Het grote weertopic

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Het grote weertopic

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 11 sep 2023, 17:10
Mannetje schreef: 11 sep 2023, 16:35 De buien zijn hier aan de rand van Zeeland nog niet aangekomen. Wel staat er hier een verfrissend windje, heerlijk alle ramen en deuren (behalve de voordeur) open. :)
Want de voordeur kan je in Zeeland niet open laten?
Nee. In Zeeland kennen we geen voordeur. Hier komt iedereen achterom.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Het grote weertopic

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2023, 17:01
Inwoner schreef: 11 sep 2023, 16:46 Natuurlijk wil ik vriendelijk reageren. Ik lees echter al geruime tijd mee en het valt me op dat er behalve het moderatorteam nog een heel scala aan reserve-moderatoren aanwezig zijn en zich als zodanig ook geregeld presenteren.
Edoch... discussiëren doe je toch op de inhoud?
Zo kun je een beargumenteerde mening hebben over deze warme septemberperiode, de oorzaak daarvan, het duiden daarvan. Het is zwak om dat als 'onzin' te bestempelen of dan opeens als een reserve-moderator ineens met regeltjes op de proppen te komen. Als je het niet eens bent met de duiding van een mede-forummer, vertel dan met argumenten waarom niet. Dat is veel sterker dan elkaar de maat nemen.
Ik ben benieuwd...
... zei reserve-moderator nummer zoveel.
Is er zure regen gevallen bij jullie? :nananere
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Mannetje
Berichten: 7772
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Het grote weertopic

Bericht door Mannetje »

Tiberius schreef: 11 sep 2023, 17:10
Mannetje schreef: 11 sep 2023, 16:35 De buien zijn hier aan de rand van Zeeland nog niet aangekomen. Wel staat er hier een verfrissend windje, heerlijk alle ramen en deuren (behalve de voordeur) open. :)
Want de voordeur kan je in Zeeland niet open laten?
Dat is beter voor de nek van de voorbijfietsers ;)
-
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

Simon0612 schreef: 11 sep 2023, 17:33
GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2023, 17:01
Inwoner schreef: 11 sep 2023, 16:46 Natuurlijk wil ik vriendelijk reageren. Ik lees echter al geruime tijd mee en het valt me op dat er behalve het moderatorteam nog een heel scala aan reserve-moderatoren aanwezig zijn en zich als zodanig ook geregeld presenteren.
Edoch... discussiëren doe je toch op de inhoud?
Zo kun je een beargumenteerde mening hebben over deze warme septemberperiode, de oorzaak daarvan, het duiden daarvan. Het is zwak om dat als 'onzin' te bestempelen of dan opeens als een reserve-moderator ineens met regeltjes op de proppen te komen. Als je het niet eens bent met de duiding van een mede-forummer, vertel dan met argumenten waarom niet. Dat is veel sterker dan elkaar de maat nemen.
Ik ben benieuwd...
... zei reserve-moderator nummer zoveel.
Is er zure regen gevallen bij jullie? :nananere
Heel plaatselijk. :)
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

Inwoner schreef: 11 sep 2023, 16:46 Natuurlijk wil ik vriendelijk reageren. Ik lees echter al geruime tijd mee en het valt me op dat er behalve het moderatorteam nog een heel scala aan reserve-moderatoren aanwezig zijn en zich als zodanig ook geregeld presenteren.
Edoch... discussiëren doe je toch op de inhoud?
Zo kun je een beargumenteerde mening hebben over deze warme septemberperiode, de oorzaak daarvan, het duiden daarvan. Het is zwak om dat als 'onzin' te bestempelen of dan opeens als een reserve-moderator ineens met regeltjes op de proppen te komen. Als je het niet eens bent met de duiding van een mede-forummer, vertel dan met argumenten waarom niet. Dat is veel sterker dan elkaar de maat nemen.
Ik ben benieuwd...
Zeker. Probeer het eens. Ik lees vooral dat je van anderen vind dat ze dit niet doen. :)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

We zullen het nog éénmaal proberen...
Citaat van mezelf, maar dan toegespitst op het gedeelte dat ik hier met vette letters onderscheid van de rest:

We hebben die te zien in wereldwijde zin. Dan is het alleen door klimaatontkenners dat deze zaken als gewoon worden gezien, de trend van het op en neer in de meteorologie. Denkend dan aan ijstijden en warmere perioden. Dat er perioden met minder warmte waren is bekend: Denk aan wat we noemen 'de kleine ijstijd'
Dan is ook nog te verwijzen naar 'het grote zonnejaar' 1540. Dit was zo bijzonder dat feiten uit dit jaar heel nauwkeurig na te gaan zijn o.a. uit logboeken. Zoek maar eens om dit thema.

Wat we nu zien is toch iets anders: Het geheel is te zien in vele oordelen die over de wereld gaan: Ziekten, oorlogen, aardbevingen, massamoorden op ongeboren kinderen, zelfdodingen, verkilling van de liefde, massale wederkeer naar het heidendom en vele zaken meer.
Zou dit ongestraft kunnen blijven? Laten we dit in de context zien van het gehele wereldgebeuren.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Hoe denken we hier over het klimaat, over de veranderingen die waarneembaar zijn? Over het menselijk ingrijpen in wat dit in feite veroorzaakt?
Is het om niet dat dit gebeurt? Wat denken we hier? Ik mag toch aannemen dat er hier nog mensen zijn die met beide benen de werkelijkheid onder ogen durven te zien?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zeeuw
Berichten: 11625
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 11 sep 2023, 19:42 We zullen het nog éénmaal proberen...
Citaat van mezelf, maar dan toegespitst op het gedeelte dat ik hier met vette letters onderscheid van de rest:

We hebben die te zien in wereldwijde zin. Dan is het alleen door klimaatontkenners dat deze zaken als gewoon worden gezien, de trend van het op en neer in de meteorologie. Denkend dan aan ijstijden en warmere perioden. Dat er perioden met minder warmte waren is bekend: Denk aan wat we noemen 'de kleine ijstijd'
Dan is ook nog te verwijzen naar 'het grote zonnejaar' 1540. Dit was zo bijzonder dat feiten uit dit jaar heel nauwkeurig na te gaan zijn o.a. uit logboeken. Zoek maar eens om dit thema.

Wat we nu zien is toch iets anders: Het geheel is te zien in vele oordelen die over de wereld gaan: Ziekten, oorlogen, aardbevingen, massamoorden op ongeboren kinderen, zelfdodingen, verkilling van de liefde, massale wederkeer naar het heidendom en vele zaken meer.
Zou dit ongestraft kunnen blijven? Laten we dit in de context zien van het gehele wereldgebeuren.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Hoe denken we hier over het klimaat, over de veranderingen die waarneembaar zijn? Over het menselijk ingrijpen in wat dit in feite veroorzaakt?
Is het om niet dat dit gebeurt? Wat denken we hier? Ik mag toch aannemen dat er hier nog mensen zijn die met beide benen de werkelijkheid onder ogen durven te zien?
We zien dat alles hijgt naar het einde. Exact zoals in de Bijbel voorzegt.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Zeeuw schreef: 11 sep 2023, 21:04
-DIA- schreef: 11 sep 2023, 19:42 We zullen het nog éénmaal proberen...
Citaat van mezelf, maar dan toegespitst op het gedeelte dat ik hier met vette letters onderscheid van de rest:

We hebben die te zien in wereldwijde zin. Dan is het alleen door klimaatontkenners dat deze zaken als gewoon worden gezien, de trend van het op en neer in de meteorologie. Denkend dan aan ijstijden en warmere perioden. Dat er perioden met minder warmte waren is bekend: Denk aan wat we noemen 'de kleine ijstijd'
Dan is ook nog te verwijzen naar 'het grote zonnejaar' 1540. Dit was zo bijzonder dat feiten uit dit jaar heel nauwkeurig na te gaan zijn o.a. uit logboeken. Zoek maar eens om dit thema.

Wat we nu zien is toch iets anders: Het geheel is te zien in vele oordelen die over de wereld gaan: Ziekten, oorlogen, aardbevingen, massamoorden op ongeboren kinderen, zelfdodingen, verkilling van de liefde, massale wederkeer naar het heidendom en vele zaken meer.
Zou dit ongestraft kunnen blijven? Laten we dit in de context zien van het gehele wereldgebeuren.

-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
Hoe denken we hier over het klimaat, over de veranderingen die waarneembaar zijn? Over het menselijk ingrijpen in wat dit in feite veroorzaakt?
Is het om niet dat dit gebeurt? Wat denken we hier? Ik mag toch aannemen dat er hier nog mensen zijn die met beide benen de werkelijkheid onder ogen durven te zien?
We zien dat alles hijgt naar het einde. Exact zoals in de Bijbel voorzegt.
En alles gaat door, we vechten gewoon door, en vechten voor ons eigen kerkje, en we zijn vroom, dus wat kan ons gebeuren? Nee, zo denk ik er niet over. Ik zie meer de ernst van de tijd, de 'krijgen en vechterijen' op kerkelijk en politiek gebied, maar dit valt buiten dit topic. Maar we merken het wel op: de een heeft een lauwe (misschien moet ik zeggen defaitistische) houding tegenover deze gebeurtenissen, anderen zien we juist meer activistisch (bv door het blokkeren van wegen). Zelf kan ik met beide uitingen niet mee. Wat dan?
Misschien hebben die oude christenen het wel goed: God aanbidden in Zijn rechtvaardige oordelen. We zien dit ook als Bijbels. Ik geloof wel dat hiervoor genade van Boven nodig is, om te buigen onder de oordelen. We weten van sommige van Gods kinderen dat hen is bekend gemaakt dat het oordeel niet meer af te bidden is, maar alleen nog aan te bidden. Ik geloof dat we hier op dit forum nu iets schrijven wat 'gevaarlijk' is. Ik weet hoe men hier over het algemeen over denkt, als ware het een hersenspinsel of iets dergelijks. Daarom kan ik hierover op deze plaats niet verder ingaan. Wel wil ik de ernst van deze zaken benadrukken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Het grote weertopic

Bericht door GerefGemeente-lid »

...ik heb gedaan, wat kwaad was in Uw oog;
Dies ben ik, HEER', Uw gramschap dubbel waardig...
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Het grote weertopic

Bericht door Psalm »

GerefGemeente-lid schreef: 11 sep 2023, 22:27 ...ik heb gedaan, wat kwaad was in Uw oog;
Dies ben ik, HEER', Uw gramschap dubbel waardig...
Je bent de gramschap inderdaaf dubbel waardig. Maar ik hoop dat je ook de vergeving kent!
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4089
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Het grote weertopic

Bericht door Maanenschijn »

Ik put in dit alles hoop uit de boog in de wolken. En daarmee zondag 10 naspreken.

De Heere gedenkt aan zijn verbond. Hij zal zorg dragen voor Zijn volk en de aarde onderhouden totdat de laatste zal zijn ingegaan. Dat plaatst alle klimaathysterie in het perspectief van Gods trouw en verbond.

Vanzelf sluit dat onze verantwoordelijkheid in het onderhouden van deze aarde niet uit.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Maanenschijn schreef: 12 sep 2023, 00:39 Ik put in dit alles hoop uit de boog in de wolken. En daarmee zondag 10 naspreken.

De Heere gedenkt aan zijn verbond. Hij zal zorg dragen voor Zijn volk en de aarde onderhouden totdat de laatste zal zijn ingegaan. Dat plaatst alle klimaathysterie in het perspectief van Gods trouw en verbond.

Vanzelf sluit dat onze verantwoordelijkheid in het onderhouden van deze aarde niet uit.
Dat is zeker waar. De voorzienigheid Gods raakt de kleinste dingen: Zonder Zijn wil valt er geen musje en wordt er geen haar op ons hoofd gekrenkt. Hij gedenkt zijn verbond gestadig... Deze woorden staan in het centrum ingegrift in het monument 'Rijssen 750 jaar stadsrechten'. Het is een citaat van Hermina Ter Haar-Vrijdag, beter bekend als Mientje Vrijdag.
Ik herinner me plotseling een sticker die je jaren geleden op auto's zag: een regenboog, en de tekst: Er is hoop...
Ik vroeg me toen af: Welke hoop? We kunnen hoop hebben. Dat is rijk als het een gegronde hoop is, en niet slechts woorden. Er is namelijk ook een andere hoop: de hoop der spinnenkoppen.
Overigens, nu denk ik tegelijk aan het misbruik van de regenboog... Je ziet her en der 'regenboogkerken', en mijn lagere school (basisschool) in mijn geboortedorp heet ook Regenboogschool... Dan vraag ik me af wat deze boog te maken heeft met wat men noemt de LGBT (LHBT)-beweging, of is het meer een pressiegroep? Maar dit terzijde opgemerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1499
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Het grote weertopic

Bericht door Bourdon16 »

Die arme mensen in Libië.

Als ik het extreme weer van de afgelopen maanden bekijk moet ik toch ook wel aan Matheus 24 denken.

Een beginsel der smarten.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Het grote weertopic

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het gaat hier flink te keer, een fikse onweersbui trekt over.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Als de dag van gisteren.... de barre winter van 1979. Vele toestanden en bijzondere herinneringen liggen daar in die winter... als de dag van gisteren.... en toch... alweer 45 jaar geleden...
Ook nog mensen die hieraan nog levendige herinneringen hebben?
https://www.youtube.com/watch?v=LZwD24RY37w

Voor de oplettende kijkers: Let op de auto's: stuk voor stuk klassiekers die niet of heel zelden meer ziet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie