Het orgel voor de eredienst.

Egbert
Berichten: 1334
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:17

Bericht door Egbert »

Oorspronkelijk gepost door Unionist

Hoeveel kerken kunnen wij voor dat geld planten in andere landen?
[Aangepast op 27/9/04 door Unionist]
Waarom geven we geen 10% van de totale bouwkosten van een kerk hier in Holland aan een gemeente in Oost Europa of Afrika. Daar kan men dan voor plaatselijke begrippen een Tempel met gouden dak bouwen.
Zo snijdt het mes aan twee kanten. Aan de ene kant is/zijn er een of meerdere gemeenten meegeholpen en aan de andere kant gezien de Hollandse zuinigheid [Let wel zuinig voor een ander!] zullen de bouwkosten van een nieuwe kerk meevallen.
Met vriendelijke groet, Egbert.

Maar indien gij elkander bijt en vereet, zie toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt.
Galaten 5:15

ps. iedereen die jarig is geweest of iets anders memorabels heeft meegemaakt is hierbij gefeliciteerd, alle anderen veel sterkte.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik heb de titel even aangepast aan de huidige discussie. :eur
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Als er dus in Gouda niet een heel groot orgel komt smoren we de lof van God in de kiem...

Hoe zit het dan met de Strict Baptists? Ik heb me laten vertellen dat die helemaal geen orgel willen? Daar dus helemaal geen lof.

Hou maar op. De lof zit in het psalmzingen. Dat mag voor de orde best begeleid worden. Maar omdaar nou een concertdinges voor aan te schaffen? Nou, nee. En dat cultuurwaarde? Ja, dat is echt iets waar de GerGem voor warm loopt: cultuur. We gaan een orgel kopen van een miljoen omdat dat zo cultureel is. Hebben onze betachterkleinkinderen ook nog wat. Volgens mij krijgt men in de kerk wat anders mee dan cultuur.

Hoe zat het ook weer met één of ander orgel dat uit een broemde kerk kwam? Dat is gekocht door een GerGem en toen was men bang dat de culturele waarde ervan verloren zou gaan. Blijkbaar had men van de combinatie cultuur en GG niet zo'n hoge pet op. Die GG heeft toen toegezegd dat er jaarlijks één orgelconcert gegeven zou worden.

Kortom: laten we cultuur maar buiten beschouwing laten.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Refo,

Het zijn niet de Strict Baptists maar de Free Presbyterians in Schotland. Kortom de Schotten moesten weinig hebben van een orgel. Het gaat om hét Woord wat centraal moet staan. Daar waar de Woordverkondiging plaats vindt staan we op 'heilige grond'.

Twee weken terug was ik in een dienst waar óók een groot orgel stond. Nou die organist gaf me daar een concert weg, daar vraag ik me echt bij af of hij of zij niet graag centraal staat. Een orgel? Dat is goed. Zonder voor- en naspel. Zo sober mogelijk. Het gaat tenslotte alleen om de begeleiding van het zingen van de psalmen in een eredienst.

Mag nou iemand denken dat ik weinig om orgelmuziek geef? Nou dat doe ik wel. Als orgelliefhebber genoot ik van die organist. Als kerkbezoeker niet!

Groeten,
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Niek, dus het concreet gestalte geven van Psalm 150 vind jij niet in de kerkdienst thuis horen?

(NB, ik pleit ab-so-luut niet voor megadure orgels, maar ik zie ook geen reden voor het degraderen van het orgelspel tot een ondergeschikt begeleiden)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Adorote

Bericht door Adorote »

Laat het orgel maar zwijgen voor de Eredienst.

Stil zijn voor Hem is geboden,je richten op Hem ,men zit niet voor niets in een Kerk.
Wouter

Bericht door Wouter »

[quote]Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Refo,

Het zijn niet de Strict Baptists maar de Free Presbyterians in Schotland. Kortom de Schotten moesten weinig hebben van een orgel. Het gaat om hét Woord wat centraal moet staan. Daar waar de Woordverkondiging plaats vindt staan we op 'heilige grond'.

Toen ik een dag te gast was in een gastgezin in Schotland vroeg ik waarom ze geen orgel gebruikten.
De bovenstaande reden klopt; alleen deze aanvulling:
Wanneer ze worden vervolgd kunnen ze de psalmen ook zingen op de manier zoals ze in de kerk gezongen worden.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Niek, dus het concreet gestalte geven van Psalm 150 vind jij niet in de kerkdienst thuis horen?

(NB, ik pleit ab-so-luut niet voor megadure orgels, maar ik zie ook geen reden voor het degraderen van het orgelspel tot een ondergeschikt begeleiden)
Pim, de ware ervaring en doorleving van de psalmen is een geloofszaak. Als de psalmdichter beveelt dat alles wat ademt de HEERE moet loven, omdat Hij alles geschapen heeft, dan is daar geen 'bijzonder' orgelspel voor nodig. Het gaat in de psalmen om geloofsherkenning.

Voor een antwoord moeten we eens het antwoord op de vraag van de Samaritaanse vrouw lezen in Johannes 4: 'Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden. God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.'

Natuurlijk kan en mag een orgel ons psalmzingen begeleiden, maar nóódzakelijk is het niet. We moeten Hem aanbidden in geest en waarheid. Waarom ben ik dan toch tegen een orgel in de eredienst? Omdat helaas de 'dwaling van Rome' in ons hart zit.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23872
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

En héb je dan een orgel, dan gebruik je dát ter ere Gods. Maar als je er geen hebt, hoef je niet diep in de buidel te tasten om er één te kopen. Onder het mom van: de eredienst mag (nee, móét)geld kosten, want dan is de eer groter.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door Pim
Niek, dus het concreet gestalte geven van Psalm 150 vind jij niet in de kerkdienst thuis horen?

(NB, ik pleit ab-so-luut niet voor megadure orgels, maar ik zie ook geen reden voor het degraderen van het orgelspel tot een ondergeschikt begeleiden)
Pim, de ware ervaring en doorleving van de psalmen is een geloofszaak. Als de psalmdichter beveelt dat alles wat ademt de HEERE moet loven, omdat Hij alles geschapen heeft, dan is daar geen 'bijzonder' orgelspel voor nodig. Het gaat in de psalmen om geloofsherkenning.

Voor een antwoord moeten we eens het antwoord op de vraag van de Samaritaanse vrouw lezen in Johannes 4: 'Maar de ure komt, en is nu, wanneer de ware aanbidders den Vader aanbidden zullen in geest en waarheid; want de Vader zoekt ook dezulken, die Hem alzo aanbidden. God is een Geest, en die Hem aanbidden, moeten Hem aanbidden in geest en waarheid.'

Natuurlijk kan en mag een orgel ons psalmzingen begeleiden, maar nóódzakelijk is het niet. We moeten Hem aanbidden in geest en waarheid. Waarom ben ik dan toch tegen een orgel in de eredienst? Omdat helaas de 'dwaling van Rome' in ons hart zit.
Niek,

Ik doelde op de volgende verzen:

3 Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!

4 Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!

5 Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!


M.i. een opdracht om hem op diverse manieren te loven!
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Met alle respect richting jouw hoor Pim, maar ik zou willen dat velen zou hechten aan het cultuureigen van het OT.

Waarom schrijf ik dat? Natuurlijk was het voor de Israëliet belangrijk om zijn gevoel met deze instrumenten weer te geven. Ook was de OT eredienst héél anders ingericht. Dat betekent niet voor mij om dan gelijk maar alles weg te werpen, maar wel om het beroep op het OT enigszins te nuanceren, zeker als het gaat om de eredienst van toen.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Plaats reactie