Oorspronkelijk gepost door arend
Als vrijgemaakte geloof ik hier niets van. Interessant worden voor de wereld, en niet voor God? Geen sprake van. De tegenstelling is sowieso vals: Een groep van Christenen die leeft naar God’s wil, is uit principe interessant voor de wereld, omdat het christelijk geloof interessant is voor de mens. Ik zie hierin geen tegenstrijdigheid.
En toch. Waarom is de EO interessanter voor de wereld dan de oud-ger.gem.? Omdat het beter aansluit met de wereld. Liedjes in een vorm zoals je ze ook in de top40 hoort. Kleding dat lijkt op de kleding van wereldse mensen. Preken over liefde en goedheid. Geen bekrompen regels meer over zondagsrust en geen limieten meer tegen bijvoorbeeld mediagebruik en uitgaan. Dan kun je toch interessant zijn voor de wereld, maar oninteressant voor God.
Wat jij bedoelt is zoals de eerste gemeente in Jeruzalem. Door hun heilige, oprechte en uiterst liefdevolle levenswandel werden er duizenden bekeerd. Leken ze op de wereld? Nee, ze straalden uit hoe mooi het is om Christus te volgen. Twee volledig verschillende zaken.
Oorspronkelijk gepost door arend
Helaas wordt er binnen de groep aanhangers en sympatisanten van Reformanda graag een lijn getrokken van de uiterlijke veranderingen naar de innerlijke consequenties ervan. Die lijn bestaat imho niet.
De uiterlijke veranderingen zijn reacties op de innerlijke leegheid.
Oorspronkelijk gepost door arend
De GKv dacht altijd al in structuren, dat is niets nieuws.
Klopt, maar de nieuwe problemen willen ze ook met structuren bevechten.
Oorspronkelijk gepost door arend
De vrijmaking was een reactie op de vervlakking en geloofsarmoede in de GKn, geen reactie op een uiterlijke opleving, zoals gesteld wordt.
De nieuwe vrijmaking is ook een reactie op de vervlakking en de geloofsarmoede.
Oorspronkelijk gepost door arend
Overigens wil ik lezers van dit forum ervoor waarschuwen om zich al te zeer te afficieren met de Reformanda; wellicht heeft de gedachte postgevat dat een groep die zich ter rechter zijde afscheidt van de GKv dichter bij de bevindelijk-gereformeerde traditie staat. Dit is vanuit leerstellig oogpunt bezien echter geenszins het geval. Reformanda-gereformeerden hanteren een volkomen afwijkende verbondsleer, zijn kerkistischer en kennen nauwelijks een element van bevinding. Binnen de GKv ontstaat meer aandacht voor bevinding, maar dat wordt door deze mensen niet gewaardeerd.
Je hebt gelijk als je zegt dat de reformana-luitjes 100% vrijgemaakt zijn. De verbondsleer van reformanda wijkt niet af van de GKV. Je hebt ongelijk wanneer je zegt dat deze een afkeer tegen bevinding (als levend geloof) zouden hebben. Das dikke onzin.
Oorspronkelijk gepost door arend
De vergelijking met de GKn van voor de vrijmaking gaat mijns inziens niet op. We zien geen tekenen van ontrouw aan de schrift, of voortschrijdende vrijzinnigheid, zoals dat in ’44 het geval was. De Bijbel geldt nog steeds als onverkort en geïnspireerd Woord van God.
Moet je eens een jaartje meedraaien op de TU in Kampen. Je zult verbaast zijn.
Oorspronkelijk gepost door arend
Helaas maakt men binnen bezwaarde kringen graag en veelvuldig gebruik van drogredeneringen en schijntegelstellingen.
Is dat andersom tegenover de reformanda niet het geval? Waar een ruzie is worden verkeerde dingen gezegt. "De duivel van Gurp en zijn sekte...", "Andere verbondsleer", "rare geloofsgestoorde zeikerds", "bloed toch wel dood".
Oorspronkelijk gepost door arend
Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de (Verfoeilijke) enige-ware-kerkgedachte. Nooit officieel erkend door enige kerkelijke vergadering. Sterker nog; er is in het verleden zelfs een predikant afgezet die dit leerde! Deze gedachte hoor je niet meer in de GKv, gelukkig.
[fragment uit mailcorrespondentie met mijn dominee]
"Je blijkt meer dan academische interesse in de GerGem te hebben. Je kerkt daar al anderhalf jaar. dat doet me verdriet. je bent ingedoopt in de kerk van Christus en combineert dat met het bezoeken van kerkdiensten die zich nogal afzetten tegen die kerk."
Hoe zou je dat willen omschrijven?
Oorspronkelijk gepost door arend
Reformanda-aanhangers missen dat. Ze voelen zich niet meer thuis binnen de kerk. En omdat ze zich niet meer thuis voelen, beginnen ze voor zichzelf. Dat mag nooit een aanleiding tot afscheiding zijn.
Daar heb je gelijk in. Ik ben het ook niet eens met de nieuwe afscheiding.
Oorspronkelijk gepost door arend
Wellicht is het daarom, dat de aanhang van de ‘vrijgemaakte vrijgemaakten’ (een naam hebben ze nog niet) tot op heden beperkt is gebleven tot ca 1000 man; ongeveer het ledental van het blad Reformanda.
Ze noemen zichzelf gereformeerd in Nederland.
http://www.gereformeerd.info/
Reformanda heeft veel meer leden dan 1000. Inmiddels worden er in Berkel, Bergentheim, Ermelo, Olterterp, Groningen, Hasselt, Marienberg, Weesp, Assen, Wapenveld, Venendaal, Zwolle en Zwijndrecht kerkdiensten gehouden.
Oorspronkelijk gepost door arend
Op 127.000 vrijgemaakten is dat een bescheiden hoeveelheid.
Dat zeiden ze vast en zeker ook in 1944. Het besluit rond het 4e gebod is nog niet gevallen. Daarna zullen de uitgetreden gemeenten nog sterk groeien denk ik zo.
Oorspronkelijk gepost door arend
Predikanten zijn er onder hen niet, ds Van Gurp uitgezonderd. Deze man is echter de 80 ruim gepasseerd, en niet meer in staat om meerdere diensten per zondag te leiden. Gezien hun wettisch-traditioneeldogmatische instelling zullen de vrijgemaakte vrijgemaakten er niet snel toe overgaan om predikanten conform art. 8 DKO aan te stellen. Het zal niet lang duren, of deze gemeenten zijn gespeend van enige leraar met een theologische achtergrond. Het wordt me bang te moede, als ik aan de toekomst voor deze mensen denk.
"wettisch-traditioneeldogmatische instelling"? Wat een hoogdraverij.
Er zijn (GKV) dominees uit Canada en Australie beroepen. Enkelen hebben inmiddels interesse getoont. De actuele stand van zaken rondom dit ken ik niet.