Zita schreef:In preken worden nogal eens grove zonden benoemd, die vaak wat maatschappelijk van aard zijn en kenmerkend zijn voor een leven zonder God. Het frustreert mij soms wat dat het altijd en vaak zelfs uitsluitend abortus en euthanasie zijn. Waarom juist die? Als je een kerkelijke gemeente wijst op zonden, zijn die twee natuurlijk gruwelijk, maar voor de gemeente niet zo voor de hand liggend. Het is zo makkelijk (althans voor mij) om dan achterover te leunen en te denken: ha! die zonden bega ik tenminste niet. Wordt zonde daarmee niet teveel de zonde van anderen?
Kenmerkt een God-loos leven zich echt door die twee uitwassen?
Toch goed dat je het opmerkt. Ik vind het ook wel een lastige hoor, soms. Je (en iedereen) moet uitkijken dat je je niet beter voelt dan degene net buiten de kerk. Want dat wordt een desillusie. Natuurlijk doet het een kind van God, als het goed is pijn, want iemand buiten de kerk doet. (Dat is van een ambtsdrager te begrijpen.) Zowieso is het al 'verschrikkelijk' dat ze buiten de kerk zijn (alhoewel ik ook merk dat er mensen naar een andere kerk gaan, heerlijk! uh... ik word steeds lichter, grapje) Maar zoals anderen hierboven al beschreven, het zit in ons. We zijn 'rot' van binnen. Tja, niet rottend, snap je, het is grof gezegd, want de Heere heeft ons goed en naar Zijn evenbeeld geschapen. Maar we zijn door de val zo geworden.
Je haat echt wel je naaste, heus. Oké, je steekt hem niet meer.. maar alleen al als je je beter voelt dan mensen buiten de kerk... 'Wat roemt Gij?' Euthanasie, Abortus, als God mij loslaat, gebeurt het allemaal. Ik sta echt niet voor mezelf in.
De zonde van de kerk is dat ze niet luisteren naar de liefdevolle roep van de Heere God, went u naar Mij toe en wordt behouden... Zonde zegt de Heere Jezus, is omdat zij niet in mij gelooft hebben.. (NAV van Zonde, Gerechtigheid en Oordeel)
Zonde, je zit er helemaal in en mee. Zelfs bidden is doordrenkt met zonde.
Zonde is doel missen.
Ja, wat ga je in de kerk benoemen. Dat wordt dan heel veel. Maar ons valt het ook weleens op... ambtsdragers bidden op hun wijze, maar er is vaak maar 1 regel aan het einde van het gebed dat we onze zonden belijden en dan noemen we niets bij de naam. Apart eigenlijk en juist? Maar goed, onze dominee zegt altijd.. Desiree, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.. dus met alle respect, ik het respect voor de keuze van de ambtsdrager.
Ik kijk eerst eens wat hier nog verder geschreven wordt. Want ik weet er niet zo'n raad mee, dan bedoel ik in de kerk zonde benoemen.
Een zanger uit Amerika, Keith Green, gaf ook lezingen. Hij was op een school en had daar erg gevraagd om de werking van de Heilige Geest. (Je moet hem kennen, dan snap je het.) Er kwamen na de lezing jongeren naar voren, die beleden hun zonden. Er heerste een eerbiedige 'sfeer'. Veel jongeren waren geraakt door de lezing zeg maar. Toen kwam er een jongen die heel goed bekend stond en hij vertelde dat hij al een poosje homo was en praktiserend. Maar hij kreeg er nu last van en beleed dat. De leiding van de school kwam daarna naar voren en zei: we sturen je niet van school maar met dit belijden in het openbaar moeten we ophouden.
Keith Green was verslagen daarna.. Hij heeft nog een lied gezongen en men is na het danken naar huis gegaan. Ergens klopte iets niet.
In de Roomse kerk beleed je ook je zonden al vergaf de priester je schulden.. nou ja, zo ongeveer. Maar er is een hoop mee fout gegaan. (Dus hoe zijn deze dingen?) Afgezien van het feit dat God alleen zonden vergeeft, door het bloed van de Heere Jezus die in de plaats van een mens gaat staan, zodat een mens vrijuit mag gaan.
Ik denk dat een goede ambtsdrager weet hoe hij zelf in elkaar steekt, maar bovenal de Bijbel uitlegt en wijst bijv. bij David gebod 7 aan.. en bij de 10 melaatsen weer aan dat ze de Heere Jezus helaas niet als borg nodig hadden, behalve 1. Het gaat er natuurlijk om wat een Bijbelgedeelte ons wil zeggen, waarom God heeft gewild dat het in de Bijbel staat en wat jij er persoonlijk mee 'kunt'. Maar natuurlijk vergelijk je schrift met schrift en kom je uit op de totale verdorvenheid van de mens. Maar goed, daar staat heel eerbiedig gezegd de Heere Jezus tegenover... die geleden heeft voor alle gruwelijke zonden gedragen in Zijn lichaam..