Doe eens normaal man!

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Luther »

Willem schreef:Dat men meent ook dit als eerste - en enige - te moeten memoreren geeft - zoals al eerder is gebeurd - enkel aan dat ook veel RF'ers meer zijn geinteresseerd in vorm en toonhoogte dan in inhoud en de problemen waar het werkelijk om gaat.
Volgens mij probeer ik steeds uitgebreid op je argumentatie in te gaan.

Maar misschien zit je in het verkeerde topic, want dit gaat nu juist over de toonhoogte.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Willem »

Luther schreef:
Willem schreef:
Luther schreef:Mijn leerlingen begrepen dat beter dat Willem.
En op school zullen de leerlingen ook niet leren dat ze "inhoudelijk" moet kijken en niet naar "toonhoogte"
Leerlingen moeten vooral leren, dat wanneer hun toonhoogte niet op orde is, hun boodschap nooit over zal komen. En bovendien dat de toonhoogte doorgaans afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van de boodschap.
Ik zou toch liever de leerlingen de bijbelse 10 geboden voorhouden. Het 9e gebod is dat men geen vals getuigenis mag geven. Zoals D66 deed m.b.t tot deze uitspraak. In het oude Testament was er ene dhr. A. Mos die overigens ook zeer scherpe uitspraken deed en hierop werd aangesproken. Want hij had niet op de juiste school gezeten en hij was ook niet door kruiwagens bekend geworden. Maar ze waren wel waar, die uitspraken.

Wat Zita hier voor verklaring geeft is een mooi staaltje inlegkunde wat echter elke grond ontbeerd, het is maar net wat men ervan wil maken. En dan is toch de conclusie dat men in deze Wilders aanpakt omdat men gewoon herrie wil. En de waarheid doet er dan verder niet toe. Met name de opmerking van Zita dat waarheid ondergeschikt is aan de fatsoensnormen - wie stelt die dan op? - is schokkend.

Concluderend kan ik enkel constateren dat forummers alhier, met name Zita, Luther en ook Jongere meer geinteresseerd zijn in toonhoogte dan in waarheid. Meer in "vrede" dan in recht. En dat baart mij zorgen. Dit kan eenvoudig geconcludeerd worden uit onderstaande postings. En veel forummers zwijgen. Ook dat is een signaal.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Zita »

Willem schreef:
Luther schreef:
Willem schreef:
Luther schreef:Mijn leerlingen begrepen dat beter dat Willem.
En op school zullen de leerlingen ook niet leren dat ze "inhoudelijk" moet kijken en niet naar "toonhoogte"
Leerlingen moeten vooral leren, dat wanneer hun toonhoogte niet op orde is, hun boodschap nooit over zal komen. En bovendien dat de toonhoogte doorgaans afbreuk doet aan de geloofwaardigheid van de boodschap.
Ik zou toch liever de leerlingen de bijbelse 10 geboden voorhouden. Het 9e gebod is dat men geen vals getuigenis mag geven. Zoals D66 deed m.b.t tot deze uitspraak. In het oude Testament was er ene dhr. A. Mos die overigens ook zeer scherpe uitspraken deed en hierop werd aangesproken. Want hij had niet op de juiste school gezeten en hij was ook niet door kruiwagens bekend geworden. Maar ze waren wel waar, die uitspraken.

Wat Zita hier voor verklaring geeft is een mooi staaltje inlegkunde wat echter elke grond ontbeerd, het is maar net wat men ervan wil maken. En dan is toch de conclusie dat men in deze Wilders aanpakt omdat men gewoon herrie wil. En de waarheid doet er dan verder niet toe. Met name de opmerking van Zita dat waarheid ondergeschikt is aan de fatsoensnormen - wie stelt die dan op? - is schokkend.

Concluderend kan ik enkel constateren dat forummers alhier, met name Zita, Luther en ook Jongere meer geinteresseerd zijn in toonhoogte dan in waarheid. Meer in "vrede" dan in recht. En dat baart mij zorgen. Dit kan eenvoudig geconcludeerd worden uit onderstaande postings. En veel forummers zwijgen. Ook dat is een signaal.
Ik hoop dat je intussen bijgekomen bent van alle schokkende zaken.
De waarheid moet mi niet ondergeschikt worden aan de fatsoensnormen. Ik heb alleen gezegd dat je ten alle tijde fatsoenlijk kunt blijven. Als meneer Wilders meende dat meneer Rutte de waarheid tekort deed, had hij dat kunnen opmerken zonder onfatsoenlijk taalgebruik.
Wat mijn verklaring van het spreekwoord betreft: iedere verklaring mist in zeker opzicht grond. Dus ook die van Willem. Ik heb er alleen een spreekwoordenverklaringsboek bijgepakt, en even gekeken in hoeverre er nog overeenkomsten bestonden en in hoeverre je dus nog kon volhouden dat het alleen overdrachtelijk was. Ik was van mening dat hoe verder je het spreekwoord aanpast, hoe minder je een beroep kunt doen op de niet-letterlijke opvatting.
Ik ben geïnteresseerd in zowel waarheid als toonhoogte. Zoals ik eerder zei: je kunt prima de waarheid vertellen op een nette manier. En dat heeft meneer Wilders niet gedaan.
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Willem »

Zita schreef:De waarheid moet mi niet ondergeschikt worden aan de fatsoensnormen. Ik heb alleen gezegd dat je ten alle tijde fatsoenlijk kunt blijven. Als meneer Wilders meende dat meneer Rutte de waarheid tekort deed, had hij dat kunnen opmerken zonder onfatsoenlijk taalgebruik.
Een spontane uitroep omdat woorden worden verdraaid is iets anders dan schofferen. In hoeverre dit fatsoenlijk is kan men van mening verschillen, het is igg een feit, zoals meerdere malen gememoreerd dat deze discussie enkel wordt gevoerd als Wilders het zegt. Het is verder fijn dat jij deze mening bent toegedaan - waarheid niet ondergeschikt aan fatsoensnormen - maar waarom lees ik dan alleen maar veroordeling van de toonhoogte van Wilders? En niets over het liegen van D66 wat uiteindelijk de aanleiding was? De daden blijken gewoon anders dan de woorden dan toch?
Wat mijn verklaring van het spreekwoord betreft: iedere verklaring mist in zeker opzicht grond. Dus ook die van Willem. Ik heb er alleen een spreekwoordenverklaringsboek bijgepakt, en even gekeken in hoeverre er nog overeenkomsten bestonden en in hoeverre je dus nog kon volhouden dat het alleen overdrachtelijk was. Ik was van mening dat hoe verder je het spreekwoord aanpast, hoe minder je een beroep kunt doen op de niet-letterlijke opvatting.
De overeenkomst met Wiegel en de opmerking: "Sinterklaas bestaat en zit daar" ligt zo voor de hand t.o.v. de VVD'er Rosenthal dat elke andere uitleg onzinnig is.
Ik ben geïnteresseerd in zowel waarheid als toonhoogte. Zoals ik eerder zei: je kunt prima de waarheid vertellen op een nette manier. En dat heeft meneer Wilders niet gedaan.
Maar je reageert dus alleen op toonhoogte.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Zita »

Willem schreef: Maar je reageert dus alleen op toonhoogte.
Klopt, daar gaat dit topic namelijk over.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Luther »

Willem schreef:En niets over het liegen van D66 wat uiteindelijk de aanleiding was? De daden blijken gewoon anders dan de woorden dan toch?
Je zou bijna gaan denken dat je PVV'er bent, en geen kwaad woord over je 'held' Wilders wilt horen, maar dat zal wel inlegkunde zijn.

Het is wel bar als je de heer Pechtold hier van liegen beticht. Het enige dat Pechtold heeft gevraagd aan Rutte, was: Kunt u afstand nemen van de uitspraak van de heer De Roon, die de premier van Turkeije een islamitische aap noemde.

Aangezien de premier op alle vragen moet rageren, zei hij keurig dat hij hiervan in de meest krachtige termen afstand van wilde nemen.

Wilders wilde daarop aangeven dat zijn fractiegenoot De Roon het op die wijze niet had gezegd. Volgens mij had hij dat in gewoon beleefd taalgebruik kunnen doen. Hij legde uit wat er wel was gezegd, en daarvan zei Rutte: Die uitspraak vind ik even ongepast.
In die context riep Wilders tegen Rutte: Doe es normaal man!
Jij (Willem) kunt hooguit zeggen dat je het anders ziet dan Zita en mij, namelijk dat die uitdrukking van De Roon door het verletterlijken van een spreekwoord taalkundig neerkomt op het vergelijken van een persoon (Erdogan) met een aap, in dit geval een islamtische.
je gaat ook helemaal niet in op de argumentatie daaromtrent. Je vergelijking met Sinterklaas gaat niet op, juist vanwege de context.

En ja, dit topic gaat juist over de toonhoogte. Dat is precies waar het hierover gaat. Zo'n uitspraak kun je niet doen. (Ik doel nu op 'doe es normaal man') Het haalt alle vormen van gezag en fatsoen naar beneden. Volksvertegenwoordigers hebben in die zin ook een voorbeeldfunctie.

En kom nu niet aan met het verwijt als zouden wij niet over de inhoud willen praten. Juist wel, maar die toonhoogte doet de inhoud juist teniet. Dat zou voor jou ook gelden. Als jij zondags een preek hoort in straattaal, waarbij dogmatisch geen enkele grens overschreden wordt, dan zeg je toch: Dit past niet, zo komt de boodscchap niet alleen niet over, maar wordt die zelfs tekort gedaan door de wijze waarop die gbracht wordt.
Volgens mij werkt dat op deze wijze bij elke vorm van communicatie, zelfs op dit forum.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Willem »

Ik kan niet anders concluderen dan dat hier op dezelfde manier woorden en uitspraken worden verdraaid als dhr. Pechtold het deed met de uitspraak van de PVV. Het troost mij echter altijd dat de waarheid toch wel boven water komt. Ook daarover is een spreekwoord: "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel".

En wat er verder bijna wel of niet wordt gedacht ligt uiteraard voor eigen rekening. Dit topic gaat trouwens over "even normaal doen".
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Luther »

Willem schreef:Ik kan niet anders concluderen dan dat hier op dezelfde manier woorden en uitspraken worden verdraaid als dhr. Pechtold het deed met de uitspraak van de PVV. Het troost mij echter altijd dat de waarheid toch wel boven water komt. Ook daarover is een spreekwoord: "Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel".

En wat er verder bijna wel of niet wordt gedacht ligt uiteraard voor eigen rekening. Dit topic gaat trouwens over "even normaal doen".
Er wordt hier niets verdraaid. Ik kan alleen maar herhalen wat Zita zei (en wat Rutte en Pechtold ook concludeerden):
Daar komt de aap uit de mouw - spreekwoord
Daar komt de islamitische aap uit de mouw - aangepast spreekwoord, maar het spreekwoord is nog wel redelijk intact.
Daar komt de islamitische aap uit de mouw en hij heet Erdogan - spreekwoord is volgens mij niet meer intact, doordat de aap gepersonifieerd is. Hierdoor kom je wel heel dicht bij het verbinden van de termen 'islamitische aap' en 'Erdogan'.
Je kunt zeggen dat je het hiermee niet eens bent, maar daarmee wordt er nog niet gelogen of de waarheid verdraait.

Je gaat ook niet in op mijn argument dat 'een aap uit de mouw komen' louter kan slaan op gedachten, ideeën, motieven, etc. van iemand, maar nooit op een persoon zelf.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Jongere »

Wat dit betreft:
Willem schreef:Concluderend kan ik enkel constateren dat forummers alhier, met name Zita, Luther en ook Jongere meer geinteresseerd zijn in toonhoogte dan in waarheid. Meer in "vrede" dan in recht. En dat baart mij zorgen. Dit kan eenvoudig geconcludeerd worden uit onderstaande postings. En veel forummers zwijgen. Ook dat is een signaal.
ben ik het hartelijk hier mee eens:
Zita schreef:
Willem schreef: Maar je reageert dus alleen op toonhoogte.
Klopt, daar gaat dit topic namelijk over.
en:
Zita schreef:Ook als je gelijk hebt, moet je fatsoenlijk zijn.
Met name dat laatste lijkt me een prima samenvatting van het punt van dit topic. Ik ben niet eens geïnteresseerd in de juiste exegese van de islamitische aap. Ook premier Rutte ging te ver met zijn 'doe zelf normaal'. Daar gaat het mij om.
En verder ben ik ook niet al te spraakzaam in dit topic. Jij hebt een dermate gedegen manier van discussieren dat ik in elke discussie mijn woorden erg goed moet wegen en lange posts terug kan verwachten. Dat vind ik doorgaans wel fijn, maar voor deze discussie heb ik er werkelijk de tijd niet voor. Verbindt daar vooral niet te diepgaande conclusies aan, s.v.p.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Luther »

Ik wil zeer mijn instemming betuigen met deze zin:
Zita schreef:Ook als je gelijk hebt, moet je fatsoenlijk zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door helma »

Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10456
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Zita »

Leuke analyse van Bas Heijne:
Een vertrouwde reflex: Geert Wilders doet iets ongehoords, zo ongehoord dat je mensen naar adem hoort snakken. Vervolgens spreekt iemand er schande van – en daarna nog zoveel anderen, dat je je vanzelf gaat afvragen: was het eigenlijk wel zo erg? De stemming slaat om. Waarom moet iedereen Wilders hebben? Laat die hetzers naar zichzelf kijken! Het eindigt er meestal mee dat iemand op tv komt vertellen dat we niet zoveel over Wilders moeten praten. Daar gaat het dan al gauw een uur lang over.


Er zijn te veel opinies, te veel columnisten. Zoveel Jorissen – en maar één draak
Iedere tegenaanval op Wilders eindigt in overkill. Dat komt doordat er in Nederland te veel partijen zijn, te veel oppositieleiders. Er zijn te veel pratende hoofden, te veel opinies, te veel televisiezenders en ja, te veel columnisten. Zoveel Jorissen – en maar één draak.

Je zou bijna vergeten dat Wilders het moeilijk heeft. Met zijn geestverwanten in Europa gaat het niet goed. Zijn Deense zusterpartij is uit de regering geflikkerd, de Noorse variant heeft een flinke knauw gekregen. Het Vlaams Belang verkeert in doodsnood. Zijn ideologische bondgenoten in de strijd tegen de islam hebben na de slachtpartij van Breivik hun toon gematigd of het bijltje erbij neergegooid. Of, erger, ze zijn in hun perverse waan doorgeschoten en voorgoed van het padje af – zoals de met Wilders bevriende haatheks Pam Geller.

Zal ik nog even doorgaan? Wilders redevoering in Berlijn heeft de maffe Duitse zusterpartij Die Freiheit niet geholpen – de kiesdrempel kwam niet eens in zicht. Van de week werd in New York bij Ground Zero het nieuwe islamitische centrum geopend. Er waren geen protesten.

De hoogste tijd voor cabaret, dus.

Erg goed was het niet. Om te overleven heeft Wilders zijn anti-islamretoriek moeten inruilen voor een anti-Europa-tirade. Zijn oprispingen tegen de islam zijn pijnlijk plichtmatig. Zoals bij een Tourette-patiënt onder sedatie: het gescheld is er nog, maar het vuur is eruit. Ook in zijn aanvallen tegen Cohen schoot hij door – alleen de echte fans scheppen er nog genoegen in Cohen voor de duizendste keer beschimpt te zien worden.

Bovendien is de grootste bedreiging van de PVV niet de PvdA. Dat is de SP. Die partij heeft zijn zwakke plek in het vizier. In tijden van economische crisis moet je ten minste de suggestie weten te wekken dat de penibele situatie van de sociaal zwakkeren je aan het hart gaat. Daartoe is Wilders niet in staat. Empathie is een emotie die hij niet kan acteren, omdat hij die niet lijkt te kennen. Verder dan een onwillig poesje aaien in een Limburgs asiel is hij nooit gekomen.

De hoogste tijd voor nog meer cabaret, dus.

Praten over de vraag of Wilders te ver is gegaan, dat is precies wat hijzelf graag ziet. Rutte probeerde het nog af te stoppen door te zeggen dat hij het over „de inhoud’’ wilde hebben. Tevergeefs. Wie heeft er zin in de inhoud?

De mantra luidt dat Wilders een stem geeft aan Nederlanders die zich niet gehoord voelen. Maar het lijkt erop dat hij net zo goed een vacuüm vult bij de elite. Twee weken terug zag ik in het Stedelijk Museum te Amsterdam een filmpje van beeldend kunstenaar Erik van Lieshout: minstens twintig keer kwam het portret van Geert Wilders voorbij. Van de zomer was ik op Lowlands – dat in het teken stond van een protest tegen Geert Wilders. Ik ben niet vies van activisme, maar mij viel vooral op dat alle jongeren daar, een enkele opvallende uitzondering daargelaten, heel erg wit waren. Een halve eeuw immigratie en op een progressief jongerenfestival is daar vrijwel niets van te zien. Net als bij die bijeenkomst in het Stedelijk trouwens. Is de PVV dan je grootste probleem?

En ook opvallend: bij zulke bijeenkomsten blijkt men het jargon van de tegenstander te hebben overgenomen. Wie in die kringen leuk ironisch wil zijn, heeft het over het koppel Henk en Ingrid – Martin Bosma’s laatste echt grote hit. Het lijkt wel of juist de elite Wilders hard nodig heeft. Als dat waar is, dan is dat een groter probleem dan Wilders zelf.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door refo »

Tip 1: Haal de camera's weg uit de Tweede Kamer.
Dan gaat iedereen vanzelf weer normaal doen.

En tip 2: de algemene politieke beschouwingen na Prinsjesdag laten vervallen.
Cabaretstukjes opvoeren doen ze maar op hun personeelsfeestje op de slot-barbeque
Willem
Berichten: 1933
Lid geworden op: 12 jul 2010, 13:33

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Willem »

refo schreef:Tip 1: Haal de camera's weg uit de Tweede Kamer.
Dan gaat iedereen vanzelf weer normaal doen.
Dat lijkt me idd werkelijk een goed plan. Laat alleen de schrijvende pers toe op de tribunes. En uiteraard eventueel publiek.
En tip 2: de algemene politieke beschouwingen na Prinsjesdag laten vervallen.
Cabaretstukjes opvoeren doen ze maar op hun personeelsfeestje op de slot-barbeque
Zonder camera's en live uitzendingen etc. houdt men alleen de persconferentie over na afloop voor radio en TV en de schrijvende pers.
En dan kunnen ze het verder fijn over de inhoud hebben.

Het RD kon zich ook vandaag in het redactioneel commentaar wederom niet beheersen om nogmaals G. Wilders allerlei verwijten te doen. Het grootste probleem was geloof ik dat hij de coalitie in gevaar bracht wat voor een rechtgeaarde refo natuurlijk onverteerbaar is.
Laatst gewijzigd door Willem op 26 sep 2011, 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Doe eens normaal man!

Bericht door Luther »

Willem schreef:Het RD kon zich ook vandaag in het redactioneel commentaar wederom niet beheersen om nogmaals G. Wilders allerlei verwijten te doen. Het grootste probleem was geloof ik dat hij de coalitie in gevaar bracht wat voor een rechtgeaarde refo natuurlijk onverteerbaar is.
Dat was inderdaad een steengoed commentaar, en nee niet omdat de coalitie in gevaar kwam, maar het aanzien van de politiek. Alle gevoel voor gezag is verdwenen met zo'n uitspraak.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie