Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Piet Puk »

HersteldHervormd schreef: 22 jan 2024, 17:41
mark1985 schreef: 22 jan 2024, 17:370
Jammer. Is er bekend hoeveel mannen zich aangemeld hadden?
Zeker, bij de secretaris van de commissie van onderzoek :D

Wel erg dat nu al 5 jaar niemand is toegelaten
mark1985
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 jul 2017, 07:24

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door mark1985 »

Zekers
Is het lippentaal, leedvermaak of weet God dat je ermee bewogen bent?
Piet Puk
Berichten: 5460
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Piet Puk »

Leedvermaak sowieso niet. Heb zelf vanuit m'n voorgeslacht OGGiN-wortels, dus ik vind het oprecht jammer. Daarnaast waardeer ik OGGiN-predikanten vanwege hun eenvoudigheid en weinig franje. Gisteren heb ik een predikatie gelezen van wijlen ds. J. Van Prooijen sr. en dan merk je de eenvoud. Ik hoop voldoende toegelicht te hebben, waarom ik het jammer vind
Synodelid
Berichten: 54
Lid geworden op: 21 jan 2019, 19:56

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Synodelid »

https://www.rd.nl/artikel/1049874-oggin ... tudent-aan
in bericht wordt o.a. genoemd:
De commissie hoort leden die een roeping tot het ambt van predikant ervaren. Het kerkverband telt ongeveer zestig gemeenten in Nederland en twee in Noord-Amerika.
De laatste student die werd aangenomen was ds. A.J. van Wingerden (Lienden). Verschillende predikanten binnen de OGGiN zijn op leeftijd.

Ik vind het maar een armoedige vertoning:
- er lijkt sprake te zijn van 9 voorgangers, zie https://oggin.jouwweb.nl/voorgangers
- 1 broeder hoopt dit jaar 81 jaar te worden (Ds. A.F.R. van de Veen)
- 3 broeders zijn zeventigers (Ds. A. Kort, wordt 73; Ds. G. Gerritsen wordt 78; Ds. P. van Veen wordt 74)

60 gemeenten met zo weinig broeders bedienen, dat is geen gezonde geestelijke zaak. Ik zie op kerktijden.nl gemeentes die het moeten doen met circa 8 diensten met voorganger per jaar. Zou God echt geen mensen meer roepen tot het ambt? Of roept God andere soorten mensen dan de Commissie graag wil zien? Speelt hier misschien niet een generatieverschil: 70-ers willen broeders zien met vergelijkbare eigenschappen?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door HersteldHervormd »

Waarom is, destijds student, P van Veen teruggetrokken? Na één maand is wel snel vind ik.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Inwoner
Berichten: 407
Lid geworden op: 11 sep 2023, 14:09

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Inwoner »

Synodelid schreef: 22 jan 2024, 18:21 https://www.rd.nl/artikel/1049874-oggin ... tudent-aan
in bericht wordt o.a. genoemd:
De commissie hoort leden die een roeping tot het ambt van predikant ervaren. Het kerkverband telt ongeveer zestig gemeenten in Nederland en twee in Noord-Amerika.
De laatste student die werd aangenomen was ds. A.J. van Wingerden (Lienden). Verschillende predikanten binnen de OGGiN zijn op leeftijd.

Ik vind het maar een armoedige vertoning:
- er lijkt sprake te zijn van 9 voorgangers, zie https://oggin.jouwweb.nl/voorgangers
- 1 broeder hoopt dit jaar 81 jaar te worden (Ds. A.F.R. van de Veen)
- 3 broeders zijn zeventigers (Ds. A. Kort, wordt 73; Ds. G. Gerritsen wordt 78; Ds. P. van Veen wordt 74)

60 gemeenten met zo weinig broeders bedienen, dat is geen gezonde geestelijke zaak. Ik zie op kerktijden.nl gemeentes die het moeten doen met circa 8 diensten met voorganger per jaar. Zou God echt geen mensen meer roepen tot het ambt? Of roept God andere soorten mensen dan de Commissie graag wil zien? Speelt hier misschien niet een generatieverschil: 70-ers willen broeders zien met vergelijkbare eigenschappen?
De manier van aanmelden etc. is wat anders dan gewend. Er is ook geen sprake van een curatorium maar van een zogenoemde commissie van onderzoek.
Of het ongezond is, daar kun je over twisten. Punt is wel dat zolang de huidige predikanten (die met elkaar dat CvO vormen) niemand toelaten, ze hun eigen werklast ook niet zien verminderen. Dus menselijk gezien zullen ze niet graag iemand afwijzen. Wel lijken ze erg voorzichtig te zijn. Iets als: bij twijfel, niet inhalen. Daar is dan wel respect voor op te brengen. Maar de zorgen in dit kerkverband nemen niet af met deze uitkomst.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2997
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Job »

Klopt het dat OGGiNL'ers veel minder mopperen dan GerGemmers over hun curatorium cq. commissie? Ik hoor ze nooit eigenlijk. Terwijl hun situatie nog wel een beetje penibeler is.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

Job schreef: 22 jan 2024, 19:39 Klopt het dat OGGiNL'ers veel minder mopperen dan GerGemmers over hun curatorium cq. commissie? Ik hoor ze nooit eigenlijk. Terwijl hun situatie nog wel een beetje penibeler is.
Misschien zijn ze te gewend geraakt aan preeklezen? En de criticasters zijn wellicht al vertrokken naar GG/HHK
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door HersteldHervormd »

Job schreef: 22 jan 2024, 19:39 Klopt het dat OGGiNL'ers veel minder mopperen dan GerGemmers over hun curatorium cq. commissie? Ik hoor ze nooit eigenlijk. Terwijl hun situatie nog wel een beetje penibeler is.
Onderschat factor leden niet. Als je 5x minder leden hebt hoor je dus ook 5x minder gemier.

Maar inderdaad, je hoort er amper wat van. Bij de OGGiN heb ik vaak het idee alsof zij zichzelf meer zien als een soort noodkerk, met een heimwee naar een vaderlandse kerk.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door HHR »

In de OGG zijn ze nog een stuk volgzamer. Al verschilt dat wel per gemeente.
Over 10-15 jaar staan ze waar de GG nu staat.
Zo gaat dat steeds, men volgt met vertraging.
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door HersteldHervormd »

HHR schreef: 22 jan 2024, 19:49 In de OGG zijn ze nog een stuk volgzamer. Al verschilt dat wel per gemeente.
Over 10-15 jaar staan ze waar de GG nu staat.
Zo gaat dat steeds, men volgt met vertraging.
Op basis waarvan is deze glazen bol voorspelling gedaan?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Geytenbeekje »

HersteldHervormd schreef: 22 jan 2024, 19:47
Job schreef: 22 jan 2024, 19:39 Klopt het dat OGGiNL'ers veel minder mopperen dan GerGemmers over hun curatorium cq. commissie? Ik hoor ze nooit eigenlijk. Terwijl hun situatie nog wel een beetje penibeler is.
Onderschat factor leden niet. Als je 5x minder leden hebt hoor je dus ook 5x minder gemier.

Maar inderdaad, je hoort er amper wat van. Bij de OGGiN heb ik vaak het idee alsof zij zichzelf meer zien als een soort noodkerk, met een heimwee naar een vaderlandse kerk.
Die heimwee merk ik dan weer niet, maar zoveel leden ken ik ook weer niet ;)
Denk als dat er meer heimwee was, dat er meer HHG-voorgangers uitnodigen
HHR
Berichten: 990
Lid geworden op: 15 jun 2023, 09:02

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door HHR »

HersteldHervormd schreef: 22 jan 2024, 20:00
HHR schreef: 22 jan 2024, 19:49 In de OGG zijn ze nog een stuk volgzamer. Al verschilt dat wel per gemeente.
Over 10-15 jaar staan ze waar de GG nu staat.
Zo gaat dat steeds, men volgt met vertraging.
Op basis waarvan is deze glazen bol voorspelling gedaan?
Als je 20 jaar terug kijkt zie je precies hetzelfde.
Overigens geldt dat voor elk kerkverband.
Als je wil weten wat er over 10-15 speelt in je eigen kerkverband, moet je kijken naar het kerkverband dat het meest dichtbij staat ter linkerzijde.

Of er moet een verdere verstarring en isolering komen. Dat zie je ook in kerkverbanden / gemeenten. Maar dan is het vaak het gevolg dat er een heel aantal leden vertrekken.
Bruna
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door Bruna »

HersteldHervormd schreef: 22 jan 2024, 18:42 Waarom is, destijds student, P van Veen teruggetrokken? Na één maand is wel snel vind ik.
Wat of wie bedoel je? Er is toch een ds. P. Van Veen?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Commissie van Onderzoek - Oud Ger. Gem. in Ned.

Bericht door HersteldHervormd »

Bruna schreef: 22 jan 2024, 20:32
HersteldHervormd schreef: 22 jan 2024, 18:42 Waarom is, destijds student, P van Veen teruggetrokken? Na één maand is wel snel vind ik.
Wat of wie bedoel je? Er is toch een ds. P. Van Veen?
Ik bedoel dat ds. Van Veen, destijds student, al na één maand stopte met de opleiding. Om vervolgens een paar jaar later opnieuw aangenomen te worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie