Goede Vrijdag en de stille week

JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door JvW »

Tiberius schreef: 07 apr 2023, 17:01
DDD schreef: 07 apr 2023, 16:29
Zeeuw schreef: 07 apr 2023, 16:07
DDD schreef: 07 apr 2023, 15:13 Ik vond het een mooi commentaar. Van mij hoeft een tweede dienst op Goede vrijdag niet zo nodig, maar ik ben er ook niet op tegen. Mijn bezwaar zou vooral zijn dat er dan weer ontzettend veel gepraat wordt op zo'n dag, want bij ons in de kerk bestaat de kerkdienst vooral uit een preek en lange gebeden.

Ik ben blij dat mijn werkafspraak voor vandaag is afgezegd, in ieder geval. Het is prettig om de tijd te hebben voor zingen en meditatie op zo'n dag.

Weet iemand hoe je de Goede vrijdag automatisch als vrije dag kunt blokkeren in de Outlook-agenda?
Gewoon, datum opzoeken en de dag van boven tot onder als vrij blokken.
Goede Vrijdag heeft geen vaste datum. Ik heb het nu handmatig gedaan voor een paar jaar, maar het zou fijn zijn als het wat eenvoudiger was.
Bij Outlook weet ik het niet, maar bij Google calendar kan je aan de feestdagen koppelen.
Dat kan in Outlook ook, ik doe het al jaren. En bij mijn vorige werkgever ook de Franse feestdagen, dan wist ik waarom iedereen daar offline was.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door huisman »

Susanna schreef: 07 apr 2023, 16:38 Volgens de Bijbel is er geen direct gebod om Goede Vrijdag te vieren. Hoewel het de dag is waarop Jezus werd gekruisigd, is er geen specifieke instructie in de Schrift om dit te herdenken. Welke dag zou je daarvoor moeten kiezen? Oké vandaag. Maar werd Hij vandaag gekruisigd, zoveel jaar terug? Ik denk het niet.

De een beschouwt de ene dag als heilig, de ander beschouwt ze allemaal als gelijk. De keuze om het lijden en sterven van Jezus Christus dagelijks of op speciale dagen te herdenken, hangt denk ik af van persoonlijke voorkeur en traditie. Ik neem aan dat Zijn lijden en sterven dagelijks een onderwerp is van meditatie voor een ware christen.
Zal allemaal waar zijn maar ik ben dankbaar voor de kerkelijke traditie van lijdensweken en de kerkdienst(en) op Goede Vrijdag.
Heb de afgelopen weken veel preken gelezen die passen in deze tijd. Brengt voor mij Golgotha dichtbij.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

JvW schreef: 07 apr 2023, 17:11
Tiberius schreef: 07 apr 2023, 17:01
DDD schreef: 07 apr 2023, 16:29
Zeeuw schreef: 07 apr 2023, 16:07 Gewoon, datum opzoeken en de dag van boven tot onder als vrij blokken.
Goede Vrijdag heeft geen vaste datum. Ik heb het nu handmatig gedaan voor een paar jaar, maar het zou fijn zijn als het wat eenvoudiger was.
Bij Outlook weet ik het niet, maar bij Google calendar kan je aan de feestdagen koppelen.
Dat kan in Outlook ook, ik doe het al jaren. En bij mijn vorige werkgever ook de Franse feestdagen, dan wist ik waarom iedereen daar offline was.
Hoe dan? Ik krijg wel in mijn agenda dat het Goede Vrijdag is, maar ik begrijp niet hoe je die dagen kunt blokkeren.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door DDD »

Susanna schreef: 07 apr 2023, 16:38 Volgens de Bijbel is er geen direct gebod om Goede Vrijdag te vieren. Hoewel het de dag is waarop Jezus werd gekruisigd, is er geen specifieke instructie in de Schrift om dit te herdenken. Welke dag zou je daarvoor moeten kiezen? Oké vandaag. Maar werd Hij vandaag gekruisigd, zoveel jaar terug? Ik denk het niet.

De een beschouwt de ene dag als heilig, de ander beschouwt ze allemaal als gelijk. De keuze om het lijden en sterven van Jezus Christus dagelijks of op speciale dagen te herdenken, hangt denk ik af van persoonlijke voorkeur en traditie. Ik neem aan dat Zijn lijden en sterven dagelijks een onderwerp is van meditatie voor een ware christen.
De dag maakt ook niet zoveel uit, als er maar een logische volgorde in zit en de data goed aansluiten bij de weerseizoenen. Dat laatste is een beetje lastig, in die zin dat dit in Afrika en andere plekken aan de andere kant van de evenaar niet zo goed lukt.

Het gaat er niet om dat die dag speciaal heilig is, maar wel dat onze dag-, week-, en jaarindeling ons geregeld focust op de heilsfeiten.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33244
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 07 apr 2023, 17:46
JvW schreef: 07 apr 2023, 17:11
Tiberius schreef: 07 apr 2023, 17:01
DDD schreef: 07 apr 2023, 16:29

Goede Vrijdag heeft geen vaste datum. Ik heb het nu handmatig gedaan voor een paar jaar, maar het zou fijn zijn als het wat eenvoudiger was.
Bij Outlook weet ik het niet, maar bij Google calendar kan je aan de feestdagen koppelen.
Dat kan in Outlook ook, ik doe het al jaren. En bij mijn vorige werkgever ook de Franse feestdagen, dan wist ik waarom iedereen daar offline was.
Ik denk dat dat niet gaat; bij Google calendar iig niet volgens mij. Je ziet alleen dat het goede vrijdag is.

Hoe dan? Ik krijg wel in mijn agenda dat het Goede Vrijdag is, maar ik begrijp niet hoe je die dagen kunt blokkeren.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3974
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Terri »

Elk jaar weer vind ik de vespers in de stille week zo'n diepe inhoud hebben. Wat je soms mist in de prediking is dan zo rijk aanwezig. Je mag dan opademen.
-DIA-
Berichten: 32735
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door -DIA- »

Vanavond een leespreek, iets wat wij in onze gemeente met bijzondere dagen al lang niet gewend waren.
Maar de preek was er beslist niet minder om.
We hadden een preek van ds. A. Verschuure,
tekst:
JOHANNES 19:38-42 (uitgangspunt vers 42a)
Aldaar legden zij Jezus...
Thema en punten:
JEZUS' BEGRAFENIS
1. De personen door wie Hij begraven werd
2. De wijze waarop Hij begraven werd
3. Het doel waartoe Hij begraven werd

De gezongen psalmen waren:
Psalm 22:8
Psalm 68:14, 17
Psalm 16:5
Psalm 115:9
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17326
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door huisman »

Vanavond voorganger: prof.dr.A. Baars

Tekst: Mattheus 27 : 51a: ‘En het voorhangsel des tempels scheurde in tweeën, van boven tot beneden’.

Het kruisevangelie van het gescheurde voorhangsel

verkondigt dat

1) de schaduw voorbijgegaan is
2) de scheiding weggedaan is
3) de toegang opengegaan is
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Klavart
Berichten: 1241
Lid geworden op: 24 jun 2015, 08:36

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Klavart »

DDD schreef: 07 apr 2023, 17:49
Susanna schreef: 07 apr 2023, 16:38 Volgens de Bijbel is er geen direct gebod om Goede Vrijdag te vieren. Hoewel het de dag is waarop Jezus werd gekruisigd, is er geen specifieke instructie in de Schrift om dit te herdenken. Welke dag zou je daarvoor moeten kiezen? Oké vandaag. Maar werd Hij vandaag gekruisigd, zoveel jaar terug? Ik denk het niet.

De een beschouwt de ene dag als heilig, de ander beschouwt ze allemaal als gelijk. De keuze om het lijden en sterven van Jezus Christus dagelijks of op speciale dagen te herdenken, hangt denk ik af van persoonlijke voorkeur en traditie. Ik neem aan dat Zijn lijden en sterven dagelijks een onderwerp is van meditatie voor een ware christen.
De dag maakt ook niet zoveel uit, als er maar een logische volgorde in zit en de data goed aansluiten bij de weerseizoenen. Dat laatste is een beetje lastig, in die zin dat dit in Afrika en andere plekken aan de andere kant van de evenaar niet zo goed lukt.

Het gaat er niet om dat die dag speciaal heilig is, maar wel dat onze dag-, week-, en jaarindeling ons geregeld focust op de heilsfeiten.
Wat is de meerwaarde van een goede aansluiting bij de weerseizoenen?
Online
Bertiel
Berichten: 4582
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Goede Vrijdag en de stille week

Bericht door Bertiel »

Gisteravond ds. J. Koppelaar.
Schriftlezing uit Lukas 23: 33-49 & 1 Kor 2:1-10
Tekst 1 Kor 2:10
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie