Kerkelijke verdeeldheid
Geplaatst: 16 mar 2012, 16:32
''De verkiezing gaat heersen over de verbondsleer. En alleen dan mag je jezelf gereformeerd noemen.''Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/opinie/kerkelijke_ ... e_1_630109.
Lees nog eens goed.Simon schreef:''De verkiezing gaat heersen over de verbondsleer. En alleen dan mag je jezelf gereformeerd noemen.''Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/opinie/kerkelijke_ ... e_1_630109.
Individualisme is egoisme, de ander hoger achten is de opdracht, gemeente betekent gemeenschapsgevoel, eenheid, alles delen met elkaar, zoals de eerste bekeerlingen.
En nu lijkt het alsof je voor het tegenovergestelde hiervan de eretitel gereformeerd mag dragen ?!
Is Dr Steenblok ook in de GGiN zijn docentschap afgepakt?Dat evenwicht zie je verloren gaan aan ultrarechtse zijde, de Gereformeerde Gemeenten met de leeruitspraken van 1931 voorop. Nota bene ook nog eens bedoeld om zich af te grenzen van de Christelijke Gereformeerde Kerken. In plaats van katholieke breedheid komt groepsdenken. Eigen opvattingen worden tot de enig juiste verklaard. Het leidt tot een intern gericht zijn, dat niet anders dan als kerkelijk individualisme te typeren is.
In zo’n geval is het einde zoek. Dat hebben de Gereformeerde Gemeenten aan den lijve ondervonden met bijvoorbeeld dr. C. Steenblok. Deze scholastische denker zonder veel inschikkelijkheid verloor zijn positie als docent aan de Theologische School in Rotterdam. Niet vanwege dwaalleer, maar vanwege „eenzijdigheid.” Steenblok en de zijnen zagen dat anders. Er was een leergeschil! Het ging om de ”oude waarheid”. En die was een kerkelijke breuk waard. Met als gevolg de afsplitsing van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Waar dr. Steenblok zo solistisch optrad dat hij opnieuw zijn positie als docent verspeelde
Hmm, ik snap wat je bedoelt, maar terugkijkend op een eeuw van ''stoorzenders, vervreemding en wantrouwen'' en dat over zaken die er niet eens zo toe doen, moesten al deze afscheidende kerken zich schamen.refo schreef:Lees nog eens goed.Simon schreef:''De verkiezing gaat heersen over de verbondsleer. En alleen dan mag je jezelf gereformeerd noemen.''Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/opinie/kerkelijke_ ... e_1_630109.
Individualisme is egoisme, de ander hoger achten is de opdracht, gemeente betekent gemeenschapsgevoel, eenheid, alles delen met elkaar, zoals de eerste bekeerlingen.
En nu lijkt het alsof je voor het tegenovergestelde hiervan de eretitel gereformeerd mag dragen ?!
Daar gaan we weer....SecorDabar schreef:Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het geestelijk klimaat in leer en leven,
van de Ger.Kerk Vrijgemaakt, waar Dr. Wildschut predikant van is,
ver af staat van gemeenten en kerkelijkdenkende thuislezers
die een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking voorstaan.
Hoezo gaan 'we' weer? Jij was toch al begonnen?refo schreef:Daar gaan we weer....SecorDabar schreef:Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het geestelijk klimaat in leer en leven,
van de Ger.Kerk Vrijgemaakt, waar Dr. Wildschut predikant van is,
ver af staat van gemeenten en kerkelijkdenkende thuislezers
die een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking voorstaan.
Yep!huisman schreef:Is Dr Steenblok ook in de GGiN zijn docentschap afgepakt?Dat evenwicht zie je verloren gaan aan ultrarechtse zijde, de Gereformeerde Gemeenten met de leeruitspraken van 1931 voorop. Nota bene ook nog eens bedoeld om zich af te grenzen van de Christelijke Gereformeerde Kerken. In plaats van katholieke breedheid komt groepsdenken. Eigen opvattingen worden tot de enig juiste verklaard. Het leidt tot een intern gericht zijn, dat niet anders dan als kerkelijk individualisme te typeren is.
In zo’n geval is het einde zoek. Dat hebben de Gereformeerde Gemeenten aan den lijve ondervonden met bijvoorbeeld dr. C. Steenblok. Deze scholastische denker zonder veel inschikkelijkheid verloor zijn positie als docent aan de Theologische School in Rotterdam. Niet vanwege dwaalleer, maar vanwege „eenzijdigheid.” Steenblok en de zijnen zagen dat anders. Er was een leergeschil! Het ging om de ”oude waarheid”. En die was een kerkelijke breuk waard. Met als gevolg de afsplitsing van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Waar dr. Steenblok zo solistisch optrad dat hij opnieuw zijn positie als docent verspeelde
Vóór deze 1500 jaar was er al een Kerk, meen ik, die vervolgd werd ipv vervolgde, die diende ipv heerste, en waarvan het hoofd geen keizer of pontificaat was, maar Christus alleen.refo schreef:Ik weet niet of daarmee de Roomse Kerk bedoeld wordt. Dus ook niet of ds Kersten dat terecht onderkende.
De eerste 1500 jaar van het Christendom was dat de enige verschijningsvorm van de kerk.
De tempels in Jeruzalem waren anders ook vol van pracht en praal...Simon schreef:Vóór deze 1500 jaar was er al een Kerk, meen ik, die vervolgd werd ipv vervolgde, die diende ipv heerste, en waarvan het hoofd geen keizer of pontificaat was, maar Christus alleen.refo schreef:Ik weet niet of daarmee de Roomse Kerk bedoeld wordt. Dus ook niet of ds Kersten dat terecht onderkende.
De eerste 1500 jaar van het Christendom was dat de enige verschijningsvorm van de kerk.
Geen hierarchisch systeem met erestanden en -titels, maar broeders en zusters in Hem.
Een kerk, die niet huisde in grote kathedralen vol pracht en praal, want de Allerhoogste woont niet in wat men met handen maakt, dat begreep deze eerste GEMEENTE nog heel goed...
Maar het is wel waar...refo schreef:Daar gaan we weer....SecorDabar schreef:Eerlijk gezegd ben ik van mening dat het geestelijk klimaat in leer en leven,
van de Ger.Kerk Vrijgemaakt, waar Dr. Wildschut predikant van is,
ver af staat van gemeenten en kerkelijkdenkende thuislezers
die een Schriftuurlijk-bevindelijke prediking voorstaan.
Ik begrijp die dr. Wildschut niet. De synode van de CGK heeft duidelijk afstand genomen een paar jaar terug. Daarnaast in de CGK is er heel duidelijk door meer dan 40 CGK predikanten afstand genomen van de ontwikkeling binnen de GKV en aangegeven dat ze weinig herkenning hebben.Eveline de Pater schreef:http://www.refdag.nl/opinie/kerkelijke_ ... e_1_630109.