Het grote weertopic

Zeeuw
Berichten: 11628
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Het grote weertopic

Bericht door Zeeuw »

-DIA- schreef: 05 jul 2023, 13:34
Piet Puk schreef: 05 jul 2023, 13:21 Ik ben geen profeet, maar zie wel het volgende:
Iedereen lijkt bezig te zijn met het klimaat om de opwarming tegen te gaan(Nederland voorop). We besteden er ongelooflijk veel miljarden aan. Ik zie dit als een middel in Gods hand om Nederland te gaan bezoeken met Zijn oordelen. We kunnen namelijk vele miljarden geld besteden om de temperatuurstijging tegen te gaan. Als dan blijkt dat het niet lukt, omdat God nog altijd regeert, is het weggegooid geld. Het is voor mij ook opmerkelijk dat Bijbelse beroepen in deze klimaatdiscussie het onderspit gaan delven(boeren, vissers). Straks zijn we deze grotendeels kwijt, hebben we miljarden besteed en blijft er een land in armoede achter. Het is misschien pessimistisch gedacht, maar zo zie ik het. En word ook niet gezegd dat Nederland zwaarder oordeel zal treffen, omdat ze geweten hebben van God en gebod in tegenstelling tot andere landen? Nederland gaat voorop met het spenderen van mijarden en ik ben bang dat Nederland de hardste klap krijgt.
Mag ik zeggen dat ik deze gedachten ook moeilijk van me af kan zetten? Het probleem is eigenlijk dat het lijkt of niemand dit ziet. Dan krijgen we toch een land waarin men de bestraffende man in de poort moet zwijgen? Ja, zover komt het: Vers 5: Daarom zal de verstandige te dien tijde zwijgen; want het zal een boze tijd zijn.
Nee, dat laatste is niet zo. Maar een aantal mensen geeft aan dat de weerfenomenen van de laatste tijd niet uniek zijn in de wereldgeschiedenis.
Waarschuwen mag altijd, we moeten altijd bereid zijn voor de Heere te verschijnen. Maar we duiden niet alles hetzelfde denk ik.
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Het grote weertopic

Bericht door Christen »

Ik dacht inderdaad aan wat Dia schrijft. Niet specifiek vandaag maar over het grotere geheel en dan richting de evenaar.. ik maak me wel zorgen zover als een mens dat mag. Maar ik weet er niet zoveel van, klopt. Een Bijbeltekst kun je inderdaad ijdel gebruiken.. op welke wijze ook.

Bij boerderij 'n Witten (huisje met rieten kap en stenen tuin, klein bezoekerscentrum van IVN bij dagcamping De Borkeld, Borkeldweg 17 in Markelo draait een film over de ijstijd op zaterdag (en zondag). En anders vragen, zetten ze hem aan. Maar bezoekerscentrum Sallandse heuvelrug is stuk groter.. leuk voor kids.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

HHR schreef: 05 jul 2023, 10:09
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 10:03
MGG schreef: 05 jul 2023, 09:59

Het heeft ons te zeggen hoe graag journalisten goedkoop score. Van een korte periode weten we de gemiddelde temperatuur. Vervolgens wordt in de kop 'warmste dag ooit' gezet. Iedereen die op de middelbare school aardrijkskunde gehad heeft, weet dat het zeer onwaarschijnlijk is dit de warmste dag ooit was. Het is de warmste dag van de korte periode waarin het gemeten wordt.
Bijzondere waarnemingen lijken ons ook steeds minder te zeggen. Dat houd mijns inziens verband met grote gebeurtenissen op veel terreinen. Dan is het 'bijzondere' niet meer te onderscheiden, en we wennen aan zulke berichtjes.

Ik houd me toch maar liever aan Gen 8:22, DIA.
Daar ging het helemaal niet over. Dit is het natuurverbond ofwel het Noachietisch verbond. Dat blijft inderdaad. Maar laten we de Bijbel eens verder openen. Dan kunnen we toch waarnemen dat we in bijzondere tijden leven, als we het zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Overigens vandaag was er weer een record, nooit eerder werd een zomerstorm van deze sterkte waargenomen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het grote weertopic

Bericht door huisman »

-DIA- schreef: 05 jul 2023, 23:15 Overigens vandaag was er weer een record, nooit eerder werd een zomerstorm van deze sterkte waargenomen.
Niet alles geloven wat ze schrijven DIA. Volgens KNMI is dit de op zes na zwaarste zomerstorm in 50 jaar.

https://nos.nl/l/2481528#UPDATE-container-70486532
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

huisman schreef: 05 jul 2023, 23:30
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 23:15 Overigens vandaag was er weer een record, nooit eerder werd een zomerstorm van deze sterkte waargenomen.
Niet alles geloven wat ze schrijven DIA. Volgens KNMI is dit de op zes na zwaarste zomerstorm in 50 jaar.

https://nos.nl/l/2481528#UPDATE-container-70486532
Dan blijft het nog uitzonderlijk in een tijd waarin het ene meteorologische na het andere sneuvelt. Of mag ik dat niet opmerken, Ik wel, alles wordt war hyperig gebracht, en dan kan sensatiezucht of wat ook voor overdreven berichtgeving zorgen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17368
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Het grote weertopic

Bericht door huisman »

-DIA- schreef: 06 jul 2023, 00:04
huisman schreef: 05 jul 2023, 23:30
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 23:15 Overigens vandaag was er weer een record, nooit eerder werd een zomerstorm van deze sterkte waargenomen.
Niet alles geloven wat ze schrijven DIA. Volgens KNMI is dit de op zes na zwaarste zomerstorm in 50 jaar.

https://nos.nl/l/2481528#UPDATE-container-70486532
Dan blijft het nog uitzonderlijk in een tijd waarin het ene meteorologische na het andere sneuvelt. Of mag ik dat niet opmerken, Ik wel, alles wordt war hyperig gebracht, en dan kan sensatiezucht of wat ook voor overdreven berichtgeving zorgen.
Weet je DIA, dat bij al die crisis-journalistiek ik vaak moet denken aan Psalm 2 : 4 Die in den hemel woont zal lachen; De Heere zal hen bespotten. Al die klimaatwetenschappers met hun voorspellingen denken alleen van beneden en geloven in de maakbaarheid door mensen. Lees voor de ernst ook vers 5 met kanttekening.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Het grote weertopic

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 06 jul 2023, 00:04
huisman schreef: 05 jul 2023, 23:30
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 23:15 Overigens vandaag was er weer een record, nooit eerder werd een zomerstorm van deze sterkte waargenomen.
Niet alles geloven wat ze schrijven DIA. Volgens KNMI is dit de op zes na zwaarste zomerstorm in 50 jaar.

https://nos.nl/l/2481528#UPDATE-container-70486532
Dan blijft het nog uitzonderlijk in een tijd waarin het ene meteorologische na het andere sneuvelt. Of mag ik dat niet opmerken, Ik wel, alles wordt war hyperig gebracht, en dan kan sensatiezucht of wat ook voor overdreven berichtgeving zorgen.
Daar draag je zelf ook je steentje aan bij :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 06 jul 2023, 08:16
-DIA- schreef: 06 jul 2023, 00:04
huisman schreef: 05 jul 2023, 23:30
-DIA- schreef: 05 jul 2023, 23:15 Overigens vandaag was er weer een record, nooit eerder werd een zomerstorm van deze sterkte waargenomen.
Niet alles geloven wat ze schrijven DIA. Volgens KNMI is dit de op zes na zwaarste zomerstorm in 50 jaar.

https://nos.nl/l/2481528#UPDATE-container-70486532
Dan blijft het nog uitzonderlijk in een tijd waarin het ene meteorologische na het andere sneuvelt. Of mag ik dat niet opmerken, Ik wel, alles wordt war hyperig gebracht, en dan kan sensatiezucht of wat ook voor overdreven berichtgeving zorgen.
Daar draag je zelf ook je steentje aan bij :huhu
Ja vriend, kunt u zonder? We zijn gevangen van ons eigen systeem.
Of doelt u op hyperigheid? Dan hoop ik toch met beide benen weer op de grond te komen.
Ik weet verder niet in hoeverre we hiervan 100% verschoond kunnen blijven als alles rondom ons meedoet.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het grote weertopic

Bericht door HersteldHervormd »

Midden in een tornado is het windstil en is er niks aan de hand.
Dat is de plek waar de Heere ons wil hebben. Zodra je niet op je plek bent, gaat het snel mis, kijk maar naar David.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Het grote weertopic

Bericht door Christen »

Maar hij bleef niet achterover leunen en schoof het verzamelen van het materiaal voor de tempel aan zijn zoon Salomo door.

Het is bidden en werken maar wel met een bepaalde ontspanning en ook niet om eraan te verdienen... maar met oprechte liefde.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Het grote weertopic

Bericht door HersteldHervormd »

Christen schreef: 06 jul 2023, 12:30 Maar hij bleef niet achterover leunen en schoof het verzamelen van het materiaal voor de tempel aan zijn zoon Salomo door.

Het is bidden en werken maar wel met een bepaalde ontspanning en ook niet om eraan te verdienen... maar met oprechte liefde.
Ik doelde meer op de oude en de nieuwe mens.
De oude mens is continu bezig om je de hele tijd weg te houden bij Christus, Hem te verwerpen en verachten. Ook na ontvangen genade.
De Heere blaast nieuw leven in je hart, blijf dicht bij Hem, dan kan niks je gebeuren, al staat de hele wereld in brand.

Dat is de strekking.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 06 jul 2023, 17:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Christen
Berichten: 772
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Het grote weertopic

Bericht door Christen »

Ja, het kostbaarste wat we kunnen wensen voor degene die nu met ons en na ons zijn. Dank je wel.

Soms is zwijgen goud.. dus nu.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Warmste dag ooit in warmste week ooit: 'Dit loopt uit de hand',
zo zegt het seculiere tv-station RTL

'Gaan naar catastrofale situatie'
Secretaris-generaal António Guterres van de Verenigde Naties zegt dat 'klimaatverandering uit de hand loopt', gekeken naar de cijfers van de afgelopen week. Een onofficiële analyse laat zien dat de gemiddelde wereldtemperaturen in de zeven dagen tot en met woensdag de warmste week ooit waren.

Zie verder:
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenl ... olf-meting

Toevoeging:
"Nee, dat heeft allemaal niks te maken met wat dan ook. Dat waait wel over anders vechten we we zolang tot de aarde weer goed leefbaar is."
Zou dat echt waar zijn? Of geloven we dat dit ons iets te zeggen heeft? Hebben we niet ingegrepen in de scheppingsorde? In de natuur? Willen we niet heersen over leven en dood? Zijn onze zonden niet ten hemel schreiend? Zijn we dan echt onschuldig, of moest Gods oordeel ons wel treffen? Is het niet een wonder dat we nog niet vernield zijn?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32747
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Het grote weertopic

Bericht door -DIA- »

Juli wereldwijd warmste maand ooit gemeten, ondanks druilerig weer in Nederland
Je zal het misschien niet geloven als je nu naar buiten kijkt, met constante miezerregen en geen enkele zonnestraal. Toch is juli wereldwijd de warmste maand ooit gemeten. Met zelfs nog vier dagen te gaan, staat het dubbele record (warmste julimaand én warmste maand) al vast. "Klimaatverandering is hier, het is angstaanjagend en dit is nog maar het begin", zei VN-topman António Guterres vandaag op een bijeenkomst.

"Eigenlijk was het één à twee weken geleden al zeker", zegt meteoroloog Reinier van den Berg van Buienradar. Waar afgelopen juni de warmste junimaand ooit was, is juli überhaupt de warmste maand. Dat heeft ermee te maken dat juli normaal gezien de warmste maand van het jaar is. "Dat lijkt misschien gek omdat het zuidelijk halfrond nu winter heeft, maar toch is het zo."

Dat heeft met twee factoren te maken. Enerzijds warmt de aarde 'gewoon snel' op door klimaatverandering. "Dat is de hoofdoorzaak", zegt Van den Berg. Daarnaast hebben we te maken met verschillende klimaatcycli. De bekendste zijn El Niño en zijn tegenhanger La Niña. "Maar zelfs zonder El Niño was het waarschijnlijk een record geweest", zegt de meteoroloog.

BRON: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... ndering-el

Zie ook:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/07/27 ... uli-wordt/
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie