Preken beluisteren op internet

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 22 mar 2023, 09:32
Ik vind zelf de inhoud van de preek in belangrijke mate los staan van de redenaarskwaliteiten. Maar dat is een kwestie van definitie.

@DIA: ik heb wel degelijk iets over de preek gezegd: namelijk dat hij veel te lang was en dat het slot erg mooi was en dat ik blij ben dat deze prediking in de GG klinkt.

Voor vlammende protesten is daarom geen goede reden.
Het heeft u ook niets te zeggen gehad? U kwetst niet mij, als doet het pijn, maar uw kwalificaties betreffen de Grote Zender van de prediker.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Het heeft mij zeker iets te zeggen gehad. Maar dat ga ik hier vooralsnog niet uitgebreid bespreken. Los daarvan was het meeste mij al bekend.

Misschien kun je eerst zelf eens wat uitvoeriger toelichten wat het jou te zeggen had, in plaats van anderen de maat te nemen? Want daar ben ik zeker oprecht belangstellend naar.

En verder begrijp ik totaal niet over wat voor kwalificaties je nu praat. Zou je menen dat het God zou beledigen als ik zeg dat de preek veel te lang was, dan dwaal je wel erg.

Ook hier geldt de aansporing van Jezus: laat uw woorden weinig zijn. Nu ben ik niet bepaald de eerst aangewezen persoon om over deze splinter en balk te spreken. Maar jouw beschuldiging dat ik God daarmee zou onteren, is mijns inziens absurd.
Laatst gewijzigd door DDD op 22 mar 2023, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 21 mar 2023, 23:06 Te korte preken worden al gauw als "licht" gekwalificeerd in bepaalde kringen...
Is dat altijd terecht?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 22 mar 2023, 10:15 Het heeft mij zeker iets te zeggen gehad. Maar dat ga ik hier vooralsnog niet uitgebreid bespreken. Los daarvan was het meeste mij al bekend.

Misschien kun je eerst zelf eens wat uitvoeriger toelichten wat het jou te zeggen had, in plaats van anderen de maat te nemen? Want daar ben ik zeker oprecht belangstellend naar.

En verder begrijp ik totaal niet over wat voor kwalificaties je nu praat. Zou je menen dat het God zou beledigen als ik zeg dat de preek veel te lang was, dan dwaal je wel erg.

Ook hier geldt de aansporing van Jezus: laat uw woorden weinig zijn. Nu ben ik niet bepaald de eerst aangewezen persoon om over deze splinter en balk te spreken. Maar jouw beschuldiging dat ik God daarmee zou onteren, is mijns inziens absurd.
Dit trof me:
"Hoe zwaarder de dominee, hoe knulliger de voordracht in de liturgische handelingen. En dat is gek, want in het algemeen zijn het meer getalenteerde sprekers naarmate de predikanten zwaarder in de leer zijn."
Hoe kunt u dit verklaren? Zou God het edele overslaan en het meest onedele en verachte verkiezen?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Nee hoor, dat heeft er niets mee te maken. Dat noemen we valse nederigheid. Mensen zijn bang om hoogmoedig over te komen, en doen daarom maar wat gek.

En enkele predikanten verdenk ik ervan dat ze er een sport van maken om te kijken hoe ver ze de zaal kunnen bespelen zonder dat deze in lachen uitbarst. Vooral sterk emotioneel geladen luisteraars kunnen daar zeer van onder de indruk zijn. De opvattingen van de overige mensen -voor het gemak maar als onwedergeboren beschouwd- tellen dan een stuk minder mee. En dat soort dominees zijn vaak ijdeltuiten, dus die vinden dat prachtig.

Denk aan de verhalen over prof. Wisse, die op dit punt uitzonderlijk was ingeleid in zijn eigen gebreken. Want hij kwam er eerlijk voor uit, maar dezelfde kwalen worden veel breder gevonden, ook in de GG.

Je hoort het vaak al bij het votum. Als een normaal mens in lachen zou uitbarsten, dan weet je dat de kans groot is dat er een show volgt. Er zitten natuurlijk ook mensen bij die daadwerkelijk zo vreemd reageren op stressvolle of gewichtige omstandigheden, maar dat is een kleine minderheid, denk ik.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 22 mar 2023, 10:25 Nee hoor, dat heeft er niets mee te maken. Dat noemen we valse nederigheid. Mensen zijn bang om hoogmoedig over te komen, en doen daarom maar wat gek.

En enkele predikanten verdenk ik ervan dat ze er een sport van maken om te kijken hoe ver ze de zaal kunnen bespelen zonder dat deze in lachen uitbarst. Vooral sterk emotioneel geladen luisteraars kunnen daar zeer van onder de indruk zijn. De opvattingen van de overige mensen -voor het gemak maar als onwedergeboren beschouwd- tellen dan een stuk minder mee. En dat soort dominees zijn vaak ijdeltuiten, dus die vinden dat prachtig.

Denk aan de verhalen over prof. Wisse, die op dit punt uitzonderlijk was ingeleid in zijn eigen gebreken. Want hij kwam er eerlijk voor uit, maar dezelfde kwalen worden veel breder gevonden, ook in de GG.

Je hoort het vaak al bij het votum. Als een normaal mens in lachen zou uitbarsten, dan weet je dat de kans groot is dat er een show volgt. Er zitten natuurlijk ook mensen bij die daadwerkelijk zo vreemd reageren op stressvolle of gewichtige omstandigheden, maar dat is een kleine minderheid, denk ik.
Het ging nu niet over prof. Wisse. Predikers, gezonden en geroepen, ook zij zijn mensen. Maar laten we dan vallen over kleinigheden maar proberen winst te doen met wat ze van Godswege te zeggen hebben? Of geloven we eigenlijk niet meer in een Goddelijke roeping en zending?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1438
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bourdon16 »

Ik begrijp je deels wel DDD maar het klinkt wel erg onaardig. Zeker voor de oren van Dia.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Bourdon16 schreef: 22 mar 2023, 10:32 Ik begrijp je deels wel DDD maar het klinkt wel erg onaardig. Zeker voor de oren van Dia.
Waarom mijn oren? Ik ben wel wat gewend hier. Niet dat we daaraan mogen wennen. Maar ik denk toch dat we mijn oren voorbij moeten zien.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3937
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Terri »

-DIA- schreef: 22 mar 2023, 10:28
DDD schreef: 22 mar 2023, 10:25 Nee hoor, dat heeft er niets mee te maken. Dat noemen we valse nederigheid. Mensen zijn bang om hoogmoedig over te komen, en doen daarom maar wat gek.

En enkele predikanten verdenk ik ervan dat ze er een sport van maken om te kijken hoe ver ze de zaal kunnen bespelen zonder dat deze in lachen uitbarst. Vooral sterk emotioneel geladen luisteraars kunnen daar zeer van onder de indruk zijn. De opvattingen van de overige mensen -voor het gemak maar als onwedergeboren beschouwd- tellen dan een stuk minder mee. En dat soort dominees zijn vaak ijdeltuiten, dus die vinden dat prachtig.

Denk aan de verhalen over prof. Wisse, die op dit punt uitzonderlijk was ingeleid in zijn eigen gebreken. Want hij kwam er eerlijk voor uit, maar dezelfde kwalen worden veel breder gevonden, ook in de GG.

Je hoort het vaak al bij het votum. Als een normaal mens in lachen zou uitbarsten, dan weet je dat de kans groot is dat er een show volgt. Er zitten natuurlijk ook mensen bij die daadwerkelijk zo vreemd reageren op stressvolle of gewichtige omstandigheden, maar dat is een kleine minderheid, denk ik.
Het ging nu niet over prof. Wisse. Predikers, gezonden en geroepen, ook zij zijn mensen. Maar laten we dan vallen over kleinigheden maar proberen winst te doen met wat ze van Godswege te zeggen hebben? Of geloven we eigenlijk niet meer in een Goddelijke roeping en zending?
Op een normale toon preken, zoals je een gesprek met je vrouw zou voeren, is in bepaalde kringen niet de gewoonte. Zo gauw het over God en Goddelijke zaken gaat, verschuift het geheel naar een andere spreektoon en voordracht. Ze menen oprecht dat dat zo hoort.
Ik kom van jongs af aan ook uit die kringen. Alleen was ik wat jonger toen ik erachter kwam dat het onder 'gewoonte' valt en niet als iets 'geestelijks'.
Je presenteren vanuit een bepaalde 'rol' voelt ook veilig en dan ben je minder kwetsbaar.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Bourdon16 schreef: 22 mar 2023, 10:32 Ik begrijp je deels wel DDD maar het klinkt wel erg onaardig. Zeker voor de oren van Dia.
Ik heb in mijn beleving niets onaardigs gezegd. Ik zei:
Ik twijfel of er een gehandicapte of een niet zuiver zingende bovenstementhousiasteling meezingt. De organist houdt in ieder geval bij het zingen beter maat dan in het voorspel voor de dienst. Maar dat hoort misschien bij de cultuur en kan ook opzettelijk zijn. Het mag allemaal niet perfect zijn. De taalfout van de dominee is misschien ook opzettelijk, want normaal gesproken spreekt hij vrij goed Nederlands.

De preek duurde zo lang dat ik er nog een stukje van meekreeg. Wel een mooi stuk. Ik ben verheugd dat deze prediking nog gehoord wordt, maar het had mijns inziens beter in drie keer gekund.
De rest is allemaal toelichting.

Maar ik hoop dat de interpretatie van Terri juister is dan die van mij. Ik sluit niet uit dat het beide voorkomt, en wellicht zie ik het verkeerd.
Henk J
Berichten: 2538
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Henk J »

Predikanten ervan verdenken dat ze er een sport van maken om zo gek mogelijk te doen klinkt best wel onaardig vind ik. Vind het ook wel erg ver gaan eigenlijk. Om nu zo te spreken over geroepen mannen. Maar jij bedoelt dat niet kwaad.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Terri schreef: 22 mar 2023, 10:54
-DIA- schreef: 22 mar 2023, 10:28
DDD schreef: 22 mar 2023, 10:25 Nee hoor, dat heeft er niets mee te maken. Dat noemen we valse nederigheid. Mensen zijn bang om hoogmoedig over te komen, en doen daarom maar wat gek.

En enkele predikanten verdenk ik ervan dat ze er een sport van maken om te kijken hoe ver ze de zaal kunnen bespelen zonder dat deze in lachen uitbarst. Vooral sterk emotioneel geladen luisteraars kunnen daar zeer van onder de indruk zijn. De opvattingen van de overige mensen -voor het gemak maar als onwedergeboren beschouwd- tellen dan een stuk minder mee. En dat soort dominees zijn vaak ijdeltuiten, dus die vinden dat prachtig.

Denk aan de verhalen over prof. Wisse, die op dit punt uitzonderlijk was ingeleid in zijn eigen gebreken. Want hij kwam er eerlijk voor uit, maar dezelfde kwalen worden veel breder gevonden, ook in de GG.

Je hoort het vaak al bij het votum. Als een normaal mens in lachen zou uitbarsten, dan weet je dat de kans groot is dat er een show volgt. Er zitten natuurlijk ook mensen bij die daadwerkelijk zo vreemd reageren op stressvolle of gewichtige omstandigheden, maar dat is een kleine minderheid, denk ik.
Het ging nu niet over prof. Wisse. Predikers, gezonden en geroepen, ook zij zijn mensen. Maar laten we dan vallen over kleinigheden maar proberen winst te doen met wat ze van Godswege te zeggen hebben? Of geloven we eigenlijk niet meer in een Goddelijke roeping en zending?
Op een normale toon preken, zoals je een gesprek met je vrouw zou voeren, is in bepaalde kringen niet de gewoonte. Zo gauw het over God en Goddelijke zaken gaat, verschuift het geheel naar een andere spreektoon en voordracht. Ze menen oprecht dat dat zo hoort.
Ik kom van jongs af aan ook uit die kringen. Alleen was ik wat jonger toen ik erachter kwam dat het onder 'gewoonte' valt en niet als iets 'geestelijks'.
Je presenteren vanuit een bepaalde 'rol' voelt ook veilig en dan ben je minder kwetsbaar.
Ook het op gewone 'toonhoogte' spreken is heel normaal. Mits men bewust is van de grote afstand tussen een onbevattelijk groot God en een diep gevallen vijand van zijn Schepper. Hier werd vooral vroeger, gewoon dialect gesproken over de wegen des Heeren. Dat was wat Rijssen zo vreemd maakte voor alle buurplaatsen. Dat kenden ze niet. En dat was dan ook niet zelden een aanleiding op ermee te spotten.
We kunnen over deze vermaardheid (waarom werd Rijssen uitgekozen?) o.a. in het boek van W.H. Heuvel, her Oud Achterhoeks Boerenleven. Dit spreekt omstreeks de eeuwwisseling 1899/1900 over Rijssen. Ook in de brieven van ds. Fransen is dit wonder opgemerkt in de 19e eeuw: "Er zijn in Nederland nog enkele plaatsen waar de Heere de waarheid op een bijzondere manier heeft bewaard". En dan noemt hij als voorbeeld Rijssen.
Nog een voorbeeld: toen in de jaren 60 hier student Bregman was beroepen hebben enkele ouderlingen hem in Benthuizen bezocht. Deze eenvoudige ongeletterde ouderlingen deden een gebed in het dialect. De kinderen van (toen nog kandidaat) verstonden er niets van. Maar het gaf wel een diep indruk, de kinderlijke vreze des Heeren die eruit sprak. De ootmoed, de eerbied. Gisteren vertelde ds. Verschuure (misschien heeft iemand het gehoord) nog over een bezoek dat wijlen ds. P. Blok ooit had gebracht aan een zendingspost. Een van de bekeerlingen zat daar in zijn traditionele kleding te vertellen wat God aan zijn ziel had gedaan. Ds. Blok verstond de taal niet, maar innerlijk vloeiden de harten ineen om het werk Gods dat in beider harten was gewerkt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Online
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

-DIA- schreef: 22 mar 2023, 11:17
Ook het op gewone 'toonhoogte' spreken is heel normaal.
We hadden het over dominees, niet over ongeletterde ouderlingen.
Als het normaal is om gewone toon te spreken, dan rijst de vraag: waarom doen ze dat dan niet? Bij heel veel GG-predikanten hoor je toch het preektoontje waarvan het lijkt alsof ze dat aan de Boezemsingel aangeleerd hebben gekregen. Die praten met hun vrouw toch echt op een andere toon.
~~Soli Deo Gloria~~
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef: 22 mar 2023, 11:23
-DIA- schreef: 22 mar 2023, 11:17
Ook het op gewone 'toonhoogte' spreken is heel normaal.
We hadden het over dominees, niet over ongeletterde ouderlingen.
Als het normaal is om gewone toon te spreken, dan rijst de vraag: waarom doen ze dat dan niet? Bij heel veel GG-predikanten hoor je toch het preektoontje waarvan het lijkt alsof ze dat aan de Boezemsingel aangeleerd hebben gekregen. Die praten met hun vrouw toch echt op een andere toon.
En spreekt met aandacht en ontzag van Zijn wonderen dag aan dag, en dat betaamt ons allemaal.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Het heeft volgens mij vooral met de waardering van de voordracht te maken heeft.
Ter rechterzijde en opvallend genoeg, ook in Evangelische hoek, heeft men meer aandacht voor de voordracht.
Het is ook belangrijk denk.
Zeker voor doeners die al moeilijker kunnen luisteren.

Ik ken een predikant , (weliswaar een 'midden' ds, ik noem geen naam , en laten we aub ook niet gaan gissen) een echte redenaar, die het zo belangrijk vind dat hij wel oefent voor de spiegel.
Niets mis mee. De Boodschap moet zo goed en helder mogelijk overkomen.

Overigens zie ik bij christenen in Amerika waar we ons mee verwant voelen, bv de richting van Paul Washer, ook veel aandacht voor de voordracht.
Plaats reactie