Dat is nou precies wat ik bedoel. Die predikant uit de "rechterkant" die jij hoorde heeft dan wellicht eenzijdig geciteerd. Dat is waar ik nou zo bang voor ben. Dat gebeurt overal, zowel aan de "linkerkant" als aan de "rechterkant". De ene neemt altijd een citaat over het ruime aanbod en de andere plukt altijd een citaat over de uitverkiezing eruit. En die citaten zijn zowel bij de puriteinen als bij Comrie/v.d. Groe te vinden.huisman schreef:Dit wordt wel vaker gezegd maar is dit wel waar? Je hoeft maar één belangrijk werk te lezen van Thomas Boston (Het Verbond der Genade) en je zult zien dat die juist eenzijdig geciteerd wordt door de "rechterkant". Toen ik vele jaren geleden dit boek voor het eerst las was het of ik een heel ander boek las dan steeds werd aangeprezen door predikanten uit de "rechterkant"van onze gezindte. Wat een "Evangelisch" boek met als climax Hoofdeel 6 ( In mijn versie (1931) van af blz 291). Dit heb ik daarna steeds ervaren bij de grote werken van de puriteinen.Marieke schreef:Toch ben ik dat niet met je eens. Er zijn mensen die zeggen in de traditie van de puriteinen te staat, maar die citeren zo eenzijdig, dat ze wel zeggen in die traditie te staan, maar eigenlijk staan ze niet in die traditie, want de andere helft van de boeken van die beste puriteinen laten ze liggen, want anders wordt het te nauw.
B.v. De Viervoudige staat van Boston, De Hoofdsom van de geloofsleer van Watson,de vele preken van de Erskines,De uitleg van Ps 130 van Owen, De werken van Rutherford,Flavel enz. Maar ook als ik nederlandse oudvaders lees b.v. Hellenbroek (De Kruisverdienste) Koelman, Teelinck, Avinck enz. merk ik steeds een groot verschil met preken van hedendaagse predikanten uit de "rechterkant" van onze gezindte.
Disclaimer: Met de kwalificatie "rechterkant" bedoel ik GGiN/OGG/rechtsGG , deze kwalifictie is voor de duidelijkheid in de discussie en is niet negatief bedoeld.
Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Het ruime aanbod kan er alleen maar zijn omdat er een verkiezend God is. Geen tegenstelling dus. Je hebt trouwens gelijk dat er ook ter linkerzijde eenzijdig geciteerd wordt, soms op het extreme af.Marieke schreef:Dat is nou precies wat ik bedoel. Die predikant uit de "rechterkant" die jij hoorde heeft dan wellicht eenzijdig geciteerd. Dat is waar ik nou zo bang voor ben. Dat gebeurt overal, zowel aan de "linkerkant" als aan de "rechterkant". De ene neemt altijd een citaat over het ruime aanbod en de andere plukt altijd een citaat over de uitverkiezing eruit. En die citaten zijn zowel bij de puriteinen als bij Comrie/v.d. Groe te vinden.huisman schreef:Dit wordt wel vaker gezegd maar is dit wel waar? Je hoeft maar één belangrijk werk te lezen van Thomas Boston (Het Verbond der Genade) en je zult zien dat die juist eenzijdig geciteerd wordt door de "rechterkant". Toen ik vele jaren geleden dit boek voor het eerst las was het of ik een heel ander boek las dan steeds werd aangeprezen door predikanten uit de "rechterkant"van onze gezindte. Wat een "Evangelisch" boek met als climax Hoofdeel 6 ( In mijn versie (1931) van af blz 291). Dit heb ik daarna steeds ervaren bij de grote werken van de puriteinen.Marieke schreef:Toch ben ik dat niet met je eens. Er zijn mensen die zeggen in de traditie van de puriteinen te staat, maar die citeren zo eenzijdig, dat ze wel zeggen in die traditie te staan, maar eigenlijk staan ze niet in die traditie, want de andere helft van de boeken van die beste puriteinen laten ze liggen, want anders wordt het te nauw.
B.v. De Viervoudige staat van Boston, De Hoofdsom van de geloofsleer van Watson,de vele preken van de Erskines,De uitleg van Ps 130 van Owen, De werken van Rutherford,Flavel enz. Maar ook als ik nederlandse oudvaders lees b.v. Hellenbroek (De Kruisverdienste) Koelman, Teelinck, Avinck enz. merk ik steeds een groot verschil met preken van hedendaagse predikanten uit de "rechterkant" van onze gezindte.
Disclaimer: Met de kwalificatie "rechterkant" bedoel ik GGiN/OGG/rechtsGG , deze kwalifictie is voor de duidelijkheid in de discussie en is niet negatief bedoeld.
Conclusie: Lees de puriteinen in zijn geheel en geen citaten reeksen of los uitgegeven preekjes.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
idd, scherpe, heldere analyse.Hendrikus schreef:Scherpe analyse, moedige formulering die je niet door iedereen in dank afgenomen zal worden.memento schreef:constateren dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gegroeid is. De ene flank (HHK, CGK BWP en links en links-midden GG) hebben zich in hun theologie gericht op de Reformatie, Puriteinen en Schotten, de rechterflank (rechts GG, OGG, GGiN) hebben een met name negatieve theologie ontwikkeld (afzetten tegen afwijkingen) en hebben doorgetheologieerd in de lijn van Comrie en 19e eeuwse gezelschapstheologie.
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Hoewel niet in alle detail op de waarheid gebaseerd...BJD schreef:idd, scherpe, heldere analyse.Hendrikus schreef:Scherpe analyse, moedige formulering die je niet door iedereen in dank afgenomen zal worden.memento schreef:constateren dat de gereformeerde gezindte uit elkaar gegroeid is. De ene flank (HHK, CGK BWP en links en links-midden GG) hebben zich in hun theologie gericht op de Reformatie, Puriteinen en Schotten, de rechterflank (rechts GG, OGG, GGiN) hebben een met name negatieve theologie ontwikkeld (afzetten tegen afwijkingen) en hebben doorgetheologieerd in de lijn van Comrie en 19e eeuwse gezelschapstheologie.
Zoals, dat er bijvoorbeeld op het gebied verbond in de vaderlandse kerk haast altijd 2 stromingen geweest zijn...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Humor hebben de HSV'ers wel:
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Wat vind je hier zo humor aan?Tiberius schreef:Humor hebben de HSV'ers wel:
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
Het verbaast me overigens dat je werkelijk al je energie lijkt in te zetten om de HSV maar in een kwaad daglicht te zetten. Valt me toch een beetje tegen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- Johann Gottfried Walther
- Berichten: 4807
- Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Ik snap hem niet.Tiberius schreef:Humor hebben de HSV'ers wel:
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
De berijming van Revius was ook een herziening/verbetering/aanpassing van de berijming van Datheen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Hoezo in een kwaad daglicht? Nu zeg ik iets positiefs, is het weer niet goed. Dat valt mij dan weer tegen.Luther schreef:Wat vind je hier zo humor aan?Tiberius schreef:Humor hebben de HSV'ers wel:
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
Het verbaast me overigens dat je werkelijk al je energie lijkt in te zetten om de HSV maar in een kwaad daglicht te zetten. Valt me toch een beetje tegen.
Ik heb overigens wel meer energie dan hier op het forum; dit is maar voor tussendoor.
Humor is moeilijk uit te leggen, dus laat maar.
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Weleens van cynisme gehoord?Tiberius schreef:Hoezo in een kwaad daglicht? Nu zeg ik iets positiefs, is het weer niet goed. Dat valt mij dan weer tegen.Luther schreef:Wat vind je hier zo humor aan?Tiberius schreef:Humor hebben de HSV'ers wel:
Zojuist sprak Enny de Bruijn op het predikantencontio van Gereformeerde Bond: "Revius kwam met een nieuwe psalmberijming, maar noemde die de Herziene Datheen".
Het verbaast me overigens dat je werkelijk al je energie lijkt in te zetten om de HSV maar in een kwaad daglicht te zetten. Valt me toch een beetje tegen.
Ik heb overigens wel meer energie dan hier op het forum; dit is maar voor tussendoor.
Humor is moeilijk uit te leggen, dus laat maar.
Ik heb het gevoel dat je in o.a. de HSV-discussie daaraan een beetje lijdt. En dat vind ik verontrustend.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Volgens mij lijdt de HSV-discussie vooral aan teleurstelling. De HSV-voorstanders zijn teleurgesteld hoe er vanuit de andere hoek gereageerd is (vanuit hun oogpunt op een onredelijke manier en op onchristelijke toon), de middengroep is teleurgesteld hoe beiede andere groepen met elkaar omgaan, en de HSV-tegenstanders zijn teleurgesteld dat al hun waarschuwen de anderen geheel niet overtuigd heeft.Luther schreef:Weleens van cynisme gehoord?
Ik heb het gevoel dat je in o.a. de HSV-discussie daaraan een beetje lijdt. En dat vind ik verontrustend.
Cynisme is nog een vriendelijke vorm van het uiten van die teleurstelling en frustraties.
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
memento schreef:Cynisme is nog een vriendelijke vorm van het uiten van die teleurstelling en frustraties.
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Al met al diep droevig voor alle partijen.
-
- Berichten: 726
- Lid geworden op: 10 jul 2010, 11:10
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Ik ben, als HSV-voorstander, niet teleurgesteld door alle discussies hier en in kerkelijke media. Wel ben ik er van overtuigd dat al die discussies (zo goed als) vruchteloos zijn. En daardoor feitelijk zinloos zijn geworden. Mijn tip: neem kennis van de argumenten van de voorstanders, neem kennis van de argumenten van de tegenstanders, neem desgewenst eens een HSV ter hand en kom vervolgens tot een persoonlijke afweging.memento schreef: Volgens mij lijdt de HSV-discussie vooral aan teleurstelling. De HSV-voorstanders zijn teleurgesteld hoe er vanuit de andere hoek gereageerd is (vanuit hun oogpunt op een onredelijke manier en op onchristelijke toon), de middengroep is teleurgesteld hoe beiede andere groepen met elkaar omgaan, en de HSV-tegenstanders zijn teleurgesteld dat al hun waarschuwen de anderen geheel niet overtuigd heeft.
Cynisme is nog een vriendelijke vorm van het uiten van die teleurstelling en frustraties.
Het mag inmiddels duidelijk zijn dat ik erg blij ben met de komst van de HSV en ik maar er dan ook dankbaar gebruik van. Tegelijkertijd voeg ik er (cynisch ) aan toe dat ik erg benieuwd ben naar de initiatieven van de GBS naar het verstaanbaar maken/houden van de de SV. De struisvogelpolitiek ('Is er een taalprobleem dan?!'), de zogenaamd didactische kant ('Als je maar genoeg in de SV leest, ga je die taal op den duur best begrijpen') of de 'geestelijke variant' ('Als Gods Geest er in meekomt, begrijpen is de taal van de SV geen enkel prolbeem meer.') lijken me op den duur niet houdbaar.
Hier beneden is het niet.
- jakobmarin
- Berichten: 3523
- Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
nee hoor, ik ben enorm blij met de HSV, mijn kinderen lezen er ook graag in, en snap sommige reacties niet van de 'tegenstanders' van de HSV, verder ben ik er niet bedroefd over.TSD schreef:Al met al diep droevig voor alle partijen.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Re: Artikelen uit De Waarheidsvriend over de HSV
Door al het gedoe rondom vertalingen zijn we er iig bewuster van geworden dat een vertaling een vertaling is.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.