Doel van het huwelijk

merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

eilander schreef:
merel schreef:Ik vind het voorbarig om na te denken over een kinderwens als je nog geen relatie hebt, maar het is mijns inziens zeker binnen een relatie onderwerp van gesprek, net zoals het wel/niet gebruiken van anticonceptie dat is. Nu kan wel gezegd worden dat het gebruik van anticonceptie niet ' mag', maar ook binnen de reformatorische gezindte zie je voornamelijk kleine gezinnen.
En dus? Dan mag het wel?
Wat mij betreft wel. Ik heb geen bijbelse bezwaren tegen ( bepaalde vormen van) anticonceptie en/ sterilisatie. Daarom hebben wij ook 4 kinderen en geen 14. Wel zie ik in veel reformatorische gezinnen hierin een dubbele houding. Officieel zijn mensen tegen, maar in de praktijk zie je weinig tot geen grote gezinnen. Ik heb daar geen oordeel over, omdat ik dit standpunt met hen deel, maar het valt mij wel op.
Laatst gewijzigd door merel op 08 sep 2021, 09:34, 2 keer totaal gewijzigd.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Ik vind het voorbarig om na te denken over een kinderwens als je nog geen relatie hebt, maar het is mijns inziens zeker binnen een relatie onderwerp van gesprek, net zoals het wel/niet gebruiken van anticonceptie dat is. Nu kan wel gezegd worden dat het gebruik van anticonceptie niet ' mag', maar ook binnen de reformatorische gezindte zie je voornamelijk kleine gezinnen.
En dus? Dan mag het wel?
Typisch gevalletje refo-afzeikgedrag. Hier hebben we het vaker over gehad.

Overigens ben ik zelf van mening dat anticonceptie, het daadwerkelijk ingrijpen, niet naar de wil van de Heere is.
Waar 'zeik' ik hierin refo's af?
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
eilander schreef:
merel schreef:Ik vind het voorbarig om na te denken over een kinderwens als je nog geen relatie hebt, maar het is mijns inziens zeker binnen een relatie onderwerp van gesprek, net zoals het wel/niet gebruiken van anticonceptie dat is. Nu kan wel gezegd worden dat het gebruik van anticonceptie niet ' mag', maar ook binnen de reformatorische gezindte zie je voornamelijk kleine gezinnen.
En dus? Dan mag het wel?
Typisch gevalletje refo-afzeikgedrag. Hier hebben we het vaker over gehad.

Overigens ben ik zelf van mening dat anticonceptie, het daadwerkelijk ingrijpen, niet naar de wil van de Heere is.
Waar 'zeik' ik hierin refo's af?
Hier hebben we het vaker over gehad, ik verwijs je graag terug naar eerdere gesprekken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Zo'n tekst uit Genesis word altijd aangegrepen bij de modern gelovige mensen: het zou niet meer van deze tijd zijn, de aarde is al (te) vol enz enz.
Geloof me: de Heere bepaalt nog steeds zelf of de aarde te vol is of niet!
Jij hebt zelf wel eens aangegeven dat jullie blij waren dat jullie twee kinderen mochten ontvangen. Dan is het 'makkelijker' om te zeggen dat je ontvangt wat God je geeft.

Mijn overgrootoma ontving 15 kinderen en huilde in eerste instantie als zij wist dat zij weer een kind kreeg. Dat vertelde zij ook openlijk en geen van haar kinderen nam haar dat kwalijk. Zij was namelijk een liefhebbende moeder en de kinderen begrepen het. Ook bij de ouders van mijn man, komend uit grote Rooms Katholieke gezinnen was er niet altijd sprake van 'kinderzegen'. In dat kader mag je zeer mijn inziens zeker nadenken over anticonceptie.
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
Hier hebben we het vaker over gehad, ik verwijs je graag terug naar eerdere gesprekken.
Nee, jij gilt af en toe, zonder enige inhoudelijke reactie, wat over de schutting.
Laatst gewijzigd door merel op 08 sep 2021, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10440
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Orchidee »

Wij zijn zeker blij dat we 2 kinderen mochten ontvangen!
Idd "makkelijk" gezegd als het zonder menselijk ingrijpen maar bij 2 is gebleven...
Ik ben me er heus van bewust dat als je samen heel vruchtbaar bent en je krijgt "makkelijk" een kind dat er dan "zomaar" 10/12 kinderen in een huwelijk kunnen komen.
Ik zeg niet: dat je er niet verstandig mee om mag gaan maar er word tegenwoordig wél heel gemakkelijk over de huwelijksopdracht en zegen gewalst!
Eerst carrière, huis en een buffer, dan " nemen" we 1,2 of 3 kinderen en daarna "stoppen" we.
Of dat nu altijd de bedoeling en opdracht is...
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Hier hebben we het vaker over gehad, ik verwijs je graag terug naar eerdere gesprekken.
Nee, jij gilt op structurele basis wat over de schutting.
Oké, dan ga ik het toch nog een keer duidelijk maken:

We zitten hier op een reformatorisch forum. Het valt mij gewoon op dat je behoorlijk vaak een mening hebt die regelrecht tegen de reformatorische leer/leven in gaat. Omdat je vermoedelijk nogal wat direct van karakter bent, lijkt dit vaak op een gestrekt been richting leer/leven van ons als reformatorische christenen.

Van mij mag je echt me alle liefde je meningen hebben, maar bovenstaande opmerkingen zijn simpel constateringen. Ik wil ook heus niet beweren dat ik vind dat je niet op RF thuis hoort, want als reformatorische christenen kun je ook onderling behoorlijk verschillen. Alleen de vraag is wel: Ben je een reformatorisch christen?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

Orchidee schreef:Wij zijn zeker blij dat we 2 kinderen mochten ontvangen!
Idd "makkelijk" gezegd als het zonder menselijk ingrijpen maar bij 2 is gebleven...
Ik ben me er heus van bewust dat als je samen heel vruchtbaar bent en je krijgt "makkelijk" een kind dat er dan "zomaar" 10/12 kinderen in een huwelijk kunnen komen.
Ik zeg niet: dat je er niet verstandig mee om mag gaan maar er word tegenwoordig wél heel gemakkelijk over de huwelijksopdracht en zegen gewalst!
Eerst carrière, huis en een buffer, dan " nemen" we 1,2 of 3 kinderen en daarna "stoppen" we.
Of dat nu altijd de bedoeling en opdracht is...
Natuurlijk zijn er mensen die daar heel makkelijk over denken. Aan de andere kant vraag ik mij wel af of de opvoeding de huidige tijd niet meer vraagt van ouders dan pakweg 70 jaar geleden. Ik sprak daar pas met mijn oudoom over. Hij is 93 en 1 van die 15 kinderen. Hij vertelde wel dat zij op hele jonge leeftijd al veel zaken zelf moeten regelen en dat je toch in een koppel van 15 weinig aandacht kreeg. Je groeide op in het dorp waar je woonde en wist nauwelijks wat er 50 km verder speelde. De jongere kinderen kregen wel meer aandacht, omdat de ouderen al uitvlogen. Hij nam het zijn ouders niet kwalijk, het was nu eenmaal zo, maar was zelf blij dat de kinderzegen aan hem voorbij was gegaan.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door eilander »

Onze ervaring: het is een absoluut misverstand om te denken dat een zegen ontvangen, betekent dat je altijd blij en gelukkig bent. Je kunt ook een zegen ontvangen in de weg van gehoorzaamheid.

Ik zeg niet dat wij nooit met dit onderwerp geworsteld hebben, integendeel. Maar voor onszelf weten we heel goed dat dit Gods weg was. En dan mag je elke dag Zijn hulp verwachten, ook als de taak van opvoeding soms zwaar is. Het is echt niet bijbels om te zeggen: dan wordt het te zwaar, dus ontloop ik dat. Als we érgens Gods hulp in ervaren hebben, is het wel daarin dat Hij heeft geholpen waar je vooraf dacht: hoe moeten we dit ooit redden?

En natuurlijk... er zijn ook veel momenten dat je geniet van de hele club. En dat je er samen om kan lachen als anderen onbeschaamd onze kinderen aan het tellen zijn. Als er dan 8 kinderen bij zijn, zeggen de kinderen soms zelf tegen die tellers: dan moet je er nog twee meerekenen die thuis zijn :)
merel
Berichten: 9846
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
Hier hebben we het vaker over gehad, ik verwijs je graag terug naar eerdere gesprekken.
Nee, jij gilt op structurele basis wat over de schutting.
Oké, dan ga ik het toch nog een keer duidelijk maken:

We zitten hier op een reformatorisch forum. Het valt mij gewoon op dat je behoorlijk vaak een mening hebt die regelrecht tegen de reformatorische leer/leven in gaat. Omdat je vermoedelijk nogal wat direct van karakter bent, lijkt dit vaak op een gestrekt been richting leer/leven van ons als reformatorische christenen.

Van mij mag je echt me alle liefde je meningen hebben, maar bovenstaande opmerkingen zijn simpel constateringen. Ik wil ook heus niet beweren dat ik vind dat je niet op RF thuis hoort, want als reformatorische christenen kun je ook onderling behoorlijk verschillen. Alleen de vraag is wel: Ben je een reformatorisch christen?
Dank je wel voor jouw reactie. Dan zou ik het prettig vinden als je in het vervolg gewoon het gesprek met mij aanging in plaats van dingen te gillen. Dat jij moeite hebt met mijn visies is mij inmiddels al wel duidelijk. Het klopt dat ik direct ben. In het echt ben ik best aardig :D

Ik vraag mij af of mijn standpunten zo vaak verschillen van reformatorische christenen. Zoals ook @ orchidee het aangeeft, zie je in de refo gezindte veel minder grote gezinnen, terwijl deze er voorheen veel meer waren. Is de vruchtbaarheid afgenomen of is men inmiddels anders gaan denken over anticonceptie? Ik zeg dan inderdaad dat ik ac op bijbelse gronden niet afwijs, terwijl een ander het wellicht wel gebruikt, maar niet tegen de stroom in wil gaan. Daarom stelt @ meeuw deze vraag ook op dit forum. Het had hier bijvoorbeeld ook in de kerk, vrienden, familie over kunnen spreken. Dat heeft niets met 'afzeiken' van de reformatorische gezindte te maken.
Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Onze ervaring: het is een absoluut misverstand om te denken dat een zegen ontvangen, betekent dat je altijd blij en gelukkig bent. Je kunt ook een zegen ontvangen in de weg van gehoorzaamheid.

Ik zeg niet dat wij nooit met dit onderwerp geworsteld hebben, integendeel. Maar voor onszelf weten we heel goed dat dit Gods weg was. En dan mag je elke dag Zijn hulp verwachten, ook als de taak van opvoeding soms zwaar is. Het is echt niet bijbels om te zeggen: dan wordt het te zwaar, dus ontloop ik dat. Als we érgens Gods hulp in ervaren hebben, is het wel daarin dat Hij heeft geholpen waar je vooraf dacht: hoe moeten we dit ooit redden?

En natuurlijk... er zijn ook veel momenten dat je geniet van de hele club. En dat je er samen om kan lachen als anderen onbeschaamd onze kinderen aan het tellen zijn. Als er dan 8 kinderen bij zijn, zeggen de kinderen soms zelf tegen die tellers: dan moet je er nog twee meerekenen die thuis zijn :)
Dat ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn absoluut omstandigheden waarin het duidelijk is dat de draagkracht van (1 van) de ouders tekort gaat schieten. En dat mag je m.i. ook in biddend opzicht dan aan de Heere voorleggen en daarin met Hem een andere keuze maken dan hier door sommigen lijkt te worden voorgestaan.
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Erskinees »

Mooi verwoord Eilander, een zegen dat je het zo dankbaar kan bezien.

@HersteldHervormd: Mijns inziens behandel je merel niet eerlijk. Ik denk dat een groot gedeelte van onze gezindte geen moeite meer heeft met anticonceptie. Een voorstander zijn van anticonceptie is ook geen afwijking van de reformatorische leer/leven (meer). Het feit dat Merel dit standpunt ook volgt maakt haar daarom niet gelijk een niet-reformatorisch christen. Dit is gewoon een onderwerp waar binnen onze gezindte verschillend over wordt gedacht.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Panny »

De NPV heeft een keuze hulp over dit thema om je te helpen hierover een mening te vormen: https://www.npvzorg.nl/producten/keuzeh ... conceptie/
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:Mooi verwoord Eilander, een zegen dat je het zo dankbaar kan bezien.

@HersteldHervormd: Mijns inziens behandel je merel niet eerlijk. Ik denk dat een groot gedeelte van onze gezindte geen moeite meer heeft met anticonceptie. Een voorstander zijn van anticonceptie is ook geen afwijking van de reformatorische leer/leven (meer). Het feit dat Merel dit standpunt ook volgt maakt haar daarom niet gelijk een niet-reformatorisch christen. Dit is gewoon een onderwerp waar binnen onze gezindte verschillend over wordt gedacht.
Juist. Dus als over 10 jaar de meerderheid vindt dat vrouwen mogen dienen in het ambt, kan het ook? Ik dacht het toch niet.

Lees eens wat ds. M. Klaassen over anticonceptie heeft geschreven...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erskinees
Berichten: 2756
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Doel van het huwelijk

Bericht door Erskinees »

Er zijn natuurlijk verschillende vormen. Sommige vormen worden door een deel van de gezindte gewoon als geoorloofd beschouwd. Door anderen inderdaad niet, ik heb overigens veel respect voor die opvatting. M/V in ambt vind ik een ander onderwerp.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 08 sep 2021, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie