Gefelie [2]

Chrisje72
Berichten: 1486
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Gefelie [2]

Bericht door Chrisje72 »

-DIA- schreef: 08 dec 2023, 10:21 Ik vraag even duidelijkheid. Moet dat gedichtje weg? Is het voor meerderen ergerlijk? Want ik ga niet zo heel lang op antwoord wachten, dan kunnen we onze tijd nuttiger besteden. Soms lijkt het wel, sorry voor de gedachte, dat als iemand niets meer goed kan doen, overal iets achter wordt gezocht. Men noemt zoiets in beeldende taal wel: de gebeten hond zijn.
Ik vind het heel mooi gedaan, Dia, wat mij betreft laten staan.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gefelie [2]

Bericht door -DIA- »

Chrisje72 schreef: 08 dec 2023, 10:25
-DIA- schreef: 08 dec 2023, 10:21 Ik vraag even duidelijkheid. Moet dat gedichtje weg? Is het voor meerderen ergerlijk? Want ik ga niet zo heel lang op antwoord wachten, dan kunnen we onze tijd nuttiger besteden. Soms lijkt het wel, sorry voor de gedachte, dat als iemand niets meer goed kan doen, overal iets achter wordt gezocht. Men noemt zoiets in beeldende taal wel: de gebeten hond zijn.
Ik vind het heel mooi gedaan, Dia, wat mij betreft laten staan.
Nee, daar heb ik niet veel aan; ik vraag of er zijn die zich eraan stoten. Daarvan verwacht ik antwoord, want u kunt niet voor een ander spreken, dacht ik.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12061
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gefelie [2]

Bericht door Herman »

Ik vind het een leuk gedichtje. :D
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gefelie [2]

Bericht door -DIA- »

Herman schreef: 08 dec 2023, 10:31 Ik vind het een leuk gedichtje. :D
Opluchting! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Gefelie [2]

Bericht door Mannetje »

Wim, gefeliciteerd!


En dat Ad je ook nog feliciteert, dat vind ik echt niet verkeerd!
-
Piet Puk
Berichten: 5459
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gefelie [2]

Bericht door Piet Puk »

Dia, wat mij betreft prima bewerking, alhoewel het schuurt met de opdracht om degenen die in hoogheid gezeten zijn te eren. Het had gekker geweest als je het 6e couplet had bewerkt.
Ik kan me uit vroeger tijd herinneren dat het 1e couplet werd omgevormd tot een vers, waarin de koning een nieuwe fiets kreeg en in de sloot reed o.i.d., omdat hij biet kon fietsen en z'n vader hem duwde. Die vind ik minder gepast eerlijk gezegd
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gefelie [2]

Bericht door -DIA- »

Piet Puk schreef: 08 dec 2023, 11:01 Dia, wat mij betreft prima bewerking, alhoewel het schuurt met de opdracht om degenen die in hoogheid gezeten zijn te eren. Het had gekker geweest als je het 6e couplet had bewerkt.
Ik kan me uit vroeger tijd herinneren dat het 1e couplet werd omgevormd tot een vers, waarin de koning een nieuwe fiets kreeg en in de sloot reed o.i.d. Die vind ik minder gepast eerlijk gezegd
Het was, laat ik het gewoon eerlijk zeggen, de eerste melodie die me in gedachten kwam.
We zouden het ook hebben kunnen doen met Zie de maan schijnt door de bomen.
En nee, we hebben nooit in sinterklaas geloofd maar ik denk dat de melodie wijd en zijt bekend is.
Op het gevaar van misverstaan af, een voorbeeld:
Zie ons Willem eens genieten
Van een bakje lekk're friet
Nee, hij is niet bang voor Pieten
In 't geheel en gans'lijk niet
Heel veel zegen toegewenst!
En weest dankbaar voor all' gunst!


PS mocht weer misverstaan worden of als het iemand raakt of ergert geef dat meteen door, dan kan ik het verwijderen. Ik bedoel: Ondanks de ernst die waarlijk is kan de boog niet altijd gespannen staan. Een gezonde ontspanning is af en toe nodig. Maar nogmaals, als het iemand tot aanstoot is haal ik het meteen weg.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gefelie [2]

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef: 08 dec 2023, 10:11
HersteldHervormd schreef: 08 dec 2023, 10:10
-DIA- schreef: 08 dec 2023, 10:07
HersteldHervormd schreef: 08 dec 2023, 10:04

Het is wel een heel christelijk lied toch?
Wat ik schreef toch niet?
Iemand kan ook wel een spotliedje schrijven op de melodie van een psalm,
Dat is fout, Maar maak je een ander gewoon spontaan gedichten op de melodie van 'Daar ginds komt de stoomboot' dat is niet verkeerd, tenminste ik kan dat niet zien.
Dus je zou het prima vinden om gezangen of liederen aan te passen naar dit soort versies?
Als het niet spottend is geen bezwaar. Wel als iemand omlaag wordt gehaald. De melodie is niet heilig, toch?
(Ondertussen valt mijn mond wel open van verbazing, maar dat geheel terzijde opgemerkt)
Mm, dat vind ik wel opmerkelijk. Het zijn stichtelijke liederen en tot eer van Hem, niet voor de grap ofzo.
Waarom verbaasd dat je zo? Je bent zelf vaak heel voorzichtig en behoudend; dan kan je enig piëtisme toch wel begrijpen c.q. waarderen?

De moderators hebben de taak om zaken die niet door de beugel kunnen te modereren. Jij hoeft niks weg te halen.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 08 dec 2023, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gefelie [2]

Bericht door Ad Anker »

(Altijd is Kortjakje ziek)

Altijd is Wim A paraat
vaak verg'zeld met wijze praat
Hij heeft een mening over rechts
Soms werkt dat wel wat averechts
maar hij is een welkome gast
die bij onze doelgroep past.

Vaak neemt Wim een ander de maat
en is hij heel goed in staat
om je te krijgen op de kast
Hij vindt dat prachtig, 'k geloof het vast
Maar wees gerust: hij is niet kwaad
Hij geeft ook vaak wijze raad.

Hij is tenslotte mijn grote broer
en ik vind dat best wel stoer
Zijn woorden zijn vaak pittig en hard
En lijkt 't gedrag soms wat verward
Lees dan nog eens goed zijn post
En kijk in de spiegel... Opgelost!
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gefelie [2]

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef: 08 dec 2023, 11:34 (Altijd is Kortjakje ziek)

Altijd is Wim A paraat
vaak verg'zeld met wijze praat
Hij heeft een mening over rechts
Soms werkt dat wel wat averechts
maar hij is een welkome gast
die bij onze doelgroep past.

Vaak neemt Wim een ander de maat
en is hij heel goed in staat
om je te krijgen op de kast
Hij vindt dat prachtig, 'k geloof het vast
Maar wees gerust: hij is niet kwaad
Hij geeft ook vaak wijze raad.

Hij is tenslotte mijn grote broer
en ik vind dat best wel stoer
Zijn woorden zijn vaak pittig en hard
En lijkt 't gedrag soms wat verward
Lees dan nog eens goed zijn post
En kijk in de spiegel... Opgelost!
Prachtig! Zoiets kan alleen iemand die hem echt kent! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gefelie [2]

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef: 08 dec 2023, 11:32
-DIA- schreef: 08 dec 2023, 10:11
HersteldHervormd schreef: 08 dec 2023, 10:10
-DIA- schreef: 08 dec 2023, 10:07
Wat ik schreef toch niet?
Iemand kan ook wel een spotliedje schrijven op de melodie van een psalm,
Dat is fout, Maar maak je een ander gewoon spontaan gedichten op de melodie van 'Daar ginds komt de stoomboot' dat is niet verkeerd, tenminste ik kan dat niet zien.
Dus je zou het prima vinden om gezangen of liederen aan te passen naar dit soort versies?
Als het niet spottend is geen bezwaar. Wel als iemand omlaag wordt gehaald. De melodie is niet heilig, toch?
(Ondertussen valt mijn mond wel open van verbazing, maar dat geheel terzijde opgemerkt)
Mm, dat vind ik wel opmerkelijk. Het zijn stichtelijke liederen en tot eer van Hem, niet voor de grap ofzo.
Waarom verbaasd dat je zo? Je bent zelf vaak heel voorzichtig en behoudend; dan kan je enig piëtisme toch wel begrijpen c.q. waarderen?

De moderators hebben de taak om zaken die niet door de beugel kunnen te modereren. Jij hoeft niks weg te halen.
Ik kan geen ontheiliging zien in een een enkel feit als een melodie, mits die niet spottend bedoeld is. Het gaat in psalmmelodieën niet in de eerste plaats om de melodie, maar om de inhoud.
Maar als er één is die zich hieraan stoot, en dat lijkt zo te zijn, dan bied ik mijn verontschuldiging aan, en zal de mods vragen het te verwijderen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gefelie [2]

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef: 08 dec 2023, 11:56
HersteldHervormd schreef: 08 dec 2023, 11:32
-DIA- schreef: 08 dec 2023, 10:11
HersteldHervormd schreef: 08 dec 2023, 10:10

Dus je zou het prima vinden om gezangen of liederen aan te passen naar dit soort versies?
Als het niet spottend is geen bezwaar. Wel als iemand omlaag wordt gehaald. De melodie is niet heilig, toch?
(Ondertussen valt mijn mond wel open van verbazing, maar dat geheel terzijde opgemerkt)
Mm, dat vind ik wel opmerkelijk. Het zijn stichtelijke liederen en tot eer van Hem, niet voor de grap ofzo.
Waarom verbaasd dat je zo? Je bent zelf vaak heel voorzichtig en behoudend; dan kan je enig piëtisme toch wel begrijpen c.q. waarderen?

De moderators hebben de taak om zaken die niet door de beugel kunnen te modereren. Jij hoeft niks weg te halen.
Ik kan geen ontheiliging zien in een een enkel feit als een melodie, mits die niet spottend bedoeld is. Het gaat in psalmmelodieën niet in de eerste plaats om de melodie, maar om de inhoud.
Maar als er één is die zich hieraan stoot, en dat lijkt zo te zijn, dan bied ik mijn verontschuldiging aan, en zal de mods vragen het te verwijderen.
Nu draai je om de feiten heen:

Komt, laten we samen ons lied aanheffen:
Wilhelmus van het refoforum
ben ik van Hollands bloed
Het forum zeer getrouwe
blijf 'k tot mijn laatste groet
Dat ik zo trouw mag blijven
en worst'len 't allen tijd
voor een rechtvaardig forum
zonder veel haat en nijd.


Dit is ten dele een verbastering van het Wilhelmus. Dit is niet enkel de melodie. Zie je dat echt niet in?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10609
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gefelie [2]

Bericht door Ad Anker »

Ik vind dat je zeurt, HH. Maar dat is mijn mening. Natuurlijk is het geen verbastering.
Het Wilhelmus is geen psalm of zo.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gefelie [2]

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef: 08 dec 2023, 10:21 Ik vraag even duidelijkheid. Moet dat gedichtje weg? Is het voor meerderen ergerlijk? Want ik ga niet zo heel lang op antwoord wachten, dan kunnen we onze tijd nuttiger besteden. Soms lijkt het wel, sorry voor de gedachte, dat als iemand niets meer goed kan doen, overal iets achter wordt gezocht. Men noemt zoiets in beeldende taal wel: de gebeten hond zijn.
PS Het is intussen zo vaak gequoot dat het me nu al onmogelijk lijkt dit te verwijderen :ouin
Haha, nee joh! Ik vind het super goed gedaan.
HersteldHervormd zoekt nu echt de zeer kleine lettertjes op..
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Gefelie [2]

Bericht door Simon0612 »

-DIA- schreef: 08 dec 2023, 11:19
Piet Puk schreef: 08 dec 2023, 11:01 Dia, wat mij betreft prima bewerking, alhoewel het schuurt met de opdracht om degenen die in hoogheid gezeten zijn te eren. Het had gekker geweest als je het 6e couplet had bewerkt.
Ik kan me uit vroeger tijd herinneren dat het 1e couplet werd omgevormd tot een vers, waarin de koning een nieuwe fiets kreeg en in de sloot reed o.i.d. Die vind ik minder gepast eerlijk gezegd
Het was, laat ik het gewoon eerlijk zeggen, de eerste melodie die me in gedachten kwam.
We zouden het ook hebben kunnen doen met Zie de maan schijnt door de bomen.
En nee, we hebben nooit in sinterklaas geloofd maar ik denk dat de melodie wijd en zijt bekend is.
Op het gevaar van misverstaan af, een voorbeeld:
Zie ons Willem eens genieten
Van een bakje lekk're friet
Nee, hij is niet bang voor Pieten
In 't geheel en gans'lijk niet
Heel veel zegen toegewenst!
En weest dankbaar voor all' gunst!


PS mocht weer misverstaan worden of als het iemand raakt of ergert geef dat meteen door, dan kan ik het verwijderen. Ik bedoel: Ondanks de ernst die waarlijk is kan de boog niet altijd gespannen staan. Een gezonde ontspanning is af en toe nodig. Maar nogmaals, als het iemand tot aanstoot is haal ik het meteen weg.
:yahoo Geniaal DIA. Nu verwachten we natuurlijk wekelijks iets van jouw dichtkunsten :super
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Plaats reactie