Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Zeeuw
Berichten: 11654
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 25 apr 2024, 21:41
Zeeuw schreef: 25 apr 2024, 21:04
merel schreef: 25 apr 2024, 18:08
Zeeuw schreef: 25 apr 2024, 12:30 Zeker.
Op welk vlak kom je tekort?
Nee joh, ik kom daardoor niks tekort. Maar ik vind het brengen van 50 cent van iedere extra verdiende euro best veel. Ik ben een voorstander van meer belasting op gebruik, dan belasting op inkomen. Dan kunnen mensen zelf meer keuzes maken.
Tot 75.518 betaal je maar 36,97% Daarboven 49.5%.Ik vind dat terecht en prima. Onze voorzieningen moeten ook betaald worden. Betaal dus met enig genoegen belasting.
Ik heb geen moeite met belasting, al is alleen naar loonbelasting kijken nogal kort door de bocht. Met sommige uitgaven die met die belasting worden gefinancierd dan weer wel. Het stelsel motiveert alleen niet zozeer dat mensen meer werken (en daarmee dus ook meer belasting betalen).
merel
Berichten: 9910
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door merel »

huisman schreef: 25 apr 2024, 21:41
Zeeuw schreef: 25 apr 2024, 21:04
merel schreef: 25 apr 2024, 18:08
Zeeuw schreef: 25 apr 2024, 12:30 Zeker.
Op welk vlak kom je tekort?
Nee joh, ik kom daardoor niks tekort. Maar ik vind het brengen van 50 cent van iedere extra verdiende euro best veel. Ik ben een voorstander van meer belasting op gebruik, dan belasting op inkomen. Dan kunnen mensen zelf meer keuzes maken.
Tot 75.518 betaal je maar 36,97% Daarboven 49.5%.Ik vind dat terecht en prima. Onze voorzieningen moeten ook betaald worden. Betaal dus met enig genoegen belasting.
Leuk is het natuurlijk niet, maar wel noodzakelijk. Ik heb geen enkele moeite met ons stelsel.

Belasting op verbruik vind ik op bepaalde vlakken wel goed..een kilometer heffing lijkt mij prima.
Zeeuw
Berichten: 11654
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 25 apr 2024, 21:44
TSD schreef: 25 apr 2024, 21:20
Zeeuw schreef: 25 apr 2024, 21:04
merel schreef: 25 apr 2024, 18:08

Op welk vlak kom je tekort?
Nee joh, ik kom daardoor niks tekort. Maar ik vind het brengen van 50 cent van iedere extra verdiende euro best veel. Ik ben een voorstander van meer belasting op gebruik, dan belasting op inkomen. Dan kunnen mensen zelf meer keuzes maken.
Probleem van belasting op verbruik is dat daar veel meer wegen zijn om dat te ontlopen en dus heel slecht voor de economie. We gaan dan massaal naar Duitsland en België bijv.

In theorie ben ik het ook met je eens dat belasting op verbruik de voorkeur heeft boven belasting op inkomen, maar dat is de theorie. De praktijk gaat niet werken, tenzij je bijv. EU-breed zaken gaat afspreken. En daar ben ik dan weer tegenstander van :)
Waarom zou belasting op gebruik beter zijn? Rijke mensen die 95 procent van hun inkomen kunnen sparen, zouden dan nauwelijks belast worden en minima die nauwelijks kunnen sparen, heel zwaar.

Dat lijkt me nergens goed voor, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Meer belasting op gebruik, is iets anders dan 'alleen belasting op gebruik'.
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door DDD »

Zeker. Maar waarom zou 'meer belasting op gebruik' beter zijn?
Zeeuw
Berichten: 11654
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 25 apr 2024, 21:56 Zeker. Maar waarom zou 'meer belasting op gebruik' beter zijn?
Daar heb ik boven 2 redenen voor gegeven: meer eigen keuze, meer motiverend meer te werken.
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door DDD »

Ik vind dat dan in ieder geval helemaal geen goede reden. Arme mensen hebben helemaal geen keuze.

En voor arme mensen is het ook in het geheel niet motiverend. Nog los van het feit dat de inkomensbelasting ook heel motiverend is, zij het dat daardoor de arbeidsparticipatie wel veel lager is.

Ik ben er nog niet uit of ik dat nu wel of niet goed vind, maar in ieder geval ben ik geen voorstander van arbeidsgerelateerde immigratie.
Zeeuw
Berichten: 11654
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 25 apr 2024, 22:01 Ik vind dat dan in ieder geval helemaal geen goede reden. Arme mensen hebben helemaal geen keuze.

En voor arme mensen is het ook in het geheel niet motiverend. Nog los van het feit dat de inkomensbelasting ook heel motiverend is, zij het dat daardoor de arbeidsparticipatie wel veel lager is.

Ik ben er nog niet uit of ik dat nu wel of niet goed vind, maar in ieder geval ben ik geen voorstander van arbeidsgerelateerde immigratie.
Het eerste lossen we in Nederland altijd al op met ons sociale stelsel, dus dat zouden we ook wel oplossen. De sterkste schouders zullen zelfs nog meer de lasten gaan dragen, alleen niet specifiek via de inkomstenbelasting.
De rest wat je schrijft is nogal cryptisch.
Dit moet jou zelfs als muziek in de oren klinken denk ik: https://www.wetenschappelijkbureaugroen ... consumptie
Al is dat niet zoals ik het bedoel en niet mijn onderliggende motivatie.
TSD
Berichten: 2127
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door TSD »

DDD schreef: 25 apr 2024, 21:44
TSD schreef: 25 apr 2024, 21:20
Zeeuw schreef: 25 apr 2024, 21:04
merel schreef: 25 apr 2024, 18:08

Op welk vlak kom je tekort?
Nee joh, ik kom daardoor niks tekort. Maar ik vind het brengen van 50 cent van iedere extra verdiende euro best veel. Ik ben een voorstander van meer belasting op gebruik, dan belasting op inkomen. Dan kunnen mensen zelf meer keuzes maken.
Probleem van belasting op verbruik is dat daar veel meer wegen zijn om dat te ontlopen en dus heel slecht voor de economie. We gaan dan massaal naar Duitsland en België bijv.

In theorie ben ik het ook met je eens dat belasting op verbruik de voorkeur heeft boven belasting op inkomen, maar dat is de theorie. De praktijk gaat niet werken, tenzij je bijv. EU-breed zaken gaat afspreken. En daar ben ik dan weer tegenstander van :)
Waarom zou belasting op gebruik beter zijn? Rijke mensen die 95 procent van hun inkomen kunnen sparen, zouden dan nauwelijks belast worden en minima die nauwelijks kunnen sparen, heel zwaar.

Dat lijkt me nergens goed voor, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
Je hebt het nu over een hele kleine groep mensen die 95% van hun inkomen kunnen sparen. Daar kan je altijd specifieke maatregelen op richten, als je wilt dat die schouders ook de zwaarste lasten dragen, maar dan heb je het over een paar procent van Nederland.

Wat je 2e punt betreft, ja, je ziet zeker wat over het hoofd. Bijvoorbeeld differentiatie in belasting op type producten (basisbehoeften dus laag belast, dat zal toch de grootste kostenpost van de minima zijn).
Dus vooral de "niet" 1e levensbehoeften hoger belasten. Je zou dan kunnen denken aan een nog iets uitgebreidere "laag btw-tarief" regeling en vervolgens het hoge BTW tarief fors opschroeven.
Daar staat dan een forse daling van de inkomstenbelasting tegenover.

Het gaat er overigens niet van komen, want het remt de consumptie (prikkel om niet te kopen), dus slecht voor de economie. Maar ik snap het punt van @Zeeuw wel.
DDD
Berichten: 28834
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door DDD »

Aha. Ik ben wel voor een verdubbeling van de belasting op vliegen bijvoorbeeld. En op autorijden.

Maar het probleem is wel, dat de overheid daarmee extreem sturend wordt.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17431
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door huisman »

DDD schreef: 25 apr 2024, 23:21 Aha. Ik ben wel voor een verdubbeling van de belasting op vliegen bijvoorbeeld. En op autorijden.

Maar het probleem is wel, dat de overheid daarmee extreem sturend wordt.
Ik ben voor een verdubbeling van de belasting op elektrisch rijden vanwege de kinderslavernij in de mijnen in Afrika. Echt afschuwelijk wat kinderen moeten lijden om een Tesla te laten rijden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
MGG
Berichten: 3584
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door MGG »

huisman schreef: 25 apr 2024, 21:41
Zeeuw schreef: 25 apr 2024, 21:04
merel schreef: 25 apr 2024, 18:08
Zeeuw schreef: 25 apr 2024, 12:30 Zeker.
Op welk vlak kom je tekort?
Nee joh, ik kom daardoor niks tekort. Maar ik vind het brengen van 50 cent van iedere extra verdiende euro best veel. Ik ben een voorstander van meer belasting op gebruik, dan belasting op inkomen. Dan kunnen mensen zelf meer keuzes maken.
Tot 75.518 betaal je maar 36,97% Daarboven 49.5%.Ik vind dat terecht en prima. Onze voorzieningen moeten ook betaald worden. Betaal dus met enig genoegen belasting.
Dit zijn de tarieven. Vanaf 40 duizend is het effectieve tarief circa 50%. Door afbouw van de kortingen loopt het effectieve tarief op tot 56%. Boven de 125 duizend daalt dit tarief weer naar 49,5%. Een loonsverhoging van 80 naar 90 duizend wordt zwaarder belast dan een loonsverhoging van 140 naar 150 duizend. De laatste loonsverhoging wordt ongeveer even zwaar belast als een loonsverhoging van 40 naar 50 duizenden.
Ik vind hier wel wat van. Vooral met het oog op kostwinners die modaal verdienen.
Zeeuw
Berichten: 11654
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 26 apr 2024, 00:09
huisman schreef: 25 apr 2024, 21:41
Zeeuw schreef: 25 apr 2024, 21:04
merel schreef: 25 apr 2024, 18:08

Op welk vlak kom je tekort?
Nee joh, ik kom daardoor niks tekort. Maar ik vind het brengen van 50 cent van iedere extra verdiende euro best veel. Ik ben een voorstander van meer belasting op gebruik, dan belasting op inkomen. Dan kunnen mensen zelf meer keuzes maken.
Tot 75.518 betaal je maar 36,97% Daarboven 49.5%.Ik vind dat terecht en prima. Onze voorzieningen moeten ook betaald worden. Betaal dus met enig genoegen belasting.
Dit zijn de tarieven. Vanaf 40 duizend is het effectieve tarief circa 50%. Door afbouw van de kortingen loopt het effectieve tarief op tot 56%. Boven de 125 duizend daalt dit tarief weer naar 49,5%. Een loonsverhoging van 80 naar 90 duizend wordt zwaarder belast dan een loonsverhoging van 140 naar 150 duizend. De laatste loonsverhoging wordt ongeveer even zwaar belast als een loonsverhoging van 40 naar 50 duizenden.
Ik vind hier wel wat van. Vooral met het oog op kostwinners die modaal verdienen.
Dat bedoelde ik inderdaad met het alleen kijken naar de loonbelastingschijf. Ik zat een tijdje in die 80-90 (waarvan ik weet dat ik echt niks tekort kom, maar verkijk je niet op bruto), maar het motiveert dus dan niet een extra stapje te zetten. Vooral niet wanneer je net start als deels ZZP'er, nog niet weet wat je inkomsten gaan zijn en aan de achterkant met een veel hogere aanslag dan verwacht geconfronteerd wordt.
Bertiel
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bertiel »

kern van het probleem is dat een stapje harder lopen in Nederland netto maar bar weinig opleverd en vooral de belastingdienst er van profiteert
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Mannetje
Berichten: 7814
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Mannetje »

Bertiel schreef: 26 apr 2024, 08:16 kern van het probleem is dat een stapje harder lopen in Nederland netto maar bar weinig opleverd en vooral de belastingdienst er van profiteert
Je bedoelt de gemeenschap, of steken ze het bij de belastingdienst in hun eigen zak?
-
Bertiel
Berichten: 4648
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Wat is/zijn je laatste/nieuwste aanwinst(en)?

Bericht door Bertiel »

het belastingstelsel, laat ik het zo noemen.
En ja ik weet dat linksom of rechtsom er belasting betaald moet worden.
In vergelijk met Duitsland is de belastingdruk voor een modaal werkende in Nederland fors hoger dan daar.
En als je bijvoorbeeld van 32 uur naar 40 uur gaat in Nederland levert het je netto bar weinig op
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie