grote rode ui
5 sjalotten
3 tenen knoflook
2 tl paprikapoeder
2 laurierblaadjes
2,5 dl krachtige rode wijn
1,2 dl bouillon
75 gr zongedroogde tomaten
1 el honing
1 spaanse peper
1/2 tl zout
peper
1,2 dl zure room
peterselie

Alle groenten in gelijke stukken snijden en alles, behalve de zure room en peterselie in de slowcooker doen. Zet de cooker op stand laag en het gerecht is ongeveer in 7-8 uur klaar. Nadat het gerecht klaar is de zure room en de peterselie erdoor roeren.

Ik heb zelf het recept wat aangepast en de hele koolraap gebruikt. Ook heb ik de dubbele hoeveelheid witte bonen gedaan en iets meer aardappelen en 2 extra pastinaken en een extra paprika gebruikt. De smaak was erg lekker. In principe is dit voldoende voor 6 porties en is het niet nodig om nog wat ernaast te eten. Wij aten het met rijst, erg lekker.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Orchidee »

Dankjewel @merel, lijkt me heerlijk
Ni de rest nog overtuigen
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Orchidee schreef: 05 mar 2024, 09:06 Dankjewel @merel, lijkt me heerlijk Afbeelding
Ni de rest nog overtuigen Afbeelding
Het is ook een heerlijk gerecht. Bij mij vond iedereen het lekker, al kreeg ik wel de tip dat suddervlees erbij ook lekker was geweest.

Ik zou het gewoon maken en wellicht een kliekje van wat anders ernaast houden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ad Anker »

Wij hebben morgen biddag en ons biddaggerecht is pasta met 4 kazen. Ik zoek nog de meest geschikte kazen. Iemand tips? En waar ik het kan halen? Graag voor 17:00 uur. :haha
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

Ad Anker schreef: 05 mar 2024, 12:11 Wij hebben morgen biddag en ons biddaggerecht is pasta met 4 kazen. Ik zoek nog de meest geschikte kazen. Iemand tips? En waar ik het kan halen? Graag voor 17:00 uur. :haha
Het eerste wat in mij opkomt in combinatie met pasta: Gruyère, Grana Padano, Pecorino Romano en Gorgonzola.
Ik weet niet waar je woont, maar ik denk dat er vast wat grootgrutters zijn met een uitgebreide kaasafdeling waar je terecht kunt. Ik zie dat ik nog ruim op tijd ben voor je deadline, dus wellicht helpt het! :haha
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door refo »

Ad Anker schreef: 05 mar 2024, 12:11 Wij hebben morgen biddag en ons biddaggerecht is pasta met 4 kazen. Ik zoek nog de meest geschikte kazen. Iemand tips? En waar ik het kan halen? Graag voor 17:00 uur. :haha
Leer ons voor overdaad ons wachten, staat vandaag in het hoofdredactioneel commentaar. Waarom 4?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Ad Anker »

refo schreef: 05 mar 2024, 16:01
Ad Anker schreef: 05 mar 2024, 12:11 Wij hebben morgen biddag en ons biddaggerecht is pasta met 4 kazen. Ik zoek nog de meest geschikte kazen. Iemand tips? En waar ik het kan halen? Graag voor 17:00 uur. :haha
Leer ons voor overdaad ons wachten, staat vandaag in het hoofdredactioneel commentaar. Waarom 4?
Ik eet het morgen pas. Dus ik wacht.

Heb oude goudse, grana padano, gorgonzola en gruyère. Dank Edelweiss. :)
Gebruikersavatar
Edelweiss
Berichten: 309
Lid geworden op: 01 sep 2023, 12:03
Locatie: Zwitserland

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door Edelweiss »

Graag gedaan Ad, en alvast eet smakelijk!

Enne, pasta quattro formaggi is geen overdaad hoor refo. Het is een prachtige Italiaanse klassieker.
Ik steek mijn vorkje zo dadelijk in een fonduepan. Het is dan al maart, maar als er sneeuw ligt, vraagt dat toch om een pan vol warme, gesmolten kaas: een mix van Gruyère en Emmentaler. Met kirsch, witte wijn, knoflook en nootmuskaat.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door HersteldHervormd »

Edelweiss schreef: 05 mar 2024, 18:11 Graag gedaan Ad, en alvast eet smakelijk!

Enne, pasta quattro formaggi is geen overdaad hoor refo. Het is een prachtige Italiaanse klassieker.
Ik steek mijn vorkje zo dadelijk in een fonduepan. Het is dan al maart, maar als er sneeuw ligt, vraagt dat toch om een pan vol warme, gesmolten kaas: een mix van Gruyère en Emmentaler. Met kirsch, witte wijn, knoflook en nootmuskaat.
Ik gun je een goede maaltijd maar ik walg van kaasfondue :deg
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie