Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Tiberius schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:Ik denk overigens dat het bijbellezen in de GBS achterban een grotere plaats heeft, dan in die van enige andere vertaling, de NBV en HSV incluis.
Waar baseer jij deze wilde gok op?
Nee, dat is geen wilde gok. Enige jaren geleden is daar onderzoek naar gedaan, ik dacht door de jeugdbond van een kerkverband.
Dat is op z'n minst gedateerd. Zeker nu de HSV brede ingang gevonden heeft.
De vertaling maakt niet zo heel veel uit: destijds bestonden in ieder geval wel de NBG51, die dichter bij de SV zit dan de HSV, en de NBV, die daar verder vanaf staat.
De NBG51 en de NBV worden beiden leesbaarder geacht dan de SV. Toch wordt er door de gebruikers van die vertalingen niet meer bijbelgelezen, integendeel: juist behoorlijk minder.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef:De dominee die vanavond in de Westerkerk voorging las ook uit de HSV... En ook de kerstpreek van ds. Visser in De Ark die ik nog belusterd heb.
Ik kan één ding heel goed onderscheiden: De invoering van de HSV is zeker de oorzaak van de grootste verwijdering die zich heeft voltrokken
onder degenen die zich tot de Reformatorische kerken wensen te rekenen... Dit zal moeilijk te weerspreken zijn vermoed ik...
Dat ze HSV gebruiken is niet verwonderlijk, want dat is daar de afspraak. Zo´n constatering heeft dus evenveel waarde als wanneer ik zou zeggen: tjongejonge, ds. vanD gebruikt de Statevertaling.
Als je naar de preek had geluisterd, had je ook kunnen horen dat er wel degelijk verbondenheid is.
't Is maar net met welke oren je luistert, 't is maar net wat je wílt horen.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door MarthaMartha »

Tiberius schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:
Mister schreef:
Waar baseer jij deze wilde gok op?
Nee, dat is geen wilde gok. Enige jaren geleden is daar onderzoek naar gedaan, ik dacht door de jeugdbond van een kerkverband.
Dat is op z'n minst gedateerd. Zeker nu de HSV brede ingang gevonden heeft.
De vertaling maakt niet zo heel veel uit: destijds bestonden in ieder geval wel de NBG51, die dichter bij de SV zit dan de HSV, en de NBV, die daar verder vanaf staat.
De NBG51 en de NBV worden beiden leesbaarder geacht dan de SV. Toch wordt er door de gebruikers van die vertalingen niet meer bijbelgelezen, integendeel: juist behoorlijk minder.
Wat mijzelf betreft, ik vond de NBG51 niet leesbaarder dan de SV...
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Gian »

Tiberius schreef:Toch wordt er door de gebruikers van die vertalingen niet meer bijbelgelezen, integendeel: juist behoorlijk minder.
Als je het gelijk snapt ben je eerder klaar ja.. ;)
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Wilhelm »

Heerlijk, nog een ronde HSV bashen... :nonnon
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Auto »

Wilhelm schreef:Heerlijk, nog een ronde HSV bashen... :nonnon
Dat zal nog wel even doorgaan. En helaas heb ik moeten constateren adhv vragen die mijn kinderen mij gingen stellen, dat zelfs tijdens overblijfuurtjes op school moeders het niet kunnen na laten om tegen kinderen aan te praten dat ze maar de HSV moeten gaan lezen want die is toch duidelijker.

WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Tiberius »

Wilhelm schreef:Heerlijk, nog een ronde HSV bashen... :nonnon
Nou, als je leest wat hieronder, en ook door die mevrouw in de Waarheidsvriend (sic), geroepen wordt, zou je eerder denken van nog een ronde SV bashen.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door BJD »

MarthaMartha schreef:Ik vond het wel verhelderende artikelen moet ik zeggen.

Je ziet wel dat er aan de GBS kant echt miesmuizers tussen zitten.
Miesmuizers... dat woord ken ik niet.... wel de herziene versie ervan... iets met mieren :hum
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Germanicus »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Heerlijk, nog een ronde HSV bashen... :nonnon
Nou, als je leest wat hieronder, en ook door die mevrouw in de Waarheidsvriend (sic), geroepen wordt, zou je eerder denken van nog een ronde SV bashen.
Die mevrouw is helemaal niet aan het SV-bashen. Er wordt gereageerd op kritiek vanuit de GBS op de HSV. Dat is niet meer dan logisch, dat heet discussiëren. Wat mij betreft gaan de artikelen in De Waarheidsvriend inhoudelijk op de bezwaren uit het boekje van de GBS in. Of zo'n discussie vruchtbaar of zinvol is, is vraag 2. De uitgangspunten van de Stichting HSV en de GBS liggen blijkbaar zo ver uit elkaar, dat men niet nader tot elkaar komt en de discussie bij de achterban inderdaad gemakkelijk vervalt tot 'bashen'. De vraag naar wie in de lijn van de Statenvertalers opereert, is al lang niet meer relevant. Die lijn kan blijkbaar verschillend worden geïnterpreteerd. Ik denk dat elke broeder en zuster/elk gezin zich zal moeten (laten) informeren en eventueel de proef op de som zal moeten nemen om dan vervolgens tot een persoonlijke afweging te komen. De waarde van de discussie is dan wellicht gelegen in het feit dat er inmiddels zoveel polarisatie is opgetreden, dat het gemakkelijker kiezen is..
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door jakobmarin »

Auto schreef:En helaas heb ik moeten constateren adhv vragen die mijn kinderen mij gingen stellen, dat zelfs tijdens overblijfuurtjes op school moeders het niet kunnen na laten om tegen kinderen aan te praten dat ze maar de HSV moeten gaan lezen want die is toch duidelijker. WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?
Tjongejonge, wat een ramp zeg! Er zijn moeders die kinderen aanraden om in de bijbel te gaan lezen! Je zou ze toch!! :oO
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17369
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door huisman »

BJD schreef:
MarthaMartha schreef:Ik vond het wel verhelderende artikelen moet ik zeggen.

Je ziet wel dat er aan de GBS kant echt miesmuizers tussen zitten.
Miesmuizers... dat woord ken ik niet.... wel de herziene versie ervan... iets met mieren :hum
Annie M.G. Schmidt "Wij zijn de miesmuizers" l.....leuk liedje
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Wilhelm schreef:Heerlijk, nog een ronde HSV bashen... :nonnon
Nou, als je leest wat hieronder, en ook door die mevrouw in de Waarheidsvriend (sic), geroepen wordt, zou je eerder denken van nog een ronde SV bashen.
Hooguit Stichting GBS-bashen. :hum Maar dat vond ik nou niet.
Persoonlijk vind ik NGB '51 nog steeds prettiger lezen dan de HSV, maar dat is geen principieel bezwaar uiteraard.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door caprice »

jakobmarin schreef:
Auto schreef:En helaas heb ik moeten constateren adhv vragen die mijn kinderen mij gingen stellen, dat zelfs tijdens overblijfuurtjes op school moeders het niet kunnen na laten om tegen kinderen aan te praten dat ze maar de HSV moeten gaan lezen want die is toch duidelijker. WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?
Tjongejonge, wat een ramp zeg! Er zijn moeders die kinderen aanraden om in de bijbel te gaan lezen! Je zou ze toch!! :oO
Nee, die moeders spreken vanuit het verschil tussen SV en HSV. Dat is een zeer kwalijke zaak.
Mensen beinvloeden door kinderen te vleien en tegen hun ouders op te zetten is onacceptabel.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Germanicus
Berichten: 726
Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door Germanicus »

caprice schreef:
jakobmarin schreef:
Auto schreef:En helaas heb ik moeten constateren adhv vragen die mijn kinderen mij gingen stellen, dat zelfs tijdens overblijfuurtjes op school moeders het niet kunnen na laten om tegen kinderen aan te praten dat ze maar de HSV moeten gaan lezen want die is toch duidelijker. WAAR ZIJN WE MEE BEZIG?
Tjongejonge, wat een ramp zeg! Er zijn moeders die kinderen aanraden om in de bijbel te gaan lezen! Je zou ze toch!! :oO
Nee, die moeders spreken vanuit het verschil tussen SV en HSV. Dat is een zeer kwalijke zaak.
Mensen beinvloeden door kinderen te vleien en tegen hun ouders op te zetten is onacceptabel.
Da's inderdaad geen handige actie.
Hier beneden is het niet.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV

Bericht door MarthaMartha »

huisman schreef:
BJD schreef:
MarthaMartha schreef:Ik vond het wel verhelderende artikelen moet ik zeggen.

Je ziet wel dat er aan de GBS kant echt miesmuizers tussen zitten.
Miesmuizers... dat woord ken ik niet.... wel de herziene versie ervan... iets met mieren :hum
Annie M.G. Schmidt "Wij zijn de miesmuizers" l.....leuk liedje
:super
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Plaats reactie