Preken beluisteren op internet

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 11 apr 2023, 09:40 Refoforum lijkt me ook absoluut niet de plek. Daar zijn we elkaar meestal te onbekend voor en daarvoor is het een te onveilige (want openbare) plek. Maar dat het in het gewone contact te vaak onbesproken blijft, dat is toch wel een heel moeilijk punt wat eigenlijk niet uit te leggen is. Kom dan nog liever met je armoe openbaar, dan het onderwerp geheel te omzeilen.

En is iemand overleden, dan moet de predikant ineens wel het verlossende woord spreken :bobo
Toch, ik heb hier op het forum, zeker toen de pb-functie nog bestond, hele fijne gesprekken mogen voeren over 'tere' zaken. Heel leerzaam en heel open vaak ook. In open topics lukt het vaak niet, omdat er altijd mensen beginnen met 'een forum is daar niet het medium voor' ipv niet te reageren.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef: 11 apr 2023, 09:24
Piet Puk schreef: 11 apr 2023, 09:21
Thea schreef: 11 apr 2023, 09:15 Waarom zou je het niet beantwoorden? Het is toch een eerlijke zaak? Het is toch tot Gods eer om Zijn werken te verkondigen? Ik vind het eerder ingrijpend, dat er geen antwoord komt.
Omdat het een tere zaak is.
Maar wel een vraag waar voor ons allemaal maar 2 antwoorden op mogelijk zijn en die van levensbelang is. Ik denk dat a) niemand deze vraag hoeft te beantwoorden, b) zeker niet op een forum, c) maar...we niet te makkelijk deze vraag niet aan elkaar moeten stellen onder welk excuus dan ook.

Ik heb me altijd zeer verbaasd in mijn opgroeien hoezeer er over allerlei zaken werd gesproken, maar deze vraag altijd zeer onbesproken bleef.
Je hebt vast gelijk. Toch denk ik dat b voor mij wel het antwoord is. Als iemand iets vertelt over z'n geloofsleven zijn er nog meer die het afbranden. Dit hoort in beslotenheid van een huisbezoek thuis of met personen die je vertrouwt
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 11 apr 2023, 09:51
Zeeuw schreef: 11 apr 2023, 09:24
Piet Puk schreef: 11 apr 2023, 09:21
Thea schreef: 11 apr 2023, 09:15 Waarom zou je het niet beantwoorden? Het is toch een eerlijke zaak? Het is toch tot Gods eer om Zijn werken te verkondigen? Ik vind het eerder ingrijpend, dat er geen antwoord komt.
Omdat het een tere zaak is.
Maar wel een vraag waar voor ons allemaal maar 2 antwoorden op mogelijk zijn en die van levensbelang is. Ik denk dat a) niemand deze vraag hoeft te beantwoorden, b) zeker niet op een forum, c) maar...we niet te makkelijk deze vraag niet aan elkaar moeten stellen onder welk excuus dan ook.

Ik heb me altijd zeer verbaasd in mijn opgroeien hoezeer er over allerlei zaken werd gesproken, maar deze vraag altijd zeer onbesproken bleef.
Je hebt vast gelijk. Toch denk ik dat b voor mij wel het antwoord is. Als iemand iets vertelt over z'n geloofsleven zijn er nog meer die het afbranden. Dit hoort in beslotenheid van een huisbezoek thuis of met personen die je vertrouwt
Toch, je geeft in een ander topic weer dat je geloof zo belangrijk is, dat je zonder geloof wellicht niet zou willen leven. Dat vind ik ook al heel teer en mooi om te horen.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Job »

Zeeuw schreef: 11 apr 2023, 09:45
Job schreef: 11 apr 2023, 09:40 Refoforum lijkt me ook absoluut niet de plek. Daar zijn we elkaar meestal te onbekend voor en daarvoor is het een te onveilige (want openbare) plek. Maar dat het in het gewone contact te vaak onbesproken blijft, dat is toch wel een heel moeilijk punt wat eigenlijk niet uit te leggen is. Kom dan nog liever met je armoe openbaar, dan het onderwerp geheel te omzeilen.

En is iemand overleden, dan moet de predikant ineens wel het verlossende woord spreken :bobo
Toch, ik heb hier op het forum, zeker toen de pb-functie nog bestond, hele fijne gesprekken mogen voeren over 'tere' zaken. Heel leerzaam en heel open vaak ook. In open topics lukt het vaak niet, omdat er altijd mensen beginnen met 'een forum is daar niet het medium voor' ipv niet te reageren.
Via de PB-functie is indd meer besloten en lijkt me ook veiliger voelen. En verder krijgen we op het openbare forum toch ook wel vaak intieme kijkjes in het hart van mensen, in alle kwetsbaarheid.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 11 apr 2023, 09:58
Zeeuw schreef: 11 apr 2023, 09:45
Job schreef: 11 apr 2023, 09:40 Refoforum lijkt me ook absoluut niet de plek. Daar zijn we elkaar meestal te onbekend voor en daarvoor is het een te onveilige (want openbare) plek. Maar dat het in het gewone contact te vaak onbesproken blijft, dat is toch wel een heel moeilijk punt wat eigenlijk niet uit te leggen is. Kom dan nog liever met je armoe openbaar, dan het onderwerp geheel te omzeilen.

En is iemand overleden, dan moet de predikant ineens wel het verlossende woord spreken :bobo
Toch, ik heb hier op het forum, zeker toen de pb-functie nog bestond, hele fijne gesprekken mogen voeren over 'tere' zaken. Heel leerzaam en heel open vaak ook. In open topics lukt het vaak niet, omdat er altijd mensen beginnen met 'een forum is daar niet het medium voor' ipv niet te reageren.
Via de PB-functie is indd meer besloten en lijkt me ook veiliger voelen. En verder krijgen we op het openbare forum toch ook wel vaak intieme kijkjes in het hart van mensen, in alle kwetsbaarheid.
Klopt. Ik hoop dat we dat ook zo houden en dan in de reacties erop rekening houden met die kwetsbaarheid.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Piet Puk »

@Zeeuw klopt, maar dit blijft wel redelijk algemeen. Ik heb wel afgewogen wat ik daarover zou schrijven. En voor mij betekent dit niet dat dit om zaligmakend geloof gaat, wel dat soms de last in het leven verlicht word.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bezorgd »

Job schreef: 11 apr 2023, 09:40 Refoforum lijkt me ook absoluut niet de plek. Daar zijn we elkaar meestal te onbekend voor en daarvoor is het een te onveilige (want openbare) plek. Maar dat het in het gewone contact te vaak onbesproken blijft, dat is toch wel een heel moeilijk punt wat eigenlijk niet uit te leggen is. Kom dan nog liever met je armoe openbaar, dan het onderwerp geheel te omzeilen.

En is iemand overleden, dan moet de predikant ineens wel het verlossende woord spreken :bobo
Ik denk dat Huisman idd wel een punt heeft.
Een forum is lastiger, zeker als iemand anoniem is.

Maar in de gewone contacten zou het een heel gewone vraag moeten zijn, ook onderling, en niet alleen een vraag voor huisbezoek.

En je laatste zin is ook herkenbaar.
Het valt me altijd op dat ook in rechtsere kerken heel vaak het oordeel der liefde wordt uitgesproken tijdens de rouwdienst over mensen die zelf zwijgend over de aarde gingen.
"Het had haar hart al sprak ze er niet over" "Hij ging dan wel zwijgend over de aarde, maar hij was trouw, liet zn plek nooit leeg, en in de levenswandel kon je zien dat het hem ernst was" (Dat soort bewoordingen)
Jammer dat het tegen die mensen niet in het leven gezegd is, dan zou men misschien meer tot eer van God vanuit de vrijheid kunnen leven.
Het grootste probleem is dat er zoveel verschillen zijn in de beantwoording van de vraag wat waar geloof nu precies is.

Terwijl de bijbel er juist vaak heel eenvoudig over spreekt. Gisteren nog een preek gehoord over Romeinen 10:9 . "Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden." Al het redeneren houdt dan toch op.
Ik vind dat soms best wel eens lastig.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zeeuw schreef: 11 apr 2023, 09:45
Job schreef: 11 apr 2023, 09:40 Refoforum lijkt me ook absoluut niet de plek. Daar zijn we elkaar meestal te onbekend voor en daarvoor is het een te onveilige (want openbare) plek. Maar dat het in het gewone contact te vaak onbesproken blijft, dat is toch wel een heel moeilijk punt wat eigenlijk niet uit te leggen is. Kom dan nog liever met je armoe openbaar, dan het onderwerp geheel te omzeilen.

En is iemand overleden, dan moet de predikant ineens wel het verlossende woord spreken :bobo
Toch, ik heb hier op het forum, zeker toen de pb-functie nog bestond, hele fijne gesprekken mogen voeren over 'tere' zaken. Heel leerzaam en heel open vaak ook. In open topics lukt het vaak niet, omdat er altijd mensen beginnen met 'een forum is daar niet het medium voor' ipv niet te reageren.
Dat laatste is mijns inziens ook zo. Zie de opmerking van @huisman. Niet iedereen is zo vrijmoedig. Dat dien je te respecteren. Maar blijkbaar is dat voor sommigen hier nogal moeilijk. En dat neem ik ze zeer kwalijk.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Maanenschijn »

Op een openbaar forum valt het inderdaad niet mee om tere zaken te bespreken. Maar toch, Paulus stuurt ook openbare brieven waarin hij persoonlijke zaken weergeeft.

Het is eenvoudiger om over de liefde tot het (eigen) kerkverband te praten, over de liefde tot de leer, de liefde voor een bepaalde prediking of predikanten, liefde voor een bijbelvertaling / psalmberijming en zo voort.

Maar over de niet te begrijpen liefde van de Drie-enig God voor een verloren zondaar en de toepassing daarvan in de ziel lukt het ons niet om wat van weer te geven. En geven daardoor Hem niet de eer die Hij toekomt.

En ik spreek zeker voor mijzelf…
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Bertiel »

ik zag vandaag nog een bericht hier voorbij komen dat als iemand geen zekerheid heeft dat het dan gelijk een negatief antwoord is.
Dat ligt veel genuanceerder dan dat het hier werd opgeschreven.
Daarnaast spelen karater, achtergrond van opgroeien en huidige gesteldheid zeker mee.
En dat maakt het forum hiervoor een uiterst moeilijk podia voor dit soort hartezaken.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

GerefGemeente-lid schreef: 11 apr 2023, 09:16
DDD schreef: 11 apr 2023, 09:11
GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef: 11 apr 2023, 08:39 in hoeverre vinden we dit op de persoon.
Het is een vraag recht op de persoon af, maar het is toch geen neerhalen van de persoon?
Het is altijd de norm geweest op dit forum om zulke persoonlijke zaken niet te vragen.

Dus ik zou graag zien dat die norm gehanteerd blijft. Je krijgt er onverkwikkelijke discussies over.
@DDD heeft dus helemaal gelijk. En @Simon 0612 des te meer.
Dat was helemaal niet wat ik vond.
Wel, wat vond je er dan van? Want dan heb ik je totaal verkeerd begrepen...
Ik vond dat DIA ten onrechte allerlei farizeïstische trekjes werden aangerekend, terwijl DIA zich als persoon niet perse hoogmoedig aan mij voordoet. Ik heb het daarbij over meerdere bijbelverwijzingen in de tekst.

Dat je iemand vraagt of hij opnieuw geboren is, daar zie ik niet zo'n probleem in. Alleen hebben mensen daar bij ongereformeerde prediking soms niet het juiste zicht op, waarmee je er niet zoveel wijzer van wordt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

Zeeuw schreef: 11 apr 2023, 09:21
Job schreef: 11 apr 2023, 09:06
Bezorgd schreef: 11 apr 2023, 08:51 Ik begrijp de reacties, maar toch is het eigenlijk vreemd he?
Ik kwam op mijn werk eens een collega tegen die ik niet kende, toen bleek dat hij ook christen was.
Uit bijbelgetrouw evangelische hoek. Toen ik vertelde dat ik ook christen was, was zijn eerste vraag, "maar ben je ook echt een wedergeboren christen?"

Wij zijn dat niet zo gewend , maar eigenlijk is het een heel terechte vraag.
Eens. Het is te vanzelfsprekend geworden om juist die kernvraag in het midden te laten. Tekenend is dat na een overlijden het wel één van de eerste vragen is die gesteld wordt.

Tegelijk kleven er grote gevoeligheden aan het beantwoorden ervan, dat maakt het wel lastig.
Klopt. Op een forum is het lastig te beantwoorden, maar in levende lijve wordt de vraag ook niet zo vaak gesteld. Al moet ik zeggen, onze dominee heeft die vraag aan ieder gemeentelid gesteld tijdens zijn kennismakingsbezoeken.
Ik weet niet hoe deze predikant de vraag heeft gesteld. Als hij op een kennismakingsbezoek aan iedereen heeft gevraagd: Bent u/jij een kind van God? dan is dat pastoraal zeer onverstandig. Maar ik neem aan dat hij het niet op deze manier heeft gevraagd.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door DDD »

Wat is daar pastoraal zo onverstandig aan? Ik heb het idee dat je hier zelf wel eens directer uit de hoek komt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door huisman »

DDD schreef: 11 apr 2023, 10:24 Wat is daar pastoraal zo onverstandig aan? Ik heb het idee dat je hier zelf wel eens directer uit de hoek komt.
Omdat het pastoraal verstandig is om eerst een band op te bouwen. Elkaars nieren te proeven en zo op basis van vertrouwen de geestelijk meest wezenlijke vragen te bespreken en die te toetsten aan Gods Woord. Dat gaat niet op een eerste kennismakingsbezoek. Door die vraag zo aan de orde te stellen kun je wel schuchtere en van verre staande afschrikken en daardoor pastoraal een deur dichtgooien.

Nogmaals ik verwacht dat deze predikant het verstandiger heeft gedaan dan dat ik heb geschetst .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 11 apr 2023, 10:23
Ik weet niet hoe deze predikant de vraag heeft gesteld. Als hij op een kennismakingsbezoek aan iedereen heeft gevraagd: Bent u/jij een kind van God? dan is dat pastoraal zeer onverstandig. Maar ik neem aan dat hij het niet op deze manier heeft gevraagd.
Tijdens de preek heeft hij aangegeven: 'ik vraag aan iedereen als ik op kennismakingsbezoek kom: 'wat betekent de Heere Jezus voor jou?'. Dus er was genoeg tijd om je hierop voor te bereiden.
Ok, het is een iets andere vraag dan 'Bent u een kind van God?'. Maar de strekking is wel helder denk ik.
Ik vond het een mooi iets dat hij zo de gesprekken aanging.
Plaats reactie