Heeft Christus de kloof overbrugd?

Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Afgewezen »

Wilsophie schreef:Ja ook een oude discussie met een valkuil. Als jij denkt dat goed hetzelfde is als volmaakt dan vraag ik me af waar de verleiding van Adam vandaan kwam als hij een zondeloze natuur had.
Goed is in elk geval wat anders dan vervloekt.
De verleiding van Adam kwam van Satan.
Genesis 1 vers 2 zegt dat de aarde woest en ledig was vanwege de duisternis.
Dat lees ik nergens. Wel dat "duisternis was op de afgrond".
Die aarde kreeg een oordeel van water en liep vol. God sprak al in het begin dat Het Licht zou komen en dat gaat niet over de zon en de maan.
Die waren er nog niet.
God sprak over Christus. Hij is naar Gods Beeld, Hij is het uitgedrukte Beeld Gods en de gelovige mens is dat ook, maar is niet zo geschapen maar is zo geworden door geloof of door wedergeboorte.
Het laatste is waar, maar zegt niets over het eerste. Het licht dat God schiep, was licht, natuurlijk licht. Dat dit een voorafbeelding was van Christus, is een andere zaak.
Daar waar Adam faalde stuurde God pas de Mens, de Zoon van Adam die wel in staat is om de aarde te bebouwen en te bewaken, maar dat is nog toekomst want dat gaat niet over deze aarde die in barensnood is.
Maar dat gaat om de nieuwe aarde.
De nieuwe aarde komt, omdat de oude vervloekt is.
Gelukkig zei God dat het zéér goed was, want de schepping is ook prachtig maar de Bijbel leert toch echt tussen Genesis en Openbaring hoe God een nieuwe schepping tot stand brengt.
Zowel letterlijk als overdrachtelijk.
Wat wil je hiermee zeggen?
Dat de aarde vervloekt werd om uwentwil wil zeggen ten opzichte van U, maar het wil niet zeggen dat de mens de oorzaak was, want de oorzaak was satan en zijn personeel. Later wordt dat verklaard. Adam was een gelovige en wandelde met God, en God riep zoals Hij elk mens ook vandaag roept : "Waar zijt Gij?" En God riep niet: "Wat heb je uitgevreten mens? "
Dat laatste vraagt God heel duidelijk wel.
Dat roept Hij nu ook niet en dat is het blije van het Evangelie dat God niet handelt in aanzien des persoons.
Maar God oordeelt wel de zondige mens, zolang deze niet in Christus geborgen is.

Je husselt allerlei waarheden en onwaarheden door elkaar, dat praat een beetje lastig.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Goed is in elk geval wat anders dan vervloekt.
God zag dat Zijn schepping goed was en ik zeg niet dat die vervloekt was, het aardrijk was vervloekt.

De verleiding van Adam kwam van Satan.
Dat is juist maar waarom viel de Here Jezus dan niet voor deze verleiding?
Want de bron was hetzelfde.
Genesis 1 vers 2 zegt dat de aarde woest en ledig was vanwege de duisternis.
Dat lees ik nergens. Wel dat "duisternis was op de afgrond".
De aarde was woest en ledig ( geworden) lees het in het engels en de grondtekst "tohu waw bohu" en duisternis was op de afgrond als de aarde een chaos was waar was dan de afgrond en haar duisternis?

Het laatste is waar, maar zegt niets over het eerste. Het licht dat God schiep, was licht, natuurlijk licht. Dat dit een voorafbeelding was van Christus, is een andere zaak.
Als God spreekt daar zij Licht dan wijst dat naar Christus.
Als jij dat ontkent dan moet je me eens uitleggen waar het natuurlijke licht vandaan komt als er pas op de 4e dag scheiding wordt gemaakt tussen licht en duisternis.
zie vers 14.


knip....."Waar zijt Gij?" En God riep niet: "Wat heb je uitgevreten mens?
Dat laatste vraagt God heel duidelijk wel.
Waar staat dat dan?


Maar God oordeelt wel de zondige mens, zolang deze niet in Christus geborgen is.
Dat is gebeurd toen de Here Jezus stierf.

Je husselt allerlei waarheden en onwaarheden door elkaar, dat praat een beetje lastig.
Persoonlijk aanvallen vertroebelt de discussie.

Bovendien dan praat je toch niet meer met mij. Even goede vrienden hoor.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Tiberius »

Wilsophie schreef:
Goed is in elk geval wat anders dan vervloekt.
God zag dat Zijn schepping goed was en ik zeg niet dat die vervloekt was, het aardrijk was vervloekt.
Pas ná de zondeval. We lezen pas in Genesis 3 : 17 dat het aardrijk vervloekt werd (niet was, er wordt hier een toekomende tijd gebruikt) om "uwentwil", te weten Adams wil.
Wilsophie schreef:
De verleiding van Adam kwam van Satan.
Dat is juist maar waarom viel de Here Jezus dan niet voor deze verleiding?
Want de bron was hetzelfde.
De bron wel, maar het doel niet. De Heere Jezus is waarachtig en rechtvaardig mens (evenals Adam inderdaad), maar ook waarachtig God (dat was Adam niet). Overigens hoefde Adam niet te vallen, hij had de macht om staande te blijven.
Wilsophie schreef:
Genesis 1 vers 2 zegt dat de aarde woest en ledig was vanwege de duisternis.
Dat lees ik nergens. Wel dat "duisternis was op de afgrond".
De aarde was woest en ledig ( geworden) lees het in het engels en de grondtekst "tohu waw bohu" en duisternis was op de afgrond als de aarde een chaos was waar was dan de afgrond en haar duisternis?
"Geworden" staat er niet, noch in de grondtekst, noch in de Engelse vertaling.
Waar haal je dan vandaan, dat de aarde vóór de zondeval al vervloekt was?
Wilsophie schreef:
Het laatste is waar, maar zegt niets over het eerste. Het licht dat God schiep, was licht, natuurlijk licht. Dat dit een voorafbeelding was van Christus, is een andere zaak.
Als God spreekt daar zij Licht dan wijst dat naar Christus.
Als jij dat ontkent dan moet je me eens uitleggen waar het natuurlijke licht vandaan komt als er pas op de 4e dag scheiding wordt gemaakt tussen licht en duisternis.
zie vers 14.
Er staat, dat God het licht dag noemde en de duisternis nacht. Die scheiding was er dus op de eerste dag al. Het 14e vers, de 4e dag, spreekt van de hemellichamen.
Wilsophie schreef:
Maar God oordeelt wel de zondige mens, zolang deze niet in Christus geborgen is.
Dat is gebeurd toen de Here Jezus stierf.
Nee, dat is dus niet zo.
Er is wel betaald, de enige offerande van Christus is algenoegzaam.
Maar het moet in de tijd toegepast worden aan het hart van de zondaar.
Wilsophie schreef:
Je husselt allerlei waarheden en onwaarheden door elkaar, dat praat een beetje lastig.
Persoonlijk aanvallen vertroebelt de discussie.
Bovendien dan praat je toch niet meer met mij. Even goede vrienden hoor.
Dit is geen persoonlijke aanval, maar een constatering, waar ik het mee eens ben.
Je maakt een omelet van waarheden en onwaarheden, waar het moeilijk is om het kostelijke van het snode te scheiden. Maar wij doen ons best.

Wel of niet met iemand praten is op een forum geen optie. Je kan hier niet allerlei onbijbelse ketterijen dumpen en dan zeggen, dat je met niemand wilt praten.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Pas ná de zondeval. We lezen pas in Genesis 3 : 17 dat het aardrijk vervloekt werd (niet was, er wordt hier een toekomende tijd gebruikt) om "uwentwil", te weten Adams wil.
Hier komen we niet uit in het kort, dat red ik niet. Dat kan ik wel apart uitleggen.

De bron wel, maar het doel niet. De Heere Jezus is waarachtig en rechtvaardig mens (evenals Adam inderdaad), maar ook waarachtig God (dat was Adam niet). Overigens hoefde Adam niet te vallen, hij had de macht om staande te blijven.
De bron wel het doel niet zeg je en dat begrijp ik niet satan verleidde de Here Jezus om de Here Jezus te laten vallen denk ik, net zoals bij Adam wat was dan het doel bij de Here Jezus?
De Here Jezus was op aarde voor 100 % mens maar zonder zonde.
Hij had geen zondige natuur.
Hij was uit God verwekt.
Adam was uit de aarde aards en de Heer was uit de hemel meen ik te lzen.
Waarom denk je dat Adam de macht had om staande te blijven en de Here Jezus niet.
Er staat, dat God het licht dag noemde en de duisternis nacht. Die scheiding was er dus op de eerste dag al. Het 14e vers, de 4e dag, spreekt van de hemellichamen.
In vers 14 wordt ook gesproken over scheiding tussen de nacht.
En God zeide:" Dat er lichten zijn in het uitspansel van de hemelen om scheiding te maken tussen de dag en de nacht, in vers 4 staat: "En God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisernis. Let op het woord duisternis en leg 2 Kor. 4 vers 6 ernaast: "Want God Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen is DEGENE, Die in onze harten geschenen heeft om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus"
Met hieronder een verwijzing naar Genesis 1 vers 3 en hier wordt verklaard over welk Licht Genesis 1 vers 3 spreekt.
Nee, dat is dus niet zo.
Er is wel betaald, de enige offerande van Christus is algenoegzaam.
Maar het moet in de tijd toegepast worden aan het hart van de zondaar.
Welke tijd en waar staat dit? Kun je dit hard maken vanuit de Bijbel?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Tiberius »

Wilsophie schreef:
Pas ná de zondeval. We lezen pas in Genesis 3 : 17 dat het aardrijk vervloekt werd (niet was, er wordt hier een toekomende tijd gebruikt) om "uwentwil", te weten Adams wil.
Hier komen we niet uit in het kort, dat red ik niet. Dat kan ik wel apart uitleggen.
Ga gerust je gang.
Wilsophie schreef:
De bron wel, maar het doel niet. De Heere Jezus is waarachtig en rechtvaardig mens (evenals Adam inderdaad), maar ook waarachtig God (dat was Adam niet). Overigens hoefde Adam niet te vallen, hij had de macht om staande te blijven.
De bron wel het doel niet zeg je en dat begrijp ik niet satan verleidde de Here Jezus om de Here Jezus te laten vallen denk ik, net zoals bij Adam wat was dan het doel bij de Here Jezus?
De Here Jezus was op aarde voor 100 % mens maar zonder zonde.
Hij had geen zondige natuur.
Hij was uit God verwekt.
Adam was uit de aarde aards en de Heer was uit de hemel meen ik te lzen.
Waarom denk je dat Adam de macht had om staande te blijven en de Here Jezus niet.
Je leest niet goed.
Ik zeg nergens dat de Heere Jezus niet de macht had om staande te blijven.
Wel dat Adam dat ook had: hij had niet hoeven eten.
Ook Adam was in de staat der rechtheid zonder zonde.
Wilsophie schreef:
Er staat, dat God het licht dag noemde en de duisternis nacht. Die scheiding was er dus op de eerste dag al. Het 14e vers, de 4e dag, spreekt van de hemellichamen.
In vers 14 wordt ook gesproken over scheiding tussen de nacht.
En God zeide:" Dat er lichten zijn in het uitspansel van de hemelen om scheiding te maken tussen de dag en de nacht, in vers 4 staat: "En God maakte scheiding tussen het licht en tussen de duisernis. Let op het woord duisternis en leg 2 Kor. 4 vers 6 ernaast: "Want God Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen is DEGENE, Die in onze harten geschenen heeft om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus"
Met hieronder een verwijzing naar Genesis 1 vers 3 en hier wordt verklaard over welk Licht Genesis 1 vers 3 spreekt.
Je geeft geen onderbouwing, maar je husselt weer zaken door elkaar.
In 2 Korinthe 4 geeft Paulus aan, dat Hij Dezelfde God is; dus God Die hemel en aarde schiep is Dezelfde als God Die Zijn Zoon gezonden heeft. De God Die het licht gebiedt in het rijk der natuur, gebiedt dat ook in het rijk der genade.
Wilsophie schreef:
Nee, dat is dus niet zo.
Er is wel betaald, de enige offerande van Christus is algenoegzaam.
Maar het moet in de tijd toegepast worden aan het hart van de zondaar.
Welke tijd en waar staat dit? Kun je dit hard maken vanuit de Bijbel?
Op Gods tijd; wanneer Hij de zondaar roept uit de duisternis tot Zijn Licht (om maar even in dezelfde termen te blijven). Oftewel in het uur der wedergeboorte.
Ja, dat lees je bijvoorbeeld in Efeze 5: Want gij waart eertijds duisternis, maar nu zijt gij licht in den Heere; wandelt als kinderen des lichts.
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Je geeft geen onderbouwing, maar je husselt weer zaken door elkaar.
In 2 Korinthe 4 geeft Paulus aan, dat Hij Dezelfde God is; dus God Die hemel en aarde schiep is Dezelfde als God Die Zijn Zoon gezonden heeft. De God Die het licht gebiedt in het rijk der natuur, gebiedt dat ook in het rijk der genade.
Je accepteert geen enkele onderbouwing.
2 Korinthe 4 geeft aan dat God Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, Dezelfde is Die in onze harten heeft geschenen. Het gaat hier niet om ongelovigen maar om gelovigen want Paulus spreekt over "ons".
Hij haalt aan uit Genesis 1 vers 3 dat God dat daar zegt.
Daarom zegt Paulus dat deze schat in aarden vaten is. En Adam was een aarden vat.
Een hol vat dat gevuld moest worden net als wij.

Voor mij is heel duidelijk dat "Daar zij Licht" wijst naar Christus en ook dat het beeld Gods waar Adam naar geschapen is, wijst naar Christus.
Hij is het uitgedrukte Beeld Gods.
Geen enkel mens is het beeld Gods, pas als je wedergeboren wordt dan pas zouden we opgroeien tot zoon en erfgenaam en worden we Zijn Beeld gelijk, maar dat is een proces en dat geloof ik.
Als je dat niet gelooft dan is mijn zaak niet. Ik zie het zo en ik geloof het.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Tiberius »

Wilsophie schreef:Voor mij is heel duidelijk dat "Daar zij Licht" wijst naar Christus (...)
Dan heb je wel de Bijbel tegen. Als er dan maar één boek is dat je accepteert, lees dat dan ook.
Christus is er al van vóór de grondlegging der wereld, Hij is van eeuwigheid God. Niet in de tijd geschapen, ook dat is een verderfelijke ketterij.
Wilsophie schreef:Als je dat niet gelooft dan is mijn zaak niet. Ik zie het zo en ik geloof het.
Tja, dat is jammer. Onze Dordtse vaderen zeiden ook al, dat de wedergeboorte "in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping"
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Afgewezen »

Wilsophie schreef:
Je geeft geen onderbouwing, maar je husselt weer zaken door elkaar.
In 2 Korinthe 4 geeft Paulus aan, dat Hij Dezelfde God is; dus God Die hemel en aarde schiep is Dezelfde als God Die Zijn Zoon gezonden heeft. De God Die het licht gebiedt in het rijk der natuur, gebiedt dat ook in het rijk der genade.
Je accepteert geen enkele onderbouwing.
2 Korinthe 4 geeft aan dat God Die gezegd heeft dat het licht uit de duisternis zou schijnen, Dezelfde is Die in onze harten heeft geschenen. Het gaat hier niet om ongelovigen maar om gelovigen want Paulus spreekt over "ons".
Hij haalt aan uit Genesis 1 vers 3 dat God dat daar zegt.
Daarom zegt Paulus dat deze schat in aarden vaten is. En Adam was een aarden vat.
Een hol vat dat gevuld moest worden net als wij.

Voor mij is heel duidelijk dat "Daar zij Licht" wijst naar Christus en ook dat het beeld Gods waar Adam naar geschapen is, wijst naar Christus.
Hij is het uitgedrukte Beeld Gods.
Geen enkel mens is het beeld Gods, pas als je wedergeboren wordt dan pas zouden we opgroeien tot zoon en erfgenaam en worden we Zijn Beeld gelijk, maar dat is een proces en dat geloof ik.
Als je dat niet gelooft dan is mijn zaak niet. Ik zie het zo en ik geloof het.
:oO
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Marieke »

Wilsophie schreef: Ik zie het zo en ik geloof het.
:bobo
Dat is nou juist het probleem...
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Dan heb je wel de Bijbel tegen. Als er dan maar één boek is dat je accepteert, lees dat dan ook.
Christus is er al van vóór de grondlegging der wereld, Hij is van eeuwigheid God. Niet in de tijd geschapen, ook dat is een verderfelijke ketterij.
Christus is er zeker vanaf de nederwerping ( kataballoo) der wereld.
Dat de aarde gegrondvest is is ook goed, maar in de tekst die je citeert staat nederwerping het Griekse woord kataballoo.

Je staat wel snel klaar met woorden als verderfelijke ketterij.

Natuurlijk was Hij van Eeuwigheid God en was Hij in de 3e hemel vanaf de aarde gerekend.
Dat was Zijn Woonplaats en dat is het nog steeds.
Vanwaar Hij ooit zal terugkomen.

Als je zingt met Kerst dat het Licht in de wereld is gekomen, geloof jij dan niet dat dat de Here Jezus is?
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Marieke schreef:
Wilsophie schreef: Ik zie het zo en ik geloof het.
:bobo
Dat is nou juist het probleem...
Nee het probleem is als ik mij niet goed uitdruk. Ik zie het zo en geloof het omdat het in de Bijbel staat en omdat ik geleid word door de Heilige Geest Die mij leidt in heel de waarheid.
Dank voor je opmerkzaamheid dan kan het probleem als opgelost gezien worden. ::salut
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Als er dan maar één boek is dat je accepteert, lees dat dan ook.
Kun je wat normale en vriendelijker doen want dit is echt op de persoon spelen.
Ik ben geen verantwoording schuldig welke boeken ik lees of accepteer, maar geen enkel boek neemt de plaats in van mijn Bijbel.
Graag inhoudelijk blijven en mensen die alleen een citaat neerzetten met een smiley vind ik niet de moeite om te antwoorden.
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Marieke »

Wilsophie schreef:
Marieke schreef:
Wilsophie schreef: Ik zie het zo en ik geloof het.
:bobo
Dat is nou juist het probleem...
Nee het probleem is als ik mij niet goed uitdruk. Ik zie het zo en geloof het omdat het in de Bijbel staat en omdat ik geleid word door de Heilige Geest Die mij leidt in heel de waarheid.::salut
En alle andere RF-ers worden niet geleid in de waarheid?
Alleen Wilsophie maar?
Wilsophie
Berichten: 117
Lid geworden op: 05 sep 2011, 13:51

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door Wilsophie »

Natuurlijk niet.
Iedereen die wedergeboren is wordt geleidt door de Geest Gods.
Maar je weet net als ik dat er enorme verschillende zienswijzen zijn door de eeuwen heen, en op bepaalde gebieden zie ik gewoon dat het extreem is.
Er zijn vele gemeenten, kerken en geloofsrichtingen die ik bezocht heb en kennis genomen heb van hun geloofsbeleving, ik kan je zeggen.
Heeft Christus de kloof overbrugd?
De uitwassen binnen het christendom worden alleen maar erger en men is elkaar volkomen kwijt geraakt.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Heeft Christus de kloof overbrugd?

Bericht door albion »

rekcor schreef:
TAF schreef:http://www.one4given.com/images/step2b.gif
http://www.one4given.com/images/step3.gif

Maar gezien dat deze afbeeldingen vaak worden gemaakt door armeniasten hebben ze dus ook vaak een dieneenovereenkomstig verloop.
(ik heb nog geen prent gezien waar mensjes in volstrekte duisternis wandelend in een kloop wandelen.. tot God voor hen hen licht aandeed zodat ze die kloof zagen, en zich daardoor af gingen vragen hoe kom ik daaroverheen.. misschien een opdracht voor de tekentalenten onder ons;))
Volgens mij overvraag jij het beeld ook een beetje. De plaatjes gaan m.i. niet zozeer om de doodstaat van de mens af te beelden, maar om te laten zien dat we God nooit kunnen bereiken met onze eigen inspanningen.

Om in jouw beeld te blijven: ik zou de mens afbeelden als iemand die in het donker in de kloof loopt.

Ik geloof niet dat de mens IN de kloof loopt. Of hij is aan deze kant van de kloof óf hij is in Christus geborgen.

De Heere Jezus nam als voorbeeld:
Lukas schreef: het geschiedde, dat de bedelaar stierf, en van de engelen gedragen werd in den schoot van Abraham.

23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.

24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.

25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.

26 En boven dit alles, tussen ons en ulieden is een grote klove gevestigd, zodat degenen, die van hier tot u willen overgaan, niet zouden kunnen, noch ook die daar zijn, van daar tot ons overkomen.
De kloof geeft dus een scheiding aan tussen hel en hemel.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Plaats reactie